برای درمان آرتروز زانو چه باید کرد

زانو به  عنوان مهمترین مفصل بدن شناخته می شود. در واقع می توان گفت آنچه حرکت آدمی را میسر می کند حرکت مفصل زانو است. بدون این مفصل انسان نمی توانست قدمی از قدم بر دارد. به همین دلیل است که توجه به این مفصل و بیماری های آن باید بیشتر مورد تاکید قرار گیرد.این تصور وجود دارد که درد های مفاصل در سنین مشخصی بروز می کنند، اما باید بگوییم که این درد ها زمان و یا سن نمی شناسند. هرآنچه برای آن ها مضر باشد و موجب ساییدگی و انهدام شان شود در هر سنی می تواند افراد را با آسیب های جدی مواجه کند. در این مقاله می خواهیم اطلاعاتی در رابطه با آرتروز مفصل زانو در اختیار شما بگذاریم. با ما همراه باشید.

آناتومی مفصل زانو

آنچه می تواند حرکات زانو را سهل و آسان کند غضروف بین مفاصل است. زمانی که این مفصل بر اثر علل متفاوت تحلیل رود دو استخوانی که با این مفصل به یکدیگر وصل شده اند دچار سایش خواهند شد.

این سایش در شرایط وخیم با درد، تورم ، سفتی و گاها کبودی همراه است. در مواقعی نیز عارضه آرتروز زانو می تواند موجب رشد استخوان زائد نیز شود.

آرتروز زانو چیست؟

ساییدگی زانو با اصلاح آرتروز زانو در علم پزشکی شناخته می شود. این معضل تا کنون توانسته میلیون ها انسان را درسراسر جهان به خود مبتلا کند. اما به یاد داشته باشید ساییدگی تنها مخصوص مفصل زانو نیست دیگر مفاصل بدن مانند مفصل لگن نیز می تواند دچار ساییدگی شود. اما این نوع ساییدگی بیشترین میزان شیوع بین افراد را دارد.

انواع آرتروز زانو

در ادامه به شرح مختصری از انواع آرتروز زانو می پردازیم.

استئوآرتریت

شایع ترین شکل آرتروز در زانو استئوآرتریت است. این نوعی بیماری است که در اثر ساییدگی به وجود مى آید. این نوع آرتروز بیشتر در افراد 59 سال و بالاتر رخ می دهد اما گاهى در افراد جوان تر نیز بروز مى کند. در این نوع آرتروز غضروف در مفصل زانو به تدریج از بین می رود. با از بین رفتن غضروف، فضای محافظ بین استخوان ها از بین مى رود و استخوان سفت و زبر مى شود. بنابراین این مسئله می تواند باعث ساییدگی استخوان ها بر روی یکدیگر بروز درد شود. گفتنى است استئوآرتریت به آرامی پیشرفت می کند و دردی که ایجاد می کند با گذشت زمان بدتر می شود.

روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلى یک بیماری مزمن است که به مفاصل متعدد در سراسر بدن از جمله مفصل زانو حمله می کند. لازم به ذکر است که این درد متقارن است، به این معنی که معمولاً مفاصل هر دو طرف بدن به آن مبتلا مى شوند. در این عارضه غشای سینوویالی که مفصل زانو را پوشانده است شروع به تورم می کند که این مسئله منجر به درد و سفتی زانو می شود. روماتیسم مفصلىبه بافت طبیعی (مانند غضروف و رباط ها) آسیب می زند و استخوان را نرم می کند.

ورم مفاصل پس از سانحه

ورم مفاصل پس از سانحه نوعی آرتروز است که پس از آسیب به زانو ایجاد می شود. به عنوان مثال، استخوان شکسته ممکن است به سطح مفصل آسیب برساند و سال ها پس از آسیب دیدگی به آرتروز منجر شود. همچنین منیسک و صدمات رباط نیز می تواند باعث بی ثباتی و سایش اضافی بر روی مفصل زانو و در نتیجه بروز آرتروز شود.

میزان شیوع و همه گیری آرتروز زانو

اگر بخواهیم این عارضه را از نظر سن و یا جنسیت مورد برسی قرار دهیم می توانیم بگوییم با وجود اینکه آرتروز زانو بین جوانان نیز مشاهده می شود، اما میانگین سن مبتلایان به آن پس از 45 سالگی است. همچنین زنان بیش از مردان به این عارضه مبتلا می شوند.

علت بروز آرتروز زانو چیست؟

انچه می تواند مهمترین علت این عارضه باشد سن است. اما برای آگاهی بیستر درباره علل زمینه ساز ساییدگی زانو می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • افزایش وزن
  • عامل وراثت
  • عامل جنسیت
  • شغل و فعالیت های شغلی
  • ابتلا به برخی بیماری ها
  • انجام تمرینات ورزشی سنگین

آیا آرتروز زانو دارای علائم است؟

این عارضه نیز می توانند به مانند دیگر بیماری ها با علائمی همراه باشد. اما به یاد داشته باشید ممکن است بروز علائم با شدت بیماری هماهنگ باشد. از جمله نشانه های آرتروز زانو عبارت اند از:

  • احساس درد حتی هنگام استراحت
  • بروز تورم
  • احساس سفتی در حرکات زانو
  • کم شدن میزان تحرک زانو
  • ایجاد صدا هنگام حرکت زانو

چطور می توان آرتروز زانو را تشخیص داد؟

زمانی که افراد درد های مداوم در ناحیه زانو را تجربه می کنند در ابتدا به دنبال بهترین ارتوپد خواهند بود. مراحل تشخیص این عارضه در شروع با معاینانت فیزیکی همراه است.

در مرحله بعد پزشک وضعیت سلامتی بیمار و سابقه پزشکی وی را بررسی خواهد کرد. در این مسیر سابقه خانوادگی فرد در ابتلا به آرتروز را نیز مورد ارزیابی قرار  خواهد داد. با توجه به علائمی که بیمار توصیف می کند پزشک انجام برخی آزمایشات را توصیه خواهد کرد. دو آزمایش که در ادامه می خوانید از مهم ترین روش های تشخیصی آرتروز زانو هستند:

آزمایش پرتو ایکس

با این ازمایش می توان نواقص و آسیب های متوجه غضروف و استخوان را مورد بررسی قرار داد.

آزمایش ام آر آی

در صورتی که با آزمایش قبل نتوان علت و علائمی از آرتروز را مشاهده کرد، انجام این آزمایش ضروری خواهد بود. در مواقعی ممکن است پزشک انجام آزمایش خون را برای شناسایی منشاء درد تجویز کند.

آیا آرتروز زانو را می توان درمان کرد؟

درواقع درمان آرتروز مفصل زانو  به جهت کاهش درد بیمار و ایجاد تحریک پذیری در زانو است. بنابراین اگر فرد نسبت به گذشته در این دو مورد بهبودی یابد هرچند بهبودی حداقلی، می توان گفت روشی را که برای درمان انتخاب کرده است در واقع راه درمان آرتروز زانو بوده است.

از جمله راه های درمانی حال حاضر برای ساییدگی زانو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش وزن

اگر علت ابتلای فرد به آرتروز زانو افزایش وزن باشد وی باید در ابتدا این علت را مرتفع سازد و در مرحله بعد اگر نیاز به دارو درمانی بود از آن استفاده کند.

انجام تمرینات ورزشی

گاها درد های مفاصل از بی تحرکی نیز حاصل می شوند. بنابراین تقویت مفاصل زانو می تواند در کاهش درد های زانو نقش موثری ایفا کند. این مورد برای ایجاد تحریک پذیری زانو و انعطاف پذیری آن نیز مفید خواهد بود.

دارو درمانی

به علت اینکه دارو های این بیماری می تواند خطرات وعوارض را به همراه داشته باشد، باید حتما با تجویز پزشک مصرف شود.

تزریق کورتون

از این دارو برای کاهش التهاب زانو استفاده می شود.

فیزیو تراپی

انجام فیزوی تراپی می تواند افراد را در انجام فعالیت های روزمره یاری کند. با فیزیوتراپی می توان مفاصل را تقویت کرد و انعطاف پذیری آن ها نیز افزایش داد.

انجام جراحی

زمانی که درد های ناشی از آرتروز زانو با روش های درمانی فوق الذکر درمان نشود پزشک برای تسکین آن انجام جراحی آرتروز زانو را پیشنهاد خواهد کرد. در ادامه با انواع جراحی آرتروز زانو آشنا می شوید:

  • آتروسکوپی زانو
  • استئوتومی زانو
  • تعویض مفصل زانو ( آرتروپلاستی زانو )

سخن پایانی

ممکن است درد های زانوی شما با یک بالا پایین کردن پله های خانه و یا بلند کردن اجسام سنگین خود را نشان دهد. بهتر است درد های مفاصل را جدی بگیرید و به آن ها به عنوان درد های زود گذر نگاه نکنید، چرا که ممکن است اقدام دیر هنگام برای درمان باعث شود شما زمان طلائی درمان را از دست دهید.

 

این مقاله صرفا جهت اطلاعات شما می باشد و درمان قطعی با این روش ها ثابت نشده است.

آرتروز بیماری است که موجب درد در قسمت هایی از بدن از جمله انگشتان، زانو، آرنج، باسن و گردن می شود. این بیماری در حقیقت در مفصل های بین استخوان ها خود را نشان می دهد. درد طاقت فرسای ناشی از آرتروز معمولا به دلیل وجود رشته های عصبی اطراف مفصل ها می باشد. اعصاب اطراف مفصل ها کمک می کنند تا مفصل های پیچیده مانند زانو به درستی کار کنند. بسیاری از افراد مبتلا به آرتروز اغلب برای تسکین درد و علائم آرتروز به طب و درمان های گیاهی روی می آورند.

 

گیاهان زیادی در طبیعت وجود دارند که تاثیر خوبی در درمان علائم روماتوئید دارند در حالی که ما تنها تعداد معدودی از آن ها را می شناسیم. رژیم غذایی سالم، تغییر شیوه زندگی و برخی درمان های خانگی شما را از بی تحرکی نجات داده و به زندگی عادی هدایت می کنند. در این مقاله به معرفی گیاهانی می پردازیم که تاثیر خوبی در درمان آرتروز دارند.

سرکه سیب

سرکه سیب سرشار از مواد معدنی از جمله: کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فسفر است. مصرف سرکه سیب تاثیر خوبی در کاهش درد آرتروز دارد. سرکه سیب موجب کاهش تجمع سموم در مفاصل و بافت های همبند می گردد.

طریقه مصرف سرکه سیب:

  • یک فنجان آب گرم را آماده کنید.
  • یک قاشق سرکه سیب و عسل را به آب گرم افزوده ومخلوط کنید.
  • این ترکیب اثر قلیایی دارد پس سعی کنید هر روز صبح یک فنجان از ترکیب آماده را بنوشید.

زنجبیل

زنجبیل یکی از گیاهان رایج در طبیعت است که به دلیل خاصیت ضدالتهابی طبیعی نقش مهمی در درمان آرتروز دارد.

طریقه مصرف:

  • 6 قاشق چای خوری زنجبیل خشک، 6 قاشق چای خوری تخم زیره و 3 قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه را مخلوط کنید. 3 بار در طول روز، و هر بار نصف قاشق چای خوری از این مخلوط را با آب ترکیب و مصرف کنید.
  • روغن زنجبیل را به طور منظم روی نواحی که احساس درد می کنید مالیده و خوب ماساژ دهید. این کار موجب کاهش درد، التهاب و خشکی مفاصل می شود.
  • مصرف منظم زنجبیل خام موجب بهبود جریان خون شده و در نتیجه تاثیر خوبی در کاهش درد دارد. زنجبیل تازه را پوست بکنید، خرد کنید و در کنار وعده های غذایی مصرف کنید.

زردچوبه

مصرف منظم زردچوبه موجب کاهش التهاب می شود. زردچوبه گیاهی است که حاوی ماده ای به نام کورکومین بوده و خاصیت ضدالتهابی دارد. کورکومین تاثیر خوبی در درمان بیماری آرتریت روماتوئید دارد. می توانید 1  لیوان آب زردچوبه تازه و یا ترکیب 1 قاشق چای خوری زردچوبه در 1 لیوان شیر گرم را قبل از خواب میل کنید.

دارچین

دارچین به دلیل خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی که دارد تاثیر به سزایی در کاهش درد آرتروز دارد.

طریقه مصرف:

  • نصف قاشق چایخوری پودر دارچین و 1 قاشق غذاخوری عسل را در 1 فنجان آب گرم مخلوط کرده و هر روز صبح ناشتا میل کنید. این کار را برای چند روز متوالی تکرار کنید.
  • ضماد دارچین و عسل را تهیه کنید و نواحی که درد می کند را با ترکیب فوق خوب ماساژ دهید.

زیره سیاه

زیره سیاه به دلیل ترکیبات فلاونوئید و آنتی اکسیدان ها، یک ادویه ضدالتهابی بسیار موثر است. اسید سالیسیلیک موجود در زیره سیاه موجب تسکین درد می شود. طریقه مصرف زیره سیاه:

  • 2 قاشق چای خوری زیره سیاه را در 1 لیوان آب حل کنید.
  • مخلوط را خوب بجوشانید تا زمانی که سه چهارم آن تقلیل یابد.
  • اجازه دهید ترکیب جوشانده سرد شود.
  • ترکیب آماده را هر روز قبل از خواب و صبح ها ناشتا مقداری میل کنید.

رازیانه

فیبرهای غذایی موجود در رازیانه این گیاه را به یک ادویه برتر با خاصیت آنتی اکسیدانی تبدیل کرده است. آنتول که ترکیب اصلی موجود در روغن رازیانه است به کاهش التهاب کمک شایانی می کند.

ویتامین C موجود در رازیانه، رادیکال های آزاد را خنثی کرده و مانع درد و تحلیل مفصل هایی می شود که دربیماری های استئوآرتریت و آرترید روماتوئید مشاهده می شوند. ویتامین C  همچنین موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود.

گنجاندن ادویه رازیانه در وعده های غذایی مزایای فراوانی برای سلامتی شما دارد. دمنوش رازیانه را تهیه کنید وعلاوه بر کاهش درد و تورم ناشی از آرتروز از طعم دلنشین آن نیز لذت برید.

  • 1 قاشق چای خوری رازیانه را در هاون خوب بکوبید.
  • 1 فنجان آب گرم آماده کنید. (نیاز به جوشاندن نیست.)
  • رازیانه های کوبیده را داخل فنجان ریخته و آب گرم را اضافه کنید.
  • روی فنجان را پوشانده و 10 دقیقه صبر کنید.
  • بعد از آماده شدن دمنوش می توانید آن را میل کنید. از آن جایی که رازیانه طبیعتا طعم شیرینی دارد نیازی به افزودن شکر و یا شیرین کننده نیست.

2 تا 3 بار در طول روز می توانید این دمنوش را میل کنید.

تخم شنبلیله

تخم شنبلیله حاوی مقدار زیادی فیبر، پروتئین و ترکیبات دیگری چون آهن، ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین C، فسفات، فلانوئید و آلکالوئید است. به دلیل خاصیت ضدالتهابی تخم های شنبلیله، این گیاه معمولا برای تسکین دردهای ناشی از آرتروز و نقرس مصرف می شود. به روش های مختلفی می توان تخم های شنبلیله را برای درمان آرتروز مصرف کرد.

طریقه مصرف:

  • 1 قاشق چایخوری تخم شنبلیله را به مدت یک شب در آب خیس کنید. صبح ، آب را بیرون ریخته و تخم ها را بجوید. ممکن است در ابتدا، طعم تخم های شنبلیله برای شما کمی تلخ باشد اما به تدریج ذائقه شما به طعم آن عادت می کند.
  • اگر هنگام جویدن نتوانستید طعم تلخ آن را تحمل کنید، همراه با آب قورت دهید.
  • در صورتی که نتوانستید تخم شنبلیله را صرف کنید، می توانید آن را پودر کنید. 1 قاشق چایخوری پودر تخم شنبلیله را در آب مخلوط کرده و صبح ها ناشتا میل کنید. این کار را هر روز به مدت 2 تا 3 ماه تکرار کنید.
  • می توانید تخم شنبلیله و یا پودر آن را در عصاره گوشت و یا در ترکیب ادویه مصرف کنید.

ماساژ با روغن خردل

ماساژ با روغن خردل تاثیر به سزایی در تسکین درد  و التهاب ناشی از آرتروز دارد. این روغن کاملا طبیعی و گیاهی بوده و موجب تحریک و یا بهبود جریان خون می شود.

  • مقداری از روغن خردل را کمی گرم کنید. در صورت وجود تورم بهتر است کمی آب پیاز را به روغن مخلوط کنید. ناحیه درد را به آرامی با روغن ماساژ دهید، با کیسه پلاستیکی خوب بپوشانید و حوله گرم روی آن قرار دهید. برای کسب نتیجه مطلوب بهتر است این کار را هر روز و قبل از خواب انجام دهید.
  • روغن اکالیپتوس نیز تاثیر خوبی در کاهش تورم دارد بنابراین می توانید از مقدار کمی روغن اکالیپتوس برای ماساژ مفاصل استفاده کنید. مخلوط متیل سالیسیلات و روغن اکالیپتوس نیز برای تسکین درد مفاصل مفید هستند. برای این نوع درمان نیازی به گرم کردن ترکیب روغن ها نیست.
دکمه بازگشت به بالا