10 انیمه فلسفی که بینندگان را وادار به تفکر عمیق تر می کنند

[ad_1]

۱۰ انیمه فلسفی که بینندگان را وادار به تفکر عمیق‌تر می‌کنند

چیزی در مورد انیمه ها وجود دارد که بینندگان را وادار می کند عمیقاً در مورد زندگی، مرگ، عشق و مفاهیمی از این دست فکر کنند. از اولین انیمه که اوایل قرن بیستم منتشر شد تا به حال، حدود صد سال است که اکثر مجموعه ها و فیلم های انیمه ای با موضوعات فلسفی سر و کار دارند.

با ورود فناوری های جدید در دهه های 80 و 90، این موضوعات به بررسی رابطه انسان ها با قلمرو سایبری هم گسترش یافت. با این حال هنوز هم موضوعات عمیق ترین انیمه ها بررسی مسائل معنوی وجود انسان، اخلاق و روانشناسی است. در این میان، سریال ها و فیلم هایی کاملاً فلسفی هستند و ارزش چندین بار تماشا را دارند.

1. شبح درون پوسته (Ghost In The Shell)

شبح درون پوسته

  • سال تولید: 1995
  • کارگردان: مامورو اوشی
  • ژانر: علمی-تخیلی/ اکشن
  • امتیاز IMDB به فیلم: 7.9 از 10

اکثر طرفداران انیمه موافقند که انیمه «روح در پوسته» که اولین بار در سال 1995 در ژاپن منتشر شد، در کاوش ایده های فلسفی در رتبه ی بالایی قرار دارد. این فیلم داستان سرگرد موتوکو کوساناگی است که ذهنش به بدنی مصنوعی منتقل شده است.

او حالا با این شرایط به دنبال شکار ابر هکری بی جسم به نام پاپت مستر است، یک برنامه هوش مصنوعی که کاملاً خودآگاه شده و پس از دزدیدن بدن مصنوعی دیگری به عنوان یک موجود مجسم به دنبال پناهندگی است. پس از این فیلم، انیمه ای به عنوان دنباله ی این انیمه با نام « بی گناهی» (Innocence) و همچنین یک اقتباس لایو اکشن و یک نسخه ی انیمیشنی ساخت نتفلیکس از این انیمه منتشر شد. با این حال، نسخه اصلی در سؤالاتی که در مورد واقعی بودن یا نبودن مخلوقات عصر سایبری مطرح می کند، منحصر به فرد است.

2. سایکو-پاس (Psycho-Pass)

سایکو-پاس

  • سال انتشار: 2012 تا 2013
  • کارگردان: نائویوشی شیوتانی
  • ژانر: علمی-تخیلی/ تریلر
  • امتیاز IMDB به فیلم: 8.2 از 10

«سایکو پاس» تریلری روان شناختی سایبرپانک است که در ژاپن آینده اتفاق می افتد، جایی که تکنولوژی ای به نام سیستم سیبیل جامعه را اداره می کند. در این جامعه با قرار دادن دستگاهی به نام سایکو-پس در بدن شهروندان شخصیت، وضعیت روحی و احتمال اشتیاق آنها برای ارتکاب جرم اندازه گیری می شود و درصورت بالاتر بودن مشخصه ی آخر از حدی معین، به مقامات هشداد داده می شود تا آن فرد را دستگیر کنند.

موفقیت فصل اول این سریال باعث شد تا دو فصل دیگر و چندین فیلم و قسمت ویژه هم برای آن ساخته شود که همگی تقریبا موفق و محبوب بودند. درست مانند «شبح درون پوسته» این انیمه ی سریالی هم سوالات مهمی در مورد هوش مصنوعی و احساسات مطرح می کند. به علاوه این انیمه با قرار دادن مخاطب در طرف قربانی و نجات یافته این چالش بزرگ را مطرح می کند که آیا مجازات افراد قبل از ارتکاب جرم منصفانه است؟

ساعت مچی عقربه ای ناکسیگو مدل Psycho Pass کد LF6837

3. شهر اشباح (Spirited Away)

  • سال تولید: 2001
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • ژانر: فانتزی/ دارم
  • امتیاز IMDB به فیلم: 8.6 از 10

یکی از شاهکارهای استودیو گیبلی ، «شهر اشباح»، داستان چیهیرو اوگینو ده ساله است که به طور تصادفی وارد دنیای کامی، دنیای ارواح در فولکلور ژاپنی می شود. والدین او در حال گشت و گذار در یک پارک متروکه و بعد از خوردن از غذاهای فستیوال برگزار شده در پارک، تبدیل به خوک می شوند. چهیرو هم سعی می کند با مشغول به کار شدن در حمام در دنیای ارواح، راهی برای آزادی والدینش بیابد.

چیهیرو در سفرش با شخصیت های جالب زیادی روبرو می شود که هر کدام نماد موضوعاتی مانند طمع، تنهایی، بی گناهی و دوستی هستند و در نهایت با پشت سر گذاشتن اتفاقاتی که هرکدام پیامی عمیق و فلسفی دارند، موفق می شود والدینش را آزاد کند.

4. آبی تمام عیار (Perfect Blue)

  • سال تولید: 1997
  • کارگردان: ساتوشی کن
  • ژانر: تریلر
  • امتیاز IMDB به فیلم: 8.5 از 10

«آبی کامل» یکی دیگر از انیمه های کلاسیک است که در دهه 90 منتشر شد. تریلری روانشناختی که زندگی ستاره ی پاپ، میما کیریگو، یکی از اعضای یک گروه سه گانه جی-پاپ به نام CHAM را دنبال می کند! میما تصمیم می گیرد خوانندگی را کنار بگذارد و به سراغ بازیگری برود اما قربانی یک تعقیب و گریز و شاهد قتل های وحشتناک می شود.

در نتیجه ی این اتفاقات میما دیگر نمی تواند واقعیت را از تخیلی تشخیص دهد، دچار توهم شده و میمای ستاره پاپ شروع به تعقیب او می کند. فیلم با یک پیچ و تاب تکان دهنده به پایان می رسد و در انتها موضوع اصلی فیلم آشکار می شود: بیماری روانی.

5. ارگو پراکسی(Ergo Proxy)

  • سال تولید: 2006
  • کارگردان: شوکُو موراسه
  • ژانر: علمی-تخیلی/ تریلر
  • امتیاز IMDB به فیلم: 7.9 از 10

یکی دیگر از تریلرهای روان شناختی سایبرپانک، ارگو پراکسی، زندگی مشترک انسان ها با ماشین ها را بررسی می کند. این انیمه فلسفی در دنیای پسا آخرالزمانی اتفاق می افتد که در آن شهرها به صورت گنبدی ساخته شده اند تا از مردم در برابر یک فاجعه زیست محیطی محافظت کنند.

در این شهرها انسان ها و ماشین ها در صلح و آرامش با هم زندگی می کنند تا اینکه برخی از این ماشین ها به خودآگاهی می رسند و مرتکب یک سری قتل می شوند. مانند بسیاری دیگر از ساخته های این ژانر، این انیمه هم سوالات فلسفی زیادی در مورد هوش مصنوعی مطرح می کند. چیزی که ارگو پراکسی را در این زمینه خاص می کند این است که بینندگان با بحث غریزه در مقابل پرورش هم مواجه می شوند.

6. دفتر مرگ (Death Note)

  • سال تولید: 2006 تا 2007
  • کارگردان: تِتسورو آراکی
  • ژانر: فانتزی
  • امتیاز راتن تومیتوز: 100 از 100

با وجود اینکه  از انیمه «دفتر مرگ» فیلم ها و سریال های لایو اکشن زیادی اقتباس شده است، نسخه ی اولیه ی این انیمه سریالی 37 قسمتی عمیقاً فلسفی است و سؤالات زیادی درمورد اخلاق و اصول اخلاقی را مطرح می کند.

لایت یاگامی دانش آموز دبیرستانی است که دفترچه یادداشت شینیگامی را پیدا می کند. هر که نامش در این دفتر نوشته شود، می میرد. لایت که در ابتدا مظلوم و نجیب به نظر می رسد، از این طریق شروع به کشتن جنایتکاران می کند. همه ی این اتفاقات این سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می کند که آیا درست است که کسی قدرت کشتن بی رویه را داشته باشد؟ در این صورت چه کسی تصمیم  های آن شخص را قضاوت می کند که چه کسی سزاوار زندگی است و چه کسی نه؟

7. موشی شی (Mushishi)

  • سال تولید: 2005 تا 2006
  • کارگردان: هیروشی ناگاهاما
  • ژانر: ماوراء طبیعی
  • امتیاز IMDB به فیلم: 8.5 از 10

«موشی شی» داستان مردی به نام گینکو است که می تواند موجودات یا ارواحی به نام موشی را ببیند و با آنها ارتباط برقرار کند. با وجود اینکه موشی ها برای اکثر انسان ها قابل مشاهده نیستند، اما این موجودات بعضاً می تواند خطرناک هم باشد. گینکو در ژاپن به جایی که این موجودات با انسان ها تعامل داشته اند سفر می کند تا اوضاع را بررسی کند و هر آسیبی که ممکن است موشی ها ایجاد کرده باشند را جبران کند.

محتوای اصلی این انیمه مسائل مربوط به سلامت روان است، چرا که متوجه خواهیم شد موشی ها در واقع تمایل دارد بر افرادی با گذشته آسیب زا تأثیر بگذارند یا در جسم آن ها ساکن شوند. به علاوه این پیام را هم به همراه دارد که انسان نباید در نظم طبیعت دخالت کند.

8. مونونوکه (Mononoke)

  • سال تولید: 2007
  • کارگردان: کنجی ناکامورا
  • ژانر: وحشت/ فانتزی
  • امتیاز IMDB به فیلم: 8.2 از 10

انیمه سریالی «مونونوکه» (که هیچ ارتباطی با فیلم «شاهزاده مونونوکه» ندارد) انیمه ای آوانگارد است که سری هم به دنیای معنوی و روحانی می زند. «مونونوکه» داستان یک فروشنده داروی دوره گرد با نام «دارو فروش» است که با مونونوکه، ارواحی که خود را به انسان هایی که دچار افسردگی و با احساسات منفی هستند متصل می کنند، مبارزه می کند.

این انیمه هم مانند «موشی شی» درکنار مضامین مادی و معنوی چشمگیرش به مسائل مربوط به سلامت روان هم می پردازد و وجود دنیایی معنوی را بررسی می کند که فراتر از آنچه می بینیم وجود دارد.

9. تجربیات سریالی لین (Serial Experiments Lain)

  • سال تولید: 1998
  • کارگردان: ریوتارو ناکامورا
  • ژانر: علمی-تخیلی
  • امتیاز IMDB به فیلم: 8.1 از 10

مانند «شبح درون پوسته» و «سایکو پاس»، این انیمه در ژانر وحشت روانشناختی سایبرپانک هم سوالاتی در مورد تکنولوژی و اینترنت می پرسد. لین دانش آموزی دبیرستانی و درونگراست که وقتی ایمیل هایی از همکلاس فوت شده اش به نام چیسا یومودا دریافت می کنند، یک سری اتفاقات عجیب و غریب برایش می افتد و او تصمیم می گیرد در مورد آن ها تحقیق کند. دانشجوی متوفی در ایمیل هایش مدعی است که نمرده است بلکه جنبه ی فیزیکی خود را رها کرده و خدا را یافته است. این انیمه به بررسی ماهیت واقعیت، درک انسان از آن و آگاهی انسان می پردازد.

10. پاپریکا (Paprika)

  • سال تولید: 2006
  • کارگردان: ساتوشی کن
  • ژانر: علمی-تخیلی/ تریلر
  • امتیاز IMDB به فیلم: 7.7 از 10

بسیاری معتقند که فیلم «تلقین» (Inception) به شدت از انیمه «پابریکا» الهام گرفته است. یک تروریست رویا دستگاهی را می دزدد که به او اجازه می دهد روی رویاهای دیگران تأثیر بگذارند و برای آنها کابوس ایجاد کند. دکتر آتسوکو چیبا، روانشناس و محقق، وظیفه پیدا می کند تا وارد رویاهای افراد شده و مقصر را پیدا کند. با ورود به رویای افراد، آتسوکو تبدیل به کارآگاه رویا به نام پاپریکا می شود.

این انیمه فلسفی به بررسی ناخودآگاه می پردازد و واقعیت را زیر سوال می برد، چرا که دنیای رویا و واقعیت در نهایت شروع به ادغام می کنند.

منبع: GAMERANT

[ad_2]

دکمه بازگشت به بالا