اصول مهم طراحی لایت  باکس های تبلیغاتی

لایت باکس چیست؟

چرا خرید لایت باکس؟ لایت باکس یا همان باکس های روشن، تابلو هایی دارای قاب هستند که دارای ضخامت  های متفاوتی بنا بر نوع آن ها می باشند. این قاب  ها که با نام دیگر فریم لایت باکس نیز شناخته شده اند معمولاً از جنس آلومینیوم هستند، این تابلو های تبلیغاتی نورپردازی شده با چراغ های SMD یا همان لامپ های کم  مصرف LED ال  ای  دی راهی عالی برای تبلیغ نام و لوگوی برند شما بوده و در شب جذابیت بالایی به سبب درخشش خود دارند.

نورپردازی اس ام دی (SMD) در این باکس  ها به این  گونه است که نوار های کم  مصرف ال  ای  دی در پشت طرح چاپ  شده یا همان کاغذ بک لایت به صورت نواری یا بلوکی قرار می گیرند و از پشت به تصویر نور می دهند تا جلوه ی آن را دو چندان کنند. همچنین از یک لایه پی  وی سی (PVC)  در پشت کاغذ لایت باکس برای عبور نور یکدست چراغ  ها و یک لایه پلکسی  شفاف برای محافظت از تصویر استفاده می کنند تا از تصویر در برابر شرایط مختلف جوی و عوامل محیطی محافظت کند. لایت باکس  ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام بنابر محل قرارگیری در داخل یک مجموعه و یا خارج از آن، ابعاد و متریال چاپ و همچنین جنس بدنه آن به صورت ایستاده با قلاب و زنجیر و یا دیواری به صورت یک  طرفه یا دو طرفه دسته  بندی می شوند.

نکاتی که لازم است در طراحی لایت باکس مورد توجه قرار بگیرند

یکی از رایج  ترین ابزارهای تبلیغاتی در طی چند سال اخیر را می توان لایت باکس معرفی کرد. این کابین  های نورانی تشکیل شده اند از یک تصویر گرافیکی با نور پس زمینه از چراغ  های LED و قاب و فریم از جنس  های متفاوت نظیر آلومینیوم، چوب، ام دی اف، PVC و … .

اکثر این تابلو های لایت باکس در محیط  های تجاری، فروشگاه  ها، مترو و خیابان و بسیاری از مکان  های دیگر نصب  شده اند و بسیاری از آن ها را زمانی که در خیابان و مکان های دیگر قدم زده اید به خطر دارید. آن ها نمایشگر های روشن و شبانه  روزی برای تبلیغ هر تجارت کوچک و بزرگ بشمار می آیند و بسیاری از برندهای مطرح دنیا از آن ها برای بازاریابی محصولات خود بهره برده اند. نکته  ای که در سفارش و ساخت لایت باکس برای ایجاد کارآیی و رساندن آن به هدفی که شما دنبال می کنید حائز اهمیت است رعایت نکاتی است که در طراحی آن باید در نظر گرفته شود. در ادامه به معرفی این نکات می پردازیم:

ابعاد مناسب فریم لایت باکس

لایت باکس ها در طراحی و اشکال متنوعی برای انواع کارکرد ساخته می شوند که هر کدام ویژگی های خود را دارند. انواع آن شامل: لایت باکس فریم لس، لایت باکس اسنپ فریم، لوگو، کریستال، مگنتی و … هستند که ابعاد استاندارد خود را دارند. این ابعاد استاندارد 30 ×40، 40×60 × 80 ، 60×90 ، 90×120 و ابعاد بزرگ تر از آنست. باید در نظر گرفت که قرار است باکس در چه مکانی قرار بگیرد.

در فضای داخلی و یا بیرونی به  سبب کمبود فضا در محیط های داخلی بهتر است از ابعاد کوچک تر لایت باکس که در یک نگاه تمام اطلاعات را به مخاطب می دهد و در فضای بیرونی از ابعاد بزرگ تر استفاده کرد چرا که باید سایز آن به  گونه ای باشد که به  خوبی توجه مخاطب را به خود جلب کند.

طرح گرافیکی کاغذ بک لایت

کاغذ بک لایت همان صفحه ای است که طرح و تصاویر بر روی آن چاپ میشود و در لایت باکس قرار میگیرد. طراحی تصاویر گرافیکی مرحله ای حساس برای این ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی است چرا که کیفیت طراحی می تواند تاثیر زیادی بر جلوه  بصری و جلب نظر مخاطب و جذب مشتری برای آن کسب  و کار داشته باشد، طراحی گرافیکی یک هنر است که قواعد و دانش مربوط به خود را دارد. برخی نکات آن به شرح زیر است:

استفاده از فونت مناسب

فونت مناسب و پیروی از قواعد تایپوگرافی در طراحی پوستر لایت باکس تأثیر بسیار مهمی در برجسته  سازی این اثر دارد. 2نکته در انتخاب سبک فونت آنست که آن با تصویر و لحن کسب وکار مطابقت داشته باشد و دوم آنکه در فواصل دور و نزدیک خوانا باشد و به  طور خلاصه این نوشتار باید با علائم تجاری سازگار باشد.

استفاده از رنگ  های دیجیتال

تمامی طراحی ها و بنرهای لایت باکس برای چاپ باید از کد رنگی CMYK تبعیت کنند. همچنین تسلط به قواعد رنگ شناسی و سازگاری پالت رنگی تصاویر تاثیر زیادی بر برندسازی بصری یک تبلیغ دارد. استفاده از رنگ های مکمل و شاداب و خنثی در کنار یکدیگر سبب خلق تصاویری به یاد ماندنی خواهد شد.

کیفیت تصویر

رزولوشن تصاویر چاپی عموماً dpi 300 است.البته نوع چاپ بنرها بسیار در کیفیت طرح چاپی اثر گذار است.برخی تکنولوژی های چاپ مانند استفاده از چاپ یووی علاوه بر کیفیت، طول عمر بالاتری نیز دارند.

ابعاد کاغذ بک لایت

سایز کاغذ بک لایت باید متناسب با فریم انتخاب شود حاشیه فریم باید به  گونه ای باشد که طرح بک لایت به زیر آن نرود. علاوه بر موارد فوق باید در نظر داشت اگر لایت باکس در فضای بیرونی باید قرار بگیرد ساخت آن چه از لحاظ متریال فریم و لایه محافظ و نوع متریال چاپ باید از مقاومت و استحکام مناسب برخوردار باشد. فریم آلومینیوم، ورق پلکسی، بک لایت پارچه ای بهترین انتخاب برای لایت باکس های فضای بیرونی هستند.

از سایر نکات مهم در طراحی لایت باکس

  • کارکرد آسان
  • امکان آسان تغییر تصاویر و تعویض چاپ
  • چراغ های ال ای دی با کیفیت و کم انرژی
  • مقاومت و کیفیت سازه
  • استفاده از مواد و متریال مرغوب
  • استفاده از نوع دیواری ایستاده آویز یک طرفه دوطرفه درجای مناسب خود است.

همکاری با مجموعه ای متخصص که تمام نکات ذکر شده و اصول و قواعد ساخت لایت باکس استاندارد را هدف خود قرار داده است می تواند شما را در رسیدن به اهداف تبلیغاتی و بازاریابی مؤثر و صرفه جویی در هزینه  ها یاری کند.

نحوه طراحی تابلو تبلیغاتی حرفه ای

تابلوهای تبلیغاتی و تابلو بک لایت سازه هایی هستند که مدیای چاپ را در قالب یک باکس آلومینیوم، پلکسی گلاس، کامپوزیت، چوب و یا …. در معرض نمایش قرار می دهند. این تابلوهای تبلیغاتی بدون روشنایی و یا با روشنایی قابل استفاده و همچنین قابل ساخت در خانه طراحان سام می باشند توصیه ما به شما این است که برای چاپ تابلو تبلیغاتی با کیفیت حتما نکات و رویه های طراحی زیر را مطالعه کرده و آن ها را در طراحی تابلو تبلیغاتی خود بکار بگیرید.

ابعاد سازه

اولین مرحله در طراحی لایت باکس، انتخاب سازه یا قالب آن می باشد. قالب خود را در یکی از اندازه های زیر طراحی کنید، همچنین برای انجام این کار می توانید قالب های آماده شده را تهیه کرده و از آنها استفاده کنید.

1: اندازه سازه تابلو تبلیغاتی رومیزی(40*30) سانتی متر، اندازه فایل چاپی(31*21) فایل خود را در اندازه 31×21 طراحی کنید.

2: اندازه سازه تابلو تبلیغاتی ایکس(60*45) سانتی متر، اندازه فایل چاپی(51*36) فایل خود را در اندازه 51×36 طراحی کنید.

3: اندازه سازه تابلو تبلیغاتی ایکس(90*60) سانتی متر، اندازه فایل چاپی(81*51) فایل خود را در اندازه 81×51 طراحی کنید.

4: اندازه سازه تابلو تبلیغاتی ایکس(120*80) سانتی متر، اندازه فایل چاپی(111*71) فایل خود را در اندازه 111×71 طراحی کنید.

وضوح تصویر

 فایل طراحی تابلو تبلیغاتی شما باید حداقل تراکم پیکسلی 120 پیکسل بر اینچ و حداکثر 150 پیکسل بر اینچ داشته باشد.

حالت رنگ

سیستم رنگی شما باید در حالت CMYK باشد تا در چاپ بهترین کیفیت رنگ را شاهد باشید.

ابعاد بخش شیشه ای

ابعاد ارائه شده برای تابلو در بخش بالا، اندازه نهایی طرح می باشد. اما ابعاد محدوه چاپی شما در طول و عرض 9 سانتی متر از ابعاد سازه شما کوچکتر است. یعنی از هر طرف به اندازه 4.5 سانتی متر.

ناحیه حاشیه

 به  بخشی در گوشه های این تابلوها می گویند و زمانی که محصول نهایی برش می خورد، تصویر و متن مورد نظرتان دست نخورده باقی بماند به این منظور همیشه باید برخی نواحی طرح خود را که ممکن است آسیب ببیند، از عناصر مهم خالی کنید و در عین حال رنگ پس زمینه را از هر طرف تا انتهای فایل ادامه دهید تا پس از برش بخشی از محصول بدون رنگ نباشد.

نکات:

– از قرار دادن حاشیه در کناره های کار به دلیل احتمال عدم تقارن خودداری کنید.

– از به کار بردن فونت های کوچکتر از 10 پوینت خودداری کنید.

– برای رنگ خط دور همه نوشته ها به ویژه نوشته های کوچکتر از 10 پوینت از یک رنگ استفاده کنید.

فرمت فایل ها

فرمت های مرسوم در چاپ TIFF, PDF, JPEG می باشد.

دکمه بازگشت به بالا