پذیرایی در مراسم ختم انعام
مراسم ختم انعام برای مرده
انعام از سوره های مکی قرآن است. شایعاتی مبنی بر اینکه برخی از آیات آن در مدینه نازل شده است نیز وجود دارد ولی در رویات شیعه به تناوب و تکرار آمده است که تمام سوره انعام به یک باره بر پیامبر اسلام نازل شده و بنابراین سوره بصورت کامل در مکه نازل گشته است. در این سوره به ارکان اصلی دین مبین اسلام توصیه شده است. و در وصف ثواب خواندن و قرائت آن آمده است که هر کس این سوره را ختم کند از آتش جهنم در گزند نخواهد بود. میوه باکس پک ترحیم مراسم ترحیم با بسته بندی های شیک و لاکچری با قیمت های فوق العاده برای مجلس ترحیم و ختم آبرومند آماده کرده است.
فضیلت ختم انعام برای اموات
خواندن قرآن به هر مقدار ثواب دارد و احادیث و روایات زیادی درباره فواید و فضایل خواندن قرآن وجود دارد و در میان اهل شیعه و اهل تسنن به قدری این روایات کثرت دارند که جای شکی در آنها نیست. سوره انعام یکی از سوره های قرآن کریم است و خواندن آن مانند سایر سوره های قرآن داری ثواب میباشد. اما در فضیلت خواندن سوره انعام در کتاب بحار الانوار کتابی 110 جلدی است و مرجع حدیث در تشیع محسوب میشود، آمده است که هفتاد هزار فرشته در هنگام نزول آن را بدرقه کرده اند. و کسی که این سوره را بخواند تمام آن فرشتگان برایش طلب مغفرت و آمورزش خواهند کرد(ج 89، ص 274).
برای سفارش از غرب تهران، ارسال رایگان با هماهنگی قبلی ، ارسال مدل های روز در واتس آپ
امکان ثبت سفارش 24 ساعته در واتساپ
ختم انعام برای بروارده شدن یک نذر خاص بسیار رواج دارد ولی سند معتبری برای آن نیست. اما شواهد حاکی از آن است که این رسم بسیار قدمت دارد. روش های گوناگونی برای ختم انعام وجود دارد. که در برخی از این روش ها ادعیه هایی در میان آیات خوانده میشود که برخی از علما اظهار داشتند که اینکار وجهی ندارد و خواندن هر گونه دعا باید در انتهای سوره و بعد از پایان تلاوت آن صورت گیرد. مراسم ختم انعام برای یادبود و بزرگداشت مرحومین نیز برگذار میگردد. قطعاً تلاوت آیات قرآنی به آرامش بازماندگان و اعطای توان صبر در غم فراق متوفا و در علو درجات فرد مرحوم بسیار موثر میباشد.
پذیرایی ختم انعام و محتويات سفره ختم انعام
پذیرایی در مراسم ختم انعام اصول و قائده مشخصی ندارد. بسته به نیت شخصی که نذر کرده است. پذیرایی می تواند متفاوت باشد. در اغلب شهر های ایران در مراسم ختم انعام وسایل پذیرای مانند چایی و آجیل مشکل گشا و میوه مشترک هستند. میتوان در هنگام پذیرایی از مهمانان این مراسم از حلوا و شیرینی نیز استفاده کرد. اگر ختم انعام برای آمرزش و یادبود شخص متوفا باشد حلوا اغلب همراه با چای یا کمی بعد از آن سرو میگردد. در گذشته رسم بوده که در مراسم ختم شخص متوفا تنها شیرینی مجلس حلوا باشد. ولی این رسم اکنون در اغلب مناطق ایران به فراموشی سپرده شده و پذیرایی از مهمانان مراسم با شیرینی و بیسکویت و مانند آن نیز میتواند انجام شود. آجیل مشکل گشا اغلب در وسط مراسم سرو می شود. چایی و حلوا در ابتدا و انتهای مراسم یا آنکه چایی در ابتدا و حلوا در انتها سرو می گردد. اغلب این صاحب خانه است که برای نحوه این پذیرایی ها تصمیم گیری می کند و نحوه پذیرایی از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.
راهنما : بهترین آداب و قواعد برای پذیرایی از مهمان که بهتر است بدانید :
طریقه ختم انعام برای اموات
همانطور که اشاره شد علما بر این باورند که آوردن هر کلامی در میانه خواندن قرآن جایگاهی ندارد و بهتر است که از آن پرهیز شود. از طرف دیگر شواهد و قرائن حاکی از آن است که اهل تشیع سالیان درازی است که سوره انعام را به این شیوه ختم می کنند و آیین خاصی برای اجرای این ختم وجود دارد. این آیین به این صورت میباشد:
پس از نماز ظهر دو ركعت نماز حاجت اقامه گردیده و بعد از نماز 41 بار می گویند: اللهم صلي علي محمد و آل محمد، سپس 11 مرتبه می گویند: استغفرالله ربي و اتوب اليه، بعد از آن 11 مرتبه می گویند: افوض امري الي الله ان الله بصير بالعباد، سپس 11 مرتبه میگويد: حسبنا الله و نعم الوكيل نعم المولي و نعم النصير، سپس 11 بار سوره مبارکه حمد تلاوت شده و 3 مرتبه سوره توحید تلاوت خواهد گردید. برای سفارش اینترنتی انواع پک پذیرایی شامل پک ترحیم و پک همایش به صورت لاکچری و اقتصادی در تهران است. خرید سریع و باکیفیت.
بعد از قرائت سوره توحید این دعا خوانده می شود:
«اللهم اني اسئلك بحق سورة الانعام و بحق محمد عليه افضل الصلاة و السلام و بحق اسمائك العظام ان تنظر الينا نظر رحمة و غفران و ان تحفظنا من شر كل ذي شر و من شر كل دابة ربي انت آخذ بناصيتها ان ربي علي صراط مستقيم اللهم بحق حقك و بحق النبي و عترته»
بعد از این آیه سوره انعام را می خوانند و در آية 16 بعد از كلمة «الفوز المبين» 41 بار می گويند افوض امري الي الله ان الله بصير بالعباد، و در آية 36 در بعد از واژه «يسمعون» 41 بار می گويد: افوض امري الي الله ان الله بصير بالعباد،و در آية 54 بعد از كلمة «نفسة الرحمة» می گویند: صلوات الله و ملائكته و سكان سماواته و حملة عرشه و جميع خلقه علي سيدنا و نبينا محمد و آل اجمعين، در آية 59 بعد از كلمة «كتاب مبين» اين دعا قرائت میشود اللهم انی اسئلک باسمک المکنون المحزون الطهر الطاهر المبارک و اسئلک باسمک العظیم و سلطانک القدیم ان تصلی علی محمد و ال محمد یا واهب العطایایا مطلق الاساری یا فکاک الرقاب من النار اسئلک ان تصلی علی محمد و ال محمد و تعتق رقابنا من النار و ان تخرجنا من الدنیا سالما و تدخلنا الجنه امنا و ان تجعل دعاء نا اوله صلاحا و اوسطه نجاحا واخره فلاحا انک علی کل شی قدیر. و در آية 73 بعد از كلمة «كن فيكون» می گویندالهی بحق سر هذه الاسرار و بحق کرمک الخفی و بحق اسمک العظیم ان تقضی حاجاتنا ( بیان حاجات ) یا قاضی الحاجات یا ارحم الراحمین و در پایان آیه 87، 41 مرتبه میگویند: افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد. و با تضزع و التماس می گویند : ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الا خره حسنه و قنا عذاب النار. الهی اسئلک بحق هؤلاء الانبیاء و المرسلین و بحرمه سیدالانبیاء محمد ر سولک خاتم النبیین واله الطیبین الطاهرین ان تقضی حاجاتنا (گفتن حاجات. و حاجات البانی ) یا قاضی الحاجات یا ارحم الراحمین. در پایان آیه 90، 41 مرتبه می گویند: اللهم ایاک نعبدو و ایاک نستعین. بعد میگوید : اللهم صل علی محمد و ال محمد و صل علی جمیع الانبیاء والمرسلین یا رحمن الدنیا والاخره و رحیمهما تعطیهما من تشاء و تمنعهما ممن تشاء اللهم ارحمنا رحمه تغننابها عن رحمه من سواک یا ارحم الراحمین.و در پایان آیه 110 دعای: اللهم یا ذالعرش الکریم والملک القدیم والعطاءالحمیم والفضل العظیم والصراط المستقیم یا مرسل الریاح یا فالق الاصباح یا باعث الارواح یا ذالجود والسماح یا الله یا الله یا الله یا رحمن یا رحمن یا رحمن یارحیم یا رحیم یا رحیم یا احد یا صمد یا فرد یا وتر یا حی یا قیوم یا ذالجلال والاکرام ارحم ذلنا و فقرنا و فاقتنا وانفرادنا وخضوعنا و خشوعنا بین یدیک و اعتمادنا علیک وتضرعنا الیک رب سهل علینا کل عسیر وامنع عنا شر کل ظالم و حاسد و افه و عاهه و مرض و بلاء و وباء و طاعون و زلزله و کل شده و بلیه یا سبوح یا قدوس یا رب الملائکه والروح و صلی الله علی محمد و اله اجمعین را می خوانند. در وسط آیه 124 بعد از رسل الله در میان دو اسم جلاله با خضوع و خشوع : 41مرتبه می گویند: ربنا امنا بما انزلت واتبعناالرسول فاکتبنا مع الشاهدین. سپس 41 مرتبه می گویند: افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد. و بعد از آن 41 مرتبه میگوند: ربنا انک جامع الناس لیوم لا ریب فیه ان الله لا یخلف المیعاد. اللهم یا نورالنور یا منور النور یا مقدر النور یا نور یا الله یا رحمن یا رحیم یا حی یا قیومیا ذالجلال والاکرام.اللهم افتح لنا ابواب رحمتک و مغفرتک و من علینا بدخول الجنه واعتقنا من النار الهی ضاقت المذاهب الا الیک و خابت الامال الا لدیک وانقطع الرجاء الا منک و بطلل التوکل الا علیک – الهی من الذی دعاک فلم تجبه و من الذی استجارک فلم تجره و من الذی سالک فلم تعطه و من الذی استعانک فلم تعنه و من الذی توکل علیک فلم تکفه و من الذی استغاث بک فلم تغثه واغوثاه واغوثاه واغوثاه بک استغیث بک استغیث اغثنایا مغیث اغثنا یا غیاث المستغثین اغثنایارجاءالمستجرین و یا دلیل المتحیرین و یا ضریح المستصرخین واستجب دعوتنا یا مجیب الدعوات واقض حاجاتنا یا قاضی الحاجات و یا کافی المهمات یا الله اقض حاجاتنا ( وحاجات البانی )و حوائج المومنین والمومنات والمسلمین والمسلمات اللهم استجب دعانا واشف مرضاناواصرف عنا البلاءبحق القران العظیم والرسول الکریم و افعل بنا ما انت اهله فانک اهل التقوی و اهل المغفره + اللهم صل علی محمد و ال محمد اللهم امتعنا باسماعنا وابصارنا و قوتنا ما احییتنا واجعله الوارث منا واجعل ثارنا علی من ظلمنا و انصرنا علی من عادانا ولا تجعل مصیبتنا فی دیننا و لا تجعل الدنیا اکبر همنا ولا مبلغ علمنا ولا تسلط علینا من لا یرحمنا برحمتک یا ارحم الراحمین.
در انتهای ختم نیز این دعا را میخوانند
11 مرتبه – لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین. استغفرالله ربی و اتوب الیه.
12 مرتبه- افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد
3 مرتبه گفتن – ربنا اتنا من لدنک رحمه وهیی لنا منامرنا رشدا
اللهم صل علی محمد و ال محمد اللهم یا سریع الحساب یا شدید العقاب یا غفور یا رحیم یا خالق کل شی ء یا رازق کل حی یافاطر الارض والسماء یا فالق الحب و النوی یا ذالجود والسماح یا مرسل الریاح یا مسبب الاسباب یا مسهل الصعاب یا مفتح الابواب یامدور الفلک الدوار یا مقلب القلوب والابصار یا من یعلم الاسرار ولا یهتک الاستار یا محیی الاموات یا منزل البرکات یا نورالارضین و السموات یا مقیل العثرات یا غافر الخطیات یا ساتر العورات یا مانع البلیات یا دافع السیئات یا کاشف الکربات یا ولی الحسنات یا عالم السر و الخفیات یا کافی المهمات یا مجیب الدعوات یا قاضی الحاجات اقض حاجاتنا فی هذه الساعه بحق هذه الایات یا بدیع السموات والارض یا من لا یحتاج الی البیان والتفسیر یا اله الاولین والاخرین یا ذاالجلال والاکرام استجب دعانا یا سیدنا و مولنا بحق القران العظیم و النبی الکریم برحمتک یا ارحم الراحمین و صلی الله علی محمد و اله اجمعین.
امیدواریم بهره کافی را از این مقاله ختم انعام برده باشید، برای هرچه بهتر کردن این مطالب نظرات خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.
لیست بهترین تشریفات و خدمات مجالس عروسی در تهران شما با کلیک بر روی هر تشریفات می توانید اطلاعات بیشتری را کسب کنید