لرزش موتور در شرایط مختلف + روشهای برطرف کردن

موتور خودروهای درون سوز به دلایل فرآیند احتراق مقداری لرزش دارند و این یک امر کاملا طبیعی می باشد که خودرو در حین کار ارتعاش میکند. دلایل مختلفی برای لرزش های خفیف خودرو وجود دارد از جمله میل لنگ، دنده های انتقال و سایر قطعات اصلی موتور. گاهی اوقات در موارد خاصی متوجه لرزش بیش از حد موتور می شوید که منجر به افزایش صدا در موتور می شود. در این مقاله سعی شده است علت لرزش موتور را بیابیم و برای حل این مشکل راهی پیدا کنیم.

در این مقاله می خوانید:

لرزش موتور و اصلی ترین دلیل آن!

از آنجایی که موتور در حال طبیعی مقداری لرزش دارد و در حین حرکت خودرو تکان می خورد قطعه ایی بنام دسته موتور که با توجّه به نوع خودرو در طراحی های متفاوت و تعداد های متفاوت به موتور وصل می شود؛ به عنوان تکیه گاه برای موتور، لرزش موتور را میزان زیادی می گیرند. دسته موتور از قطعات پر استهلاکی می باشد که با توجّه به نوع و سبک رانندگی و شرایط جاده ایی که در آن رانندگی می کنید دچار فرسودگی و پارگی می شود که نتیجه آن لرزش شدید موتور می باشد. با پاره شدن یک دسته موتور بهتر است سریعاً نسبت به تعویض آن اقدام کنید تا دسته موتورهای دیگر دچار آسیب نشوند. در صورت مشاهده لرزش موتور بهتر در ابتدا به دسته موتورها سری بزنید.

لرزش موتور ماشین در حالت ایستاده چه دلیلی دارد؟

علت لرزش موتور در حال بیکار و یا در زمانی که دنده خلاص است یعنی هیچ نیرویی از موتور به چرخ ها منتقل نمی شود میتواند به دلیل نقص قطعات زیر باشد.

وایر شمع قطعه ایی در موتور خودرو می باشد که وظیفه دارد برق را از کوئل به شمع برساند؛ سلامت این قطعه تاثیر مستقیمی در کارکرد شمع ها دارد. امروزه در ساخت خودروهای جدید وایرها حذف شده اند و عمل انتقال برق به شمع مستقیماً از کوئل صورت می پذیرد. در خودروهای قدیمی تر که این قطعه وجود دارد ضمن وظیفه ایی که دارد از نفوذ آب و رطوبت به محل اتصال به کوئل یا شمع جلوگیری می کند.

خرابی وایر می تواند قدرت موتور را کاهش دهد و باعث افزایش دمای موتور شود. با افزایش مصرف سوخت در پی خرابی وایر سوخت ناقص اتفاق می افتد که اصطلاحاً به آن خام سوزی می گویند که باعث لرزش موتور در حالت ایستاده می شود. برای افزایش عمر وایر از شکستن و خم کردن آن ها اجتناب کنید؛ همچنین از بریدن سر کابل و سوار کردن دوباره روکش روی آن پرهیز کنید.

هرچقدر که زمان بندی و برنامه ریزی در کارهای یک فرد می تواند انجام وظایف آن شخص را بهتر کند، موتور خودرو هم باید زمان بندی و برنامه ریزی داشته باشد تا در مراحل مختلف باعث چرخش میل لنگ شود. این برنامه ریزی توسط تسمه تایم یا تسمه تایمینگ که قطعه ایی در پیشرانه است انجام می شود.

این تسمه ساختار پلاستیکی دارد و رابطی بین میل لنگ و میل بادامک می باشد؛ این قطعه طوری تنظیم می شود که همزمان با چرخش میل لنگ باعث چرخش میل بادامک یا میل سوپاپ می شود و البته باعث حرکت سوپاپ ها نیز می شود. هرگونه اتفاق و آسیب به تسمه تایم باعث اختلال در کارکرد موتور می شود؛ به این دلیل که زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ ها بهم می ریزد.

اگزوز قطعه ایی می باشد که واکنش های شیمیایی ایجاد شده در سیلندرها را به بیرون از ماشین هدایت می کند و در تمام وسایل نقلیه موجود می باشد. علاوه بر این اگزوز وظیفه دارد صدای گازهایی که در احتراق موتور تولید می شود را کاهش دهد.

این قطعه دارای استهلاک کمتری نسبت به دیگر قطعات اصلی موتوری می باشد؛ امّا به هر حال می تواند بر اثر شکسته شدن بست های منبع، پوسیده شدن تیغه های داخل منبع، شکستگی حلقه اتصال منبع و پوسیده شدن و سوراخ شدن قطعات اتصال اگزوز یا منبع کارایی خود را ازدست بدهد.همچنین رطوبت هوا می تواند باعث خرابی زودرس این قطعه شود اگر شهری که در آن زندگی می کنید دارای رطوبت بالایی می باشد بهتر است از سلامت این قطعه مطمئن شوید.

در موتور احتراق داخلی وظیفه ی کنترل میزان گشتاور و توان خروجی موتور تحت کنترل دریچه گاز می باشد که در دو نوع مکانیکی و برقی بسته به نوع خودرو وجود دارد. این قطعه با استفاده از یک شیر پروانه ایی و تغییر زاویه آن میزان جریان هوای ورودی به موتور را تنظیم می کند. میزان پاشش سوخت نیز متناسب با این میزان هوا کاهش پیدا می کند و توان و گشتاور خروجی موتور تنظیم می شود؛ هرگونه نقص در دریچه گاز لرزش موتور و ریپ زدن خودرو را به همراه خواهد داشت.

ناخالصی های مختلف در سوخت و عدد اکتان پایین به راحتی می تواند لرزش موتور را بوجود بیاورد. اگر موتور خودروی شما از آن دسته موتورهای جدید می باشد بهتر از سوخت با کیفیت و با عدد اکتان بالا استفاده کنید و اگر ناچاراً به سوخت با عدد اکتان پایین مجبور شدید حتماً از مکمل های سوخت معتبر و شستشو دهنده های سیستم انژکتور استفاده کنید.

برای بهبود عملکرد موتور نیاز به روغن موتور می باشد که ترکیبات پیچیده ایی دارد و از روغن پایه و افزودنی ها تشکیل شده است؛ در واقع روغن موتور یک عنصر ضروری برای موتور خودرو است.

اگر روغن موتور بی کیفیت و نامرغوب و یا کم باشد در بلند مدّت باعث لرزش موتور خواهد شد؛ همچنین عمل روانکاری برای کاهش اصطکاک، حرارت و سایش بین اجزای مکانیکی به درستی انجام نخواهد شد.

سنسور دمای هوای ورودی یکی از سنسورهای تاثیر گذار در مصرف سوخت می باشد که وظیفه دارد دمای هوای ورودی به موتور را اندازه بگیرد و به ECU انتقال بدهد. کامپیوتر از طریق اطلاعات دریافت شده میزان سوخت و هوای مناسب را محاسبه می کند و دستورات مورد نیاز را به انژکتورها می رساند.

این قطعه که با نام سنسور دور موتور شناخته می شود یک قطعه جدید در خودروهای موتور درون سوز می باشد که وظیفه دارد داده های موقعیت مکانی پیستون و سرعت دورانی میل لنگ را بدست آورد. داده های بدست آمده به واحد فرمان موتور ارسال می شود و موتور از آن ها برای مدیریت زمان در جرقه زنی و دیگر فرآیندها استفاده می کند.

کثیفی و جرم گرفتگی سنسور موقعیت میل لنگ و یا جمع شدن براده در قسمت جلویی سنسور و یا مناسب نبودن فاصله بین سر سنسور و دنده های فلایویل می تواند باعث لرزش موتور در حالت خلاص باشد.

در فصل سرما لرزش جزئی موتور طبیعی بوده و بعد از گذشت چند دقیقه از کارکرد موتور و رسیدن دمای موتور به حد معمول این لرزش برطرف می شود.

استپر موتور با قرارگیری روی منیفولد ورودی، وظیفه مدیریت و تنظیم دور آرام موتور را برعهده دارد. با کمک این قطعه دور موتوری که در حالت درجا کار می کند را با توجه به پارامتر هایی مانند دمای موتور و بار سیستم الکتریکی افزایش یا کاهش داده می دهند؛ تجمع  رسوبات و کربن در استپر می تواند باعث نقص آن شود.

سیستم سوخت رسانی خودرو وظیفه دارد مخلوط هوا و سوخت بهینه شده را در موتور  متناسب با شرایط عملکردی موتور در هر لحظه تزریق کند. به طور واضح تر سوخت رسانی متناسب با شرایط مختلف موتور در طول حرکت انجام شود. این سیستم در دو نوع کاربراتوری و انژکتوری وجود دارد که هریک دارای قطعات اصلی از جمله شیر برقی کنیستر، رگلاتور فشار سوخت، فیلتر سوخت، پمپ بنزین و … می باشند. نقص، تنظیم نبودن و مسدود شدن هریک از این قطعات باعث بهم خوردن نسبت سوخت و هوای ورودی به سیلندرها خواهد شد که لرزش موتور را در پی خواهد داشت.

علت لرزش موتور هنگام استارت زدن

لرزش هایی که در موتور خودرو در زمان استارت زدن ایجاد می شود می تواند بر اثر سیستم سوخت رسانی باشد که دلیلی مشترکی برای لرزش موتور در حالت ایستاده و لرزش موتور در دور موتور خاص است. از دیگر دلایل لرزش موتور در این بخش می توان به دلایل زیر اشاره کرد.

خودرو از سه بخش مهم پیشرانه، بدنه و شاسی تشکیل شده است. شاسی با ستون های فولادی مانند یک چارچوب در کنار دیگر اجزا قرار می گیرد که در حالت عادی قابل مشاهده نمی باشد؛ اجزایی مانند فنربندی، موتور، سیستم انتقال قدرت و فرمان روی شاسی قرار می گیرند.

هرگونه آسیب در شاسی خودرو که ممکن بر اثر تصادفات یا ضربه های شدید ایجاد شده باشد می تواند منجر به لرزش موتور در هنگام استارت زدن شود.

موتور ماشین از اختراعات پرکاربرد بشر است؛ پیشرانه دارای پیچیدگی زیادی می باشد که دارای انواع مختلفی می باشد امّا قطعات اصلی بکار گرفته شده در آن مشابه و یک کارایی دارند. قطعاتی که در موتور وجود دارد با عملکرد صحیح و مناسب منجر به بازدهی مناسب موتور می شود؛ کوچکترین مشکل در هر کدام از قطعات اصلی موتور می تواند منجر به آسیب رسیدن به دیگر قطعات شود.

لرزش غیر معمولی موتور زمانی که استارت زده است بی شک خرابی یک قطعه موتوری را در بر دارد. البته لق شدگی، تنظیم نبودن، خم شدگی، دفرمه شدن و یا ساییدگی نیز می تواند لرزش و افزایش صدای موتور را در پی داشته باشد.

علت لرزش موتور در دور موتور خاص

دور موتور یکی از ملاک های مهم اندازه گیری عملکرد موتور خودرو به شمار می آید. هرچقدر دور موتور زیاد باشد سرعت خودرو نیز زیاد خواهد بود.

به طور واضح تر دور موتور رابطه مستقیمی با سرعت و قدرت خودرو دارد. پس زمانی که شما پدال گاز را فشار میدهید دور موتور زیاد می شود و سرعت بالا می رود. دلایل لرزش موتور در دور موتور آرام می تواند به دلایل نقص قطعات زیر باشد.

گشتاور تولیدی توسط موتور باید متناسب با نیاز خودرو به چرخ ها منتقل شود. وظیفه کنترل و تنظیم این قدرت با گیربکس است که در هر خودرویی طراحی متفاوتی دارد؛ گیربکس این امکان را برای راننده فراهم می کند که خودرو را با سرعت های مختلف در شرایط متفاوت کنترل کند. ضمن عمل کنترل، از سرعت های ناخواسته پیشگیری و خودرو را میتواند به عقب و جلو حرکت دهد.

وجود نقص و ایراد در گیربکس از جمله گرفتگی فیلتر گیربکس، از دست دادن خاصیت روانکاری، کاهش میزان روغن گیربکس، خرابی ماهک دسته دنده، خرابی سوپاپ های روغن، ایراد فلایویل و … باعث لرزش خودرو در آغاز حرکت و شتاب گیری می شود.

پر شدن و کثیف بودن فیلتر هوا مانع کاهش اکسیژن وارد شده به منیفولد و سر سیلندرها می شود که سوخت و هوای کافی در سیلندر تامین نخواهد شد که نتیجه آن لرزش موتور می باشد. متاسفانه فیلتر هوا از قطعاتی می باشد که بسیار نادیده گرفته می شود؛ عدم سلامت این قطعه می تواند آسیب های جدی را به پیشرانه خودرو وارد کند.

برای جذب تنش های شدید ناشی از گشتاور وارد شده به میل لنگ پس از هر احتراق سیلندر، به انتهای آزاد آن قطعه ای به نام لرزش گیر یا دمپر میل لنگ متصل می شود. خرابی این قطعه ممکن است بر اثر گذر زمان، تماس با سیالات مختلف خودرو و یا قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی بسیار گرم یا بسیار سرد رخ دهد، یکی دیگر از دلایل شایع لرزش و ضربه زدن پیشرانه به شمار می رود.

کویل یکی از قطعات اصلی سیستم برقی خودرو می باشد که نیروی الکتریسیته لازم جهت جرقه زنی شمع ها را تولید می کند. در واقع کویل یک سیم پیچ تقویت کننده می باشد که ولتاژ تولیدی باتری را قوی تر می کند و در زمان لازم به شمعی که آماده احتراق است می رساند.

وصل کردن سر وایر به بدنه خودرو، گرمای زیاد، گذشت زمان، عملکرد نادرست باتری، کثیفی فیلتر هوا، بی توجهی به ایرادت برق خودرو می تواند باعث خرابی کویل شود که باعث اختلال در روند احتراق و لرزش موتور خواهد شد.

پلوس از اجزای دیفرانسیل خودرو می باشد که نیروی محرکه تولید شده توسط موتور را به چرخ ها انتقال می دهد و از سر پلوس، مشعلی، گردگیر، سه شاخ، میل پلوس تشکیل شده است. خرابی مشعلی پلوس می تواند یکی از دلایل لرزش موتور خودرو باشد.

سنسور اکسیژن به عنوان یک قطعه الکترونیکی شناخته می شود و میزان اکسیژن موجود در سوخت را اندازه گیری می کند. سلامت این قطعه تاثیر مستقیمی در بهبود احتراق، افزایش راندمان موتور، کاهش مصرف سوخت و کاهش سطح آلایندگی دارد؛ عدم سلامت سنسور اکسیژن ریپ زدن و لرزش موتور ماشین را به همراه دارد.

شمع های فرسوده و معیوب یکی از دلایل لرزش اصلی موتور در هر شرایطی می باشد. شمع فرسوده می تواند از مشتعل نشدن مخلوط سوخت و هوا در سیلندر جلوگیری کند که نتیجه آن احتراق ناقص می باشد. این عمل می تواند باعث لرزش غیر طبیعی موتور شود.

سنسور موقعیت میل سوپاپ جهت تفکیک دقیق موقعیت جرقه زنی سیلندر  مورد استفاده قرار می گیرد و احتراق ناقص را شناسایی می کند و آوانس جرقه را برای از بین بردن کوبش کم می کند. هرگونه ایراد در این قطعه می تواند یکی از دلایل لرزش موتور ماشین شود.

علت لرزش موتور در دور پایین چیست؟

لرزش موتور در دور پایین یکی از شایع ترین اتفاق هایی هست که وقتی با سرعت کم یا حتی در حالت آرام رانندگی می کنید موتور می لرزد. این موضوع اصلاً عادی به نظر نمی رسد و باید نگران آن باشید.

همان طور که متوجّه شدید علت لرزش موتور خودرو متفاوت می باشد؛ امّا زمانی که در دور کم رخ می دهد می تواند دلایلی چون پایین بودن سلو، تنظیم نبودن موتور و … داشته باشد که باید حتماً به یک متخصص مراجعه کنید تا برای حل آن کمکتان کند.

تنطیم موتور کمک می کند تا احتراق کامل تر شکل گرفته و از کارکردهای غیر صحیح دریچه گاز، پمپ بنزین و سیستم برق رسانی و سنسورها جلوگیری می کند.

در صورتی که قصد فروش اقساطی پژو 207 اتومات  را دارید، می توانید از طریق سایت ما خودرو خودتان رو بفروشید

علت لرزش موتور خودرو در سربالایی

دیسک و صفحه 

دیسک و صفحه کلاچ از متداول ترین قطعات خودرو می باشند که جزء لوازم پر مصرف خودرو محسوب می شوند. این قطعه در هر خودروی دنده ایی به چشم میخورد؛ دیسک کلاچ و صفحه کلاچ دو قطعه متفاوت می باشند؛ دیسک کلاچ کمتر از صفحه کلاچ دچار استهلاک و فرسودگی می شود و باید بعد از مدّت زمان مشخصی که بر روی کاتالوگ خودرو درج شده است نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

علت لرزش موتور هنگام کولر گرفتن

خرابی این قطعه باعث افزایش فشار موتور می شود و به همین دلیل باعث می شود زمانی که شما می خواهید از کولر استفاده کنید موتور دچار لرزش شود.

علت لرزش موتور tu5 در سرما چیست؟

علت لرزش موتور tu5 در سرما چند نشانه دارد که توسط اطلاعیه فنی به نمایندگی های مجاز ایران خودرو اطلاع رسانی شده است. نشانه هایی که شناسایی شده است به این شرح می باشد:

  1. لرزش شدید خودرو پس از استارت
  2. ریپ زدن موتور در زمان استارت صبحگاهی یا پس از توقف های طولانی
  3. روشن و خاموش شدن چراغ عیب یاب سیستم انژکتور

برای حل مشکل لرزش موتور tu5 باید قطعاتی که در همین مقاله از آن ها صحبت کردیم از جمله شمع و کویل که باید مورد بررسی قرار بگیرند؛ امّا مهم ترین علت لرزش موتور tu5 کیفیت بنزین و تایپیت هیدرولیکی سوپاپ می باشد.

کیفیت بنزین و دمای هوا می تواند باعث لرزش موتور TU5 شود. برای حل این مشکل باید باک بنزین را باز کنید و بعد از تخلیه کرده و کاملاً آن را شست وشو دهید و سعی کنید فیلتر بنزین را تعویض و مسیر سوخت رسانی را تخلیه و با باد خشک کنید و در نهایت از بنزین مرغوب تری استفاده نمایید.

تایپیت هیدرولیکی یا انگشتی هیدرولیک قطعه ای می باشد که بین میل سوپاپ و سوپاپ در موتورهای درون سوز برای پر کردن خلاصی استفاده می شوند. این قطعه نیاز به تنظیم دوره ای دارد به همین دلیل باید برای بررسی آن از یک مکانیک خبره کمک بگیرید.

انتقال لرزش موتور به اتاق چه دلیلی دارد؟

در ابتدای مقاله گفته شد که دسته موتور اصلی ترین دلیل لرزش موتور می باشد. دلیل انتقال لرزش موتور به اتاق خودرو هم همین دسته موتور است. با دسته موتورهای سالم از انتقال لرزش موتور به اتاق جلوگیری کنید تا ضمن آرامش سرنشینان خودرو از آسیب دیدن موتور و قطعات آن جلوگیری شود. بهترین پیشنهاد و راه کار این است که منتتظر خرابی و فرسودگی این قطعه نباشید و چند سال در میان نسبت به تعویض آ ن ها اقدام کنید.

البته در ابتدا بهتر است بررسی کنید که اگزوز به اتاق خودروه نچسبیده باشد؛ برای این کار در ابتدا خودرو را خاموش کنید و از سرد بودن اگزوز مطمئن شوید؛ با یک بررسی چشمی و یک تکان کوچک می توانید متوجّه این موضوع شوید.

آخرین سخن 

موتور قلب تپنده ای هر خودرویی می باشد که به دلایل مختلفی دچار لرزش های نامتعارف و غیر معمولی می شود. لرزش موتور از آزار دهنده ترین اتفاقاتی می باشد که ممکن است برای هر خودرویی اتفاق بیفتد و اگر سریعاً به رفع آن نپردازید با مشکلات بیشتر و هزینه های بسیار بالاتری روبرو خواهید شد.

با خواندن این مقاله متوجّه شدیم که بیشترین دلایل لرزش موتور در هر شرایط و موقعیت می تواند در ابتدا به دلیل دسته موتور، مشکلات سیستم سوخت رسانی، خرابی قطعات اصلی موتوری و بقیه قطعات نامبرده باشد.

قبل از مراجعه به تعمیرگاه جهت رفع مشکل دقت کنید که لرزش موتور در سرعت بیشتر می شود؟ یا فقط در سرعت های خاص؟ اگر بله! در چه سرعتی؟ آیا ماشین در حالت ایستاده با موتور روشن می لرزد؟ با متمرکز شدن بر روی این سوال ها می توانید بهترین خدمات را از مکانیک خود دریافت کنید.

اگر شما دلیل لرزش موتور ماشین خود را پیدا کردید و آن را برطرف کردید به اشتراک بگذارید.

 

Back to top button