علت کج شدن چرخ عقب سمند
اکسل ماشین جزء مهمی از خودرو است که اکثر افراد نسبت به اهمیت آن غافل هستند. اینکه چگونه بفهمیم اکسل ماشین خراب شده است؟ سوال پر تکراری است که تصمیم گرفتیم با آشنایی مقدماتی در خصوص این قطعه به این سوال پاسخ دهیم و با علائم خرابی اکسل خودرو و انواع اکسل خودرو آشنا شویم. اگر به دنبال علت خرابی اکسل عقب خودرو هستید و میخواهید بدانید اجزا و وظیفه ی آن چیست تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.
در این مقاله می خوانید:
اکسل ماشین چیست؟
مکانیزم هایی نظیر فرمان، کاهش دور، انتقال قدرت و کاهش تاثیرات جاده بر خودرو که هر یک از آن ها جزئیات زیادی با خود به همراه دارند.
اجزای اکسل خودرو
حال که با تعریف اکسل خودرو آشنا شدیم بهتر است کارایی آن را کامل تر بدانیم و با آشنایی اجزای اکسل خودرو، کارکرد آن را بهتر درک کنیم.
- در گذشته خودروها دارای محور محرک عقب بودند. یعنی چرخ های عقب وظیفه به حرکت درآوردن خودرو را بر عهده داشتند. در این شرایط گیربکس و میل گاردان به اکسل های عقب متصل می شدند.
- در خودروهای جدید یا خودروهای محور جلو یک مجموعه یکپارچه از گیربکس و دیفرانسیل با دو عدد شفت کوتاه به هر چرخ متصل می شود.
- از دیگر اجزای اکسل خودرو می توانیم به قطعه ی مهم به نام اشاره کنیم که در مقاله های قبلی وظایف و نشانه های خرابی آن شرح دادیم. پلوس در واقع جزئی از مجموعه قطعات اکسل خودرو است که نیروی گردشی گیربکس و دیفرانسیل را به چرخ ها منتقل می کند و با چرخیدن آن، چرخ ها نیز به چرخش در می آیند.
- هر پلوس دارای دو اتصال سیبک CV است که هنگام رانندگی در مسیرهای ناهموار به انتقال راحت تر نیرو کمک می کنند و موجب شتاب گیری آسان تر خودروی می شوند.
افزون بر این، اکسل و پلوس وظیفه تحمل وزن خودرو، سرنشینان و بار آن را هم بر عهده دارند و از این رو بسیار مقاوم و مستحکم ساخته می شوند. بنابراین می توان نتجیه گرفت که طول عمر این قطعه بسیار بالاست. اما در هر حال عواملی وجود دارند که می توانند موجب خرابی یا شکستگی آن ها شوند.
اجزای اکسل خودرو و چرخ
- هوزینگ
- فلانچ
- صلیبی
- کله گاوی
- پینیون
- گاردان
- لنت ترمز
- پدال ترمز
- کیت های پالانی
- دیسک
- سیبک زیر اکسل
- سیستم ترمز
- بوش مندل
- پیستون ترمز
- بوستر ترمز
- چهارشاخ گاردان
هر ماشین چند اکسل دارد؟
مشخص کردن تعداد اکسل های موجود در خودرو شما و یا هر وسیله نقلیه دیگری کار آسانی است. کافی است از بغل به خودرو خود نگاه کنید. سپس تعداد جفت تایر ها را بشمارید. بیشتر خودرو ها در مجموع چهار تایر، یا دو جفت تایر دارند. یکی در جلو و یکی در عقب، دو سری تایر معادل دو اکسل است.
عوامل تعیین کننده نوع اکسل ماشین
عوامل متعددی تعیین می کند که یک وسیله نقلیه به چه نوع اکسل نیاز دارد. به عنوان مثال، نیازهای فنی و میزان نیروی تولید شده در انتخاب نوع اکسل ماشین تاثیر بسزایی دارد.
اکسل های سفارشی کمک می کنند تا خودرو ها بهتر کار کنند؛ زیرا اجازه می دهند راننده کنترل بیشتری روی چرخ ها داشته باشد. این اکسل ها می توانند سرعت و گشتاور چرخ ها را تا حد بهتری تنظیم کنند.
انواع اکسل خودرو
تولیدکنندگان اکسل خودرو سعی کرده اند برای هر مدل از شاسی یک مدل اکسل متفاوت طراحی کنند؛ به همین دلیل مبحث انواع اکسل خودرو را می خواهیم پیش بکشیم تا بدانیم تولید اکسل خودرو در چند مدل صورت گرفته است:
این مدل از اکسل خودرو به چرخ های جلو متصل می شود و تیرک اصلی آن برای جلوگیری از برخورد با قسمت پایین موتور به شکل منحنی ساخته می شود. چرخ ها و لوازم ترمز بر روی قرار می گیرند. این نوع اکسل بر روی اتوبوس ها نصب می شود.
این نوع اکسل ماشین برای انتقال قدرت به چرخ های عقب اتوبوس و کامیون ها مورد استفاده قرار می گیرد و دارای یک بدنه یا پوسته اصلی است که پلوس ها و کله گاوی روی آن نصب می شوند.
کله گاوی در اکسل ماشین های سنگین وظیفه تبدیل حرکت طولی گاردان به حرکت عرضی را بر عهده دارد. همچنین ترمزها، توپی، و چرخ ها هم بر روی همین پوسته اصلی قرار می گیرند. با توجه به اینکه وزن اعمال شده به این نوع اکسل بالا است، گاهی از دو اکسل به صورت تاندوم یا جفتی استفاده می کنند.
این نوع اکسل خودرو، نظیر مدل عقب محرک دارای یک پوسته اصلی برای قرارگیری پلوس و کله گاوی است. با این تفاوت که انتقال قدرت به چرخ های جلو پایداری بیشتری برای خودرو به همراه دارد و امکان مانورهای پیچیده تری را در جاده های ناهموار به آن می دهند. از این رو، بر روی خودروهای نظامی و آفرود از اکسل جلو محرک استفاده می شود.
انواع محور عقب
اکسل های عقب همه مثل هم نیستند. نوع اکسل با توجه به نحوه تکیه گاه بودن و نصب مشخص می شود. انواع محور عقب در سه مدل وجود دارد:
یک یاتاقان، تکیه گاه شفت اکسل (پلوس) است و دیگری به داخل لوله جداری اکسل می رود. از آنجا که این خودرو دو یاتاقان دارد، یک اکسل نیمه شناور باید برای تولید گشتاور یکسان، بزرگتر از گزینه های دیگر باشد.
اکسل های نیمه شناور برای خودرو ها، خودرو های شاسی بلند و کامیون های سایز متوسط از قبیل پیکاپ وانت های نیم تنی و سبک به کار می روند.
همان طور که از اسمش پیداست، این مدل از انواع محور عقب به کمک دو یاتاقان به طور موثری در جای خودش شناور بوده و موقعیت خود را حفظ می کند. این نوع اکسل ماشین فقط برای انتقال گشتاور محرک طراحی شده است.
اکسل های کامل شناور برای وسایل نقلیه بزرگتر مانند کامیون های سنگین، بهتر عمل می کنند. برخی از کامیون های سایز متوسط که ظرفیت بکسل بیشتری دارند یا آن هایی که چهارچرخ محرک (4WD) هستند، می توانند از اکسل های کامل شناور استفاده کنند.
اکسل های سه چهارم شناور
این نوع از اکسل ها پیچیده تر از اکسل نیمه شناور بوده و البته قابل اطمینان تر هستند. این اکسل ماشین کمک می کند تا تراز چرخ حفظ شود و نیروی محرکه جانبی و گشتاور محرک را متعادل می کند.
انواع محور جلو
به گفته وبسایت خدمات خودروییmeineke، وسایل نقلیه انواع محور جلو در دو نوع اصلی وجود دارند. از جمله:
این اکسل ها ثابت هستند و با چرخ ها نمی چرخند. بیشتر اکسل های جلو مرده و دیفرانسیل ها غلاف دارند که از تماس آن ها با آب یا خاک جلوگیری می کند.
اکسل های جلو زنده، برعکس اکسل های جلو مرده، نیروی محرکه را از گیربکس به چرخ های جلو می فرستند. ()
برای سوال چگونه بفهمیم اکسل ماشین خراب شده است؟ می توانید این بخش را مطالعه کنید در این قسمت از مطلب می خواهیم با علائم خرابی اکسل خودرو آشنا شویم.
در واقع آن بخشی از اکسل خودرو که بیشتر خراب می شود پلوس ها و CV است. این دو قطعه به دلیل همکاری مداوم با یکدیگر در اغلب موارد در صورت خرابی باید همزمان تعویض شوند.
در بیشتر موارد هزینه تعویض کل مجموعه پلوس و سیبک از تعویض جداگانه آن ها مقرون به صرفه تر است. بهتر است کامل تر با علائم خرابی اکسل خودرو آشنا شوید تا در صورت نیاز تعمیر اکسل خودرو را در اولویت های کاری خودروی خود قرار دهید.
- شنیدن صدا در هنگام پیچیدن
شنیدن صدا در هنگام پیچیدن، از علائم خرابی اکسل عقب است. صدایی که در هنگام پیچیدن از خودرو شنیده می شود مربوط به خرابی سیبک هاست. این صدا معمولا با افزایش شتاب خودرو و بالا رفتن سرعت بیشتر می شود. افزون بر این، اتصالات داخلی پلوس و سیبک نیز می تواند صدایی شبیه به کوبش (دنگ دنگ) ایجاد کند که به خاطر بروز تکان ها و حرکات اضافه در آن هاست.
خرابی اکسل عقب خودرو می تواند لرزش فرمان را به همراه داشته باشد. لرزش فرمان نشان از خرابی پلوس یا سیبک CV باشد. خرابی اتصالات پلوس لرزش هایی به همراه دارد که نه تنها با دست حتی با چشم نیز قابل مشاهده هستند.
اگر خرابی اتصالات سیبک ها نیز به آن اضافه شود، این لرزش در پیچ ها بیشتر نیز خواهد شد به طوری که کنترل خودرو سخت می شود.
نشت گریس یکی دیگر از علائم خرابی اکسل عقب است. معمولا خرابی پلوس یا سیبک ها با نشتی گریس بر روی لبه داخلی چرخ ها همراه است. این گریس اگر بر روی ترمز پاشیده شود می تواند خطرات زیادی ایجاد کند.
نشتی گریس معمولا ناشی از پارگی گردگیرهای پلوس است که با بررسی چشمی یا دست کشیدن و لمس کردن آن می توانید آن را بیابید. پارگی گردگیر پلوس در بیشتر موارد نزدیک بست ها ایجاد می شود.
عوامل خرابی اکسل و پلوس خودرو
حالا که با علائم خرابی اکسل خودرو آشنا شدیم بهتر است بدانیم علت خرابی اکسل عقب خودرو چیست؟
عادت های غلط رانندگی بیشترین علت خرابی اکسل عقب خودرو هستند. اما علت خرابی اکسل عقب خودرو می تواند دلایل دیگری داشته باشد که در قسمت زیر شرح شده است.
- پارگی گردگیر پلوس
- حرکت با دنده نامناسب
- روشن کردن مداوم خودرو با هل دادن
- رها کردن پدال کلاچ و وارد شدن ضربه ناگهانی به خودرو
- استفاده مداوم از ترمز و ترمز دستی
- بکسل کردن خودرو یا وسیله ای با وزن بیشتر از خودرو شما
نکاتی در مورد انواع اکسل خودرو که باید به آنها توجه کرد!
هنگام انتخاب نسبت اکسل مناسب برای وسیله نقلیه خود، چند نکته را در خاطر داشته باشید.
فراموش نکنید که:
- برچسب روی پنجره یک وسیله نقلیه، اطلاعات مصرف سوخت را برای نسبت اکسل استاندارد نشان می دهد. اگر کامیون گزینه نسبت اکسل سفارشی داشته باشد، مصرف سوخت به طور خودکار پایین تر است.
- مقایسه نسبت های قابل انتخاب اکسل خودرو در خودروسازی های مختلف غیر ممکن است. اندازه های مختلف تایر بر روی سیستم دنده و بر شکل نهایی تأثیر می گذارد.
- بسیاری از نمایندگی ها بخش های اکسل پایین را به عنوان دنده های بلند و بخش های اکسل بالاتر را به عنوان دنده های کوتاه در نظر می گیرند. معمولاً مورد اول مصرف سوخت بهتری در کیلومتر دارد، اما مورد دوم به طور کلی بارهای سنگین تری را حمل می کند.
- اکسل تنها یکی از ویژگی هایی است که برای سالم نگاه داشتن خودروی شما در جاده ضروری است.
- با سرعت به هیچ جا نروید؛ اگر وسیله نقلیه استفاده نشود، حتی اگر خوب کار کند، دنده خوب جا برود، صدای موتور آن طبیعی باشد، به احتمال زیاد اکسل آن در محور اصلی می شکند. در این حالت مهم نیست که چقدر پدال گاز را فشار دهید، تنها دور موتور بالا می رود و وسیله نقلیه حرکت نمی کند. در این شرایط متداول اصلا سرعت نداشته باشید و تا زمانی که خودرو تعمیر نشود حرکت نخواهد کرد.
خرابی اکسل عقب خودرو و تاثیر آن در رانندگی
بدون دو اکسل فعال، نمی توانید خودرویتان را به جایی ببرید. اکسل ها چیزی هستند که قدرت را از طریق انتقال (در تنظیمات محرک چرخ جلو) یا دیفرانسیل (در سیستم محرک چرخ های عقب) به چرخ ها می فرستند. اگر یکی از اکسل های شما خراب است، خودرو را نرانید. رانندگی در این شرایط ایمن نیست.
اگر هنگام رانندگی متوجه صدای ضربه یا کوبیدن شُدید، اکسل شما هنوز نشکسته است. اما در شرف وقوع است؛ در حقیقت، مشکل به احتمال زیاد ناشی از پلوس خراب است.
اگر صندوق عقب ماشین که از قطعات محافظت می کند آسیب دیده و گریس نشت می کند، خاک و زباله ها وارد خودرو خواهند شد. اگر روغن کاری به اندازه کافی با گریس انجام نشود، پلوس در نهایت از هم باز خواهد شد.
اگر با خرابی اکسل عقب خودرو روبه رو شدید به لحاظ فنی هنوز می توانید خودرو را برانید که کار بسیار خطرناکی است. چون ممکن است در هر نقطه به طور کامل خراب بشکنند و این کار اصلا توصیه نمی شود.
زمانی که اکسل شما شکست ممکن است کنترل خودرو را از دست دهید و احتمالاً تصادف کنید. خیلی بهتر است که تعمیر اکسل خودرو را دست یک مکانیک بسپارید تا مشکل را تشخیص داده و آن را برطرف کند تا اینکه زندگی خود را دست شانس بسپرید.
اگر فکر می کنید که اکسل های شما در حال شکستن هستند، زمان را غنیمت شمرید. اگر کاملاً بشکنند ماشین دیگر حرکت نمی کند و اگر در هنگام رانندگی بشکنند، می تواند باعث یک تصادف وحشتناک شود.
توصیه می شود خودرو را به یک مکانیک مجاز بسپارید تا آن را چک کند تا در صورت نیاز تعمیر اکسل خودرو را انجام دهد.
همین امروز در طرح فروش اقساطی خودرو همراه شرکت کنید و از امکان خرید اقساطی خودرو صفر و کارکرده بهره مند شوید.
نتیجه گیری
همان طور که گفته شد اکسل ماشین به عنوان سیستم نگهدارنده چرخ ها از اجزای مختلفی تشکیل شده است و گاهی اوقات خرابی برخی قطعات این سیستم سبب اختلال در حرکت خودرو می شود. مشاهده علائم خرابی اکسل خودرو که در بخش های قبل بیان شد نشان از وجود خرابی اکسل عقب خودرو است.
این نکته را در نظر بگیرید که با توجه به وظیفه مهم اکسل در سیستم تعلیق خودرو هنگام دست انداز و ناهمواری باید تعمیر یا تعویض قطعات اکسل به درستی انجام شود. بنابراین رانندگان محترم به منظور بررسی خرابی به وجود آمده در اکسل پراید، اکسل سمند، اکسل 206 و سایر خودرو های پر تردد کشور باید به نمایندگی مجاز خودرو مورد نظر مراجعه کنند تا تعمیرکار حرفه ای و مجرب مشکل خودرو را بررسی کند. متخصص با تجربه، با بررسی نشانه های خودرو به تعمیر اکسل خودرو یا قطعات آن اقدام می کند. رانندگان دقت کنند تا از قطعات اصلی و اورجینال برای رفع این مشکل استفاده کنند.