سئو داخلی سایت و سئو خارجی چه هستند و چه تفاوتی دارند؟
تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی + قیمت سئو
استراتژی بهینه سازی موتورهای جستجوی – SEO – را می توان به دو دسته کلی سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم کرد:
- سئو داخلی (On-Page-SEO)
- سئو خارجی(Off-Page-SEO)
هر دو برای موفقیت یک کمپین SEO بسیار مهم هستند، اما هریک از آن ها در بخش های کاملا متفاوتی از SEO کاربرد دارند. برای درک تفاوت سئو داخلی و خارجی، بهتر است بصورت مختصر با نحوه کارکرد الگوریتم های موتور های جست و جو آشنا شویم.
موتور های جست و جو به هنگام ارزیابی سایت شما در مقایسه با سایت های دیگر در وب، به این دو معیار اصلی توجه می کنند:
- سئو داخلی (On Page SEO) با محتوایات و ابزارهای داخل وبسایت مرتبط بوده و به داخل سایت توجه می کند.
- سئو خارجی (Off Page SEO) به این موضوع که وب سایت شما چقدر معتبر و محبوب می باشد توجه می کند.
برای آشنایی و کسب اطلاعات مهم در مورد در حوزه بازاریابی دیجیتال می توانید به بخش بلاگ وبسایت سئو روز مراجعه نمایید.
سئو داخلی (On Page SEO) چیست؟
سئو داخلی به منظور بهینه سازی بخش های مختلف وب سایت انجام می شود که به صورت مستقیم بر رتبه بندی سایت شما در موتور های جستجو تاثیر می گذارد. در حقیقت سئو داخلی شامل کارهایی است که شما کنترل آن ها را در دست داشته و می توانید بر روی وب سایت خود اعمال کرده و تغییرات لازم را انجام دهید. مهم ترین فاکتور های On-Page-SEO که به راحتی می توانید در وبسایت خود انجام دهید، عبارت هستند از:
عنوان H1
عنوان H1 معمولا بزرگ ترین کلمات موجود در صفحه هستند، و به همین دلیل، موتورهای جستجو کمی بیشتر از عناصر دیگر صفحه به آن ها بها می دهند. یک روش خوب این است که کلمات کلیدی مورد نظر خود را در داخل این عنوان ها قرار دهید، به شرطی که ضمن این کار بتوانید به خوبی هدف اصلی محتوای خود را به مخاطبان خود انتقال دهید.
ساختار URL
در صورت امکان، کلمات کلیدی را در URLهای خود قرار دهید. البته این جمله به این معنی نیست که همین حالا برای گنجاندن کلمات کلیدی در URL های فعلی خود، آن ها را تغییر دهید. شما نباید URL قدیمی خود را به هیچ عنوان تغییر دهید، مگر اینکه بخواهید مسیر قدیمی آن ها را به مسیر جدید تغییر دهید. حتما قبل از انجام این کار با یک متخصص مشورت کنید.
در صورت لزوم تغییر آدرس صفحات بنا به دلایل مختلف مانند آپدیت سایت و در برخی مواقع حتی تغییر دامنه، به منظور از بین نرفتن اعتبار صفحه ای که ممکن است ماه ها و سال ها برای آن زحمت کشیده شده است تا برای موتور های جست و جو شناخته شود، می توانید از ریدایرکت 301(Redirect 301) استفاده کنید. این کار موتور های جست و جو و ربات ها را با تغییر دادن آدرس، به آدرس جدید انتقال می دهد.
متن Alt برای تصاویر
هر سیستم مدیریت محتوا یی باید به شما این اجازه را بدهد که چیزی به نام “Alt text” برای تصاویر وب سایت خود اضافه کنید. این متن برای بازدید کننده ی معمولی قابل رویت نیست. در واقع متن Alt توسط نرم افزار (Screen reader software) برای درک محتوای تصاویر شما استفاده می شود.
موتورهای جستجو نیز در بررسی تصاویر به روشی مشابه عمل می کنند. بنابراین وجود برخی کلمات کلیدی مرتبط با تصاویر، به موتورهای جستجو کمک خواهد کرد تا محتوای صفحه شما را بهتر درک کنند.
بارگذاری سریع صفحات
گوگل قصد دارد در حد امکان به کاربران خود کمک کند تا به سرعت به آنچه که به دنبال آن هستند دست پیدا کنند، و به این طریق بهترین تجربه کاربری را برای آن ها رقم بزند. بنابراین بهینه سازی صفحات برای بارگذاری سریعتر، به رتبه سایت شما در نتایج جستجو کمک خواهد کرد.
محتوای صفحات
محتوای صفحات شما باید برای کاربران مفید باشد. اگر آن ها در جست و جوی موضوعی خاص، به صفحه ی شما مراجعه کنند، با در نظر گرفتن کلمات کلیدی باید بتوانند چیزی که به دنبال آن بودند را به راحتی پیدا کنند. محتوای صفحات باید به گونه ای باشد که به راحتی قابل خواندن بوده و همچنین برای مخاطبان ارزشمند باشد. گوگل از راه های مختلفی محتوای شما را، از نظر اینکه تا چه حد مفید است، ارزیابی می کند.
لینک دهی داخلی برای بهبود SEO
لینک دهی داخلی به صفحات دیگری از خود وب سایت می تواند هم برای کاربران و هم برای موتورهای جست و جو مفید باشد. On-Page SEO این اطمینان را می دهد که سایت شما می تواند هم توسط مشتریان بالقوه و هم توسط ربات های موتور جستجو خوانده شود. اگر On-Page SEO شما به خوبی انجام شود، موتورهای جستجو می توانند به راحتی صفحات شما را دسته بندی کرده، موضوع سایت شما را درک کنند، و به راحتی ساختار و محتوای وب سایت شما را بررسی کنند، بنابراین سایت شما را بر این اساس رتبه بندی خواهند کرد.
Off-Page SEO چیست؟
Off-Page SEO به افزایش اعتبار دامنه ی شما از طریق لینک دهی به وب سایت های دیگر تمرکز دارد. بزرگ ترین فاکتور Off-Page SEO تعداد و کیفیت بک لینک های (Backlink ) داده شده به وب سایت شما می باشد. مثال های زیر از جمله راهکارهایی هستند که می توانید از طریق آن ها برای وبسایت خود Backlink ایجاد کنید:
- ایجاد محتوای عالی که به دلیل ارزش بالای آن مردم بخواهند وبسایت خود را به آن لینک بدهند.
- اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی به طوری که لینک سایت شما را نمایش دهد.
- Guest Blogging در وبسایت های مرتبط با حوزه ی کاری شما، به طوری که این پست ها دارای بک لینک Backlink به وبسایت شما باشند. گست بلاگینگ یا بلاگ نویسی مهمان عبارت است از به نمایش گذاشتن توانایی بلاگ نویسی خودتان در بلاگ شخص دیگری که با این کار همراه با گرفتن بک لینگ می توانید ترافیک را از سایت میزبان به سایت مهمان یعنی خودتان انتقال دهید.
با اینکه تعداد لینک ها هنوز هم اهمیت دارند، اما تولیدکنندگان محتوا و متخصصان SEO به این مساله پی برده اند که اکنون کیفیت لینک ها مهم تر از تعداد لینک ها می باشند. و به همین ترتیب ایجاد محتوایی که قابلیت اشتراک گذاری داشته باشد، اولین گام در به دست آوردن لینک های ارزشمند و بهبود Off-Page SEO محسوب می شود.
بعضی از سئوکاران بر این باور هستند که خرید لینک یک روش جایگزین برای لینک سازی است، اما امروزه گوگل شما را به دلیل خرید لینک برای دستکاری رتبه صفحاتتان جریمه می کند. پس همچنان می توان گفت که کیفیت لینک سازی در مقایسه با تعداد آن، اهمیت بیشتری دارد.
کدام بهینه سازی سئو مهم تر است؟
گفتنی است برای بهبود رتبه و کیفیت وبسایت خود نباید یکی از آن ها را به کار بسته و از دیگری چشم پوشی کرد بلکه این دو درکنار همدیگر عامل اصلی افزایش کیفیت وبسایت و رتبه آن در بین موتور های جست وجو می باشد. اما بصورت کلی متخصصین سئو بر این عقیده اند که ابتدای امر بر روی سئو داخلی نسبت به سئو خارجی بیشتر تمرکز شود.
همانند ساخت یک خانه، شما قبل از هرکاری بنیان خانه را پی ریزی می کنید. در ادامه ممکن است نیاز باشد که برگشته و هر از گاهی تعمیراتی را در On-Page-SEO خود انجام دهید. ایجاد موازنه بین این دو به وب سایت شما کمک خواهد کرد تا هم مخاطبان آن و هم موتور های جستجو بتوانند به خوبی محتوای آن را درک کنند و به این شکل رتبه بندی شما شروع می کند تا به تدریج بهبود پیدا کند.