علمی و پزشکی

درمان سوزش ران پا در طب سنتی

مرالژیا پارستتیکا وضعیتی است که باعث بی حسی، سوزن سوزن شدن یا درد سوزش در قسمت بیرونی ران می شود. این عارضه بیشتر افراد را در میان سالی و زنان را بیشتر از مردان مبتلا می کند. با این حال، ممکن است در هر سنی رخ دهد. فیزیوتراپیست ها به افراد کمک می کنند تا به…

سوختگی با آب جوش معمولا درد شدیدی دارد که در اکثر مواقع در آشپزخانه و زمان آشپزی برای فرد اتفاق می افتد. این عارضه، در زمانی که رخ می دهد، اگر مدت زمان زیادی، آب جوش بر روی پوست بماند، ممکن است باعث آسیب جدی و دائمی بر روی پوست شود. در این محتوا قصد داریم در مورد درمان سوختگی با آب جوش اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم با ما همراه باشید.

به مشورت پزشک احتیاج دارید؟

همین الان در واتساپ از متخصص پوست و مو مشاوره بگیرید

دریافت نوبت مشاوره پوست و مو

دلایلی که ممکن است باعث سوختگی با آب جوش در افراد شود

همانطور که گفتیم این عارضه عموما در رستوران ها و آشپزخانه ها اتفاق می افتد و خانم ها و افرادی که بیشتر وقت خود را در آشپزخانه در حال آشپزی به سر می برند، بیشتر از دیگران در معرض این حادثه قرار می گیرند. بعضی از مواردی که باعث سوختگی با آب جوش می شوند عبارتند از:

  • ریختن آب جوش در زمان تهیه غذا، چایی و نوشیدنی های گرم
  • باز کردن در قابلمه و ظروفی که آب در آنها در حال جوشیدن است
  • بخار حاصل از مایکروویو، کتری، سماور، قابلمه و …
  • درجه بالای آبگرمکن در خانه ها
  • و…

سوختگی با آب جوش در بعضی موارد نیز به صورت عمدی اتفاق می افتد مانند پرتاب آب جوش که در این موارد احتمال سوختگی به صورت عمیق تر و گسترده تر است چرا که سطح بیشتری از پوست در مقایسه با سوختگی سهوی در معرض این عارضه قرار می گیرد. عوامل و مواردی نیز وجود دارد که میزان شدت سوختگی را تعیین می کنند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدت زمانی که پوست در معرض آب جوش قرار گرفته است.
  • مقدار و اندازه سطح پوست که با آب در تماس بوده است.
  • سرعت عملکرد فرد برای اینکه بعد از سوختگی پوست خود را خنک کند.

علائم سوختگی با آب جوش

وقتی که فرد به وسیله آب جوش دچار سانحه سوختگی شود، اولین علائم سوختگی با درد ناگهانی و بسیار شدید شروع می شود اما در مواردی که فرد دچار سوختگی با درجات بالا باشد، به دلیل اینکه عصب لایه های زیرین پوست نیز درگیر می شود، ممکن است درد و سوزش متوجه او نشود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که علائم درد سوختگی بستگی به نوع سوختگی دارد که در اینجا به معرفی انواع سوختگی با آب جوش و علائم آن می پردازیم:

سوختگی درجه یک

این نوع سوختگی، به نسبت کوچک و سطحی است و در آن، فقط بخش سطحی پوست درگیر می شود و ممکن است فقط به ناحیه اپیدرمی که همان لایه اولی پوست است، ضربه بزند.

علایم سوختگی درجه یک عبارتند از:

  • درد شدید تا چند ساعت اول سوختگی
  • قرمزی و التهاب پوست
  • خشکی پوست
  • لایه برداری در زمان التیام و بهبود سوختگی

سوختگی درجه دوم

سوختگی درجه دوم، علاوه بر اپیدرم، به لایه درم که همان لایه دوم پوست است نیز آسیب وارد می کند. این نوع سوختگی نسبت به نوع اول جدی تر است.

برخی از علایمی که سوختگی درجه دوم دارد عبارتند از:

نوشته های مشابه

  • بهترین راهکارها برای درمان جای سوختگی

    1401-07-07

  • سوختگی ناشی از لیزر را چگونه درمان کنیم؟

    1401-07-06

  • درد شدید تا چند روز و در بعضی موارد تا یک هفته
  • رطوبت بالای پوست
  • قرمزی زیاد، التهاب و تاول پوست

سوختگی درجه سه

این نوع سوختگی، ضخامت شدیدی دارد و اکثر لایه های پوستی را درگیر می کند و ممکن است پوست دچار عفونت شود. بنابراین بهتر است که در این موارد به یک متخصص و دکتر پوست مراجعه کنید تا در درمان سوختگی به شما کمک کند. معمولا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آب جوش باعث می شود که فرد دچار سوختگی درجه سوم شود.

علائم سوختگی درجه سوم عبارتند از:

  • .وجود علایمی مثل ضعف و تب
  • قرمزی و یا سفیدی زیاد پوست
  • درد کم و یا بدون درد بودن سوختگی
  • آسیب زیاد بر روی پوست
  • وجود قسمت های سیاه بر روی پوست

اقدامات اولیه ای که در زمان سوختگی با آب جوش باید انجام دهید

بسیاری از موارد سوختگی با آب جوش را می توان به راحتی در منزل درمان کرد. این نوع سوختگی ممکن است خفیف باشد و به راحتی بتوانید آن را در منزل درمان کنید. با این وجود، در اکثر مواقع، با درد شدید و گاهی نیز تاول همراه است.

در هر صورت در زمان سوختگی باید قبل از درمان، کارهایی را انجام دهید که در اینجا به آنها می پردازیم:

  • جدا کردن لباس از بدن

اگر محل سوختگی در زیر لباس باشد، به سرعت لباس را از بدن خارج کنید تا به محل سوختگی نچسبد.

  • جدا کردن اکسسوری ها

وسایل تزئینی و زیورآلات را از محل سوختگی جدا کنید تا در صورت ورم و یا تاول زدن محل سوختگی، به آن نچسبند.

  • خنک کردن جای سوختگی با آب سرد

برای اینکه بتوانید سوختگی با آب جوش را به راحتی درمان کنید، به محض سوختگی، به سرعت پوست خود را به مدت ده الی بیست دقیقه در زیر آب سرد نگه دارید. این کار به تسکین درد سوختگی کمک زیادی می کند.

بهترین داروهای خانگی برای درمان سوختگی با آب جوش

شاید این سوال برای شما پیش آید که سوختگی با آب جوش را چگونه درمان کنیم؟ لازم است بدانید که بیشتر زخم ها و سوختگی های ناشی از آب جوش به راحتی قابل درمان هستند و شما می توانید با استفاده از داروهای گیاهی به درمان آنها بپردازید:

در اینجا چند راهکار درمان خانگی سوختگی با آب جوش را برای ما توضیح خواهیم داد:

استفاده از گیاه آلوئه ورا برای درمان خانگی سوختگی ناشی از آب جوش

گیاه آلوئه ورا در درمان بیماری های پوستی و سوختگی بسیار موثر است. این گیاه به ترمیم و بهبود سوختگی درجه یک و دو و خراش های جای زخم می پردازد و همچنین سوزش و درد ناشی از سوختگی با آب جوش را کاهش می یابد.

روغن زیتون برای سوختگی با آب جوش

روغن زیتون خاصیت ضدعفونی کننده و مرطوب کننده دارد به همین خاطر می تواند در درمان سوختگی به شما کمک کند. این روغن همچنین آرامش بخش است و درد حاصل از سوختگی را بهبود می بخشد.

سوختگی با آب جوش خمیر دندان

استفاده از خمیر دندان بر روی سوختگی، خاصیت خنک کننده دارد و می تواند به تسکین و التیام درد کمک کند. اما بهتر است سعی کنید از این محصول بر روی سوختگی هایی که عمق بیشتری دارند استفاده نکنید چرا که ممکن است در زمان برداشتن خمیر دندان از روی محل سوختگی آن را زخم کنید.

درمان سوختگی با آب جوش با عسل

عسل از دیرباز در طب سنتی کاربرد زیادی داشته است. این محصول، خاصیت ضدعفونی کننده دارد و از بروز عفونت در محل سوختگی جلوگیری می کند. این محصول همچنین، بافت های آسیب دیده پوست را ترمیم می کند و نیز می تواند به درمان تاول سوختگی با آب جوش کمک کند.

بهترین پماد برای سوختگی با آب جوش

برای درمان و التیام درد سوختگی، پمادهای زیادی به بازار عرضه شده است که باید توجه داشته باشید هر پماد برای یک نوع مشخص از سوختگی ها استفاده می شود. از جمله بهترین پماد برای سوختگی با آب جوش می توان به پماد آلفا، پماد ریکاو، و همچنین پماد پولیسپورین یا نئوسپورین اشاره کرد که به تسکین درد، ترمیم و جلوگیری از عفونت بر روی زخم سوختگی کمک می کنند.

درمان سوختگی با آب جوش با آرد

در مواردی نیز برای درمان سوختگی ناشی از آب جوش از آرد استفاده می کنند. استفاده از آرد، باعث جلوگیری از تاول زدن محل سوختگی می شودو تا حدود زیادی درد حاصل از سوختگی را از بین می برد.

نکات مهمی که به درمان سوختگی ناشی از آب جوش کمک می کنند

زمانی که به درمان خانگی سوختگی می پردازید، لازم است نکات مهمی را مد نظر قرار دهید و از انجام بعضی کارها دوری کنید که عبارتند از:

  • ناحیه سوختگی را در معرض تابش آفتاب قرار ندهید
  • تاول ناشی از سوختگی را نترکانید.
  • به هیچ عنوان از یخ، کره و روغن های غذایی برای مرطوب کردن و تسکین درد سوختگی استفاده نکنید.

چند سوال متداول در مورد سوختگی ناشی از آب جوش

سوالاتی که ممکن است در مورد این عارضه، ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کنند عبارتند از:

  • آیا جای سوختگی با آب جوش می ماند؟

خیر، در صورتی که در طول درمان نکات بهداشتی و ایمنی را رعایت کنید هیچ اثری از سوختگی بر روی پوست نمی ماند.

  • بهترین پماد التیام بخش سوختگی با آب جوش در کودکان کدام است؟

پماد ها و کرم های آنتی بیوتیک زیادی در این زمینه به بیماران معرفی شده است که هر کدام برای درجه سوختگی خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. برای کودکان می توانید از پماد کالاندولا، پماد زینک اکساید و دیگر محصولاتی از این قبیل استفاده کنید.

  • در زخم سوختگی با آب جوش چه باید کرد؟

برای درمان زخم ناشی از سوختگی باید از آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد عفونت استفاده کنید. همچنین برای اینکه اثری از زخم بر روی پوست نماند، بهتر است از دکتر پوست مشاوره لازم را دریافت کنید.

پذیرش 24 مشاوره آنلاین سوختگی ناشی از آب جوش

اگر از طریق درمان خانگی سوختگی با آب جوش، نتوانستید عارضه وارد شده را به طور کامل برطرف کنید باز می توانید از طریق پذیرش 24 با بهترین پزشکان مشاور پوست و مو در ارتباط باشید و مشاوره لازم جهت درمان بیماری خود را دریافت کنید. همچنین افرادی که دچار عارضه شدید شده اند، از طریق این سایت می توانند توسط دکتر جراح پلاستیک ویزیت شوند و بهترین درمان را از طریق این سایت دریافت کنند.






3.1/5


(14 نظر)

نوبت حضوری پزشک

متخصص پوست و مو را آنلاین رزرو کنید

دریافت نوبت دکتر پوست و مو

دکمه بازگشت به بالا