اگر مرد طلاق ندهد تکلیف چیست

  • اگر مرد زن را طلاق ندهد چه باید کرد
  • دادخواست طلاق یک طرفه از طرف زن
  • معرفی وکیل متخصص طلاق از طرف زن
  • مراحل درخواست طلاق یکطرفه
  • وکیل طلاق در کرج و تهران
  • وکیل مهریه و نفقه

در این مطلب قصد داریم در مورد مطلبی با شما صحبت کنیم که می تواند بسیار جذاب باشد ، اگر زن طلاق بخواهد و مرد زن را طلاق ندهند تکلیف چه خواهد بود ، زن از چه راه هایی میتواند طلاق بگیرد؟ جهت آگاهی از مشاوره حقوقی رایگان کلیک کنید.

اگر مرد طلاق ندهد زن میتواند طلاق بگیرد؟

اگر مرد زن را طلاق ندهد چه باید کرد طبق ماده 1133 قانون مدنی مرد میتواند با در نظر گرفتن شرایط در این قانون، به دادگاه تقاضای همسرش را اعلام کند.در صورت خود داری شوهر از دادن ،عسر و حرج و نبودن شوهر بیش از “چهارسال” زن میتواند تقاضای طلاق کند.طبق ماده 26 قانون جدید حمایت از خانواده وقتی طلاق از طرف زن باشد،دادگاه مطابق قانون حتی اگر مرد هم طلاق ندهد،دادگاه حکم طلاق را صادر میکند.

اگر مرد طلاق ندهد چه باید کرد ؟

اگر مرد طلاق ندهد ؟ اگر زن به هر دلیل از شوهرش ناراضی و زندگی کردم با او را دوستنداشته باشد،برای اینکه حق طلاق با مرد است،زن میتواند با دادن مقداری از مال خود یا حتی بخشیدن مهریه به مرد،موافقت مرد را برای جلب کند.که قانون مدنی به این طلاق،طلاق خلع می گوید.برای مرد اینگونه طلاق دیگر حق بازگشتن ندارد پس باید تصمیمش را جدی بگیرد.همچنین اغلب افراد برای اینکه طلاق بگیرند جز مهریه تمام حقوق مالی خود را میبخشند.

مواردی که زن میتواند درخواست طلاق دهد

  • سند قرار دادن شروط های واقع در عقدنامه در صورتی که مرد ان را امضا کرده باشد.
  •  زن بد رفتاری شوهرش را اثبات کند.
  • زن اثبات کند که “شش_ماه” نفقه ای دریافت نکرده.
  • در صورتی که زن زندگی اش با سختی و مشقت رو به رو باشد.
  • اثبات کند که شوهرش بیماری لاعلاج دارد.
  • سرگرم شدن مرد به کاری که به ابروی زن لطمه وارد کند.
  • اعتیاد شوهر به الکل و یا مواد مخدر به طوری که ادامه زندگی را برای زن دشوار کند.
  • اگر شوهر حبس به مدت “پنج” سال یا بیشتر محکوم باشد .
  • اگر شوهر “شش_ماه” زندگی را بطور کامل ترک کرده باشد.
  • ازدواج مجدد بدون رضایت زن.
  • اگر مرد بعد از 5 سال بچه دار نشود

تذکر: 1- بعضی از قضات در صورت اعلام کراهت زن از شوهر و بخشیدن کل حق و حقوق حکم طلاق را صادر می کنند.

در شرایطی که اگر مرد طلاق ندهد زن میتواند طلاق بگیرد ؟

در قانون اساسی برای شرایطی که زن خواهان طلاق باشد،اگر مرد طلاق ندهد پیش بینی هایی وجود دارد که عبارت اند از:

ماده1119 قانون مدنی:هرگاه شوهر،زن دیگر اختیار کند و یا در مدت معینی حضور نداشته باشد و علیه حیات زن سوء قصد کند و یا هرکاری که کند که زندگی انها باهم غیر ممکن شود،زن با گرفتن وکیل میتواند صدور حکم را به موفقیت برساند و خود را مطلقه سازد.ماده 1129 قانون مدنی: در صورت سرپیچی و خود داری شوهر در قبال دادن مهریه زن میتواند به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر را مجبور به طلاق خواهد کرد. ماده 1130 قانون مدنی: اگر زندگی انها پس از سال ها دچار تنگدستی شود،زن میتواند تقاضای طلاق کند. همچنین تنگدستی باید در دادگاه ثابت شود، دادگاه در این صورت میتواند مرد را اجبار به طلاق دادن کند همچنین اگر اجبار هم فایده ای نداشته باشد،دادگاه خودش اقدام به طلاق میکند.

^پرسش و پاسخ^

این سوال یکی از رایج ترین سوال هایی است که اکثرا بانوانی که به دنبال طلاق هستند به آن می اندیشند. طلاق غیر توافقی از جانب زن ممکن است و حتی اگر مرد رضایت نداده باشد و در دادگاه اعلام مخالفت کند با این وجود مانعی برای دریافت حکم طلاق نیست. اما دریافت حکم طلاق از جانب زن منوط به تحقق شرایطی است که در قانون معین شده است. با وجود تحقق این موارد حتی اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد.

در حقیقت در قانون هیچ شرطی برای دریافت حکم طلاق از جانب مرد تعیین نشده است. جز آن که مرد پیش از دریافت حکم طلاق باید تمامی حقوق زن را تادیه کند. اما اگر زن بخواهد طلاق بگیرد باید اثبات کند که شرایطی که قانون تعیین کرده است محقق شده است. در این مطلب به طور کامل به توضیح این شرایط می پردازیم.

اگر مرد طلاق ندهد چگونه زن می تواند طلاق بگیرد ؟

این مورد را می توان در ماده 1133 قانون مدنی جستجو کرد. در این ماده ذکر شده است که اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد که علاوه بر تحقق شروط ذکر شده در ماده 1119 ، 1129 و1130 راه های دیگری نیز دارد. در ادامه به توضیح کامل این موارد می پردازیم.

1-از طریق نفقه

در ماده ی 1129 تصریح داشته شده است که زن از طریق نفقه می تواند طلاق بگیرد. یعنی اگر مرد از دادن نفقه به زن امتناع بورزد و این حق زن را تادیه نکند ، زن می تواند حکم طلاق را دریافت کند. البته پیش از آن مرد یکبار محکوم به پرداخت می شود و اگر باز پرداخت نکرد زن میتواند طلاق بگیرد. برای کسب اطلاعات کامل به مشاوره با بپردازید.

ممکن است برای شما سوال شود اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد و این طلاق را از جانب مهریه پیگیری کند ؟ باید پاسخ داد خیر. اگر زن مهریه بگیرد یا نگیرد ، تاثیری در دریافت حکم طلاق نخواهد داشت. شاید از مهریه بتوان در توافقات میان زن و مرد استفاده کرد اما به تنهایی و از طریق قانون تاثیر گذار نخواهد بود.

2-از طریق شروط مندرج عقد نامه

اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد با استناد به نامه که به امضا طرفین رسیده است. در حقیقت در عقد نامه هر شرطی ذکر شود و توسط طرفین به امضا برسد لازم الاجراست و اگر انجام نشود میتوان آن را مورد پیگیری قانونی قرار داد. برای مثال در شروط این عقد نامه ذکر شود که اگر مرد همسر دیگری اختیار کند یا اگر مدتی غیب بگردد و … زن حق طلاق خواهد داشت. در حقیقت در این جا زن می تواند با استناد به شروط مندرج در عقد نامه که توسط مرد زیر پا گذاشته شده ، اقدام به دریافت حکم طلاق کند.

3-از طریق حق طلاق

نوع دیگری از حق طلاق وجود دارد که حق طلاق محضری نام دارد که بعد از انعقاد نکاح در محضر و دفتر خانه ها به زن داده می شود. زوجه در این نوع از حق طلاق ، وکالتنامه برای جدایی دارد و حتی اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد . برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله را مطالعه کنید.

حق طلاق می تواند در قالب شروط مندرج در عقد نامه هم بیاید. یعنی در عقد نامه ذکر شود که زن حق طلاق دارد. در این صورت با امضا عقد نامه از جانب طرفین ، زن حق جدایی خواهد داشت و حتی اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد.

دکمه بازگشت به بالا