شرایط لازم برای مشاور حقوقی

آشنایی با دوره مشاور حقوقی

تاریخچه مشاور حقوقی به رم و یونان باستان برمیگردد و در آنجا بود که اولین مشاوران با عنوان ” سخنور”، پرونده و مشکل افراد (freind) را در دادگاه اقامه کردند. از ویژگی های این سخنور ها این بود که نباید برای کاری که انجام میدادند وجهی دریافت میکردند و البته، گاهی هم این قانون نقض شده و از این نظر، وکلای تازه کار نمی توانستند حرفه رسمی را برای خود انتخاب کنند. اما امپراطور رم، این حرفه را قانونی اعلام کرده و به مشاوران اجازه دریافت وجوه کم را داد هر چند که برای مخارج زندگی آنها کفایت نمیکرد.

مشاور حقوقی فردی است که، قانون را مطالعه کرده و به تفسیر بند و تبصره ها و موارد کارایی آن هم آگاهی دارد. به طور معمول، مشاوران حقوقی دانش مرتبط با کارشان را به منظور حل و فصل مشکلات فردی از پیش کسب کرده و نحوه استفاده عملی از تئوری های  قانونی برای پرونده های مختلف را میدانند.

قابل ذکر است که مشاوران حقوقی میتوانند در مورد مسایل حقوقی مرتبط با انواع کسب و کار ، تعهدات، مسئولیت ادعا،  انواع معامله ، دفاع از حکم قضایی و حقوق قانونی به افراد مختلف مشاوره بدهد و از این نظر میتوانند نقش های متفاوتی در حوزه های قضایی بر عهده بگیرند. البته، امکان دارد که نوع وظایف این افراد با توجه به مراجعه کنند گان و نوع مشکل و درخواست آنها تغییر کند.

مشاور حقوقی توانمند چه وظایفی بر عهده دارد ؟

با توجه به اینکه ، یک مشاور حقوقی باید از اصول و قوانین بسیاری از حیطه های قانونی اطلاع داشته تا بتواند آنها را برای دفاع از موکل خود به کار گیرد ، بنابراین امکان دارد که طیف مسئولیت ها و وظایفش کمی متغیر و متنوع باشد. وظایف یک مشاور حقوقی توانمند عبارتند از :

  • ارایه و خلاصه سازی پرونده ها برای دادگاه و هیات منصفه
  • تجزیه و تحلیل نتایج مشکلات موجود در پرونده ها با استفاده از دانش قانونی
  • تفسیر قوانین برای افراد و صاحبان کسب و کار
  • ارایه اسناد قانونی مانند وصیت نامه، اجاره نامه و ثبت اختراع به دادگاه
  • مذاکره برای حل کردن تمام اختلاف ها
  • جمع آوری شواهد کافی و قانونی برای دفاع یا شروع اقدامات قانونی
  • ملاقات با قاضی و سوال پرسیدن از شاهدها در حین دادگاه
  • تهیه و ارایه اظهارات قانونی در همه دادگاه ها
  • بررسی و مطالعه همه قوانین و بندهای قانون اساسی به منظور یافتن راهکاری  برای حل مشکل یک پرونده
  • فراخوان کردن موکل ها در دادگاه ها یا سازمان های قانونی
  • ارایه شواهدی برای دفاع از موکل
  • ارزیابی یافته ها و توسعه و بسط راهکارهایی برای پرونده ها
  • بررسی داده های قانونی برای یافتن راه حل به منظور دفاع

قابل ذکر است که، امکان دارد این وظایف با توجه به مورد خاص حقوقی و همچنین موقعیت و زمان تغییر پیدا کرده و یا ثابت باقی بمانند و یا مشاور حقوقی از عهده برخی از آنها بر نیاید.

چرا باید دوره مشاور حقوقی را در موسسه آموزش عالی آزاد  فن پردازان گذراند ؟

دوره مشاوره حقوقی، یکی از دوره هایی است که درک مفاهیم گسترده آن کمی دشوار بوده و شناخت و شناسایی موارد استفاده مفاهیم آن مستلزم مطالعه منابع و مطالب کاملا واضح و شفاف و جامع است. علاقمندان به دوره آموزشی مشاوره حقوقی میتوانند منابعی که موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان برای دوره مشاوره حقوقی تهیه نموده را مطالعه کرده و در فرصتی کوتاه و به سهولت با مفاهیم خاص این حیطه آشنا شده و برای موارد حقوقی و قانونی حقیقی از آنها استفاده کنند.


علاوه بر مزیت های بیان شده، دریافت مدرک مشاوره حقوقی معتبر نیز یکی دیگر از مزیت های گذراندن دوره در این موسسه است چرا که، این مدرک مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و علاقمندان و دانش پذیران میتوانند بعد از اتمام دوره، از اعتبار آن برای یافتن فرصت ها و جایگاه های شغلی بهتر و البته انتقال آموخته ها به دیگران بهره ببرند.

با توجه به اینکه، افرادی که در جایگاه مشاور حقوقی انجام وظیفه میکنند، لزوما باید با اصول و قوانین این حیطه آشنایی کافی و کامل داشته و این مورد صرفا از طریق تحصیلات آکادمیک در این رشته امکان پذیر است، بنابراین افراد علاقمند به این حیطه باید دوره کارشناسی مشاوره حقوقی ( 4 سال) را در سه رشته ای که قبلا ذکر شد گذرانده تا بتوانند اطلاعات خود را در زمینه حقوق عمومی ارتقا داده و  برای هر پرونده تصمیم گیری کنند.

علاوه بر این، در صورتی که این افراد قصد داشته باشند در حیطه های مختلف حقوقی اعم از حقوق کیفری، خانواده ، اداری ، تجاری و…….نیز فعالیت داشته باشند نیز باید، در مقطع کارشناسی ارشد (2 سال) یکی از رشته های تخصصی حقوق مانند حقوق خصوصی، حقوق خانواده، حقوق جزا و جرم شناسی ، حقوق شرکت های تجاری و حقوق بین الملل نیز تحصیل کنند.

در صورتی که، مشاوران تا مقطع کارشناسی ارشد حقوق تحصیل کرده ، دوره های آموزشی نحوه نوشتن انواع قرارداد را گذرانده ، با انواع قوانین موجود در این حیطه نیز آشنایی شد و تجربه کافی به دست آورند، میتوانند کار خود را به عنوان مشاور حقوقی آغاز و کسب درآمد کنند.

چرا باید در دوره های مشاوره حقوقی شرکت کنیم ؟

علاوه بر اینکه، شرکت در دوره مشاوره حقوقی برای عموم کمک کننده و راهگشا بوده و همه میتوانند از بندها و تبصره ها و اصول و قوانین توضیح داده شد در آن،  برای حل انواع مشکلات مرتبط با کسب و کار و فعالیت های روزانه خود استفاده کنند، این دوره برای کارآموزان و دانشجویان انواع گرایش های حقوق هم کارایی داشته و آنها میتوانند از راهکارهای ارایه شده در این حیطه ، برای بر طرف کردن مشکلات خانوادگی،  موانع تجاری و اداری و … بهره ببرند.

علاوه بر این، افراد و یا فارغ التحصیلانی که در این دوره شرکت کرده و مدرک معتبر به دست آورده باشند ، میتوانند در انواع شرکت های خصوصی و با ساعات کار متغیر مشغول به کار شده و حق الزحمه خود را با توجه به ان ساعات کاری به موقع دریافت کنند. همچنین، مزیت کار کردن در شرکت های خصوصی برای این مشاوران این است که میتوانند به طور همزمان در چند شرکت خدمات مشاوره ارایه کرده و جایگاه و سمت خود را با توجه به نوع سوابق کاری، تحصیلات، حوزه های کاری و شهر محل ارایه خدمت ارتقا دهند.
قابل ذکر است که افراد علاقمند به حیطه حقوق میتوانند دوره آموزش مشاوره حقوقی را در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان گذرانده و با دریافت مدرک مشاوره حقوق که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، در سازمان های دولتی استخدام شده و به عنوان پرسنل ثابت ، مشغول به کار شوند. تفاوت این پرسنل با پرسنل معمولی در این است که، مدرک این افراد دارای اعتبار بیشتری بوده و میتوانند جایگاه بالاتر و بهتری در یک سازمان حقوقی داشته باشند.

نکته مهم در مورد مشاورهای حقوقی این است که، میتوانند با توجه به شرایط کاری و میزان درآمد شان، به صورت مستقل کار کنند و البته برای ارایه خدمت در زمینه حقوق هم به مجوز نیازی ندارند. علاوه بر این، همه مشاوران حقوقی اعم از مشاورانی که در حوزه عمومی کار میکنند و یا آن دسته از مشاورانی که به صورت تخصصی مشاوره میدهند باید دقت داشته باشند که، هر گونه مشاوره و راهکاری که به موکل ها یشان ارایه میدهند دارای تبعات مدنی است.

بنابراین،  مشاوره باید طبق بندها و اصول قانونی بوده و برای خود موکل ضرر و زیان های جدی به همراه نداشته باشد؛ زیرا در صورتی که موکل ها در روند های حقوقی دچار مشکل شوند، خود مشاور ها باید آن زیان ها را جبران کنند . علاوه بر مواردی که بیان شد، آگاهی کلی و عمومی از برخی از روندهای حقوقی به صاحبان برخی از مشاغل امکان میدهد تا کار خود را با اطمینان بیشتری انجام داده و در این زمینه، هدایت گر و راهگشای دیگران نیز باشند.

راهنمای مشاهده آگهی های استخدام مشاور حقوقی

جستجوی آگهی های استخدام کارشناس حقوقی ممکن است به دلیل تنوع موارد و اطلاعات مختلف، مشکل باشد. بهترین راه برای مشاهده فرصت های شغلی مرتبط این است که به مراجع معتبر و قابل اعتمادی که آگهی های مشاغل مرتبط با حقوق را منتشر می کنند، مراجعه کنید. ایران استخدام یکی از بزرگترین سایت های کاریابی در ایران است که روزانه آگهی های استخدامی زیادی را از سراسر کشور منتشر می کند. برای دریافت آگهی های استخدام گروه مشاوره پیشگامان ایران اینجا کلیک کنید و برای ثبت نام موارد زیر را رعایت کنید

  1. جستجو در سایت

به صفحه اصلی سایت مراجعه نمایید. عبارت «مشاور حقوقی» را در بخش جستجوی عنوان شغلی سایت وارد کنید. در نتیجه جستجو، فهرستی از آگهی های استخدام مشاور حقوقی که در سایت منتشر شده اند، نمایش داده می شود. آگهی هایی همچون استخدام لیسانس حقوق در بیمارستان، استخدام لیسانس حقوق در دادگستری، و کرج، ،  و (استخدام لیسانس حقوقی انلاین) از جمله فرصت های شغلی قابل مشاهده برای شما در این صفحه می باشد.

  1. ثبت نام در سایت

با ثبت نام به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام، می توانید آگهی های استخدامی مرتبط با علایق و مهارت های خود را دریافت کنید.

  1. استفاده از اپلیکیشن ایران استخدام

به شما امکان می دهد تا آگهی های استخدامی را در تلفن همراه خود مشاهده کنید. نسخه اندروید این اپلیکیشن برای بصورت کاملا رایگان قابل دانلود است.

با استفاده از روش های ذکر شده، می توانید به راحتی آگهی های استخدام مشاور حقوقی از سایت ایران استخدام را دریافت کنید و فرصت های شغلی مناسب خود را پیدا کنید.

راهنمای درج آگهی استخدام مشاور و مشاورحقوقی

اگر یک کارفرما هستید و می خواهید یک کارشناس حقوقی یا مشاور حقوقی  استخدام کنید، می توانید آگهی استخدام خود را در سایت ایران استخدام منتشر کنید. در آگهی ها باید جزئیات مشخصی از جمله شرایط استخدام، موقعیت شغلی، وظایف و دستمزد ارائه دهید تا از سمت متقاضان رزومه های بیشتری دریافت نمایید.

سخن پایانی

مشاور حقوقی یکی از مشاغل مرتبط با حقوق و قانون است و نقش بسیار مهمی در ارائه مشاوره حقوقی و حل مسائل حقوقی دارد. برای ورود به این حرفه، تحصیلات و مهارت های مرتبط بسیار مهم هستند. همچنین، با توجه به تنوع مکان های کاری، این حرفه به افراد فرصت های شغلی گسترده ای ارائه می دهد. برای کسانی که به دنبال یک حرفه در زمینه حقوقی  هستند، مشاور یا کارشناس حقوقی می تواند یک گزینه جذاب باشد.

دکمه بازگشت به بالا