چرا آب معدنی نباید یخ بزند؟

مضرات بطری آب معدنی منجمد را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله اکساب شاپ برملا کرده ایم، با ما همراه باشید. ترکیبات شیمیایی موجود در بطری های پلاستیکی بیشترین تاثیر را بر چربی و غدد لنفاوی دارند و باعث ایجاد تومور در برخی از بافت های بدن می شوند.

معایب بطری آب معدنی منجمد

مدیرکل آزمایشگاه های کنترل سازمان های غذا و دارو اعلام کرد: تمامی آب های معدنی و شرب بسته بندی شده سالم است و شهروندان می توانند بدون نگرانی از این محصولات استفاده کنند. ˈحسین رستگارˈ در نشست خبری افزود: این سازمان حداقل در آزمایشگاه های مرجع خود میزان املاح و نیترات 30 برند معروف آب معدنی و آشامیدنی بسته بندی شده را کنترل کرده و نتایج آزمایشات نیز سالم بودن آنها را تایید کرده است. وی خاطرنشان کرد: آب های معدنی و شرب دارای بسته بندی، ضوابط و استانداردهای مورد نیاز سازمان غذا و دارو بوده و در امور بهداشتی مورد تایید است.

دو نوع آب بطری وجود دارد.

مدیرکل آزمایشگاه های سازمان غذا و دارو در ادامه به نوع آب بسته بندی اشاره کرد و گفت: آب های بسته بندی شده به دو نوع آب معدنی و آب شرب تقسیم می شوند. که آب های معدنی مستقیماً از چشمه تامین می شود و تمام املاح موجود در آن طبیعی است، در حالی که آب های ذکر شده فقط بطری است.رستگار خاطرنشان کرد: آب شرب از آب های زیرزمینی و شرب تامین می شود و این آب ها پس از تابش با ازن و آزمایش املاح موجود به صورت استاندارد بسته بندی و به بازار عرضه می شوند. سازمان غذا و دارو مسئولیت آب معدنی و آشامیدنی بسته بندی شده را بر عهده دارد و آب لوله کشی نیز زیر نظر معاونت بهداشتی وزارت بهداشت است.

چرا آب معدنی نباید یخ بزند؟

  به دنبال اصلاح استاندارد در نیترات آب هستیم.

مدیرکل آزمایشگاه های سازمان نظارت بر سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر میزان استاندارد نیترات آب در کشور 50ppm است به همین دلیل به دنبال بازنگری برای اصلاح استاندارد نیترات در آب هستیم. رستگار با بیان اینکه در مورد نیترات آب آشامیدنی نمی توانیم اظهار نظری کنیم، در عین حال در مورد آب های معدنی، گفت: در مورد آب های معدنی با بررسی هایی که روی نمونه های موجود در بازار انجام دادیم، مشخص شد که مشکلات تقلبی وجود دارد. در آنها وجود ندارد.

بیش از صد برند از سازمان غذا و دارو مجوز تولید آب معدنی گرفته اند که البته برخی از آنها با وجود داشتن مجوز تولید نشده اند. اما احتمال تقلب در آب معدنی نیز وجود دارد.** کشت در استفاده از ظروف یکبار مصرف.  یکی از برنامه هایی که این سازمان در اولویت قرار داده است رعایت نکات بهداشتی در استفاده از ظروف یکبار مصرف است چرا که این ظروف در مراسم های مختلف کاربرد فراوانی دارند.

مدیرکل آزمایشگاه های کنترل سازمان غذا و دارو تصریح کرد: بارها دیده شده است که هموطنان از نوشیدنی های گرم مانند چای، آب جوش، شیر داغ و غذای گرم در ظروف یکبار مصرف شفاف و نازک استفاده می کنند که این امر برای مردم خوب نیست. سلامتی شما. بسیار مضر و خطرناک است.

رستگار با تاکید بر جداسازی ظروف یکبار مصرف بر اساس نوع و شرایط مصرف، تصریح کرد: برای غذاهای گرم از ظروف کاغذی یا فومی و برای نوشیدنی های سرد از ظروف شفاف استفاده شود. این مقام مسئول سازمان غذا و دارو ادامه داد: دمای آب جوش، چای، شیر داغ یا غذاهای داغ می تواند آلودگی ها را به مواد غذایی موجود در ظروف شیشه ای یکبار مصرف منتقل کند.

رستگار با تاکید بر اینکه مصرف یک یا دو بار این ظروف ضرری ندارد، تصریح کرد: استفاده طولانی مدت از این ظروف عوارض خطرناکی برای بدن به همراه دارد. وی پس از اشاره به اینکه در بسته بندی های یکبارمصرف نیز قاچاق و کلاهبرداری قابل مشاهده است، تصریح کرد: از این حیث در طرح تحول نظام سلامت برنامه رصد آلاینده ها و مواد تقلبی را داریم.مدیرکل آزمایشگاه های سازمان غذا و دارو از طرح پیشنهادی شناسایی و کنترل آلاینده ها و تقلبات غذایی به وزیر بهداشت خبر داد و گفت: تقلبات هر روز پیچیده تر می شود و بررسی آنها در آزمایشگاه مراکز سخت تر می شود.

با وجود اینکه تجهیزات و آزمایشگاه های استاندارد زیادی داریم اما با بسیاری از مواد مضر برخورد می شود به عنوان مثال در چای، زعفران و عسل تقلب هایی را می بینیم که باید بررسی و کنترل شود.

هشدار در مورد آب معدنی منجمد

مدیرکل آزمایشگاه های سازمان غذا و دارو همچنین نسبت به نگهداری مواد غذایی در مقابل مغازه ها هشدار داد و گفت: گاهی اوقات مشاهده می شود که برخی از مواد غذایی مانند آب و مواد غذایی در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرند که باعث ایجاد مواد مضر و خطرناک می شود.  به عنوان مثال پفک و سیب زمینی سرخ کرده در معرض نور مستقیم خورشید، روغن موجود در آنها تجزیه شده و به مواد مضر تبدیل می شود.

وی بیان کرد: علاوه بر این در فصل پاییز و زمستان در زمان بارندگی، مواد غذایی که در جلوی فروشگاه ها نگهداری می شود رطوبت را جذب کرده و باعث رشد مواد میکروبی و قارچی می شود.رستگار یادآور شد: بازرسی کیفی مواد غذایی بر عهده سازمان غذا و دارو است اما نظارت بر عملکرد مشاغل بر عهده اداره صنایع و بهداشت حرفه ای کشور است. وی همچنین تاکید کرد: ظروف آب معدنی نباید به صورت منجمد مصرف شوند زیرا انجماد آب معدنی باعث تولید پلیمر به عنوان یک ماده مضر و خطرناک می شود.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو همچنین تصریح کرد: تحقیقات مشخص کرده است که نور خورشید و گرمای شدید در سوپرمارکت ها باعث ایجاد مواد مضر در مواد غذایی می شود.

از مصرف و خرید آب معدنی منجمد خودداری کنید

معمولا در فصل تابستان برخی از افراد بطری های آب معدنی را در فریزر قرار می دهند تا آب داخل آن یخ بزند و برای رفع تشنگی در این فصل گرم، آب سرد می نوشند. باید در نظر داشته باشید که بطری های آب معدنی برای دمای بین 0 تا 4 درجه سانتیگراد طراحی شده اند و اگر در محیط های با دمای کمتر قرار گیرند، آب داخل آن به دلیل تغییر در مواد تشکیل دهنده، پلیمرهای بطری ها یخ می زند. بطری ها و وارد آب می شود که باعث آلوده شدن آب می شود. وجود این پلیمرها در آب برای سلامت بدن بسیار مضر است، بنابراین باید از انجماد بطری های آب معدنی خودداری شود.بنابراین هنگام خرید آب معدنی در تهران از فروشگاه ها، حتما آب معدنی خریداری کنید که منجمد نشده باشد. این بطری ها فقط برای نگهداری در یخچال و مصرف به عنوان آب سرد مناسب هستند.

دکمه بازگشت به بالا