مقایسه هاوال h2 و جک s5

جک S5 اتوماتیک رامی توان یک تحول ساز در بازار ایران توصیف کرد. این مدل در واقع سرآغازی برای تغییر نگرش ایرانیان نسبت به خودروهای چینی است. نسخه دستی به لطف موتور توربو و قیمت نسبتا مناسب توانست در زمان کوتاهی فروش قابل توجهی را تجربه کند و تجربه ای تازه از عملکرد و کیفیت قابل قبول خودروهای چینی را برای مشتریان ایرانی به نمایش بگذارد. اما در واقع این نسخه اتوماتیک بود که کار را تمام کرد و به عنوان یک محصول کم عیب و ایراد با قیمتی رقابتی توانست عموم مشتریان ایرانی را راضی به خرید یک کراس اور چینی با موتور توربو و گیربکس دوبل کلاچ نماید.

بنابراین حالا بازار خودروهای چینی به لطف جک اس فایو وارد مرحله تازه ای شده است. در این مرحله مشتریان به تکنولوژی های چینی اعتماد کردند و حاضر شدند خودروهایی با قیمت بیش از یکصد میلیون تومان را نیز از سرزمین اژدهای زرد برگزینند.

حالا حدود چهار سال از این سنت شکنی گذشته و دیگر جک S5 در بازار تنها نیست. مدتهاست که خودروهای کراس اور دیگری نظیر چری بی وای دی S6، هایما S7، چری تیگو 7 و غیره نیز در همین بازه قیمتی عرضه می شوند و عموماً مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار گرفت گرفته اند. کار به جایی رسیده است که چند ماه قبل، عرضه در همین کلاس با استقبال بسیار شدید مشتریان مواجه شد.

به شکلی که ظرف مدت کوتاهی تمامی مدل های عرضه شده این خودرو پیش فروش می شوند و مشتریان بدون شک و تردید نسبت به خرید چنین خودروهایی اقدام می نمایند. اما حالا در این بررسی قصد داریم تا جک S5 را رو به  روی هاوال H2 قرار دهیم. این بررسی می تواند بیانگر روند پیشرفت خودروسازان چینی ظرف مدت دو سال باشد. نبرد دو خودرو موفق در بازاری اشباع شده از خودروهای گران و ناموفق.

مقایسه هاوال h2 و جک s5

بررسی مقایسه هاوال h2 و جک s5

طراحی ظاهری

با یک نگاه به طراحی جک S5 می توان شباهت این خودرو با نسل گذشته هیوندای توسان را مشاهده کرد البته در این مقاله قصد نداریم زیاد به جک بپردازیم چرا که قبل از این بارها در خودرو بانک از این خودرو مقاله نوشته ایم. به طور کلی می توان گفت که جک S5 در مجموع از طراحی نسبتاً هماهنگی برخوردار است.

هر چند با توجه به الگوی قدیمی نشان جک، که یک ستاره پنج پر را به نمایش می گذارد چینی بودن این خودرو از فاصله ای دور نیز قابل تشخیص است اما هاوال اچ 2 در مقایسه با جک از طراحی مدرن تر و اروپای تری برخوردار است و کمتر به سایر خودروهای موجود در بازار شباهت دارد از این رو به نوعی می توان طراحی هاوال را اصیل تر است جک S5 توصیف کرد البته هاوال نیز خودرو چندان جدیدی نیستو برای مثال جلو پنجره بزرگ این مدل در کنار چراغ های کوچک با رشته نوارهای LED تا حدی از مد روز فاصله دارد.

در نمای بغل هر دو خودرو بسیار ساده به نظر می رسند اما جک S5 به لطف حجم گلگیرها تا حدودی عضلانی تر احساس می شود. در نمای عقب اما این سادگی و هماهنگی بیشتر هاوال H2 است که به چشم می آید. از این رو شاید به طور کلی تعیین برنده و بازنده در بخش طراحی کار چندان ساده ای نباشد. هرچند که هاوال H2 به چشم مشتریان ایرانی خودروی جدید تر و مدرن تری جلوه می کند.

فضای داخلی

در بخش داخلی جک S5 شباهت انکارناپذیری با محصولات نسل گذشته هیوندای دارد. البته که با دقت بر روی طراحی داشبورد می توان شباهت این مدل به هیوندای توسان قدیمی را مشاهده کرد اما در مقابل کابین هاوال بیشتر نزدیک به خودروهای اروپایی به نظر می رسد و فاصله قابل توجهی با خودروهای چینی دیگر موجود در بازار ایران دارد از نظر کیفیت نیز برتری از آن هاوال خواهد بود.

البته این یک واقعیت است که از نظر ابعاد کلی کابین و فضای داخلی اندکی از هاوال اچ 2 بزرگتر به نظر می رسد اما این ابعاد بیشتر لزوما به معنی راحتی بیشتر سرنشینان نیست. سرنشینان هر دو خودرو در فضای عقب محدودیت هایی برای اضافه شدن نفر سوم دارند اما فضای جای پا برای سرنشینان هاوال اندکی کمتر است. این مسئله می تواند از فاصله محوری کمتر هاوال نسبت به جک S5 ناشی شده باشد. از حیث امکانات رفاهی هر دو خودرو در سطح تقریبا برابری قرار میگیرند و ضروریات یک خودرو مدرن را چه در زمینه ایمنی و چه در زمینه امکانات رفاهی برای مالکین خود تامین می نمایند.

مشخصات فنی

جک S5 از یک پیشرانه 2 لیتری مجهز به توربو شارژر با قدرت 170 با گشتاور 235 نیوتن متر نیرو می گیرد اما هاوال H2 به پیشرانه یک و نیم لیتری با قدرتی در حدود 143 اسب بخار و گشتاور 202 نیوتن متر مجهز است. در خصوص گیربکس نیز تفاوت دو خودرو محسوس به نظر می رسد. بر روی روی کاغذ جک S5 از گیربکس جذاب دوبل کلاچ بهره می برد. در مقابل هاوال به یک گیربکس اتوماتیک معمولی 6 سرعته مجهز است اما جالب است بدانید که در سال های اخیر بسیاری از خودروسازان اروپایی که خود ابداع کننده گیربکس های دوبل کلاچ بوده اند با صرف نظر از این نوع گیربکس به سراغ نمونه های اتوماتیک متداول (مجهز به تورک کانورتر) رفته اند.

به عبارتی به نظر می رسد که کارایی و دوام گیربکس های اتوماتیک معمولی در بلند مدت و برای رانندگی شهری و جاده ای نسبت به گیربکس های دوبل کلاچ برتری دارد مگر آنکه قرار به استفاده از این نوع گیربکس در خودروهای سوپر اسپرت و مخصوص پیست باشد. در واقع ترافیک شهری و مسیرهای پرشیب (حالت نیم کلاچ) فشار فرسایشی شدیدی را به مجموعه کلاچ های گیربکس دوبل کلاچ وارد می کند که در نهایت هزینه های نگهداری از خودرو را به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. این مسئله به خصوص در مورد خودروهای مجهز به گیربکس دوبل کلاچ خشک (نظیر آلفارومئو جولیتا) بیشتر محسوس است اما خودروهای چینی اکثرا از گیربکس های دوبل کلاچ تر (غوطه ور در روغن) استفاده می کنند که تا حدی از دوام بالاتری برخوردارند.

جالب است بدانید که علی رغم قدرت کمتر هاوال اچ 2 می تواند در زمینه شتاب صفر تا صد پا به پای جک اس فایو حرکت نمایند و تفاوت چندانی بین این دو خودرو از نظر شتاب گیری وجود ندارد ساختار تعلیق عقب هر دو مدل نیز بر اساس الگوی مشهور و پیشرفته مولتی لینک طراحی شده است اما هاوال H2 تاحدی سواری نرم تری را نسبت به جک اس 5 ارائه میدهد.

پشت فرمان

جک S5 از معدود خودروهای چینی است که می تواند تا حدی لذت رانندگی را برای شما به ارمغان آورد. هماهنگی تقریبا مناسبی بین موتور و گیربکس وجود دارد. هندلینگ خودرو خوب به نظر می رسد، کشش و شتاب ثانویه قابل توجه است و به لطف ابعاد مناسب و تسلط راننده به محیط پیرامون رانندگی با این خودرو نیز چندان دشوار نیست. بنابراین جک اس 5 تا حد زیادی خودرو رضایت بخشی به نظر می رسد اما این همه ماجرا نیست با افزایش تعداد سرنشینان شاهد گله و شکایت سرنشینان عقب از کیفیت سواری و خشکی سیستم تعلیق خواهید بود.

همچنین به نظر می رسد که در برخی موارد پایداری تعلیق عقب و اکسل عقب در مواجه با موج های مسیر چندان مناسب نیست و برخی از رانندگان از حرکات عرضی بخش انتهایی خودرو گلایه مند هستند. در مقابل هم ما هاوال H2 سواری نرم تر و مناسب تری را ارائه می دهد. هرچند شاید حرکات گهواره ای بدنه در گذر از مسیر های پر پیچ و خم کمی زیاد باشد اما با این حال با توجه به کیفیت ضعیف جاده های موجود در کشور به نظر می رسد که هاوال اچ 2 بتواند رضایت بیشتری را برای مشتریان به ارمغان آورد.

البته هاوال H2 نیز مانند جک S5 به کیفیت سوخت حساس است و واکنش پیشرانه به تخت کردن اولیه پدال گاز به خصوص در زمان روشن بودن کولر می تواند کمی آزاردهنده باشد در واقع اگر بخواهید این تاخیر را به حداقل ممکن کاهش دهید چاره ای جز خاموش کردن کولر خودرو نخواهید داشت. بنابراین شاید در یک جمع بندی کلی بتوان گفت که جک S5 اندکی نسبت به هاوال اچ 2 اسپرت تر ظاهر می شود اما هاوال در مقابل خودرو خانوادگی تر و مناسب تری برای استفاده روزمره است. هرچند در این زمینه، فضای پای نسبتا کم سرنشینان عقب یک نقطه ضعف محسوس برای هاوال خواهد بود.

جمع بندی پایانی

در نهایت باید رقابت بین جک اس و هاوال h2 را مقایسه بین دو خودرو موفق برای قشر متوسط جامعه توصیف کرد. هرچند به نظر می رسد که لوازم هاوال اچ 2 به لطف مهندسی برتر خود در بسیاری زمینه ها گوی سبقت را از جک S5 ربوده باشد اما این نتیجه گیری صرفا مشخصات فنی و عملکردی این دو خودرو اختصاص دارد. این در حالیست که شرایط تعمیر و نگهداری هر یک از این دو محصول در آینده بلند مدت می تواند بسیار با اهمیت باشد، برای مثال ماندگاری هاوال در بازار ایران با توجه به تحریم های بلند مدت بسیار مهم به نظر می رسد.

البته در خصوص جک نیز مانند هاوال تاکنون خبری در مورد احتمال خروج از بازار ایران را اعلام نشده است اما در شرایط بدبینانه، خروج هر یک از این دو خودروساز از بازار ایران می تواند به قیمت ضعف خدمات پس از فروش و کمبود قطعات یدکی در بازار منجر شود.

به خصوص که حالا با توجه به افزایش قیمت این خودروها به حدود 200 میلیون تومان در بازار شرایط خرید و نگهداری از آنان برای عموم افراد جامعه چندان راحت نیست و به نوعی می توان گفت که هر دو خودرو حالا از دسترسی قشر متوسط خارج شده و به محصولاتی نیمه لوکس مبدل شده اند. بنابراین در چنین شرایطی تامین خدمات و قطعات یدکی و لوازم هاوال در بلند مدت می تواند مهم باشد. هرچند تجربه نشان داده است که آذین یدک تهران در زمینه خدمات پس از فروش محصولات قدیمی معمولا خوب عمل می نمایند و جک S5 نیز با توجه به تیراژ زیاد خود حتی در بدبینانه ترین شرایط توسط مکانیک های آزاد خدمات رسانی خواهد شد.

 

دکمه بازگشت به بالا