نقش دلار در اقتصاد آمریکا

دلار آمریکا یکی از با ارزش ترین ارزهای بین المللی محسوب می شود که از ابتدای سال جاری تاکنون 11 درصد افزایش یافته و به دنبال رقابت با یورو است. بدون شک اعداد و ارقام نشان دهنده قدرت روزافزون دلار است. تحقیقات ما نشان داده است که ارزهای مهم جهانی مانند یورو و پوند در برابر دلار زانو زده اند.

دلار به طور مستقیم بر جهان در حال توسعه مردم تأثیر می گذارد. با توجه به اینکه دلار آمریکا یکی از ارزهای باارزش در جهان است، بررسی تاثیرات آن بر بازارهای بین المللی ضروری است. امروز با شما در مورد تصویر دلار در بازارهای مالی بین المللی و داخلی صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

تاریخچه دلار آمریکا

دلار در اصل یک کلمه انگلیسی است که در سال 1776 با تغییر به پوند به آمریکا راه یافت. پوند که زمانی تنها واحد پول بریتانیا بود، در 13 منطقه از جمله ایالات متحده نیز استفاده می شود. بعدها مردم آمریکا نیز در بخش هایی از سرزمین خود از نقره اسپانیایی و مکزیکی استفاده کردند.

از اواخر قرن سیزدهم تا اواخر قرن هفتم پس از میلاد، واحد پول دلار در غرب با اصطلاحات مختلفی از جمله:

تالر
دلار
سالن
دلار

تاریخچه دلار آمریکا

تاریخ و تاریخ دلار به 8 آگوست 1786 برمی گردد، زمانی که کنگره آمریکا مجوز چاپ دلار را صادر کرد.برخی از محققان بر این باورند که ریشه کلمه دلار از دلار اسپانیایی است که قرن ها پیش استفاده می شد.

عکس انواع اسکناس دلار

نقش و جایگاه دلار در اقتصاد آمریکا

استقرار دلار آمریکا به عنوان ارز جهانی نقش بسیار مهمی در رشد و بهبود شرایط اقتصادی ایالات متحده داشت. با کمک دلارهای گرانبها، آمریکا می تواند بدهی های خود را بپردازد و تراز تجاری خود را حفظ کند. شاخص دلار آمریکا مهمترین شاخص اقتصادی جهان است که تغییرات لحظه ای ارزش دلار را محاسبه می کند.

نماد دلار آمریکا

نماد و نشانگر اصلی دلار آمریکا، علامت دلار است که مورد قبول تمامی کشورهای جهان است. اما پیدایش این علامت به قرن 18 برمی گردد. زمانی که از نماد ps برای پزو استفاده می شد، شاید کمتر کسی فکر می کرد که علامت دلار فعلی با به هم پیوستن حروف s و p تشکیل می شود.

چرا قدرت دلار آمریکا در حال افزایش است؟

قبل از اینکه به اثرات دلار بر بازارهای مالی بپردازیم، به دلیل افزایش قدرت این واحد مالی می پردازیم. در مجموع تقاضا برای دریافت و استفاده از دلار افزایش یافته است. این مشکل منجر به افزایش چشمگیر قدرت این واحد مالی شد.به طور کلی، افقی که برای اکثر واحدهای رایج جهان مشاهده می شود، افقی کاهش ارزش است و مرگ قطعی است. در همین حال، جنگ روسیه و اوکراین خطرات جغرافیایی و سیاسی بزرگی را در بازار ایجاد کرده است.

این مشکل می تواند مستقیماً بر بازارهای مالی تأثیر بگذارد. توسعه دهندگان و اقتصاددانان آمریکایی از این کشور با استفاده از یک سری جریان های ویژه قدرت خود را افزایش می دهند. عوامل ذکر شده باعث شد تا دلار در مسیری راحت و هموار ارزش بیشتری پیدا کند. سهامداران و بازرگانان اروپایی برای حفظ ارزش پول خود به جای یورو به دلار روی آوردند. این موضوع حجم خرید، تقاضا و قدرت دلار را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

دلار آمریکا و حاکمیت در معاملات مالی بین المللی

حال که به مباحث اولیه پرداختیم، به نقش دلار در بازارهای مالی و بین المللی می پردازیم. به طور کلی دلار بر بازارهای مالی بین المللی حاکم است و آن را اداره می کند. حجم مبادلات را می توان مهم ترین عامل این مشکل دانست. در مطالعات اخیر، اقتصاددانان به این نتیجه رسیده اند که ترکیب ارز تجاری جهانی و معاملات بین المللی، دلار را بیش از هر زمان دیگری برجسته کرده است.

دلار آمریکا بیشترین استفاده را در تجارت جهانی دارد. توجه داشته باشید که در سال های 1999 تا 2019، دلار 96 درصد از اسکناس های تولید شده در قاره آمریکا و 74 درصد از اسکناس های تولید شده در قاره آسیا را تشکیل می داد. به غیر از اروپا که تنها با واحد پولی خود یعنی یورو کار می کند، دلار همیشه مهمترین ارز مورد استفاده در معاملات بین المللی محسوب می شود.

دلار آمریکا نیز بر بانکداری بین المللی تسلط دارد. این مشکل به دلیل حجم بالای معاملات و نقش غالب آن به عنوان یک ابزار معاملاتی است. توجه داشته باشید که 60 درصد بدهی ها و مطالبات ارزی بین المللی کشورها یا گروه های مختلف به دلار آمریکا است. این عدد از سال 2000 ثابت مانده است، اما ممکن است تغییر کند. سهم یورو در بازارهای مالی بین المللی حدود 20 درصد است.

دلار آمریکا و فشار بر بازارهای مالی

برای همه ما روشن است که دلار آمریکا تقاضای بالایی دارد. به خصوص در مواقع بحرانی، برخی نهادها و کشورها علاقه زیادی به استفاده از دلار آمریکا نشان می دهند.به طور معمول در زمان بحران، موسسات در دریافت و تحویل دلار با مشکلات جدی مواجه می شوند. این مشکل می تواند فشار زیادی را به شرکت های مختلف وارد کند. فدرال رزرو فعال در این حوزه همواره راه های مختلفی را برای کاهش فشار و برون رفت از بحران معرفی کرده است.

برای در دسترس نگه داشتن دلار در طول بحران مالی 2008-2009، فدرال رزرو خطوط سوآپ موقت را معرفی کرد. این خطوط در سال 2013 به طور دائم وارد خط مالی ایالات متحده شد. این سیستم و ترکیب آن با FIMA قدرت، نفوذ و عملکرد دلار را در بازارهای مالی بین المللی بهبود بخشید. اگرچه سایر واحدهای مالی با ارائه سامانه مشابه سعی در افزایش ارزش واحدهای خود داشتند، اما نتیجه تلاش آنها به اندازه دلار مطلوب نبود. این عدد نشان می دهد که عرضه دلار در عملیات بانکی اهمیت زیادی دارد.

نکات مهم در سرمایه گذاری نقدی

در واقع دلار یکی از گزینه های بسیار کم ریسک برای سبد سرمایه گذاری است، اما برای جلوگیری از از دست دادن سرمایه، نکاتی را باید در سرمایه گذاری با دلار نقد در نظر بگیرید. همیشه مراکز معاملاتی دلار زیادی وجود دارد که شامل صرافی های مجاز و غیرمجاز همچون صرافی متا، بانک ها و دلالان دلار می شود.

• از صرافی های مجاز دلار بخرید
پیشنهاد ما این است که از دلال ها یا صرافی های غیرمجاز دلار نخرید زیرا احتمال وسوسه فروش دلارهای تقلبی زیاد است. پس اولین نکته در انتخاب بهترین ارز برای سرمایه گذاری و خرید مراجعه به صرافی متا  که معتبر است را در نظر بگیرید.

• روزهای کاری را برای خرید دلار انتخاب کنید
بهتر است در روزهای هفته و قبل از تعطیلات دلار یا یورو بخرید. یکی از قوانین نانوشته بازار دلار این است که معمولا در تعطیلات بیش از دو روز قیمت دلار افزایش می یابد. دلایل این امر این است که معمولاً در این زمان عرضه به شدت کاهش می یابد و دلار کمی به سمت بالا نوسان می کند.

• اسکناس صد دلاری بر اسکناس پنجاه دلاری ارجحیت دارد
دلیل اصلی این امر این است که اگر قصد خرید دلار زیادی دارید، باید بدانید که خرید و فروش دلار به صدها دلار امری عادی است و می توانید به این سوال پاسخ دهید که «چند دلار خرید بهتر است؟ پاسخ خوبی است، اما به طور کلی، باید مراقب خرید دلار  از صرافی متا واقعی باشید.زیرا این سوال بسیار مهمتر است.

• درخواست فاکتور از صرافی
هرگز دریافت فاکتور را فراموش نکنید زیرا این امر باعث می شود فروشنده صرافی شماره سریال اسکناس را روی آن وارد کرده و سپس آن را به شما تحویل دهد.

• صورت حساب را به دقت بررسی کنید
اولین چیز این است که از وجود علائم دلار مطمئن شوید. سپس دلار را بردارید تا مطمئن شوید که جعلی نیست. روی دلار نیز نواری عمود بر اسکناس چاپ شده است. برای اینکه اصالت دلار را به خاطر بسپارید می توانید برای دیدن این باند از چراغ استفاده کنید. همیشه در خرید و فروش دلار به نکات مهم توجه کنید و سپس وارد بورس شوید تا تمرکز کافی برای این کار داشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا