علت نبض زدن بازوی دست راست

اختلال تیک عصبی چیست؟

تیک عصبی (tic) نوعی اختلال در رفتار است که در آن فرد مبتلا، بی اختیار و بدون کنترل عضوی از خود را به حرکت در می آورد. به عنوان مثال دست و یا پای وی بالا پایین می شود و یا فرد چشمک می زند. این اختلال رفتاری گاه به گاه به سراغ فرد آمده و در طول روز مدام تکرار می شود. حتی افرادی هستند که از تیک عصبی در خواب رنج می برند.

تیک های عصبی در هنگام استرس و اضطراب فرد بیشتر و شدیدتر نیز می شوند. امروزه کودکان و البته بزرگسالان بسیاری هستند که از این اختلال رنج می برند. تیک عصبی چشم و تیک عصبی ابرو از رایج ترین تیک های عصبی هستد. در برخی از افراد تیک عصبی چندان شدید است که وی را از زندگی روزمره باز می دارد.

شایان ذکر است که ابتلا به تیک عصبی در مردان 3 برابر زنان بوده و لازم است آقایان بیشتر به این موضوع حساس باشند. در پذیرش 24 به بررسی کامل تیک عصبی چیست و راه و روش درمان آن خواهیم پرداخت. پس اگر شما یا اطرافیانتان از این بیماری رنج می برید در ادامه همراه ما باشید.

علائم تیک عصبی

تیک های عصبی انواع مختلفی دارند از این رو علائم گوناگونی را از خود نشان می دهند. این علائم می تواند در هر فردی متفاوت باشد. از جمله از رایج ترین علائم تیک ها حرکت ها یا آواهای غیر ارادی هست که فرد تنها در حالت خستگی یا استرس و اضطراب از خود بروز می دهد. اگر به این علائم توجه نشود، این رفتار رفته رفته در حالت معمول نیز رخ داده و درمان تیک سخت تر خواهد شد.

علت تیک عصبی چیست؟

برای مبتلا شدن یک فرد به اختلال تیک عصبی بی نهایت دلیل وجود دارد. این علت ها به قدری زیاد هستند که افراد متخصص مغز و اعصاب آن ها را در گروه های مختلفی دست بندی کرده اند. از جمله از شایع ترین علل اختلال تیک عصبی عبارت اند از:

علل اولیه تیک عصبی

  • اسپورادیک: در اثر سندروم توره و یا پس از بلوغ در فرد ایجاد می شود.
  • ارثی: در اثر عواملی نظیر سندرم توره، بیماری هانتینگتون، دیستونی اولیه، نوروآکانتوسیتوزیس به وجود می آید.

علل ثانویه تیک عصبی

  • عفونت: از جمله عفونت هایی که باعث ایجاد تیک عصبی در شخص می شوند عبارت اند از: انسفالیت ، کره سیدنهام، کروتزفلد جاکوب.
  • داروها: استفاده از قرص و داروهایی نظیر محرک ها، فنی تویین، فنوباربیتال، ضد جنون ها، لوودوپا، کاربامازپین بعضاً باعث ایجاد اختلال تیک عصبی می شوند.
  • توکسین: مونوکسید کربن به عنوان یک توکسین می توان در فرد تیک عصبی ایجاد کند.
  • اختلالات کروموزومی و عقب ماندگی های ذهنی از دیگر علل ثانویه در ایجاد اختلال تیک عصبی هستند.
  • تروما به سر
  • استروک
  • سندرم های نوروکوتانئوس
  • اسکیزوفرنی
  • بیماری های دژنراتیو

در این بخش سعی کردیم جامع ترین لیست از علل اختلال تیک عصبی را شرح دهیم. ممکن است برای یک فرد دیگر ابتلا به این بیماری علت دیگری داشته باشد که یافتن آن بر عهده دکتر تیک عصبی است.

انواع تیک عصبی

همان طور که پیش تر نیز گفتیم تیک های عصبی انواع بسیار مختلفی دارند. اما این تیک ها به و گروه کلی تقسیم بندی می شوند. انواع تیک عصبی در بزرگسالان عبارت است از از تیک های صوتی و تیک های حرکتی.

تیک  عصبی حرکتی

تیک های حرکتی به گونه ای از تیک ها گفته می شود که در طی آن فرد، اندام بدن یا یکی از اعضای چهره اش را به طور سری, بی اختیار و مکرراً حرکت می دهد.

تیک عصبی بازو، تیک عصبی تنفسی، تیم عصبی تکان دادن سر، تیک عصبی گردن، تیک عصبی تکان دادن پا و … از جمله از شایع ترین نوع این تیک ها هستند. که فرد درگیر آن ها رفتار هایی نظیر به هم زدن چشم ها (چشمک زدن)، بالا انداختن شانه ها، پرتاب کردن سر، باز کردن دهان، تکان دادن سریع بازوها در هم کشیدن بینی و … را از خود نشان می دهد.

تیک عصبی صوتی

تیک های صوتی نیز دسته دیگر از این اختلال هستند که طی آن فرد بی اختیار از خود صدا تولید می کند. به عنوان فهم بهتر و دقیق تر موضوع می توان گفت: سرفه کردن، در آوردن صدای حیوانات، خرخر کردن یا نالیدن، خرناس کشیدن، جیغ زدن، تکرار کردن یک صدا، کلمه یا عبارت خاص، فحاشی کردن و … از جمله از تیک های صوتی است که در انجام آن فرد هیچ گونه تسلطی بر خود ندارد.

شایان ذکر است که برخی اوقات تیک های به طور کاملاً طبیعی دیده می شوند و اگر شخصی از آن خبر نداشته باشد، فکر می کند فرد مبتلا به تیک خود عمداً این کار را انجام می دهد.

نوشته های مشابه

  • تیک عصبی را چگونه کنترل کنیم؟ همه چیز درباره تیک عصبی

    1401-06-02

تیک عصبی در کودکان چطور بروز میابد؟

انواع مختلف از تیک های عصبی گزارش شده است که کودکان با آن ها دست و پنجه نرم می کنند. این تیک ها تحت اثر عوامل گوناگونی ایجاد شده و اثر بسیار بدی بر زندگی روزمره کودک دارند. تا جایی که در زندگی عادی وی اختلال ایجاد می کنند.

تیک  عصبی در کودکان با نشانه های مختلفی خود را نشان می دهند. رایج ترین نوع رفتاری که می تواند والدین را از وجود تیک عصبی در کودکشان با خبر سازد توجه به رفتارهای او است. اگر کودک به طور ناگهانی و غیر ارادی از خود صداهایی را در بیاورد و یا در حالت رایج تر یکی از عضوهای بدنش را به حرکت در بیاورد، به احتمال زیاد تیک عصبی دارد.

چگونه تیک های عصبی را کنترل کنیم؟

با یادگیری و رعایت نکاتی می توانید تا حد زیادی تیک های خود را کنترل کنید. از جمله از این نکات عبارت اند از:

  • دور ماندن از محیط های استرس زا و اضطراب زا
  • دور ماندن از محیط ها و موقعیت های پر تنش
  • توجه به ساعت خواب و خودداری از کم خوابی
  • عدم حساسیت به تیک عصبی
  • اطلاع دادن تیکتان به اطرافیان

همان طور که دیدید با رعایت چند نکته ساده می توانید تا حد زیادی این بیماری را کنترل کنید. شایان ذکر است که اگر کودک شما تیک دارد بهتر است این موضوع را در مدرسه به معلمان یا مدیر مربوطه اطلاع دهید. همچنین ممکن است کودکان دیگر فرزند شما را مسخره کنند، در این صورت می توانید از تجربیات یک مشاور استفاده کنید. اگر خودتان تیک دارید و این تیک مشکاتی را در انجام کار پیش پای شما می گذارد، حتماً این مسئله را به رئیس و همکاران خود اطلاع دهید.

انواع روش های درمان تیک عصبی

درمان تیک عصبی یک موضوع پیچیده بوده و حتماً بایستی به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. چرا که برخی از تیک های عصبی نیازی به درمان نداشته و برخی دیگر را حتماً باید درمان کرد. به طور کلی می توان گفت درمان و یا عدم درمان تیک های عصبی بستگی به علتی دارد که باعث بروز آن شده است بخصوص در درمان تیک عصبی صورت. از آن گذشته، اگر قرار باشد درمانی انجام شود، خود این درمان نیز انواع مختلفی داشته و در انتخاب بهترین درمان، نوع تیک و شدت آن در کنار ویژگی های فرد از عوامل تأثیر گذار است.

اصولاً 2 دسته از تیک های عصبی نیاز به درمان دارند، تیک هایی که در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد می کنند و تیک هایی که به علت یک عارضه فیزیکی یا روانی خطرناک به وجود آمده باشند. انواع درمان تیک عصبی عبارت است از:

1. رفتار درمانی تیک عصبی

از جمله از اولین و در عین حال ساده ترین روش های درمان تیک عصبی، رفتار درمانی است. در این نوع روش تیک های عصبی به طور کامل و قطعی درمان نمی شوند، بلکه آن ها را تحت کنترل قرار می دهند. اگر پزشک متخصص پس از معاینه و آزمایش های مختلف تشخیص دهد که تیک عصبی شخص قابل کنترل است، او را به یک روانپزشک یا روان شناس ارجاع می دهد.

در این هنگام روان شناس یا شخص روانپزشک فرایند درمان فرد مبتلا به تیک عصبی را بر عهده می گیرد. در طول فرایند درمان، تراپیست سعی می کند با رفتار شناسی و آشنایی با شخصیت وی، او را در کنترل تیک هایش آموزش دهد. تجربه ثابت کرده است که بیشتر افراد پس از مراجعه به روانپزشک، تیک های عصبی بسیار کمتری از خود بروز داده و درمان آن ها به خوبی انجام شده است.

اگر رفتار درمانی در کنترل تیک ها موثر نباشد، شخص مجبور است از روش های درمانی دیگری که متخصص تیک عصبی به وی می تجویز م یکند، بهره بگیرد. روش های درمانی دیگر عبارت اند از:

2. استفاده از دارو در درمان تیک عصبی

درمان های دارویی تیک عصبی از دیگر روش های درمانی است که بسیاری از پزشکان به بیماران خود تجویز می کنند. امروزه داروهای بسیاری برای درمان تیک عصبی تولید شده است. تشخیص نوع دارو و مقدار دوز مصرفی آن بر عهده پزشک متخصص است.

5 مورد از مهم ترین داروهایی که برای کنترل و درمان اختلال تیک عصبی مورد استفاده قرار می گیرند عبارت اند از:

  • نورولپتیک ها: نورولپتیک ها یا همان داروهای ضد روان پریشی که جز معروف ترین و شناخته شده ترین داروها برای درمان قطعی تیک عصبی هستند. وظیفه اصلی این داروها تغییر اثرات مواد شیمیایی در مغز بوده و از این طریق بر کنترل حرکات بدن در جهت مثبت اثر می گذارند. از حمله از داروهای نورولگتیک می توان به ریسپریدون، ریموزاید و آریپیپرازول اشاره کرد.
  • کلونیدین برای درمان تیک عصبی: کلونیدین ها نیز بر درمان تیک های عصبی کاربرد دارند.
  • بهبود تیک عصبی با کلونازپام: کلونازگام نیز یکی دیگر از دارهایی است که در راستای کنترل و بهبود تیک عصبی ساخته شده و عملکردی مشابه با نورولپتیک ها دارد.
  • تترابنازین برای درمان تیک عصبی: برای افرادی که بیماری زمینه ای داشته و این اختلال در آن به سبب همان بیماری بروز داده باشد از داروی تترابنازین استفاده می شود.
  • کنترل تیک عصبی با تزریق سم بوتولینوم: برای کنترل تیک حرکتی در برخی از عضلات، به داخل آن ها سم بوتولینیوم تزریق می شود. البته شایان ذکر است که این دارو تنها 3 ماه اثرگذار است.

انتخاب و توصیه بهترین قرص برای تیک عصبی بدون دانستن دلیل بروز تیک های عصبی ممکن نیست، بنابراین با با توصیه پزشک خود بهترین داروی ممکن را برای درمان تیک عصبی مصرف کنید.

3. درمان تیک عصبی با جراحی

اگر هیچ کدام از روش ها گفته شده باعث بهبود بیمار نشود و یا تیک عصبی در فرد به قدری شدید باشد که باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره فرد شود، پزشکان چاره کار را در انجام عمل جراحی می بینند. استفاده از جراحی به خاطر خطر و ریسک بالایی که دارد، اغلب مورد استفاده قرار نمی گیرد و متخصصان تنها زمانی جراحی را به عنوان یک روش درمانی مورد استفاده قرار می دهند که چاره دیگری نداشته باشند.

در این بخش بهترین و در عین حال کامل ترین روش های درمانی تیک عصبی را توضیح دادیم. شما نیز اگر به این اختلال مبتلا هستید می توانید با مراجعه به یک پزشک و یا دکتر مغز و اعصاب آنلاین، بهترین روش درمانی خود را شناخته و فرایند درمان را آغاز کنید. فراموش نکنید که درمان تیک عصبی هر چقدر زودتر آغاز شود، سریع تر و راحت تر درمان شده و نتایج مطلوب تری نیز به همراه خواهد داشت.

سؤالات متداول تیک عصبی

چگونه تیک عصبی را درمان کنیم؟

امروزه برای درمان قطعی تیک عصبی در بزرگسالان روش های مختلفی وجود دارد. در نتیجه اگر شما نیز از این بیماری رنج می برید، نگران نباشید چراکه با مراجعه به یک پزشک و کمک گرفتن از آن می توانید بهبود یابید.

آیا تیک عصبی خود به خود به وجود می آید؟

خیر – در پیدایش و یا تشدید تیک های عصبی قطعاً دلیل تأثیر گذار بوده است. از این رو می توان گفت هیچ تیک عصبی خود به خود به وجود نمی آید.

آیا تیک عصبی خطرناک است؟

تیک های عصبی خطر جانی نداشته و طبیعتاً باعث مرگ نیز نمی شوند. تنها ممکن است در زندگی روزم رو عادی یک فرد اختلال ایجاد کرده و تو را برنجانند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به علائم و نشانه هایی که در این مقاله گفتیم توجه کنید. هر وقت که دیدی چند مورد از علائم گفته شده را دارید، بهتر است در اولین فرصت به یک متخصص مراجعه کنید.

حتی اگر این علائم دلیل بر تیک عصبی در شما نباشد، ممکن است نشان گر مشکلات دیگری باشد. از این رو بهتر است معاینه شده و در صورت وجود هر بیماری زود از وجود آن باخبر شوید. در صورتی هم که مشکل نداشته باشید، خیالتان از سلامت جسمانیتان راحت می شود. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده و اطلاعات کاملی را از اختلال تیک های عصبی به دست آورده باشید.






4/5


(25 نظر)

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:علائم مشابه کروناخون دماغ یا گوش دردمشکل در بلعخون در مدفوعاختلال خوابدرد کمر، پا، دست یا زانوسردردمعده درد یا حالت تهوعزخم مداوم دهانیسرفۀ مزمناضطراب و استرس

هر جایی که هستی، بدون مراجعه به آزمایشگاه، تست کرونا بده!

تست کرونا در محل

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

حلق و دهان، دروازۀ بدن هستن. وجود مشکل در اونها برای بقیۀ اندام ها هم مشکل ایجاد می کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافتِ مشاوره

علت های مشاهدۀ خون در مدفوع می تواند هموروئید، بواسیر، کولیت روده و… باشه. برای تشخیص و درمان درست و به موقع، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

اختلال خواب اگه جدی گرفته نشه، سلامت جسم و روان رو درگیر می کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص اعصاب و روان بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

دردهای اسکلتی یکی از شایع ترین علائم ایرانی هاست، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سردرد علت های مختلفی داره؛ از اضافه وزن گرفته تا اختلال در هورمون ها. برای تشخیص درست علت سردردت تا دیر نشده علائمت رو به متخصص مغز و اعصاب بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سرطان معده سومین سرطان شایع ایران است. همین حالا علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافتِ مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مُشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص ریه بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به کارشناس روانشناس بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

قبل از پرداختن به علت درد بازو، شاید بهتر باشد به این سوال پاسخ دهیم که منظور ما از بازو، کدام بخش از دست می باشد؟

بازو به بخشی از اندام فوقانی که میان شانه و آرنج قرار گرفته گفته می شود. استخوان آن هومروس (استخوان بازو) است که به کتف مفصل شده و مفصل شانه را می سازد. عضلات مختلفی در ناحیه بازو قرار دارند که امکان حرکات مختلف را به آن می دهند. مهمترین این عضلات عضله دوسر بازویی و عضله سه سر بازویی است.

درد بازو می تواند از طریق طیف وسیعی از مشکلات اعم از آسیب های مفاصل تا فشارهای عصبی ایجاد شود. بسته به علت، درد بازو می تواند بطور ناگهانی آغاز شود یا در طول زمان گسترش یابد. در بسیاری از موارد، درد بازو دقیقا از مشکلی در گردن یا قسمت بالایی ستون فقرات نشات می گیرد. درد بازو، بخصوص دردی که به بازوی چپ وارد می شود، می تواند حتی نشانه ای از حمله قلبی باشد.

بهتر است بخوانید: لیست علائم و نشانه های کرونا

منظور از حمله قلبی، مرگ یا آسیب دیدگی بخشی از ماهیچه  قلب به دلیل کمبود اکسیژن است که درد بازوی چپ می تواند یکی از شایع ترین علامت آن به حساب آید. این درد ممکن است عجیب به نظر برسد چراکه ماهیچه بازو آسیب ندیده است. در واقع رشته های عصبی قلب و بازو سیگنال هایی را به سلول های یکسانی از مغز می فرستند و در نتیجه مغز نسبت به منبع درد سردرگم می شود. این پدیده که درد ارجاعی نامیده می شود توضیح می دهد چرا فردی که دچار حمله قلبی شده بدون داشتن درد در قفسه سینه در قسمت بازوها دچار درد می شود.

این درد علاوه بر بازو به ناحیه گردن، قفسه سینه و پشت هم انتشار پیدا می کند. اگر درد بازو ناشی از آنژین صدری باشد، نشانه های دیگری مانند درد قفسه سینه، حالت تهوع، تعریق سرد، تنگی نفس و سرگیجه هم در فرد دیده می شود. درد قلبی ناشی از آنژین صدری یک مورد اورژانسی محسوب می شود.

سایر علت های درد بازوی چپ

درد قفسه سینه:

این درد زمانی بوجود می آید که قلب به میزان کافی اکسیژن دریافت نکند. این عارضه علاوه بر درد بازو می تواند با عوارضی در شانه ها، گردن، پشت و فک هم همراه باشد. درد قفسه سینه به سوء هاضمه نیز شبیه است. درد قفسه حمله قلبی نیست بلکه نشانه ای از مشکل قلبی است.

دریافت نوبت حضوری از بهترین متخصصان قلب و عروق

دریافت نوبت

آسیب دیدگی عضلانی – اسکلتی:

در صورتیکه درد بازوی چپ با مشخصه های زیر همراه باشد به مشکل قلبی ارتباط پیدا نمی کند:

  • درد ناگهانی که تنها برای چند ثانیه ادامه داشته باشد
  • دردی که بدون علامت خاصی برای ساعت ها یا روزها ادامه پیدا کند
  • احساس دردی که با حرکت یا لمس کردن شروع شود
  • در صورتی که درد فقط در نقطه کوچکی از بازو باشد

این ناراحتی می تواند نشانه ای از آسیب دیدگی استخوانی یا بافت بازوها، شانه یا آرنج باشد. برخی از شایع ترین آسیب دیدگی های عضلانی – اسکلتی عبارتند از: آماس کیسه مفصلی، التهاب تاندون، پارگی روتاتور کاف و فتق دیسک.

مشاهده بیشتر : پزشک ارتوپد

علل درد بازو

درد شانه

درد شانه چپ ممکن است بیمار را به بهترین دکتر قلب بکشاند ولی درد شانه ای که همراه با گردن درد می باشد معمولا منشا قلبی ندارد. دردشانه راست هم به اندازه درد شانه چپ مهم می باشد.

معمولا علائم درد شانه همراه با التهاب می باشند و لذا در هنگام استراحت خصوصا در شب و هنگام خواب که بیمار بی حرکت می باشد درد تشدید می شود که درمواردشدید بیمار حتی نمی تواند روی شانه خود بخوابد یا حتی ممکن است از درد  بیدار شود.

از مهم ترین علل درد بازو می توان به این موارد اشاره کرد:

گرفتگی عصب، کشیدگی ها، التهاب تاندون، پارگی عضلات کلاهک چرخاننده، شکستگی ها، التهاب روماتیسمی و درد قلبی اشاره کرد.

همچنین بخوانید: بیماری های روماتیسمی

مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان قلب و عروق

دریافت نوبت

گرفتگی عصب

هنگامی اتفاق می افتد که بافت های اطراف عصب، آن را تحت فشار قرار بدهند. این بافت ها می توانند استخوان، عضله، دیسک و مهره گردنی و تاندون عضله باشد. اگر درگیری عصب بازو و دست، درد در این نواحی را ایجاد کرده باشد نشانه های دیگری همراه درد بازو هستند که گزگز و مورمور شدن دست و انگشتان، درد تیز و تیرکشنده و ضعف عضلانی از جمله این نشانه ها هستند.

کشیدگی تاندون

کشیدگی تاندون یا رباط های اطراف مفصل، آسیب بسیار شایعی است که دامنه آن از یک کشیدگی مختصر در خانه تا پارگی تاندون در تصادفات یا زمین خوردن، متغیر است. در صورت کشیدگی نشانه هایی مانند التهاب، کبودی، خشکی و محدودیت حرکت مفصل شانه همراه درد بروز پیدا می کنند.

پارگی عضلات کلاهک چرخاننده

عضلات کلاهک چرخاننده (روتاتورکاف) چهار عضله هستند که در بالاترین قسمت استخوان بازو دور مفصل شانه، بین استخوان کتف و سر استخوان بازو متصل هستند و نقش آنها تأمین ثبات و یکنواختی حرکت استخوان بازو در داخل حفره مفصلی است. در افرادی که طولانی مدت دست آنها بالای سر فعالیت می کنند مانند نقاشان یا والیبالیست ها، تاندون این عضلات مستعد التهاب و حتی پارگی است که در این صورت علاوه بر درد در بازو و شانه، حرکت مفصل و به ویژه بالا آوردن دست به مشکل دچار می شود.

روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی یک التهاب مزمن در مفصل ایجاد می کند. در این عارضه شانه از جمله مفاصلی است که درگیر می شود. در التهاب روماتیسمی علاوه بر درد در بازو، حساسیت به لمس، گرمی ناحیه، التهاب، خشکی و خستگی هم در شانه دیده می شود.

سایر علل درد بازو به صورت تیتروار عبارتند از

  • شکستگی بازو، مچ یا دست
  • بورسیت
  • سرطان(بدخیم)، اولیه یا متاستاتیک
  • سندروم تونل کارپ
  • دیستونی گردن (تورتیکولیس اسپاسمودیک)
  • تنوسیوویت دکوروین
  • دررفتگی آرنج
  • فیبرومیالژی
  • فتق دیسک کمر
  • آرتریت روماتوئید
  • آسیب روتیتور کاف
  • اختلالات ستون فقرات
  • تاندونیت
  • آرنج تنیس بازان
  • سندروم اوت لت توراسیک
  • بی حسی انگشتان به علت گیر افتادن عصب اولنا

بیشتر بدانیم: درمان خانگی شانه یخ زده و سایر روش های درمانی موثر

خودمراقبتی و درد بازو

حتی در آسیب های جدی بازو، درمان خانگی از ابتدا می تواند موثر واقع شود. اگر تصور می کنید بازو یا مچ دچار شکستگی شده، بسته های یخ را روی ناحیه آسیب دیده قرار داده و از یک قلاب برای نگه داشتن بازو استفاده کنید تا زمانی که مراقبت های پزشکی انجام شود.

فوری مشاوره بگیریدمشاورۀ فوریِ آنلاین را همین الان دریافت کنید.
رزرو مشاورۀ فوری

اگر فشردگی عصب یا کشیدگی مکرر داشتید، درمان را ادامه دهید، وضعیت خود را به خوبی حفظ کنید و در محل کار و در طی فعالیت های مکرر نظیر نواختن ساز یا هر فعالیتی که به دخالت بازو مرتبط می شود به خود استراحت دهید. بسیاری از انواع دیگر دردهای بازو به خودی خود بهبود پیدا می کنند خصوصا ،اگر اقداماتR.I.C.E را ظرف 48 ساعت پس از آسیب دیدگی آغاز کنید. این اقدامات عبارتند از

  • Rest: استراحت کنید.
  • Ice: یک بسته یخ یا کیسه ای از نخودفرنگی یخ زده را روی محل درد به مدت 15 تا 20 دقیقه سه بار در روز قرار دهید.
  • Compression: فشردگی. از بانداژ فشاری برای کاهش تورم استفاده کنید.
  • Elevation: بلندی. در صورت امکان، بازوی خود به منظور کمک به کاهش تورم بالا ببرید.

برای درد بازو باید به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

در صورت وجود موارد زیر، به دنبال درمان اوژانسی باشید:

  • درد کمر،شانه و یا بازو که بطور ناگهانی بوجود می آید، بطور غیر معمولی شدید و یا با فشار، پری یا فشردگی در قفسه سینه همراه می باشد. ممکن است نشانه ای از حمله قلبی باشد.
  • تغییر شکل آشکار یا بیرون زدگی استخوان در بازو یا مچ دست، خصوصا اگر دچار خونریزی یا دیگر آسیب ها هستید.
  • درد و فشار در قفسه سینه که به پشت کتف و گردن هم سرایت کند، سرگیجه و حالت تهوع، عرق سرد و تنگی نفس همراه با درد در بازو و دست
  • درد شدید بازو بر اثر زمین خوردگی یا تصادف، به طوری که فرد نتواند کل دست خود را حرکت بدهد.

[sibwp_form id=5]

در غیر این صورت (مشاهده موارد زیر) سریعا به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید:

  • دردکمر،شانه و یا بازو که با هر گونه فعالیتی رخ می دهد و با استراحت بهتر می شود احتمالا علامت بیماری قلبی یا ناراحتی در قفسه سینه می باشد که با کاهش جریان خون به عضله قلب ایجاد می شود (آنژین).
  • آسیب ناگهانی به بازو، خصوصا اگر صدای شکستگی یا ضربه محکم شنیدید.
  • درد و تورم شدید در بازو
  • درد بطور معمول از بازو تا کف و برعکس در حرکت باشد
  • درد بازویی که پس از چندروز درمان خاگی بهبود نیافته
  • افزایش قرمزی، تورم یا درد در ناحیه آسیب دیده

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای ها 307

دکمه بازگشت به بالا