علمی و پزشکی

دیسک گردن و سرگیجه

سرگیجه ،علل ،درمان فوری و خطرات ناشی از آن:

سرگیجه علل و درمان
سرگیجه طیفی از احساس سبکی سر و عدم تعادل و عدم تمرکز و ناپایداری می باشد.یکی از علل شایع مراجعه بیماران به پزشک سرگیجه است.در طب سرگیجه به دو قسمت Dizziness بعنوان سبکی سر و عدم تعادل اطلاق می شود.نوع دوم سرگیجه vertigo  است که نوعی عدم پایداری و احساس چرخش به دور محیط و یا احساس چرخش محیط به دور خود می باشد.Dizziness یا حالت گیجی معمولا علل نگران کننده ای ندارد و خطرناک نیست ولی Vertigo  یا عدم تعادل و احساس چرخش گاهی نگران کننده است و باید با دقت بیشتری به آن پرداخت.
 علل گیجی یا Dizziness  چیست؟

گیجی معمولا ناشی از خستگی ،کم خوابی ، استرس ها ، مشاجرات و گاهی تغذیه غلط می باشد.گیجی ممکن است در اثر کاهش قند خون عمدتا در بیماران دیابتیک در اثر تزریق بیش از حد انسولین یا مصرف بیش از حد دارو و یا مصرف کم غذا باشد ولی این حالت و کاهش قند خون در افراد سالم نیز ممکن است در اثر غذا نخوردن اتقاق بیفتد.در این حالت بیمار احساس گیجی ،سردی دست و پا، لرزش دستها و بدن ،عرق کردن زیاد،ضربان قلب بالاو بی قرای نیز می گردد. خوردن الکل در حالت گرسنگی نیز باعث کاهش افت قند خون می گردد.

در کاهش قند خون چه باید کرد؟

مرسوم است در هنگام گیجی و بی حالی به فرد آب قند می دهند این فرهنگ روش درستی است که بلافاصله قند خون را بالا می آورد و اگر گیجی و بی حالی ناشی از قند پایینن باشد سریعا نشکل بیمار را مرتفع خواهد کرد لذا در بیماران دیابتی توصیه می شود حتما یک ماده شیرین مانند آب نبات را همیشه همراه داشته باشند تا در صورت بروز علایم کاهش قند بلافاصله آب نبات را میل کنند توجه داشته باشید بیماران دیابتی بیشتر از آنکه در معرض خطر افزایش قند باشند در معرض کاهش ناگهانی قند هستند چیزیکه بسیاری از بیماران از آن آگاهی ندارند.مصرف آب میوه نیز همین تاثیر را خواهد داشت و به بیمار کمک خواهد کرد.در بیماران دیابتیک توصیه می شود بجای سه وعده غذا از هفت وعده غذای کم حجم استفاده کنند تا دچار کاهش قند نشوند و کنترل افزایش قند هم آسانتر شود.

کاهش فشار خون بعنوان عامل شایع گیجی :

در فرهنگ ما علاوه بر توجه به قند خون بعنوان علت بی حای و گیجی به کاهش فشار خون نیز توجه می شود و اطرافیان تلاش می کنند فشار خون رابا طرق مختلف  متعادل سازند.کاهش فشار خون با علایم تاری دید،عدم تعادل و تمرکز، بی حالی،حالت تهوع،تشنگی،رنگ پریدگی و نفس نفس زدن ممکن است خودش را نشان دهد.زمانی که خون در سطح کل بدن جریان دارد، فشاری را به دیواره ی رگ ها وارد می کند که به آن فشار خون گفته می شود. زمانی که فشار خون افت می کند فرد ممکن است احساس سرگیجه، سبکی سر یا بی حالی را تجربه کند.طبیعتا در صورت تشخیص کاهش فشار خون و تکرار آن باید بیمار از نظر وضعیت قلب و عروق،کلیه و کبد حتما ارزیابی شودو درمان مناسب انجام شود.

آیا کم خونی می تواند باعث سرگیجه شود ؟

بله کم خونی در اثر فقر آهن یا علل دیگر باعث ضعف ،خستگی احساس کم آوردن انرژِی ، سردی دست و پا ، سندروم پای بی قرار،رنگ پریدگی و سردر می گردد.بیمار باید مورد ارزیابی قرار گیرد و پس از تشخیص علت کم خونی درمان مناسب انجام شود.

سرگیجه در اثر سردرد:

سردردهای فشاری و سر دردها ی میگرنی از علل شایع گیجی می باشد که برای در مان گیجی ناشی از آن باید علت سردرد درمان شود.

سرگیجه در اثر مصرف داروها:

داروهای قلبی،ضد افسردگی،خواب آورها، گاباپنتین و پرگابالین،داروهای ضد فشار خون از عوامل شایع گیجی هستند البته داروهای زیادی می توانند عامل ایجاد گیجی باشند که شما باید با پزشک خود داروهای مصرفی خود را مطرح فرمایید.

سرگیجه با منشا گوش میانی:

در این حالت در اثر افزایش فشار گوش میانی بیمار احساس رگیجه خواهد کرد که باید گوش میانی مورد بررس یو معاینه قرار گرفته و درمان مناسب انجام شود.

سرگیجه با منشا گردنی:

این نوع سرگیجه که اتفاقا شایع است در اثر مشکلات عضلات اطراف گردن و گاهی دیسک گردنی ایجاد می شود و در واقع تاثیرگیرنده های تعادلی اطراف گردن باعث اختلال در تعادل و پایداری می گردد و احساس گیجی در بیمار بروز می کند درمان ای نوع سرگیجه نیاز به شناخت کافی از علت بروز آن دارد چراکه در بسیاری از موارد فراموش می شود و ممکن است بیمار بدلیل سرگیجه با منشا گردنی به درستی درمان نشود و مدتها داروهای مخصوص گوش میانی و یا علل دیگی سرگیجه را دریافت نماید غافل از اینکه با یک معاینه دقیق می توان به عامل اصلی سرگیجه که گردن بوده پی برد و آن را درمان کرد و در نتیجه شاهد بهبود سریع بیمار باشیم.

تجربه اینجانب درمان با کمک ورزش های صحیح گردنی، بیوفیدبک و طب سوزنی می باشد که بسیاری از بیماران را از این معضل نجات می دهد.

تلفن رزرو نوبت 66572220

Vertigo:

سرگیجه و درمان فوری
سرگیجه بعنوان Vertigo  یک نوع سرگیجه است که منجر به عدم تعادل و پایداری و احساس چرخش محیط یا فرد می گردد.این نوع سرگیجه جدی تر بوده و نیاز به بررسی دقیق تری دارد.علل سرگیجه ممکن است از منشا گوش  یا غیر از مغز باشد که بعنوان محیطی شناخته می شوند و در بیش از 90 درصد موارد عامل vertigo هستند.

 

عوامل مرکزی که علل مغز و مخچه باعث بروز آن می گرددند که شامل موارد زیر است:

سکته مغزی

تومورها

ام اس

ضربه مغزی

میگرن

 

عوامل اصلی Vertigo:

عوامل محیطی :

Benign positional Vertigo (BPV)  یا سرگیجه وضعیتی ناگهانی خوش خیم :

از شایعترین علل vertigo  می باشد که در اثر تغییر وضعیت بیمار از خوابیده به نشسته یا نشسته به ایستاده و یا برعکس بروز می کند این نوع سرگیجه خوش خیم بوده و با کمک مانور خاص هال پایک و درمانهای طب فیزیکی و توانبخشی شامل ورزش درمانی و بیوفیدبک و دارو درمانی بهبودی می یابد.

Meniere disease

این بیماری در اثر نوعی اختلال در گوش میانی اتفاق می افتد و با سرگیجه خودش را نشان می دهد.درمان آن دشوار است و با دارو درمانی و با کمک فیزیوتراپی به بیمار کمک می شود.

 

چه زمانی باید پزشک را خبر کنیم؟

 

اگر سرگیجه با موارد زیر همراه باشد باید اورژانسی به پزشک مراجعه فرمایید:

ضربه مغزی و ضربه به سر

سردرد

گردن درد

تب زیاد

تاری دید

اختلال شنوایی

اختلال در صحبت کردن

افتادگی در پلک ها و دهان

حالت تهوع و استفراغ

درد قفسه سینه

بیهوشی

تشخیص:

 

شرح حال و معاینه بیمار از طریق تستهای اختصاصی رومبرگ ،رانش سر ،دیسک هال پایک، Fukuda-Uerberger بسیار مهم است.

انجام آزمایشات خون و ادرار با نظر پزشک

انجام تصویربرداری MRI و CTscan  کمک کننده خواهد بود

تست اودیومتری و نیستاگموگرافی

درمان:

در مان بر اساس علل زمینه شامل موارد زیر خواهد بود:

تغذیه مناسب و اصلاح تغذیه

دارو درمانی مانند آنتی هیستامی ،بنزودیازپین ها، ضد تهوع

انجام مانورها ی اختصاص مانند هال پایک در سرگیجه وضعیتی ناگهانی خوش خیم

 

طب سوزنی

طب سوزنی
بیوفیدبک
سردرد و بیوفیدبک
 

ورزش درمانی کاردرمانی و فیزیوتراپی

جراحی

تلفن رزرو نوبت 66572220

 

در ناحیه ستون فقرات گردنی 6 دیسک بین مهره ای وجود دارد که وظیفه آن ها حمایت از مهره های ستون فقرات در ناحیه گردن و همچنین، کمک به افزایش دامنه حرکت سر و گردن است. این دیسک ها نسبت به دیسک های ناحیه کمری نازک تر و از دیسک های ناحیه سینه ای که وظیفه چندانی در کمک به حرکات بدن ندارند، ضخیم تر هستند.

دیسک گردن که با نام هایی مانند جابه جایی دیسک یا فتق دیسک گردنی نیز شناخته می شود، شرایطی است که در آن دیسک پاره شده و برخی از مواد درون هسته دیسک بیرون می آید. در نتیجه این اتفاق، به اعصاب فشار وارد شده و بیمار با علائمی همچون درد و ضعف روبه رو می شود. برای برخی از مبتلایان به دیسک گردن، عمل تعویض دیسک و جای گذاری دیسک مصنوعی تنها راه رهایی از این علائم آزاردهنده است. در ادامه به علائم، علل و روش های مختلف درمان دیسک گردن، بیشتر می پردازیم.

دیسک گردن چیست؟

ساختمان دیسک از دو بخش بیرونی و هسته تشکیل شده است. بخش بیرونی دیسک، دیواره ای نسبتاً سخت است که هسته را در بر گرفته و در هسته دیسک، ماده ای ژله مانند وجود دارد. دیسک گردن هنگامی ایجاد می شود که ماده ژله مانند هسته دیسک، در اثر ایجاد نقص در دیواره، به بیرون راه پیدا می کند. این ماده اطراف ریشه های نخاعی را پر کرده و به آن ها فشار وارد می کند. در نتیجه این اتفاق، علائمی مانند درد، التهاب و آزردگی عصب ایجاد می شود. با گذشت زمان در بسیاری از موارد، دیسک بیرون زده کوچک تر شده و عقب نشینی می کند. در نتیجه، درد و سایر علائم آزاردهنده خود به خود برطرف می شوند.

در اغلب بیماران پس از 6 هفته از آغاز، علائم از بین رفتن درد گردن یا بازوها آغاز می شود. از واژه های مختلفی برای توصیف دیسک گردن استفاده می شود. بیرون  زدگی دیسک گردن در واقع به مواردی گفته می شود که در آن ها هسته دیسک دست نخورده باقی مانده، اما در اثر ایجاد یک بیرون زدگی در آن، فشار بر اعصاب اطراف وارد می شود. در حالی که پارگی دیسک زمانی است که مایع درون هسته دیسک به بیرون راه پیدا می کند.

شایع ترین علائم دیسک گردن چیست؟

علائم ناشی از دیسک گردن، تا حد زیادی به محل ایجاد بیرون زدگی یا پارگی دیسک، و نحوه واکنش فرد به درد بستگی دارد. دیسک گردن در اغلب موارد باعث ایجاد دردی شبیه تیر کشیدن در بازوها و سر می شود. همچنین ممکن است فرد هنگام حرکات سر و خم کردن گردن، در قسمت شانه و گردن احساس درد داشته باشد. برخی اوقات، همراه درد علائم دیگری مانند اسپاسم و گرفتگی عضلات یا بی حسی و سوزن سوزن شدن بازوها و دست ها نیز ایجاد می شود.

ضعف عضلات دوسر و سه سر بازویی و کاهش قدرت مشت کردن، از دیگر علائم احتمالی ناشی از دیسک گردن است. احساس درد پس از بیدار شدن از خواب، یکی از اولین علائم دیسک گردن است. برخی از بیماران در دیسک گردن خفیف، با بلند کردن بازوها و قراردادن آن در زیر سر، درد کمتری را تجربه می کنند . این وضعیت باعث کاهش فشار بر ریشه های عصبی می شود. از دیگر علائم شایع ناشی از درد گردن می توان موارد زیر را نام برد:

دیسک گردن و سرگیجه

سرگیجه گردنی به شرایطی گفته می شود که در آن فرد در اثر بیماری های مختلف گردن یا در اثر حرکات گردن دچار سرگیجه می شود. یکی از دلایل ایجاد کننده سرگیجه گردنی، دیسک گردن است. در اثر فتق یا پارگی دیسک گردن ممکن است بر اعصاب و عروق گردن فشار وارد شده و بیمار دچار علائم سرگیجه شود.

دیسک گردن و درد دست چپ

بیشترین علامتی که در اثر دیسک گردنی ایجاد می شود، درد در بازوها و شانه است که حتی گاهی کل دست و انگشتان نیز تیر می کشد. در حالت کلی، بر اساس دیسکی که دچار بیرون زدگی و پارگی شده است، محل احساس درد، محل انتشار و تیرکشیدن آن متغیر خواهد بود.

دیسک گردن و گوش درد

ممکن است در اثر بیرون زدگی یا پارگی دیسک بین مهره ای در قسمت ستون فقرات فوقانی گردن، علائمی مانند گوش درد نیز ایجاد شود. علاوه بر درد گوش، بسیاری از بیمارانی که از شنیدن صدای بوق یا وزوز و همچنین از ابتلا به عفونت مکرر گوش شکایت داشتند، پس از درمان دیسک گردن، بهبودی بسیاری را در علائم خود تجربه کرده اند.

دیسک گردن و درد زیر بغل

دیسک گردن باعث ایجاد رادیکولوپاتی یا درد عصبی ناشی از فشار بر اعصاب می شود. این درد ممکن است باعث ایجاد درد تیر کشنده از گردن تا زیربغل، بازوها و دست ها شود .

دیسک گردن و چشم  درد

ممکن است در اثر دیسک گردن و فشار بر اعصاب، اعصاب چشم نیز درگیر شده و فرد مبتلا، در چشم خود احساس درد یا برخی علائم بینایی داشته باشد. تأثیر دیسک گردن بر چشم می تواند موجب تاری دید و دوبینی شود.

مطالعه بیشتر: متخصص دیسک گردن

 

علت دیسک گردن چیست؟

بیرون زدگی و فتق دیسک می تواند در اثر آسیب، ضربه، جابه جایی اجسام سنگین یا به شکل خود به خودی اتفاق بیفتد. افزایش سن نیز، ریسک فاکتور مهمی در ابتلا به دیسک گردن است. با افزایش سن، دیسک خشک تر شده و دیواره آن سختی خود را از دست می دهد، در نتیجه دیسک با احتمال بیشتری دچار پارگی و بیرون زدگی می شود. ژنتیک، مصرف سیگار و برخی از عوامل شغلی و محیطی نیز در ایجاد این بیماری و ابتلا زودهنگام به آن نقش دارد.

انواع دیسک گردن و مشکلات آن ها

همان طور که گفتیم 6 دیسک بین مهره ای در ستون فقرات گردنی وجود دارد که هرکدام از آن ها ممکن است دچار پارگی و بیرون زدگی شوند.   با این حال این اتفاق در دیسک بین مهره ای 5 و 6 و دیسک بین مهره ای 6 و 7 شایع تر است.

  • دیسک گردن مهره 5 و 6:این دیسک بین مهره ای به علت نقش خود در پشتیبانی از دو مهره اصلی حمایت کننده و تحمل کننده وزن سر، بیشتر از سایر مهره ها در معرض آسیب ها و صدمات قرار دارد. درگیری این دیسک بین مهره ای می تواند درد، ضعف عضله دوسر بازویی، عضلات اکستانسور مچ و همچنین بی حسی و سوزن سوزن شدن در انگشت شست و نوک انگشتان را در پی داشته باشد.
  • دیسک گردن مهره 6 و 7: این دیسک بین مهره ای نیز در اثر آسیب و صدمات و همچنین با افزایش سن در معرض ریسک بیرون زدگی و پارگی قرار دارد. درگیری این دیسک بین مهره ای، علاوه بر درد در ناحیه گردن و شانه ها، ممکن است درد در قفسه سینه، تعریق غیرطبیعی و ضعف در دست ها را نیز به دنبال داشته باشد.

روش های درمان دیسک گردن

درمان های محافظتی و روش های غیر جراحی، اولین خط درمان دیسک گردن هستند. ماساژ، ورزش، داروهای مسکن و ضد التهاب ها، فیزیوتراپی، کمپرس آب گرم و سرد و همچنین اصلاح پوسچر و سبک زندگی، روش هایی است که به درمان و کنترل عوارض دیسک گردن کمک می کند.

مطالعه بیشتر: دکتر ارتوپدی

ورزش برای دیسک گردن باید زیر نظر متخصص و با مشورت پزشک صورت گیرد، زیرا حرکات اشتباه ممکن است وضعیت بیمار را وخیم تر کند. بیشتر از 95 درصد افراد با این روش ها و در طول 6 هفته بهبود می یابند، در صورت ادامه داشتن علائم یا بدتر شدن آن جراحی دیسک گردن پیشنهاد می شود که شامل تعویض دیسک و فیوژن مهره ها خواهد بود.

جمع بندی

پارگی یا فتق دیسک گردن وضعیتی است که در آن مهره های گردن از وضعیت عادی خود خارج شده و به اعصاب فشار وارد می کنند. این فشار می تواند قسمت های مختلف اعصاب را مختل کرده و نه تنها ایجاد درد خواهد کرد، بلکه ممکن است سایر اندام مانند چشم، گوش، دست و … را نیز تحت تأثیر قرار دهد. درمان این بیماری بستگی به شدت آن خواهد داشت و از تغییر سبک زندگی و ورزش تا روش های جراحی را در بر می گیرد.

علائم دیسک گردن خفیف چیست؟

برخی از بیماران در دیسک گردن خفیف، با بلند کردن بازوها و قراردادن آن در زیر سر، درد کمی را احساس می کنند.

دیسک گردن چه تاثیری بر چشم دارد؟

تأثیر دیسک گردن بر چشم می تواند موجب تاری دید و دوبینی شود.

آیا ورزش برای دیسک گردن مفید است؟

ورزش برای دیسک گردن باید زیر نظر متخصص و با مشورت پزشک صورت گیرد، زیرا حرکات اشتباه ممکن است وضعیت بیمار را وخیم تر کند.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا