هنر و سینما

اختلال در ماتریکس؛ مستندی بحث‌برانگیز درباره‌ی گیر افتادن در وانمایی


شما به ندرت فیلمی مانند ماتریکس را خواهید یافت که چنین تأثیر ماندگار و عمیقی بر صحنه سینما و مخاطبان آن داشته باشد. بیست سال از اکران فیلم می گذرد ، اما هنوز به روش های مختلف ، به صورت کتاب یا متن یا به صورت مستند ساخته می شود. بسیاری از تحلیل ها فراتر از فیلم است و ایده ها و الهامات دنیای معناشناسی را بررسی می کند. نمونه ای از این امر را می توان در نظرسنجی یافت که یکی از بزرگترین و بحث انگیزترین آثار سال تا به امروز است. برای بحث درباره این مطالعه ، باید به عقب برگردیم.

در سال 1992 ، یک بازی رایانه ای عجیب به نام “Dark Side” منتشر شد ، که برای آن خالق هنری HR Geiger معروف شد (خالق جانور غول پیکر در مجموعه “Alien”). در این بازی شما در کار یک مرد فقیر غرق می شوید که متوجه می شود روبات های هوشمند و بیگانگان از جهان های دیگر سعی در ورود به دنیای ما دارند. در آن زمان شایعه شده بود که سازندگان بازی “Dark Syed” را بر اساس تجربیات خود ساخته اند و بعداً دیوانه شده اند! شایعه ممکن است واقعیت نداشته باشد ، حداقل ما می دانیم که مایک داوسون (بازیگر) بعداً در دنیای بازی بی خیال شد و عمر خود را صرف نوشتن صفحه نمایش و آموزش برای این نمایش کرد. اما بسیاری موارد مشابهی را تجربه کرده اند و شغل آنها محدود است.

آیا می خواهید داستان های ترسناک بشنوید ، داستان های وحشتناکی که می توانند واقعی باشند و شما را درگیر خود کنند؟ منظورم این است که شما باید به دو فیلم فکر کنید. ابتدا تصور کنید که هستید ، یعنی همه آنچه هستید و آنچه هستید وجود ندارد. مغز شما یک ماشین است که کار خود را بر اساس یک برنامه انجام می دهد ، و آگاهی ، روح ، روح ، ذهن ، یا هر چیز دیگری که برای شما اهمیت دارد ، ملاحظه ای از نحوه عملکرد آن دستگاه بیولوژیکی است. در فرضیه دوم ، هیچ چیز در اطراف ما وجود ندارد و حتی این جهان واقعی است. گویی همه چیز به عنوان یک خواب عمیق یا واقعیت مجازی طراحی شده است و “ما” واقعی فقط یک مغز در یک لیوان نمک است که دنیای مجازی ایجاد شده از طریق یک سری سیم و حسگر را منتقل می کند.

به نظر می رسد دو موردی که مورد بررسی قرار داده ایم در داستان های ترسناک مفید باشد ، اما در واقع تعداد زیادی از فیلسوفان و دانشمندان در طول این سالها روی آنها کار کرده اند. تلاش ماتریالیست ها و ایده آلیست ها برای درک ماهیت ذهن انسان ، که طرف مقابل فلسفی جهان را می شناسد ، به نقطه مشترکی می رسند که شاید بزرگترین حقیقت اما بدترین کابوس کودکان فرزندان باشد: واقعی و هیچ چیز از این دنیا

تا دو دهه پیش ، این بحث ها به دنبال متخصصان در زمینه های فلسفه ذهن ، علم و علوم کامپیوتر بود. پس از ایجاد The Matrix ، یکی از معماهای محبوب بشر وارد فرهنگ عمومی شد و بسیاری از مردم به “نظریه شبیه سازی” روی آوردند. اگر قبل از “ماتریکس” موضوعاتی مانند شبیه سازی یا “تظاهر” در دانشگاه دنبال می شد ، پس از این فیلم و ظهور بازی های رایانه ای و گسترش دنیای سایبری ، اکنون تردید وجود دارد که “ما در واقع در شبیه سازی دخیل نیستیم “” ما سقوط کرده ایم و دنیای بیرونی در اطراف ما وجود ندارد؟ ” جایی فراتر از مفروضات غیر منطقی عموم پیدا کرده است. آیا هنوز فکر می کنید این موضوع مبهم و پیچیده است؟ بنابراین مستند “یک نقص در ماتریس” (با عنوان A Glitch in the Matrix) که اخیراً منتشر شده است را مشاهده کنید.

این مطالعه توضیحات علم توسط دانشمندان و تجربیات غیر معمول مردم عادی را دنبال می کند تا به این س answerال پاسخ دهد که آیا واقعا می توان در دنیایی مانند ماتریکس زندگی کرد؟ “اختلال ماتریسی” با فیلم خیره کننده فیلیپ کی. دیک در سال 1977 (دانشمند سرشناس قرن بیستم و خالق شاهکارهای Blade Runner ، The Dark Scanner ، Minority Report ، The Reminder کامل ، The Man in the Long Castle و …) شروع به کار کرد. دیک در طول سخنرانی خود گفت که به این باور رسیده است که ما در حال شبیه سازی دنیای واقعی هستیم و بیشتر ایده هایی که درباره آینده ایجاد کرده است در نتیجه بیدار شدن ناگهانی یا اختلال در سیستم شبیه سازی به ذهن او رسیده است. ! دیک چهار سال پس از این برخورد بر اثر سکته مغزی درگذشت ، در حالی که در آخرین سالهای زندگی او گزارش شده بود که از انواع بیماری های روانی از جمله اسکیزوفرنی رنج می برد و اقدام به خودکشی کرده است. اگر می دانستید مردم عادی در مورد کامپیوترها در سال 1977 چه چیزی درک می کردند ، شگفت زده می شدید.

این مستند هر زمان که دیک به صحبت ادامه می دهد بینندگان را می ترساند. او سپس این کلمات را در کنار توضیحات افراد مهمی مانند نیک باستروم و ایلان ماسک قرار می دهد و به طور مداوم بر این دیدگاه عمل می کند. علاوه بر افراد مشهور و استفاده از تصاویر بایگانی برای تناسب بهتر در بحث ، چند نفر روی جلد عکس ها در مورد تجربیات غیر معمول روزمره ای صحبت می کنند که یادآور حشرات ماتریسی یا شبیه سازی سیستم است. “بیماری ماتریکس” بخشی از قلب است. از یک سو ، شما می خواهید فاصله گفتگو را بدانید ، و از سوی دیگر ، فکر می کنید ایده آن ایده برای بسیاری از مردم عادی ترسناک و آزاردهنده است. با پیشرفت تحقیقات ، او بیشتر و بیشتر درگیر شد و از آن به بعد متوجه شد که هیچ نتیجه ای در بر نداشته است.

“بر هم زدن ماتریس” توسط رودنی اشر که چند سال پیش معروف شد ، با مستند “اتاق 237” استنلی کوبریک در مورد “درخشش” و همه اسرار و شایعات مربوط به آن فیلم ساخته شد. “اختلال ماتریسی” همان مشکل “اتاق 237” را دارد و از موضعی ناشی می شود که نمی توان آن را جدی گرفت. ایده ها نیز همینطور است و همچنین در نتیجه گیری منطقی بر اساس اسناد تنبل است. اختلال ماتریسی ، مانند بسیاری از فیلم های مستند علمی ، می تواند توجه مردم را به درک محض از موضوع بیدار کند و “حقایق” را با تجربیات مردم به طرز احساسی ترسناکی کنار هم بگذارد. منطق قلبی اما قانع کننده نیست.

اگر ما واقعاً در شبیه سازی گیر کرده ایم و چنین چیزی ممکن است اتفاق بیفتد ، یک بحث است (که از نظر احتمال امکان پذیر نیست) و افزایش روزافزون افرادی که این فرضیه را می پذیرند ، بحث دیگری است. بیست سال پیش ، وقتی شخصی این را می گفت ، همه می گفتند او دیوانه است. اما اکنون که طبقات و فرقه های جدیدی بر اساس چنین ایده هایی شکل گرفته اند ، که آگاهی از آنها در نوع خاصی ممکن است نگران کننده باشد. یک نکته ، صرف نظر از کیفیت و روش ، تماشای چنین فیلم های مستندی مهم است.

اختلال ماتریسی نمونه ای از تحقیقات مبهم و سطح بالا از یک موضوع پیچیده علمی و فلسفی است که انتشار آن چیزی بیش از یک شاهکار علمی نظریه شورش نیست. با این حال ، اهمیت و جذابیت محتوای قضیه غیرقابل انکار است و با موضوعات و تصاویر بایگانی شده در این تحلیل ، ایده ها و نکات جالبی پیدا خواهید کرد که در بحث و تحلیل مفید خواهد بود. به هر حال ، اگر در مورد جهان اطراف خود شک دارید و فکر می کنید چیزی در علت آن اشتباه است ، نگاهی به “اختلال ماتریکس” نشان می دهد که شما تنها نیستید. وقتی از این منطق شکاک پیروی کنید ، ممکن است به نتایج غیر منتظره ای برسید. البته فراموش نکنید که اگر ما واقعاً به چیزی شبیه ماتریس وابسته ایم ، باید افرادی وجود داشته باشند که به حقیقت نزدیک نیستند!

تشخیص بیماری ماتریکس

کارگردان: رودنی اشر
وجود: جاشوا کوک ، اریک دیویس ، نیک بستروم
نمره متاکریتیک: 62 از 100
توضیحات فیلم Imdb: 5.2 از 10
خلاصه داستان: کارگردان رودنی اشر این س ofال را مطرح کرد که آیا ما در دنیایی شبیه سازی شده زندگی می کنیم؟ او از نظریه های دیگران و شواهد فلسفی برای پاسخ به آنها استفاده می کند.

انتقاد تحقیقی از هرج و مرج ماتریسی ، دیدگاه خود نویسنده است و نه نظر ای بی سی مگمگ.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا