برترین های کسب وکار ایرانیعمومی

راهنمای جامع برای انتخاب مقاطع فولادی بر اساس کاربرد موردنظر

فولاد و آهن  آلات از اصلی  ترین نیازهای بشر در صنایع مختلف هستند و یکی از مهم  ترین مصالح در صنعت ساختمان  سازی به شمار می  روند. با توجه به روند رو به رشد جوامع امروزی، استفاده از فولاد و آهن هر ساله افزایش پیدا می کند. به دلیل اینکه فولاد در پروژه  های عمرانی و صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد، دانستن نکات مربوط به خرید به شما کمک می  کند تا یک انتخاب بهینه و هوشمندانه داشته باشید.

نقش آهن و فولاد در زندگی

میزان آهن موجود در پوسته زمین، حدود 5 درصد است و کشور ایران در ذخایر کل جهان حدود 2 درصد سهم دارد. به همین دلیل تعداد زیادی از تولیدکنندگان در ایران وجود دارند که محصولات آهنی را با قابلیت  های ویژه تولید می  کنند.

آهن و فولاد با توجه به داشتن ویژگی هایی مانند مقاومت بالا، قابلیت استفاده مجدد، قابل بازیافت بودن، دوام و استحکام بالا در صنایع زیادی مانند خودروسازی، حمل  و نقل، پروژه  های عمرانی و… مورد استفاده قرار می  گیرند. با تولید محصولات متفاوت، داشتن یک خرید مقرون  به  صرفه برای سازمان  ها و مصرف  کنندگان در اولویت قرار دارد.

راهنمای خرید آهن آلات و نکات کاربردی

قبل از سفارش و خرید مقاطع فولادی، باید به نکاتی توجه کنید که عبارتند از:

  1. شناخت بهترین تولیدکنندگان و برندهای تجاری
  2. شناخت نیاز پروژه و انتخاب محصول متناسب با کاربرد آن
  3. توجه به وزن استاندارد محصول از طریق جدول اشتال و جدول وزن
  4. شناخت برند محصولات فولادی داخلی و خارجی
  5. بررسی سایز و ابعاد
  6. اطمینان از استاندارد بودن و کیفیت بالای محصول
  7. استعلام قیمت از سایت ها و مراجع معتبر
  8. بررسی هزینه حمل و نقل

شناخت برندهای تجاری و بهترین تولیدکنندگان

قبل از هر اقدامی خوب تحقیق کنید، برندهای تجاری را بشناسید و بدانید ورق صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد. بهترین تولید کنندگان را برای هریک از مقاطع فولادی پیدا کنید. اگر قصد یا تیرآهن را دارید، پیشنهاد می کنیم اولویت اولتان کارخانه ذوب آهن اصفهان باشد. برای سایر محصولات نیز، برترین تولیدکنندگانی وجود دارند که با کمی جستجو، آن ها را پیدا می کنید.

بررسی کاربرد محصول و نیاز سنجی

در بسیاری از پروژه  ها دیده  شده که مسئول خرید، یک محصول فولادی را خریداری کرده، در حالی که محصول دیگری مناسب این کار بوده است. در واقع دانستن این موضوع که محصول خریداری  شده برای چه هدفی مناسب است، اهمیت زیادی در کاهش هزینه ها دارد.

توجه به وزن محصول

یکی از مهم  ترین نکات هنگام خرید محصولات آهنی و فولادی، دقت به وزن استاندارد محصول است. هر چه وزن محصول به جدول اشتال نزدیک  تر باشد، کیفیت آن بالاتر خواهد بود. جدول اشتال برای تمام مقاطع فولادی تنظیم می شود و ویژگی های استاندارد آن را نشان می دهد.

بررسی محصولات داخلی و وارداتی

یکی از سؤالاتی که همیشه ذهن خریدار را به خود مشغول می  کند، انتخاب بین محصول داخلی یا وارداتی است. همان طور که گفته شد مقدار قابل  توجهی از منابع آهن (در پوسته زمین) در کشور ایران قرار دارد. به همین دلیل بهترین تولیدکنندگان فولاد در منطقه، متدر کشور خودمان قرار دارند.

اغلب محصولات تولید شده داخلی، بر اساس استانداردهای بین المللی ساخته می  شوند. توصیه می کنیم بودجه خود را با خرید محصولات داخلی با کیفیت و مرغوب ذخیره نمایید. هنگام خرید محصولات داخلی به این نکته توجه داشته باشید که قیمت محصولات آهنی و فولادی کارخانه  ها با یکدیگر متفاوت است.

بررسی سایز و ابعاد محصول

هنگام خرید، بهتر است جواب میلگردها چه نقشی در ساختمان سازی دارند؟ را بدانید. حتما به سایز و ابعاد درج شده بر روی محصول دقت کنید. برای مثال هر چه سایز میلگرد افزایش یابد، مقاومت و استحکام آن بیشتر می شود. پس متناسب با حجم پروژه (ساختمان کوچک یا آسمان خراش عظیم) سایز مقاطع را انتخاب کنید.

اطمینان از استاندارد بودن و کیفیت محصول

از فروشنده بخواهید تا در صورت امکان برگه جدول اشتال محصول را به شما بدهد. حتما اگر در آن لحظه برگه اشتال موجود نبود، از سایت معتبر کمک بگیرید. تطابق دادن یک محصول با اطلاعات این جدول اهمیت زیادی دارد و استاندارد بودن آن را نشان می دهد.

استعلام قیمت از سایت ها و مراجع معتبر

قیمت محصولات فولادی، توسط کارخانه به صورت روزانه اعلام می شود. اما در اغلب مواقع به لیست کارخانه ها دسترسی ندارید و باید از شرکت های واسطه کمک بگیرید. با یک سرچ ساده در مورد قیمت محصول مورد نظر، لیستی از شرکت ها به شما نمایش داده می شود که می توانید نرخ محصول را مقایسه کنید.

بررسی هزینه حمل و نقل

یکی از مهم  ترین و اصلی  ترین نکات مطرح  شده در هنگام خرید آهن و فولاد، هزینه حمل و بارگیری محصولات است. توافق نمودن برای هزینه حمل  و نقل محصولات، به  ویژه آهن اهمیت زیادی دارد. سعی کنید که هزینه  های حمل  و نقل را به کمترین حد برسانید.

در نهایت هنگام خرید محصولات فولادی و آهنی از یک کارخانه، دقت داشته باشید که علامت اختصاری تولیدکننده بر روی آن حک شده باشد؛ مخصوصا اگر محصول را از بنگاه  های کوچک  تر آهن آلات تهیه می  کنید.

راهنمای خرید محصولات فولادی

علاوه بر نکات کلی که اشاره شد، برای هر یک از مقاطع فولادی مانند میلگرد، تیرآهن، پروفیل، نبشی، ورق و… تعدادی نکته اختصاصی وجود دارد که در ادامه به هر کدام می پردازیم.

نکات مهم خرید میلگرد

یکی از پرمصرف  ترین مقاطع فولادی مورد استفاده در پروژه  های عمرانی، میلگردها هستند. میلگردها در انواع مختلفی تولید می  شوند، که نوع آج دار آن در ساخت  و ساز کاربرد بیشتری دارد. یکی از اصلی  ترین نکات در ، توجه به وزن آرماتور است. با استفاده از جدول اشتال یکی از مراجع معتبر، می  توانید مطلوب  ترین نوع میلگرد را انتخاب نمایید.

نکته مهم دیگر، دقت در انتخاب برند تجاری تولیدکننده میلگرد است. بهتر است کارخانه تولیدی نزدیک به محل پروژه خود را انتخاب نمایید. با دقت در علامت حک  شده بر روی محصول، می  توانید اصالت آن را چک نمایید.

نکات خرید تیرآهن

تیرآهن به  عنوان یک نیاز اساسی در پروژه  های ساختمان  سازی به صورت تیر یا ستون، وظیفه تحمل بارهای وارد بر ساختمان را بر عهده  دارد. مهم ترین نکته در ، این است که اصالت کالا را حتما چک کنید.

نزدیک بودن مقدار وزنی تیرآهن به وزن  های موجود در جدول اشتال، دقت در قیمت بازار جهانی تیرآهن، هزینه حمل ونقل آن، انتخاب یک برند تجاری معتبر در بازار، کیفیت و مرغوب بودن محصول نهایی ازجمله عواملی هستند که در هنگام خرید تیرآهن باید به آن دقت داشته باشید.

نکات خرید نبشی

در هنگام خرید نبشی مهم  ترین نکته، داشتن آگاهی و شناخت کافی در مورد انواع آن است. همچنین اطلاعات کافی در مورد ویژگی  و کاربرد نبشی  ها اهمیت زیادی دارد. هنگام خرید نبشی ها دقت در شکل ظاهری، وزن، نوع فرایند ساخت و طبقه  بندی آنها تأثیر زیادی دارد.

در اینجا به چند نکته اشاره می کنیم:

  • نوع نبشی را مشخص کنید.
  • ابعاد و اندازه نبشی را تعیین کنید.
  • جنس نبشی را انتخاب کنید.
  • کیفیت را بررسی کنید.
  • قیمت محصول را مقایسه نمایید.
  • از خرید نبشی های بی کیفیت خودداری کنید.

نکات خرید پروفیل

توجه به نکاتی مانند دسته  بندی پروفیل  ها، نوع کاربرد آن بر اساس مقدار وزن قابل تحمل، قیمت پایانی پروفیل تولید شده و هم  چنین انتخاب برند تجاری تولیدکننده این محصول در خرید ایده آل نقش زیادی دارد. شامل اطلاعاتی مانند توجه به مشخصات فنی، ضخامت، ابعاد، جنس، قیمت و… می شود.

نکات خرید ورق فولادی

تولید ورق سیاه، ورق گالوانیزه و ورق  های روغنی در کارخانه  های معتبر کشور انجام شده و کاربرد بسیار زیادی دارند.توجه به شکل ظاهری، میزان مقاومت، دوام، روش تولید، ساخت و کاربرد آن  ها می  تواند در هنگام خرید به شما کمک کند تا یک خرید مقرون  به  صرفه داشته باشید

.ورق سیاه، پرفروش ترین نوع ورق فولادی است که کاربرد زیادی در ساختمان سازی، تولید کشتی و… دارد. در آمده که به مشخصات فنی، نوع، قیمت، سالم بودن آن و… توجه کنید.خرید محصولات فولادی و آهنی با توجه به نقش و کاربرد حیاتی که در صنایع دارند، باید با رعایت نکات خاص انجام شود.

داشتن راهنمای جامع خرید آهن و فولاد به شما کمک می  کند تا با اطمینان کامل از برند تجاری تولیدکننده، نوع محصول، مقدار مورد نیاز متناسب با پروژه، نوع کاربری، مقدار وزنی نزدیک به جدول اشتال و کیفیت و مرغوب بودن محصول خریداری  شده یک خرید مطمئن را انجام دهید؛ با این کار می  توانید در هزینه  های خود صرفه  جویی نمایید.

دلیل لزوم استفاده از آهن و فولاد در صنایع مختلف چیست؟

شاید برای شما هم این سؤال پیش بیاید که خرید آهن از بورس کالا بهتر است یا از شرکت های بازرگانی و یا بازار آهن. هم چنین، برای خرید هر نوع مقطع فولادی چه اطلاعاتی موردنیاز است؟ برای خرید آهن آلات در تناژ بالا باید که اطلاعات دقیقی از وزن، سایز، مشخصات فنی و استانداردهای تولید یک محصول داشته باشیم؛ چراکه کوچک ترین اشتباه ضررهای مالی هنگفتی را در پی خواهد داشت

. این مورد را هم فراموش نکنیم که بهترین زمان برای اقدام به خرید، در زمان ثبات قیمت ها است. این زمان را چگونه تشخیص دهیم؟ البته به نظر می رسد ثبات قیمت ها را تنها در جهان های موازی شاهد باشیم! بنابراین، وجود یک مرجع که اطلاعات دقیقی از آنچه گفته شد در اختیار خریداران قرار دهد اهمیت بسزایی دارد. این مرجع، همان راهنمای خرید آهن آلات است.

راهنمای خرید آهن و فولاد

فرآیند خرید آهن آلات با توجه به خرید از بورس کالا، شرکت های بازرگانی و یا بازار آهن، متفاوت خواهد بود. برای خرید در تناژ بالا، بهترین راه خرید از بورس و یا شرکت های بازرگانی است. ازآنجایی که خرید از بورس کالا دارای محدودیت های متعددی است که مهم ترین آن عدم فروش به اشخاص عادی است، بنابراین، در اینجا به نحوه خرید آهن و مقاطع فولادی از شرکت های بازرگانی خواهیم پرداخت.

برای خرید آهن آلات از شرکت های بازرگانی، ابتدا باید از معتبر بودن آن شرکت اطمینان حاصل نمایید. معمولاً شرکت های معتبر محصولات خود را در بستر وب سایت و یا برخی اپلیکیشن ها به همراه اطلاعات شرکت، اطلاعات محصول و نحوه خرید از آن ها ارائه می کنند.

برای این منظور، با مراجعه به سایت و انتخاب محصول موردنظر از دسته بندی های موجود، قیمت لحظه ای آن را می توانید مشاهده کنید و با توجه به سایز و وزن موردنیاز، توسط ابزار محاسبه کننده آنلاین وزن، مقدار تقریبی هزینه سفارش خود را تخمین بزنید. مرحله آخر، تماس با کارشناسان فروش و دریافت پیش فاکتور و سپس ثبت سفارش است.

معمولاً در این مرحله، کارشناسان فروش اطلاعات فنی کاملی را در اختیار خریداران قرار می دهند و بهترین و کوتاه ترین مسیر ممکن برای ارسال محصولات را برای آن ها شرح می دهند.

تمامی موارد گفته شده را می توانید در قالب راهنمای خرید آهن آلات مطالعه نمایید و اطلاعات دقیق و کاملی از محصول موردنظر کسب نمایید. این اطلاعات شامل مشخصات فنی محصول ازجمله وزن و سایز و ابعاد، خواص مکانیکی و شیمیایی، قیمت، کاربردهای هر مقطع فولادی، استانداردهای موجود برای آن ها و معتبرترین کارخانه های تولیدکننده می شود.

راهنمای خرید مقاطع فولادی

راهنمای خرید میلگرد

راهنمای خرید تیرآهن

اگر به دنبال ساخت یک سازه با اسکلت فلزی هستید، تیرآهن مهم ترین مقطع فولادی موردنیاز شماست. تیرآهن ها در بازار ایران در چهار نوع IPE، INP، IPB و CNP موجود هستند که مشخصات و کاربرد آن ها شامل موارد زیر می شود:

  • تیرآهن IPE: از این نوع تیرآهن با نام هایی همچون تیرآهن اروپایی و تیرآهن نیم پهن نیز یاد می شود و کاربرد اصلی آن در ساخت ستون و خرپا است.
  • تیرآهن INP: به این نوع تیرآهن، تیرآهن بال شیب دار نیز گفته می شود و عمده کاربرد آن در پل سازی، سدسازی و ساختمان سازی است.
  • تیرآهن IPB: این نوع تیرآهن سنگین ترین نوع تیرآهن است و به هاش معروف است و برای ساخت ستون مورداستفاده قرار می گیرد.
  • تیرآهن CNP: تیرآهن لانه  زنبوری دارای حفراتی شش ضلعی در قیمت جان است و استحکام بالایی را با وجود وزن کم ارائه می کند. از این تیرآهن برای کاربردهایی همچون ساخت سقف، پارکینگ، راه پله و طراحی قاب های خمشی استفاده می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون مشخصات فنی تیرآهن ها، وزن آن ها و چگونگی تشخیص تیرآهن باکیفیت، را مطالعه نمایید.

منبع: دسته بندی انواع مقاطع فولادی بر اساس کاربرد آنها

دکمه بازگشت به بالا