هنر و سینما

۱۰ کاراکتر که مارول برای حفظ حقوق آنان از خالقانشان شکایت می‌کند!


مارول به دنبال شکایت از بسیاری از سازندگان فیلم مارول برای حفظ حقوق آنها است. از زمان موفقیت مرد آهنی در سال 2008 ، استودیو مارول به تدریج حق رای دادن از فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی اکشن ماجراجویی را ایجاد کرد که توسط استودیوهای والت دیزنی در سال 2009 به دست آمد. با این حال ، سازندگان برخی از قهرمانان معروف حقوق قهرمانان خود را تبلیغ می کردند.

طبق قانون کپی رایت 1976 ، مالکیت یک اثر باید 60 سال پس از ایجاد محصول به خالق اصلی بازگردانده شود. این دوره اکنون به شخصیت های مارول بسیار نزدیک است و سازندگان آنها آن را می دانند. لری لیبر نویسنده و هنرمند از شرکت والت دیزنی برای چندین شرکت شکایت کرده است و بعداً وکیل استیو دیتکو ، وکیل دان هک ، وارث دان ریکو و وارث جین کولان به وی ملحق شدند.

دیزنی نیز در این مورد درخواست پاسخدهی کرده است و می گوید قانون کپی رایت در اینجا اعمال نمی شود زیرا این شخصیت در قرارداد اجاره ایجاد شده است. چنین دعوایی به اختلاف با دیزنی ختم شد ، اما این بدان معنا نیست که پرونده به همان روش حل خواهد شد. اگر دیزنی در این مورد ضرر کند ، بسیاری از گونه ها دارای حقوقی هستند که شرکت دیگر نخواهد داشت و بد نیست همه آنها را در نظر بگیریم.

1. مرد آهنی

حیرت انگیز

مرد آهنی توسط استن لی ، لری لیبر و هنرمندان دان هک و جک کربی خلق شده است. استعداد میلیاردی فناوری در مارول کامیکس در سال 1963 ظاهر شد و توجه خوانندگان زن را به خود جلب کرد. در آوریل 1990 ، استودیو یونیورسال حق ساخت شخصیت مرد آهنی را از مارول خریداری کرد. پروژه به پایان نرسید و در فوریه 1996 فاکس قرن بیستم این حقوق را به دست آورد. چند سال بعد ، در دسامبر 1999 ، فاکس حقوق New Line Cinema را فروخت ، زیرا آنها چندین پروژه قهرمانانه ایجاد کرده بودند.

سینما نیو لاین قصد داشت یک فیلم مرد آهنی را در سال 2006 منتشر کند ، اما وقتی برنامه های آنها شکست خورد ، آنها حقوق بازیکنان را به استودیو مارول پس دادند. سال 6023 مرد آهنی در سال 2023 به پایان می رسد و به طور کلی ، حقوق شخصیت به خالقان اصلی آن بازگردانده می شود ، مگر اینکه دیزنی برنده آزمایش شود.

2. گاو

حیرت انگیز

استن لی ، لری لیبر و جک کربی براساس توصیف خودشان از خدای اسکاندیناوی ثور ، بازیگران را در سال 1962 ایجاد کردند. در حال حاضر برنامه هایی برای اقتباس سینمایی از قهرمان در دهه 1990 در حال انجام بود و کارگردان ساموئل رمی سعی کرد فاکس قرن بیستم را متقاعد کند که این فیلم را بسازد ، اما فایده ای نداشت. به دنبال موفقیت مردان ایکس ، مارول تصمیم گرفت با تأمین بودجه Artisan Entertainment ، اقتباسی تلویزیونی از Thor برای پخش در شبکه Upihan انجام دهد.

Sony Pictures Entertainment بعداً حق پخش این بازیکن را در سال 2004 خریداری کرد ، اما دو سال بعد آن را به Paramount Pictures فروخت. استودیو والت دیزنی از سال 2013 تمام حق چاپ کریستال مارول را در مبادلات سری به دست آورده و مالکیت اکثر شخصیت های مارول به جز مردان ایکس ، مرد عنکبوتی و برخی دیگر را با موفقیت ارائه کرده است. مالکیت ثور بر مارول در سال 2022 به پایان می رسد.

3. مرد مورچه ای

حیرت انگیز

بازیگران فیلم توسط استن لی ، لری لیبر و جک کربی در سال 1962 ایجاد شدند و جالب است که چند دهه قبل از ساخت فیلم اصلی مرد مورچه ای ، اقتباس های شخصیتی به جای تکمیل شدن توسعه یافتند. استن لی اولین ایده خود را برای فیلم مرد مورچه ای دهه 1980 در New World Pictures پیدا کرد ، اما فایده ای نداشت. Artisan Entertainment در سال 2000 حقوق بازیکن را به دست آورد ، اما با ایجاد Marvel ، حقوق به استودیو Marvel بازگردانده شد. ادگار رایت ، کارگردان فیلم ، قرار بود در سال 2006 فیلمی بنویسد ، اما ده سال برای اکران فیلم تأخیر داشت. حقوق این دارایی پس از سال 2022 به سازنده آن باز می گردد.

4. مرد عنکبوتی

حیرت انگیز

این قهرمان تک تیرانداز توسط استن لی و استیو دیتکو در سال 1962 خلق شد. داستان قانونی فیلم مرد عنکبوتی کمی گیج کننده و پیچیده است. Orion Pictures برای اولین بار در سال 1980 حق مرد عنکبوتی را بدست آورد و سپس آن را به منهام گولان و یورام گلوبوس ، اعضای گروه ، فروخت. بعد از اینکه جولان مدیرعامل شرکت فیلم قرن 21 شد ، گزینه های تولید فیلم را دوباره اختراع کرد و سعی کرد با فروش حق پخش به چندین شرکت در سال 1989 پروژه را احیا کند. مترو گلدوین مایر در سال 1995 سهام شرکت فیلم قرن 21 را خریداری کرد و از چندین شرکت شکایت کرد. ، از جمله مارول ، به دلیل کلاهبرداری در قرارداد اصلی خود با گروه.

مارول سال بعد این ضرر را کنار گذاشت و در سال 1998 اعلام کرد که بلندی های جولان به پایان رسیده و حقوق مرد عنکبوتی بازگردانده می شود. مارول در سال 1999 به Sony Pictures Entertainment فروخت و آنها قبل از امضای قرارداد دیگری با مارول ، پنج فیلم با این بازیکن ساختند. در سال 2015 ، دو شرکت توافق کردند که هر یک از آنها حق استفاده از مرد عنکبوتی را خواهند داشت. نسخه جدیدی از قهرمان در پنج فیلم مارول ظاهر شده است و سومین فیلم ظاهر او در دسامبر 2021 اکران می شود. حقوق این شخصیت پس از سال 2022 به سازندگان اصلی باز می گردد.

5. دکتر عجیب

حیرت انگیز

دکتر. Strange در سال 1963 توسط استن لی و استیو دیتکو ایجاد شد. New World Pictures سعی کرد در دهه 1980 یک فیلم اقتباسی بسازد. این کار نشد ، و پس از آن ، Regency همچنین سعی کرد در اواخر دهه 80 فیلم بسازد ، اما پروژه ناموفق. در همین حال ، یک تهیه کننده یک فیلم مرد عنکبوتی را به Full Moon Entertainment پیشنهاد کرد ، اما این پروژه به پایان رسید و در سال 1992 Savoy Pictures قصد داشت فیلمی با این موضوع توزیع کند. کلمبیا پیکچرز بعداً این بازیگر را در سال 1997 خریداری کرد و سه سال بعد آن را آزاد کرد. و در سال 2001 ، فیلم Dimension و دو ماه بعد ، Miramax ، حق بازیگران را به دست آورد. پارامونت پیکچرز این حقوق را در سال 2005 خریداری کرد و تا زمان امضای قرارداد پارامونت با دیزنی آن را حفظ کرد.

6. بیوه سیاه

حیرت انگیز

اولین بازیگری که از نام مستعار Black Widow استفاده کرد ، ناتاشا رومانوا بود که توسط استن لی ، دن ریکو و دان هک در سال 1964 ایجاد شد. او یک کارآگاه روسی بود که در یک کتاب کمیک علیه مرد آهنی بازی کرد. ابتدا فرار کرد و به سپر پیوست. Lionsgate در سال 2004 حقوق The Black Widow را خریداری کرد اما دو سال بعد پروژه را متوقف کرد. حقوق وی به استودیو مارول بازگردانده شد. اگرچه این بازیگر در فیلم Iron Man 2 با مارول آشنا شد ، فیلم Black Widow 11 سال پس از Iron Man 2. در مالکیت Marvel’s Black Widow در سال 2024 به پایان رسید.

7. هاوک‌آی

حیرت انگیز

او یک کماندار بود که اولین بار توسط استن لی و دن هک در سال 1964 خلق شد و به نظر می رسید شخصیت بدی است. هاوکایی در سال 1965 به فیلم انتقام جویان پیوست. او هرگز قبل از اولین بازی خود در فیلم ثور و انتقام جویان در فیلم دیگری ظاهر نشده بود. بنابراین مارول مالکیت این ویژگی را از دست نداده است. استودیو مارول قصد داشت قبل از توسعه سری Hawkeye برای DisneyPlus در 20 نوامبر ، یک فیلم خاص Hawkeye بسازد که لغو شد. حقوق هاکی در سال 2024 به سازندگان آنها باز می گردد.

به کارول دانورز

حیرت انگیز

کارول دانورز توسط روی توماس و جین کولان در سال 1968 ایجاد شد. به عنوان افسر نیروی هوایی ایالات متحده ، او فقط در کتاب های کمیک ظاهر شد ، اما در سال 1977 او خانم مارول شد و سپس نقش یک قهرمان به نام کاپیتان مارول را بر عهده گرفت. استودیو مارول هرگز حقوق بازیگر را نفروخت و در سال 2013 فیلمی به او اختصاص یافت و کارول دانورز شش سال بعد در سینماها ظاهر شد. این ویژگی تا سال 2028 متعلق به مارول خواهد بود.

9. هاوک

حیرت انگیز

استن لی و جین کولان در سال 1949 ایجاد شدند. اگرچه پلنگ سیاه اولین قهرمان سیاه پوست استودیو بود ، اما این سگ بود که به عنوان اولین قهرمان آفریقایی-آمریکایی تاریخ ساز شد. مارول استودیو همچنین این شخصیت را نفروخت و در چندین فیلم مارول قبل از بازی در مجموعه های دیزنی پلاس The Falcon و Winter Soldier در سال 2021 بازی کرد. حقوق شاهین مارول تا سال 2029.

10. للان

حیرت انگیز

Blade توسط بسیاری از Wolfman و Jane Kolan ایجاد شد و در کمیک ها در سال 1973 ظاهر شد. New World Pictures در اوایل دهه 1990 حق فیلم را بدست آورد ، اما فایده ای نداشت ، تا زمانی که -تا زمانی که New Line Cinema Blade Rights و سه فیلم با بازی وسلی اسنیپ را خریداری کرد در اواخر دهه 1990 و پس از آن. تولید شده. کارگردان سه گانه برنامه های خود را برای ایجاد سه گانه با کیفیت بالا در سال 2008 با این شرکت به اشتراک گذاشت ، اما در سال 2012 ، حقوق Blade به مارول بازگردانده شد ، که تا سال 2033 ادامه خواهد داشت.

منبع: Screenrant

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا