آشنایی با الگوی هارمونیک سایفر
الگوهای هارمونیک انواع مختلفی دارند و یکی از ابزارهای مهم برای پیش بینی روند قیمتی یک دارایی به شمار می روند. کمک به شناسایی نقاط احتمالی برگشت روند، نقطه قوت این الگوها محسوب می شود. الگوی هارمونیک سایفر به دلیل دقت بالا و قواعد واضح، محبوبیت خاصی دارد اما نسبت به سایر الگوهای هارمونیک کمیاب تر است.
الگوی هارمونیک سایفر چیست؟
الگوهای هارمونیک قدمتی طولانی در بازارهای مالی دارند و سال ها است که تحلیلگران برای معامله از آن ها استفاده می کنند. با این حال، الگوی سایفر توسط دارن اوگلیسبی (Darren Oglesbee) و در سال های اخیر شناسایی شده است. این الگو با استفاده از نسبت های فیبوناچی، نقاط برگشت قیمت در روند یک دارایی را پیش بینی می کند. Cypher Pattern دارای پنج نقطه اصلی یعنی X, A, B, C, D و 4 لگ یا همان موج است.
کاربرد الگوی هارمونیک سایفر
کاربرد اصلی الگوی هارمونیک سایفر در شناسایی نقاط برگشت احتمالی در روند بازار است. تحلیلگران با استفاده از این الگو می توانند نقاط ورود و خروج بهینه را پیدا کنند. علاوه بر این، نقاط مختلف این الگو، به این دلیل که از نسبت های فیبوناچی استفاده می کند، می توانند به عنوان حمایت و مقاومت کاربرد داشته باشند.
نکته مهم این است که هیچکدام از الگوهای هارمونیک بدون خطا نیستند و امکان باطل شدن آن ها وجود دارد. با این حال باید توجه داشته باشیم که هرچه در تایم فریم بالاتری این الگوها را مشاهده کنیم، می توانیم اطمینان بیشتری از تحقق آن داشته باشیم.
انواع الگوی هارمونیک سایفر
این الگو نیز مانند سایر هارمونیک پترن ها، به دو نوع کلی صعودی و نزولی تقسیم می شود. در الگوی هارمونیک سایفر صعودی، بازار شبیه حرف انگلیسی M می شود و در نقطه D، ما برای خرید یک دارایی اقدام می کنیم. همچنین در بازارهای دوطرفه می توانیم در صورت مشاهده الگوی هارمونیک سایفر نزولی (که شبیه حرف W است) وارد پوزیشن فروش شویم. در مورد بازار بورس که امکان معامله دوطرفه وجود ندارد، می توانیم بعد از مشاهده سایفر نزولی اقدام به فروش کنیم.
چگونه الگوی Cypher را در چارت تشخیص دهیم؟
نسبت های فیبوناچی در الگوی هارمونیک سایفر نقش کلیدی دارند و برای تعیین دقیق نقاط مختلف الگو استفاده می شوند. در این بخش، نسبت های فیبوناچی مربوط به هر بخش از این الگو را بررسی می کنیم تا تشخیص آن در چارت راحت شود:
- نقطه B: این نقطه باید حدود 38.2% تا 61.8% از مسیر XA را اصلاح کرده باشد. این یعنی حرکت قیمت از نقطه A به سمت B باید بین 38.2% تا 61.8% از فاصله کلی X به A را شامل شود.
- نقطه C: این نقطه باید حدود 127.2% تا 141.4% از مسیر AB را طی کند. به این معنی که حرکت از نقطه B به C باید بین 127.2% تا 141.4% از فاصله کلی A به B را شامل شود.
- نقطه D: این نقطه، که نقطه ورود به معامله است، باید نسبت فیبوناچی 78.6% بین نقطه C و X داشته باشد.
این نسبت ها به معامله گران کمک می کنند تا نقاط ورود و خروج را در نمودارهای قیمتی با دقت بیشتری تعیین کنند. الگوی سایفر می تواند در بازارهای صعودی و نزولی به کار رود. توجه داشته باشید که الگوی سایفری که شبیه حرف M است باعث رشد قیمت و الگویی که شبیه حرف W است باعث برگشت قیمت خواهد شد. البته این الگو هم مانند سایر روش های تحلیلی، بر پایه احتمالات است و این گونه نیست که همیشه باعث برگشت روند شود.
چگونه با الگوی هارمونیک سایفر معامله کنیم؟
برای معامله با استفاده از الگوی سایفر، ابتدا باید الگو را در نمودار تشخیص دهید. سپس، با استفاده از نسبت های فیبوناچی، نقاط ورود و خروج معاملاتی خود را تعیین کنید. مهم است که معامله گران استاپ لاس و حد سود را بر اساس سطوح کلیدی پیش روی قیمت تنظیم کنند و مدیریت سرمایه مناسب داشته باشند. با این حال، توصیه می شود که این روش معاملاتی را با سبک هایی مانند پرایس اکشن نیز ترکیب کنیم تا درصد عملکرد آن بهتر شود.
در ادامه یک استراتژی معاملاتی ساده با الگوی سایفر را شرح می دهیم:
-
شناسایی الگوی سایفر در نمودار
همان طور که اشاره کردیم، اولین مرحله تشخیص صحیح الگوی سایفر در نمودار قیمت است. بالاتر نسبت های فیبوناچی این الگو را نسبت به 4 موج تشکیل دهنده آن مورد بررسی قرار دادیم، بنابراین برای این که مطمئن شوید الگوی یافت شده Cypher است، حتما به این نسبت ها توجه داشته باشید.
-
تعیین نقطه ورود
نقطه D در الگوی سایفر به عنوان نقطه ورود ایده آل شناخته می شود. هنگامی که قیمت به این نقطه می رسد، معامله گر باید برای ورود به معامله آماده شود. همان طور که اشاره کردیم در الگوی صعودی سایفر، نقطه D نقطه ورود برای خرید است؛ در حالی که در الگوی نزولی سایفر، نقطه D به عنوان نقطه ورود برای فروش (در بازارهای دو طرفه) در نظر گرفته می شود. البته کار ما این جا به پایان نمی رسد. برای این که مطمئن شویم معامله می تواند بازدهی مورد نظر ما را داشته باشد، بهتر است در پیوت تشکیل شده در نقطه D دنبال الگوهای کندلی برگشتی نیز باشیم. مثلا می توانیم در الگوی سایفر صعودی، دنبال کندل هایی مثل Hammer باشیم و بعد از آن اگر کندل بعد توانست از بالاترین قیمت کندل برگشتی بالاتر رود، وارد معامله خرید شویم. البته این صرفا یک پرایس اکشن ساده است و شما می توانید بر اساس سبک های مختلف پرایس اکشن یا حتی استفاده از اندیکاتورها، معاملات خود را بهینه کنید.
-
تعیین حد ضرر (Stop-Loss)
حد ضرر باید کمی بالاتر از نقطه X الگو قرار داده شود. دلیل این که استاپ لاس را در این نقطه قرار می دهیم این است که در صورت فراتر رفتن بازار از نقطه X، دیگر این الگو به عنوان سایفر شناخته نخواهد شد.
-
تعیین حد سود (Take-Profit)
حد سود معمولا براساس سطوح کلیدی فیبوناچی و ساختار کلی بازار تعیین می شود. یک رویکرد متداول در این روش این است که تارگت های خود را در سطوح طلایی فیبوناچی موج قبل یعنی 38.2%، 61.8% یا 78.6% قرار دهید. همچنین از سطوح حمایت/مقاومت و بیس های عرضه و تقاضای تایم فریم های بالاتر نیز می توان برای تعیین حد سود الگوی سایفر استفاده کرد.
-
مدیریت ریسک
به خاطر داشته باشید که مدیریت سرمایه و ریسک یکی از بنیادی ترین اصول معامله گری است و شما نباید به هیچ وجه درصد بالایی از سرمایه خود را صرفا به یک معامله اختصاص دهید. زیرا با این کار در صورت برگشت بازار و باطل شدن تحلیل شما، سرمایه تان آسیب شدیدی خواهد دید. بنابراین همیشه مدیریت سرمایه و ریسک را در هر سبک معاملاتی رعایت کنید.
چگونه در تشخیص الگوی سایفر حرفه ای شویم؟
باید به خاطر داشته باشیم که الگوهای هارمونیک یکی از مباحث پیشرفته در تحلیل تکنیکال به شمار می روند و به همین دلیل یادگیری صحیح آن ها و تسلط بر این روش معاملاتی، زمان بر است. البته آموزش الگوی سایفر به صورت اصولی، قطعا باعث خواهد شد که زمان یادگیری آن کوتاه شود و افراد به سوددهی مستمر از طریق معامله با الگوی هارمونیک سایفر برسند. پیشنهاد می کنیم اگر قصد دارید واقعا برای تسلط بر این روش زمان بگذارید، حتما در کنار الگوی سایفر، برای یادگیری سایر الگوهای هارمونیک مانند خفاش، پروانه، گارتلی و… نیز اقدام کنید. در نهایت فراموش نکنید که معامله با استفاده از الگوی هارمونیک سایفر یا سایر الگوها، مانند همه روش های معاملاتی دیگر خطا دارد.
سخن آخر
همان طور که دیدیم الگوی سایفر یک روش معاملاتی جذاب است که می تواند سودهای خوبی را برای معامله گران به ارمغان بیاورد. با این حال، یکی از معایب این الگو این است که دفعات تکرار آن در بازار نسبت به سایر الگوهای هارمونیک پایین تر است و البته وقوع آن در تایم فریم های پایین تر نیز از اعتبار الگو می کاهد. با وجود این، در صورت مسلط شدن بر این روش معاملاتی، داشتن مدیریت سرمایه مناسب و البته ترکیب آن با سبک هایی مثل پرایس اکشن، می توانیم انتظار کسب سود داشته باشیم.
سوالات متداول
1- الگوی سایفر چیست؟
سایفر پترن یا همان الگوی هارمونیک سایفر یکی از انواع الگوهای هارمونیک است که با ترکیب اشکال هندسی و اعداد فیبوناچی ایجاد می شود و در تایم فریم ها و مارکت های مختلف کاربرد دارد.
2- انواع الگوی هارمونیک سایفر کدام است؟
الگوی هارمونیک سایفر در دو حالت صعودی (به شکل حرف M) و نزولی (به شکل حرف W) تشکیل می شود. تشکیل الگوی صعودی می تواند نشانه ای برای خرید و الگوی نزولی می تواند سیگنالی برای فروش باشد.
{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “FAQPage”,
“mainEntity”: [{
“@type”: “Question”,
“name”: “الگوی سایفر چیست؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “سایفر پترن یا همان الگوی هارمونیک سایفر یکی از انواع الگوهای هارمونیک است که با ترکیب اشکال هندسی و اعداد فیبوناچی ایجاد می شود و در تایم فریم ها و مارکت های مختلف کاربرد دارد.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “انواع الگوی هارمونیک سایفر کدام است؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “الگوی هارمونیک سایفر در دو حالت صعودی (به شکل حرف M) و نزولی (به شکل حرف W) تشکیل می شود. تشکیل الگوی صعودی می تواند نشانه ای برای خرید و الگوی نزولی می تواند سیگنالی برای فروش باشد.”
}
}]
}