ایا سم زدایی برای بدن مفید است

رژیم  سم زدایی که با نام دیتاکس نیز شناخته می شود، شیوه ای است که برای تصفیه خون و کبد مورد استفاده قرار می گیرد. هضم صاف  و جذب مواد مغذی همراه با پردازش موثر سموم توسط کبد برای سلامتی بسیار حیاتی است. به همین دلیل است که یک رژیم سم  زدایی می تواند ابزاری قدرتمند برای جوان سازی بدن و پوست شما از درون به بیرون باشد. نکته کلیدی برای پاکسازی سموم این است که خودتان را در برنامه راحت کنید تا بدنتان دچار شوک نشود. پنج روز قبل از شروع برنامه رژیم غذایی سم زدایی، الکل،  قهوه، سیگار،  قندهای تصفیه شده،  چربی های اشباع شده  و تمام غذاهای فرآوری شده را به تدریج حذف کنید.

این غذاها می توانند به عنوان سم در بدن شما اضافه شوند و باید به هر قیمتی از رژیم غذایی حذف شوند. امروزه رژیم های دیتاکس در دنیا محبوبیت زیادی پیدا کرده اند، اما بیشتر رژیم ها غیر ضروری هستند و حتی می توانند برای سلامت بدن خطرناک باشند. از این رو گرفتن مشاوره از الزامی است. شما می توانید از طریق دکترتو با برترین متخصصان تغذیه مشاوره تلفنی داشته باشید. حتی می توانید از بخش نوبت مطب اقدام به رزرو نوبت کنید و رژیم سم زدایی خود را بسیار اصولی تر شروع کنید. در ادامه رژیم سم زدایی را به طور کلی بررسی خواهیم کرد.

سم زدایی بدن چیست؟

رژیم های سم زدایی معمولاً رژیم غذایی کوتاه مدتی هستند که برای حذف سموم از بدن شما طراحی شده اند. یک رژیم سم زدایی معمولی شامل یک دوره روزه داری و به دنبال آن یک رژیم غذایی سخت از میوه، سبزیجات، آب میوه و آب است. گاهی اوقات سم زدایی شامل گیاهان، دمنوش ها، مکمل ها و پاکسازی روده یا تنقیه (فرو کردن آب به درون روده بزرگ) می شود. به طور کلی عملکرد رژیم دیتاکس به شرح زیر است:

  • با روزه به اندام های خود استراحت دهید.
  • کبد خود را برای دفع سموم تحریک کنید.
  • دفع سموم از طریق مدفوع، ادرار و عرق را تقویت کنید.
  • بهبود گردش خون
  • بدن خود را با مواد مغذی سالم تامین کنید.

رژیم سم زدایی معمولا به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی در محیط یا رژیم غذایی شما توصیه می شود. این مواد شامل آلاینده ها، مواد شیمیایی مصنوعی، فلزات سنگین و سایر ترکیبات مضر هستند. همچنین ادعا می شود که این رژیم ها به مشکلات سلامتی مختلفی از جمله چاقی، مشکلات گوارشی، بیماری های خود ایمنی، التهاب، آلرژی، نفخ و خستگی مزمن کمک می کنند.

رایج ترین ر ژیم های سم زدایی بدن کدامند؟

انواع مختلفی از رژیم سم زدایی برای پاکسازی بدن وجود دارد. همه آنها تقریباً همیشه شامل روزه گرفتن، خوردن غذاهای خاص، اجتناب از مواد مضر و یا مصرف مکمل ها هستند. در ادامه به معرفی برترین و محبوب ترین رژیم های سم زدایی خواهیم پرداخت.

1. رژیم سم زدایی لیمو دیتا کس لیمو شامل مصرف فقط یک مخلوط مبتنی بر آب لیمو به مدت 1 یا 2 هفته، بدون غذاهای جامد است. هدف این رژیم حذف سموم و پاکسازی بدن است. با این حال، دانشمندان هیچ مدرکی برای حمایت از این ادعاها پیدا نکرده اند و رژیم غذایی ممکن است در برخی موارد مضر باشد. مفهوم سم زدایی از روش های پزشکی نشات می گیرد که الکل، مواد مخدر یا سایر سموم را از بدن خارج می کند. این روش ها اغلب از درمان های مبتنی بر دارو برای رسیدن به این هدف استفاده می کنند. اما خارج از این زمینه پزشکی خاص، مفهوم سم زدایی صرفاً یک گرایش رژیمی بدون پایه علمی است. حامیان رژیم سم زدایی لیمو معتقدند که این رژیم می تواند پوست و هضم را بهبود بخشد و باعث کاهش انرژی و کاهش وزن شود. البته این موارد درباره همه صادق نیستند و این رژیم می تواند برای برخی افراد بسیار مضر باشد. اما بیشتر افرادی که از این رژیم سم زدایی استفاده می کنند، گزارش داده اند که بعد از گذشت مدت زمان مشخص احساس شادابی و انرژی مجدد داشته اند.

2. ر ژیم سم زدایی سیب دیتاکس سیب رژیم سم زدایی دیگری است که محبوبیت زیادی دارد و معمولا در آن از سرکه سیب استفاده می کنند. یکی از بهترین راه ها برای انجام سم زدایی استفاده از سرکه سیب خام و فیلتر نشده است که همچنان حاوی «مادر» است. “مادر” حاوی برخی از آنزیم ها، مواد معدنی و پروبیوتیک ها است که ممکن است برای سلامتی مفید باشد. شما می توانید دیتاکس سیب را به مدت چند روز تا یک ماه تست کنید و از فواید آن لذت ببرید. فواید این رژیم سم زدایی عبارتند از:

  • تنظیم قند خون
  • تاثیر بر کلسترول
  • کاهش وزن.

3. ر ژیم سم زدایی سه روزه این دیتاکس یک روزه اصلاح شده است که در آن به مدت سه روز فقط مایعات می نوشید. معمولاً باید در این مدت آب میوه و سبزیجات مصرف کنید. برخی از برنامه های رژیم غذایی 3 روزه سم زدایی نیز به شما این امکان را می دهند که اسموتی های سالمی را که از ترکیبی از مواد سم زدا تهیه شده اند، مصرف کنید. اگرچه نسخه سه روزه این رژیم سم زدایی کاملا در مورد آبمیوه است، اما بسته به مدت زمان ماندگاری آن، انواع مختلفی از این رژیم وجود دارد. برخی از آنها تا یک ماه دوام دارند و ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • روزه گرفتن برای مدت کوتاهی
  • مصرف فقط میوه و سبزیجات
  • حذف گندم و لبنیات
  • مصرف محدود غذاها
  • پرهیز از کافئین و الکل.

ایده پشت این رژیم این است که برای سالم ماندن باید به طور دوره ای “ضایعات سمی” را از بدن خود پاک کنید. به طور خاص، ممکن است پس از افراط در تعطیلات و مناسبت های خاص وسوسه شوید که این سم زدایی را کنید. طرفداران دیتاکس سه روزه ادعا می کنند که این رژیم به کاهش نفخ، التهاب، خستگی و احتباس آب کمک می کند. کسانی که این رژیم را انجام می دهند اغلب به دلیل مصرف کالری کمتر از حد معمول به مدت سه روز، کاهش وزن سریع را تجربه می کنند.

 تفسیر رنگ های بوجود آمده در داخل بدن و خروج آن توسط دستگاه

  • زرد مخلوط به سبز= تصفیه کلیه ها، مثانه، دستگاه ادراری (خانم ها) و منطقه پروستات (آقایان)
  • نارنجی = سم زدایی از مفاصل
  • قهوه ای = تصفیه، سم زدایی ازکبد، سم زدایی رادیکال آزاد، دخانیات، باقی مانده بافت سلولی(مواد زائد)
  • سیاه = تصفیه، سم زدایی از دستگاه سم زدایی ، سیستم ایمنی بدن، سموم لنفاوی
  • سبزتیره = تصفیه، سم زدایی از کیسه صفراء، دستگاه گوارش، التهاب ها –
  • چربی های سیاه = پاکسازی چربی و تری گلیسیرید
  • ذراتی مانند پنیرسفید = ضایعات اسید اوریک، لاکتیک، اسیدچرب
  • فوم سفید = تصفیه سیستم لنفاوی
  • ذرات سیاه و سفید = تصفیه فلزات سنگین و قندخون
  • ذرات قرمز در آب = تصفیه مواد لخته خون

سوالات متداول در رابطه با سم زدایی

آیا حمام کف پا به بهبود بیماری های پوستی نیز کمک می کند؟ این دستگاه، عملکرد درمان تخصصی ویژه پوست ندارد. ولی کسانی که مدت طولانی پوستشان آکنه میزد بعد از چندبار استفاده از این دستگاه، آکنه ها درمان شدند. حمام کف پا (سم زدایی) چگونه می تواند به کاهش وزن کمک کند؟ چربی ها در بدن دور سموم جمع میشوند. وقتی سموم از طریق کف پا دفع میشوند، چربیها ابتدا به صورت سیال درمیآیند سپس از بدن دفع میشوند. البته در این مورد روش کاهش وزن در مردان بیشتر از زنان موثر بوده است.

چگونه این دستگاه بدن را سم زدایی می کند؟

درحقیقت دستگاه بدن را سم زدایی نمیکند بلکه با استفاده از انرژی زیستی طبیعی بدن، آن را تحریک میکند. در نهایت بدن خود بطور خودکار سموم را دفع میکند و میزان انرژی در بدن را متعادل میکند. به همین دلیل پس از استفاده از این دستگاه احساس سبکی و شادابی بیشتر خواهیم کرد. نکته قابل توجه اینکه گاهی دفعه دوم سم زدایی، آب داخل محفظه تیره تر از دفعه اول میشود!. زیرا با سم زدایی بار اول تازه بدن آماده دفع مواد سمی میشود. ولی معمولا از دفعه سوم سم زدایی آب بتدریج رنگ بهتری پیدا میکند. پس از اتمام هرجلسه سم زدایی رنگ آب برای هرشخص متفاوت است. متخصص، از رنگ آب و مواد تشکیل دهنده آن میتواند تشخیص دهد کدام قسمت از بدن، مشکلات بیشتری دارد. بعنوان مثال رنگ قهوه­ای پررنگ، نشان دهنده وجود مشکل بیشتر در کبد است.

دکمه بازگشت به بالا