برترین های کسب وکار ایرانیعلمی و پزشکی

10 روش موثر برای درمان ریزش مو زنان در خانه

به طور کلی ریزش مو مشکلی است که بسیاری از افراد فارغ از جنسیت و سن و سال با آن دست و پنجه نرم می کنند،  البته داروهای شیمیایی زیادی برای قطع ریزش مو وجود دارند اما تقریباً همه آن ها یک سری عوارض جانبی دارند؛ به همین دلیل است که بسیاری از مردم به دنبال راه حل خانگی درمان ریزش مو هستند زیرا معمولاً درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان با استفاده از مواد گیاهی و بی ضرر انجام می شود که مهم تر از ماندگارتر از درمان های شیمیایی و شرکتی هستند.

علت ریزش مو زنانه

ریزش مو یکی از رایج ترین مشکلات در بین خانم ها و آقایان سراسر دنیا است. با توجه به نقش بسیار مهم مو در زیبایی ظاهری، این مشکل برای بسیاری از افراد آزاردهنده بوده و در صدد یافتن راهی برای درمان آن هستند. جالب است بدانید آسیب های ناشی از رنگ مو ، دکلره یا آرایش اشتباه موها نیز ممکن است باعث ریزش مو شود. به طور کلی باید بگوییم که این مساله به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که گاهی به راحتی قابل درمان بوده و در برخی موارد نیز نیاز به مراجعه به پزشک و درمان های طولانی مدت دارد.

رایج ترین دلایل ریزش مو عبارتند از:

افزایش سن

تغذیه نادرست

ریزش مو ژنتیکی و ارثی

بالا بودن هورمون آندروژن

ابتلا به تیرویید کم کار یا پرکار

استرس شدید یا مشکلات عصبی

مشکلات پوستی مانند ابتلا به قارچ

ابتلا به بیماری یا مصرف برخی داروها

تغییرات هورمونی حین بارداری یا یائسگی

احتمال کچلی کامل زنان بسیار کم است. در واقع ریزش مو در زنان بیشتر به شکل تنک و نازک شدن موها رخ می دهد. پزشکان معمولا الگوی ریزش مو زنانه را به سه دسته کلی تقسیم بندی می کنند:

نوع I. زمانی است که تنها تعداد کمی از موهای اطراف سر نازک می شوند.

نوع II. مشابه با ریزش مو نوع یک است که در فضای بزرگتری رخ می دهد و تعداد موهای نازک شده نیز افزایش پیدا می کنند.

نوع III. موهای تمام سر نازک می شوند و پوست کف سر به خوبی قابل رویت است.

ریزش مو با الگوی زنانه می تواند به صورت طبیعی رخ دهد. ژنتیک، عوارض جانبی داروها، روش های درمانی خاص و یا تغییرات هورمونی ناشی از بارداری یا یائسگی از جمله عوامل به وجود آورنده این عارضه هستند. زنان در دهه 20 زندگی خود کمتر دچار ریزش مو می شوند. معمولا این علایم در دهه های 40 و 50 به بعد مشاهده می شوند.

برای درمان سریع ریزش مو چی خوبه ؟

ریزش مو یکی از مشکلات شاغل بسیاری از افراد است و بسیاری از عوامل همچون تغذیه نامناسب، استرس، برخی بیماری ها و عوامل ژنتیکی می تواند باعث آن شود. برای پیشگیری و درمان ریزش مو روش های مختلفی وجود دارد، به عنوان مثال:

1. تغذیه سالم و استفاده از مواد غذایی که به رشد و تقویت موها کمک می کنند، مانند غذاهایی که شامل ویتامین های A و C، آهن و پروتئین هستند.

2. استفاده از شامپو و محصولات مراقبتی برای موها، که حاوی مواد معدنی و ویتامین ها هستند و موها را از شکنندگی و آسیب دیگر محافظت می کند.

3. استفاده از شامپوهایی که در فرمولاسیون آنها از مواد طبیعی مانند آلوئه ورا، نعناع و چای سبز استفاده شده است، می تواند به بهبود سلامت موها و پیشگیری از ریزش آنها کمک کند.

4. مصرف مکمل های تغذیه ای که حاوی موادی مانند روغن های غنی از اسیدهای چرب، اسیدفولیک و بیوتین هستند، می تواند به رشد موها و پیشگیری از ریزش آنها کمک کند.

5. مصرف داروهایی که به توسط پزشک تجویز شده و برای افرادی که با مشکل ریزش مو مواجه هستند، مناسب هستند.

6 روش خانگی برای درمان ریزش مو

به طور کلی درمان های خانگی برای رفع ریزش مو بسیار زیاد هستند اما قرار است ما در این مقاله درمان ریزش مو با روش خانگی تضمینی و واقعی را خدمتتان معرفی کنیم چون هرچقدر که محصولات گیاهی بدون اثرات جانبی باشند، باز هم درست نیست که بدون علم و اطلاع کافی از آن ها استفاده کرد و سلامت موها را بیشتر به خطر انداخت.

1. درمان خانگی ریزش موی زنان و مردان با حنا

حنا گردش خون را در پوست سر افزایش می دهد و باعث تغذیه ریشه و فولیکول های مو می شود که به دنبال آن هم سرعت رشد مو بیشتر خواهد شد. گفتنی است این ماده نه تنها سلامت موها را بهبود می بخشد و به رشد بیشتر آن ها کمک می کند بلکه جلوی ریزش مو را هم می گیرد؛ بنابراین اگر به دنبال بهترین درمان خانگی ریزش مو در مردان و زنان هستید، کافی است حنا را روی پوست سر ماساژ دهید یا این که از ماسک حنا استفاده کنید.

2. درمان خشکی پوست سر و ریزش مو با آب پیاز

پیاز به دلیل داشتن مقادیر فراوانی “گوگرد” و “کوئرستین” (دو ماده بسیار موثر در سلامت مو) به عنوان قوی ترین درمان خانگی ریزش مو کودکان شناخته می شود. کافی است پیاز را آب بگیرید و چند قطره ای هم از اسانس روغن هایی همچون اسطوخودوس، رزماری، آویشن و غیره را به آن بیفزاید و سپس این محلول را استفاده کنید تا شاهد معجزه درمان ریزش مو با آب پیاز باشید. ناگفته نماند آب پیاز علاوه بر این که درمان خانگی قطع ریزش مو است، برای درمان کم پشتی موها، طاسی، خشکی و خارش و التهاب پوست سر، شوره، عفونت پوست سر، خشکی یا شکنندگی موها و غیره نیز کاربرد دارد.

3. جلوگیری از ریزش مو با قهوه

تقریباً همه ما می دانیم که قهوه یکی از منابع غنی کافئین است، ماده ای محرک که حس خواب و کسالت را از بین می برد و باعث ایجاد انرژی در بدن می شود،اما نکته جالب این است که کافئین باعث تحریک رشد ریشه مو و بهبودبخشی به ساختار موها می شود؛ به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم قهوه را به عنوان راه حل خانگی برای درمان ریزش مو معرفی کنیم؛ بنابراین اگر می خواهید موهایی پرپرشت، براق، محکم و حتی صاف تر داشته باشید آن هم بدون ریزش غیرطبیعی، پیشنهاد می کنیم از ماسک قهوه استفاده کنید. همچنین می توانید موهایتان را با قهوه دم کرده، شستشو دهید و از موهای ابریشمی، صاف و پرپشت خود نهایت لذت را ببرید!

4. رفع ریزش مو با شنبلیله

محال است که صحبت از رفع ریزش مو با درمان خانگی شود و حرفی از “شنبلیله” به میان نیاید. این سبزی پرخاصیت به طور قابل توجهی از ریزش مو جلوگیری می کند. به اضافه این که باعث پرپشت و قوی تر شدن ریشه و ساقه مو، رفع شوره و همچنین تیرگی رنگ موها می شود. در واقع آنچه شنبلیله را به یک درمان خانگی برای قطع ریزش مو تبدیل کرده وجود پتاسیم، منیزیم، سدیم، پروتئین، آهن، ویتامین سی، لسیتین و اسید نیکوتینیک در آن است. این گونه به سلامت و قدرت فولیکول های مو کمک می شود و در نتیجه آن بهبود رشد مو و بازسازی ساختار فولیکولار مو اتفاق می افتد.

5. درمان خانگی رفع ریزش موی سر با سیر

سیر یک سبزی بدبوی پرخاصیت است که به جرئت می توان آن را به عنوان یکی از بهترین و کاربردی ترین روش های درمان خانگی کنترل ریزش مو معرفی کرد. آنتی اکسیدان فراوان، پتاسیم، روی، آهن، سلنیوم، ماده ای به نام “آلیسین” در سیر وجود دارد که به آن خواص ضد باکتری، ضد قارچی، تقویت و ترمیم کنندگی مو و همین طور جلوگیری از ریزش مو را اعطا کرده است.

6. درمان ریزش و کم پشتی مو با میخک

استفاده ازروغن میخک یکی دیگر از درمان های خانگی برای رفع ریزش مو است که طرفداران زیادی هم دارد. با مالیدن روغن میخک به کف سر، گردش خون در آن نواحی افزایش پیدا کرده و همچنین فولیکول های مو تحریک می شوند. به این ترتیب از یک سو ریزش مو به طور چشم گیری کاهش می یابد و در نهایت هم متوقف می شود و از سوی دیگر شاهد افزایش رشد مو و پرپشتی آن خواهید بود.

دکمه بازگشت به بالا