برترین خودروهای کیا

شرکت خودروسازی کیا همانند سایر خودروسازان رده دوم جهان، در ابتدای کار خود کمک بسیار زیادی از خودروسازان تراز اول جهان گرفت. کیا با همکاری خودروسازان ژاپن (مزدا) و آمریکا (فورد) سرعت پیشرفت در این صنعت مهم را تضمین کرد.در نتیجه بسیاری از تکنولوژی ها و ریشه های خودروسازی میان این سه برند (کیا، مزدا و فورد) در سال های پیش از 2000 مشترک است. بنابراین نباید از تولید محصولات یکسان تحت نام های مختلف از سوی این سه خودروساز تعجب کنید. امروزه فروشندگان زیادی لوازم یدکی کیا موتورز را عرضه می کنند، اما همه این محصولات اصل نیست و برخی از آن ها ممکن است تقلبی باشد.

بهترین خودروهای کیا در ایران؛ از اپتیما و اسپورتیج تا سراتو و ریو | مجله پدال

نام پراید برای ایرانیان احتمالا نامی شناخته شده تر از پیکان باشد. اگرچه پیکان ساخت شرکت ایران ناسیونال (ایران خودرو امروزی) لقب ارابه ایرانیان و به نوعی اولین خودرو ملی ایران را یدک می کشد، اما در حقیقت این پراید است که در سه دهه گذشته به رایج ترین خودرو بازار کشورمان بدل شده است.

کیا پراید در حقیقت همان فورد فستیوا (Festiva) است که در کلاس خودرو ساب کامپکت شهری از سوی شرکت مزدا برای فورد آمریکا طراحی و تولید شد. با همکاری این دو شرکت خارجی با کیا کره جنوبی، این مدل تحت نام پراید به بازار این کشور راه یافت تا در پوشش یک خودرو شهری بسیار اقتصادی ایفای نقش کند.

این محصول در کشورهایی چون مصر (AAV) و چین (DYK) نیز بر خط تولید قرار داشت اما همه آن ها این خودرو را در دهه 1990 یا سال های ابتدایی 2000 برای همیشه به فراموشی سپردند.

با آغاز همکاری خودروسازان ایرانی و کره ای در ابتدای دهه 1990 میلادی، کیا پراید در سال 1993 با حفظ نام به خط تولید شرکت سایپا پیوست. در سه دهه گذشته، این خودرو به دلیل داشتن قیمت نهایی رقابتی، ویژگی های فنی و رفاهی مناسب نظیر وزن کم، پیشرانه با دوام و قابلیت هایی چون سیستم تهویه مطبوع و شیشه بالابرهای برقی، به برترین جایگزین اقتصادی پیکان بدل شد تا قدرتمندترین ریشه خودروسازی تاریخ ایران را بنا نهد.

کیا پراید در ایران در مدل های مختلفی نظیر صبا، نسیم، 131، 132، 151 (وانت)، 141، 111 و … به تولید رسید و همچنین پایه گذار تکنولوژی مشترک برای خودروهایی چون تیبا، کوییک و ساینا بود. از این رو ایران تنها کشوری است که دست بر مدل پراید گذاشت و تولید آن را هرگز متوقف نکرد.

کیا اِلَن از1996 تا 1999

نام اِلَن (Elan) برای جامعه خودرو دوستان بیشتر یادآور محصولی مشابه از برند لوتوس (لوتِس/Lotus) انگلستان است. در حقیقت این مدل نسل سوم همان خودرو است که با فروش حق تولیدش به کیا، از سوی این شرکت نیز به تولید رسید.

الن یک خودرو اسپرت سبک وزن دو نفره در کلاس کوپه و کانورتیبل بود که در سال 1962 میلادی و با استانداردهای مستقیم این برند با تمرکز بر وزن کم و هندلینگ بالا روانه بازار شد.

نسل سوم الن با کد شناسایی فنی M100 با تغییر چشمگیر در ساختار فنی از حالت پیشرانه جلو/متحرک عقب (FR) به پیشرانه جلو/متحرک جلو (FF)، بین سال های 1989 تا 1995 از سوی لوتوس به تولید رسید. با پایان تولید این خودرو در انگلستان، لوتس حق تولید را برای کسب نقدینگی و توسعه مدل جایگزین با نام الیس (Elise)، به شرکت کیا کره جنوبی فروخت.

از این رو کیا الن با نام دیگر کیا ویگاتو (Vigato) به اولین خودرو اسپرت شرکت کیا بدل شد تا این خودروساز بتواند بدون دردسرهای فنی و مهندسی، به یکی از محصولات مشهور یکی از برترین شرکت های اسپرت ساز جهان دست پیدا کند.

کیا سراتو (TD) از 2008 تا 2012

فورته (Forte)، K3 یا همان سراتو (Cerato) نام خودرو سایز کوچک اقتصادی کیا است که نسل اول آن با کد شناسایی فنی LD بین سال های 2003 تا 2008 روانه خط تولید کیا شد. این مدل در نسخه وارداتی از سوی شرکت اطلس خودرو به بازار ایران نیز راه یافت، اما نسخه مهم آن در حقیقت نسل دوم با کد شناسایی فنی TD بود که از سال به بعد، 2008 روانه بازار جهان شد.

سراتو نسل دوم با نام فورته برای اولین بار به بازار آمریکای شمالی راه یافت. این مدل در دو مدل سدان و کوپه از سوی اطلس خودرو به ایران وارد شد و چندی بعد شرکت سایپا مجوز مونتاژ نسخه سدان این مدل را کسب و در سال 1393 تحت عنوان عمومی “سراتو سایپایی” روانه بازار ایران کرد.

سراتو سایپایی با داشتن ویژگی های فنی و رفاهی کمتر در مقایسه با نسخه وارداتی، با حذف قابلیت هایی چون سیستم کنترل پایداری (ESP)، ترمز های دیسکی عقب، کیسه ایمنی هوا جانبی، آینه های تاشو برقی و همچنین داخلی سازی بسیاری از تریم های داخلی مانند رودری ها و صندلی ها، هم با افت کیفیت مواجه شد و هم افت قیمت نهایی.

البته این موضوع باعث شد استقبال مشتریان بازار مونتاژی از مدل سراتو به شکل خیره کننده ای افزایش یابد. در نتیجه شرکت سایپا دو نسخه مونتاژی 1.6 و 2.0 لیتری را تحت عنوان آپشنال و مجهز به برخی ویژگی های رفاهی استاندارد نظیر سانروف، دوربین و سنسور دنده عقب، سیستم مولتی مدیا با نمایشگر لمسی، صندلی های دارای روکش چرمی و پدال شیفتر پشت فرمان در نسخه اتوماتیک روانه بازار کرد.

کیا سید (CD) از 2018

کیا سید (Ceed/سی-د) به عنوان جانشین سراتو در سال 2006 و تنها در ساختار سه و پنج درب هاچ بک و پنج در استیشن واگن به تولید رسید.کیا مدل سید را در نسخه هات هچ سه درب با نام پروسید جی تی (ProCeed GT) به تولید رساند که از پیشرانه مشترک با هیوندای ولاستر ویژه بازار آمریکای شمالی، یعنی همان نسخه چهار سیلندر 1.6 لیتر توربو تزریق مستقیم بهره می گرفت،

اما کیا در این مدل از سیستم تعلیق اسپرت تر، ضریب نهایی (ضریب دیفرانسیل) سنگین تر و تیون متفاوت پیشرانه بهره گرفت که خروجی پیشرانه را به 201 اسب بخار و گشتاور را به 265 نیوتون.متر رساند. نتیجه کار به کمک گیربکس هفت سرعت دو کلاچ، خلق یک خودرو هاچ بک تند و تیز با شتاب اولیه 7.4 ثانیه بود که به اندازه 0.4 ثانیه از ولاستر سریع تر عمل می کرد.

سید با قرار گرفتن میان سوپرمینی ریو (Rio) و کیا اپتیما سایز متوسط، این خودروساز را ترغیب به تولید در نسخه کراس اوور کرد. در نتیجه نسخه شاسی بلند این هاچ بک دوست داشتنی با نام اِکسید (Xceed) نیز روانه بازار شد.

کیا کدنزا (VG) از 2010 تا 2016

کَدنزا (Cadenza/یا کادنزا) با نام دیگر کیا K7، سدان سایز بزرگ نیمه لوکس (پریمیوم) شرکت کیا بود که به عنوان جانشین مدل اوپیروس در سال 2010 روانه بازار جهان شد. این خودرو از طراحی وقت شرکت کیا در ترکیب با برخی المان های بسیار ساده اما شکیل و لوکس بهره می گرفت که باعث شد سبک طراحی آن اندکی میانه رو، اما تقریبا فاقد تاریخ انقضا باشد.

ویژگی های دیگری نظیر آپشن های رفاهی درخور توجه نظیر روکش چرم تریم داخلی خودرو از نوع چرم ناپا در سه رنگ مختلف، سانروف دو تکه، گرم کن صندلی های جلو و عقب، سرد کن صندلی راننده به همراه طیف قابل قبولی از پیشرانه های قدرتمند ساخت هیوندای باعث شد این خودرو خوش بدرخشد.

کدنزا با قدرتمندترین پیشرانه ممکن در نسخه 3.5 لیتری V6 با گیربکس اتوماتیک شش سرعت روانه بازار ایران شد. با داشتن توان 286 اسب بخار و گشتاور 338 نیوتون.متر، شتاب اولیه ای برابر با 7.2 ثانیه به همراه داشت که با در نظر گرفتن وزن تقریبی 1.5 تنی آن قابل توجه بود. این خودرو در تیراژ بسیار محدود (در مقایسه با سایر محصولات وارداتی کیا) به ایران وارد شد.

کیا K5 (DL3) از 2021

یکی از موفق ترین تجربیات خودروسازی کیا، تولید مدل سایز متوسط K5 با نام دیگر اپتیما (Optima) در سال 2000 بود. این خودرو در نسل اول در حقیقت نسخه تغییر یافته هیوندای سوناتا نسل چهارم (EF) بود که از سوی کیا در بازارهای دیگر جهان با نام های دیگری چون مَجِنتیس و لوتز نیز به فروش می رسید.

این خودرو اولین بار در نسخه فیس لیفت شده نسل دوم (MG) روانه بازار ایران شد و واردات آن تا نسل چهارم (کیا اپتیما JF) ادامه یافت تا یکی از موفق ترین خودروهای سدان تاریخ کیا در بازار ایران باشد. این خودرو در نسخه نسل پنجم در سال 2019 در همه بازارهای جهان به صورت مشترک و برای همیشه K5 نام گرفت.

K5 در قدرتمندترین نسخه از پیشرانه 2.5 لیتری چهار سیلندر توربو تزریق مستقیم سری اسمارت استریم (Smartstream) هیوندای به قدرت 286 اسب بخار و گشتاور 422 نیوتون.متر بهره می برد که به گیربکس هشت سرعت اتوماتیک دو کلاچ (8DCT) و سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل دائمی (AWD) مجهز است. با وجود وزن نهایی حدود 1.5 تن، شتاب اولیه این نسخه برابر با 6.6 ثانیه است که باعث می شود در زمره سدان های تند و تیز و خوش فرمان بازار جهان قرار بگیرد.

 

دکمه بازگشت به بالا