تاثیر کیفیت چاپ کاتالوگ در معرفی محصول
گرچه امروزه روش های مدرن برای تبلیغ محصولات، جایگاه ویژه ای یافته اند، اما استفاده از تبلیغات چاپی به دلیل ماندگاری بیشتر، همچنان طرفداران خود را دارد. همچنین با پیشرفت علم و تکنولوژی، کیفیت و کارایی دستگاه های چاپ نیز بهبود یافته است؛ این امر به طراحان و صاحبان مشاغل کمک می کند که با استفاده از این تکنیک ها کاتالوگ جذاب تری به مشتریان خود ارائه دهند.
چنان که در مقاله پیشین تحت عنوان “” ذکر شد، کاتالوگ یا کالانما به عنوان یک پل ارتباطی میان محصولات یا خدمات شما و مشتری تلقی می شود. این وسیله که نقش یک بازاریاب را نیز ایفا می کند می تواند لیستی از محصولات یا خدمات شما را به صورت طبقه بندی شده و جذاب همراه توضیحاتی که دانستن آن ها برای مخاطب ضروری است، ارائه دهد.چاپ کاتالوگ در اصفهان اغلب برای معرفی محصولاتی به کار برده می شود که کیفیت، جزئیات و ویژگی های ظاهری در کنار اطلاعات فنی محصول، از اهمیت بالایی برخوردار باشد.
در واقع هدف از چاپ کاتالوگ، معرفی محصولات و خدمات و برند شما به شکلی جذاب و هوشمندانه است، تا مخاطب را نسبت به خرید ترغیب نماید.
به دلیل ارتباط مستقیم و گاهاً بی واسطه ی آن با مخاطب، طراحی حرفه ای کاتالوگ نقش بسزایی در فروش محصول به عهده دارد. استفاده از تصاویر با کیفیت و جذاب، اطلاعات صریح و روشن و المان های گرافیکی زیبا، در کنار رنگ های مناسب، جایگاه و اعتبار برند شما را در دید مخاطب بهبود می بخشد. بنابراین کاتالوگ ها در صورتی که به خوبی طراحی شده باشند می توانند در کنار اطلاع رسانی، وظیفه تبلیغ و بازاریابی را نیز به عهده بگیرند.
در چه مواقعی چاپ کاتالوگ مفید است؟
چاپ کاتالوگ باعث می شود که شما بدون صرف زمان و انرژی، محصول خود را به مخاطب معرفی کنید و در صورتی که کاتالوگ به خوبی طراحی و چاپ شده باشد، مخاطب را به خرید ترغیب می کند.
پیش از اقدام به طراحی و چاپ کاتالوگ شما می بایست هدف خود را از این کار به طور دقیق مشخص کنید. با تعریف هدف، می توانید متوجه شوید که آیا هزینه کردن برای طراحی و چاپ کاتالوگ برای شما مفید است یا خیر و در صورتی که پاسخ منفی باشد روش های جایگزین، مانند چاپ بروشور و را بررسی نمایید.
مشخص نمودن بازار هدف و ویژگی های آن نیز در این تصمیم گیری به شما کمک می کند. به عنوان مثال، در صورتی که قیمت محصولات شما پایین باشد و مشتریانتان در شهر های مختلف اقامت داشته باشند، هزینه تولید کاتالوگ و ارسال آن برای مشتریان مقرون به صرفه نیست، در این صورت استفاده از روش های تبلیغات اینترنتی برای شما مناسب تر خواهد بود.
در برخی مواقع برای نمایش کاربرد و جذابیت محصول، از کاتالوگ استفاده می شود. به عنوان مثال تولید کنندگان پوشاک و کفش از مشاغلی هستند که داشتن کاتالوگ به همین دلیل برایشان سودآوری در پی دارد. افراد با دیدن تصویر مانکن هایی که آن لباس به خصوص را به تن کرده اند، نسبت به خرید محصول تصمیم می گیرند. در این نوع کاتالوگ ها، تصاویر بیشتر از متون و سایر المان ها حائز اهمیت هستند.
گاهی نیز برای معرفی دستگاه ها و قطعات صنعتی که قیمت بالا و مشخصات فنی زیادی دارند، کاتالوگ چاپ می شود. در این نوع کاتالوگ ها، کیفیت چاپ و کاغذ تداعی کننده کیفیت محصول است. همچنین مخاطبان این نوع کاتالوگ ها، متون را به طور کامل مطالعه می کنند، بنابراین نداشتن اشتباه نگارشی، استفاده از فونت مناسب و نحوه قرارگیری نوشته ها موفقیت این نوع کاتالوگ را تا حدی تضمین می کند.
چرا کاتالوگ چاپ کنیم؟
تحقیقات نشان داده که ذهن مخاطبان به تبلیغات فیزیکی بیشتر از تبلیغات اینترنتی واکنش نشان می دهد و آن را به خاطر می سپارد. در واقع آن ها اغلب به تبلیغات چاپی مانند تراکت، و کاتالوگ توجه کرده و در صورتی که طراحی و تیترهای آن برای مخاطب گیرا باشد، با دقت بیشتری آن را بررسی می کنند. بنابراین لمس فیزیکی محصول یا نماینده آن – که در اینجا منظور کاتالوگ آن محصول است- به بازاریابی و افزایش فروش کمک می کند.
مخاطب با بررسی کاتالوگ اطلاعات و جزئیات مورد نیاز خود در مورد محصول یا خدمات شما را به دست می آورد، محصولات مشابه را به دقت بررسی و مقایسه کرده و در زمان مقتضی اقدام به ثبت سفارش می نماید. با این کار شما احساس ارزشمند بودن و آزادی در انتخاب را در وی ایجاد کرده و به برندسازی خود نیز کمک قابل توجهی خواهید کرد.
نکات مهم در طراحی و چاپ کاتالوگ
در هنگام طراحی مهمترین مسئله ای که باید آن را در نظر داشته باشید نیازهای مخاطب است، در واقع شما می بایست سبک طراحی و رنگ های مورد استفاده خود را با توجه به خواسته ها و علایق مخاطب تعیین نمایید. به طور کلی در طراحی کاتالوگ بهتر است از جملات و عبارات ساده و روان استفاده شود، زیرا عبارات پیچیده و کلمات سنگین، ذهن مخاطب را خسته و او را از ادامه مطالعه منصرف می کند.
اطلاعات نوشته شده در کاتالوگ می بایست به دقت و با توجه به ذهنیت مخاطب و سطح سواد و مشخصات فردی وی تدوین شوند. شما می بایست ضمن ارائه اطلاعات مفید، برتری های محصول خود نسبت به رقبا را نیز ذکر کنید. البته در این باره هوش مخاطب را به هیچ وجه دست کم نگیرید و این مسئله را نیز در نظر داشته باشید که اغراق و زیاده روی، شما را شخصیتی غیرقابل اعتماد و دروغگو جلوه می دهد.
یکی دیگر از مسائلی که پیش از اقدام به طراحی باید در مورد آن تصمیم بگیرید، اندازه کاتالوگ است. ابعاد کاتالوگ به طور مستقیم بر طراحی و المان های مورد استفاده در هنگام طراحی، تأثیرگذار است، بنابراین ابعاد کاتالوگ مورد نظر خود را از ابتدا تعیین کنید. برای شروع طراحی لازم است به مراحل صحافی و برش نیز توجه کنید و محدودیت های آن را در نظر بگیرید. بهتر است از ابتدا میزان اضافه رنگ را در فایل خود لحاظ نمایید تا در انتهای کار نیازی به تغییر اندازه صفحات نداشته باشید. همچنین از قرار دادن نوشته ها و المان های مهمی مانند لوگو در حاشیه های صفحه خودداری کنید؛ زیرا در صورت خطای برش ممکن است بخشی از این اطلاعات از بین بروند.
مخاطبان امروزه به ارزش افزوده ای که هر محصول برای آن ها ایجاد می کند بسیار اهمیت می دهند. در حقیقت در دنیایی که شما رقبای بسیاری در حیطه کاری خود دارید، کیفیت محصول، خدمات پس از فروش و رفتار شما می تواند برتری شما نسبت به آن ها را نشان دهند. بنابراین بهتر است در کاتالوگ خود به نیاز و علاقه مخاطب توجه کرده و به ارزش افزوده ای که برای وی ایجاد می کنید، اشاره نمایید.
از اهمیت کیفیت چاپ و مرغوبیت کاغذ کاتالوگ نیز در این میان نباید غافل شد، زیرا به طور ناخودآگاه تداعی کننده کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده هستند. شما می توانید برای اطلاع از کیفیت کاغذ و نوع و گرماژ کاغذ کاتالوگ با چاپخانه مورد نظر خود تماس بگیرید و از آن ها راهنمایی بخواهید. همچنین مراجعه حضوری به چاپخانه و دیدن نمونه کاغذها از نزدیک، شما را در انتخاب کاغذ مناسب یاری خواهد کرد.
در میان کاغذها، کاغذ گلاسه 135 و 150 گرم برای صفحات داخلی و کاغذ گلاسه 250 یا 300 گرمی برای جلد کاتالوگ بیشترین طرفدار را دارند. لازم است بدانید استفاده از کاغذهایی با گرماژ بالاتر، الزاماً کیفیت کاتالوگ شما را بالاتر نمی برند. در حقیقت آنچه شما را به موفقیت نزدیک می کند انتخاب مرغوب ترین نوع کاغذ با مناسب ترین ضخامت است.
مسئله دیگری که در طراحی کاتالوگ تأثیرگذار است، افست یا دیجیتال بودن چاپ کاتالوگ است. تفاوت چاپ افست و دیجیتال برای کاتالوگ، در مقاله ای که پیش تر در مورد آن صحبت کردیم، مطرح شده است. شما با مراجعه به می توانید نوع چاپ مناسب برای خود را تعیین نمایید.
مراحل طراحی و چاپ کاتالوگ
در ادامه، مراحل طراحی کاتالوگ را به اختصار ذکر می کنیم:
- تعیین هدف و مخاطب کاتالوگ
- تعیین رنگ ها و تهیه تصاویر و اطلاعات نوشتاری مورد نیاز برای طراحی کاتالوگ
- تعیین تیراژ و ابعاد کاتالوگ مورد نیاز و به تبع آن تعیین نوع چاپ (افست یا دیجیتال)
- انتخاب جنس کاغذ، روکش جلد، نوع صحافی و خدمات پس از چاپ مناسب
با تعیین نمودن موارد بالا شما می بایست اقدام به طراحی کاتالوگ نمایید، پس از پایان این کار، فایل را به چاپخانه مورد نظر خود تحویل دهید. آن ها پس از دریافت فایل شما ویژگی های فنی آن را بررسی می کنند و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، اقدام به چاپ کاتالوگ می نمایند. پس از چاپ، مراحل روکش کردن، صحافی و برش کاتالوگ انجام می شود.