برترین های کسب وکار ایرانیخدمات صنعتی

کاربرد عایق الاستومری

در میان انواع عایق های حرارتی، برودتی و صوتی عایق های الاستومری جزء عایق هایی محسوب می شوند که به سبب کارایی و کیفیت، مورد استقبال زیادی قرار گرفته اند. به همین جهت تصمیم داریم در این مقاله به معرفی این نوع از عایق بپردازیم و به طور کلی مشخص کنیم که  چیست و چه کاربردی دارد. لطفاً با ما همراه باشید . عایق الاستومری از بهترین و کارآمدترین عایق ها در هر دو دسته عایق های حرارتی و برودتی محسوب می شود.

عایق الاستومری چیست؟

از مواد تشکیل دهنده این عایق ها می توان به اتیلن و پروپن اشاره کرد که علاوه بر استحکام زیاد، بسیار انعطاف پذیر نیز هستند. از آنجا که عایق های الاستومری نقش بسزایی را در حفظ محیط زیست ایفا می کنند، می توان آن ها را به جای عایق های معدنی حرارتی و برودتی قدیمی مانند پشم شیشه و پشم سنگ به کار گرفت، چرا که در ترکیب مواد سازنده این نوع از عایق ها، مواد مضر و زیان آور که سلامت محیط و انسان را در مخاطره قرار دهد، وجود ندارد و می توان با آسودگی خاطر این عایق ها را برای انواع فعالیت های ساختمانی و صنعتی به کار گرفت.

ویژگی های منحصر به فرد عایق های الاستومری سبب شده اند که این عایق ها در زمینه های مختلف و صنایع گوناگون نقشی کلیدی داشته باشند؛ به همین خاطر است که ردپای استفاده از این عایق ها در انواع صنایع نفتی و پتروشیمی دیده می شود و حتی در صنعت اتومبیل سازی نیز حضور برجسته عایق های الاستومری به وضوح مشهود است. این عایق های مقاوم، در برابر نفوذ برودت و حرارت مقاومت بسیاری دارند و همچنین می توانند در مقابل نفوذ رطوبت و گرد و خاک نیز پایداری کنند. همین ویژگی ها باعث شده است که این عایق ها جایگاه مناسبی را در انواع فعالیت های صنعتی، ساختمانی، تأسیساتی و تولیدی از آن خود کنند.

انواع کارایی های عایق های الاستومری

این عایق ها را در عایق کاری تجهیزات حرارتی و برودتی در تأسیسات و صنایع وسیع به کار می گیرند. بطور کلی در تأسیسات ساختمانی، صنعتی و در صنایع و کارخانه های بزرگ، از آنجا که مقادیرحرارت منتقل شده به لوله ها و مجاری مختلف تأسیساتی بالا است، به منظور ممانعت از اتلاف انرژی و کاهش هزینه های اضافی ناشی از آن، برای عایق کاری لوله ها و کانال ها از عایق های الاستومری بهره می گیرند تا این عایق ها به سبب قابلیت ها و جنبه های مثبتشان، از اتلاف انرژی جلوگیری نمایند.

همچنین لازم به ذکر است که در عایق کاری لوله های کارخانه ها و صنایع بزرگ، از عایق های الاستومری لوله ای بهره گرفته می شود. این عایق های لوله ای در ابعاد مختلف تولید می شوند، ضخامت و قطر هر یک از آن ها متفاوت است و کارشناسان می توانند به تناسب اندازه و ابعاد لوله های تعبیه شده در کارخانه ها و خط تولید یا سیستم سرمایش و گرمایش پروژه خود طبق جداول و محاسبات فنی، این عایق های لوله ای را انتخاب نمایند. عایق های صوتی گروهی از عایق های الاستومری هستند که در ورقه های عایق صوتی الاستومری ساده و موج دار، تولید و عرضه می شوند.

در مکان های مختلف اعم از ساختمان های اداری، مسکونی، آموزشی، صنعتی، هتلداری، سالن های نمایش و صنعت فیلمسازی برای ممانعت از انتقال صدا به محل های گوناگون ساختمان، فضاهایی مانند سقف، کف و دیوارها را با این عایق های الاستومری صوتی پوشش می دهند. ساختار این عایق های صوتی به گونه ای است که در آن روزنه های مختلفی دیده می شود و به عبارتی سطح این عایق ها دارای تخلخل هستند. همین امر سبب می شود که صداهای بلند به محیط داخلی ساختمان ورود پیدا نکند. در نصب و کارگزاری عایق های صوتی موج دار باید به این نکته توجه شود که لایه یا سطح موج دار عایق صوتی، در برابر مبدا صوت تعبیه می شود تا مطابق این شیوه، عایق صوتی بتواند به بهترین نحو ممکن، اصوات تولید شده را جذب و خنثی نماید.

در چه مکان هایی از عایق الاستومری استفاده می شود؟ عایق های الاستومری علاوه بر نقش جلوگیری از انتقال و پراکندگی نابجای سرما و گرما، در فضاهایی که باید از نفوذ محلول آب و نمک جلوگیری شود، استفاده می شوند. این عایق ها در روند ترمیم و بازسازی سطوح فرسوده نیز کاربرد دارند. برای عایق بندی مکان هایی مانند فاضلاب ها و مخازن آب از این عایق ها استفاده می شود. همچنین در عایق کردن مکان هایی که در معرض رطوبت قرار دارند (موتورخانه ها، منابع ذخیره آبگرم، لوله های عبوری از سرویس بهداشتی و حمام، آشپزخانه و پشت بام) از عایق های الاستومری بهره گرفته می شود.

برای انتخاب و خرید عایق های الاستومری با کیفیت، می توانید به صفحه  در وب سایت تخصصی دماتجهیز مراجعه کرده و بهترین عایق ها را با قیمت و کیفیتی مناسب تهیه نمایید. همچنین جهت بررسی و انتخاب عایق های حرارتی، برودتی، صوتی، و الاستومری موردنیاز پروژه خود لطفاً در ساعات اداری با کارشناسان بخش تجهیزات گرمایشی و موتورخانه در مجموعه تخصصی دماتجهیز تماس بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می شود مطالب مرتبط با مقاله “عایق الاستومری چیست و چه کاربردی دارد؟” را نی1401-02-28

هرزمانی که نام عایق و عایق کاری به گوشم می رسد، فوراً یک صبح پاییزی در ذهنم مجسم می شود. در شهرستان کوچک ما، و زمانی که هنوز بچه بودیم خبری از ایزوگام یا دیگر مدل های عایق کاری نبود. بوی پاییز به معنای آب زمستان و درنتیجه باران بود. به همین خاطر هر جا که می رفتی، تپه ای از کاه و گل می دیدی که وسطش حوضچه ای آب درست کرده بودند و تعدادی کودک خردسال هم سن ما، داخلش بازی می کردند. پروسه ی عایق کاری در آن زمان بیش از هر کس دیگری برای ما کودکان جذاب و خاطره انگیز بود. مخلوط آب و کاه و گل که آماده می شد، با یک فرغون به سمت پشت بام برده می شد و پروسه ی عایق کاری برای جلوگیری از نفوذ آب به خانه و خراب کردن گچ دیوار و سقف آغاز می شد.

البته ناگفته نماند که همیشه ی خدا تلاش هایمان ناکام می ماند و بالاخره آب باران راه خودش را به گچ سقف باز می کرد و لکه ای ناخوشایند و زشت روی سقف از خود به جای می گذاشت. زمان گذشت و چشممان به جمال دستگاه های جدید نصب ایزوگام افتاد. یک روز از خواب بیدار شدیم و دیدیم که پاییز شده اما خبری از کاه و گل نیست. به جایش مردانی روی پشت بام خانه این ور و آن ور می رفتند و ورقه های بزرگی مثل لواشک را روی سقف خانه نصب می کردند. آنجا بود که پای ایزوگام و عایق های درست وحسابی به زندگی مان باز شد و دیگر هیچ وقت لکه ی زشتی روی دیوار یا سقف خانه مان ندیدیم و این پایان عمر چند صدساله عایق های کاه گل بود.

عایق الاستومری چیست؟

شاید فکر کنید که عایق الاستومری پدیده ی کاملاً نویی در صنعت عایق کاری است اما حسابی متعجب می شوید که بگوییم از ابتدای قرن بیستم از چنین عایق های استفاده می کردند. یکی از بزرگ ترین مزیت هایی که عایق الاستومری دارد این است که ساختار سلولی آن مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارد . کارا انرژی ماندگار متمرکز بر ارائه راهکارهای پایدار برای بهره برداری بهینه از منابع انرژی است . بعد از ایزوگام نوبت به محصولات جدیدتری مثل همین عایق الاستومری رسید. اگر شما هم چیز زیادی در مورد این مصالح نمی دانید، پیشنهاد می کنم که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. احتمالاً چیزهای به دردبخور زیادی در آن پیدا خواهید کرد.

و همین مزیت باعث شده است که به عنوان اصلی ترین عایق ساختمانی به کار برود. اگر در رابطه یا ساختار سلولی این عایق کنجکاو هستید، باید بگوییم که میلیون ها نقطه و مواد ریز در داخل ساختار عایق الاستومری شناورند و مانند سربازان مدافع، از نفوذ هرگونه مایعاتی جلوگیری به عمل می آورند. علاوه بر این باید اشاره کنیم که حسابی از انرژی هم محافظت می کنند و اجازه ی اتلاف آن را نخواهند داد. به این ترتیب از هر جنبه ای که به این محصول نگاه کنید متوجه خواهید شد که بهترین گزینه برای عایق کاری است.

اصلی ترین محل استفاده از عایق الاستومری، در سیستم های تهویه و گرمایشی-سرمایشی است. فکر می کنم که نیاز چندانی به توضیح این مورد نباشد چراکه با استفاده از ویژگی های عایق بودن الاستومری، حرارت و سرما به همین راحتی اتلاف نخواهد شد. در ادامه می خواهیم در مورد مهم ترین مشخصات عایق الاستومری صحبت کنیم و بگوییم که از چه موادی تشکیل شده است. اما با توجه به محصولی مانند عایق الاستومری دیگر چنین مشکلی به وجود نخواهد آمد. در حقیقت با عایق کردن کانال های کولر می توانید از خنک ماندن منزل در فصول گرم سال اطمینان حاصل کنید.

مشخصات عایق الاستومری

به طورکلی سه ماده ی اصلی در تشکیل عایق الاستومری مؤثر است. اولین عنصر تشکیل دهنده مخلوطی از چند لاستیک مصنوعی است(عموم مواقع از لاستیک بوتادین نیتریل استفاده می شود . دومین ماده ی تشکیل دهنده ی عایق الاستومری، PVC است که خاصیت عایق بودن آن را دوچندان می کند. درنهایت هم مقداری ماده ی کف کننده شیمیایی استفاده می کنند که بسیار رایج و مرسوم است. یکی از اصلی ترین مشکلاتی که در رابطه با کانال ها و سیستم های گرمایشی و سرمایشی وجود دارد این است که رطوبت و حرارت را به خود جلب می کنند .

کاربردهای عایق الاستومری

تصور نکنید که تنها مصرف عایق الاستومری در سیستم های تهویه ی هوا است. یکی از اصلی ترین کاربردهای این عایق، این است که از آن در پوشاندن لوله های آب سرد و گرم استفاده می شود. به این ترتیب می توانید اطمینان حاصل نمایید که در تغییرات آب و هوایی هیچ گونه مشکلی برای دمای آب به وجود نخواهند آمد. علاوه بر صنعت ساختمانی که بیشترین مصرف را از عایق الاستومری دارد، باید به صنعت خودروسازی نیز اشاره کنیم که بسیار از این محصول بهره برده است.

یکی دیگر از کاربردهای عایق الاستومری این است که از آن برای عایق کردن اتصالات و مخازن خودرو استفاده می شود. از هرچه بگذریم، نمی توان از کاربرد عایق الاستومری در هنر غافل شد! بله! درست شنیده اید. یک سالن تئاتر یا یک استودیوی ضبط صدا بدون این عایق ها، اساساً معنی خاصی ندارند. حتماً شما هم دیده اید که در برخی از سالن های تئاتر برای اکوی صدا و هم چنین برقراری سکوت از فوم هایی به شکل شانه ی تخم مرغ استفاده می کنند. در حقیقت این فوم هایی که مشاهده می کنید، همان عایق های الاستومری از نوع شانه تخم مرغی هستند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا