علمی و پزشکی

درد کمر که به پای راست میزند

درد کشاله ران، می تواند علت های مختلفی داشته باشد و عارضه ای است که باید جدی گرفته شود و درمان به موقعی داشته باشد. برخی علت ها با درمان ساده رفع می گردند، ولی در بعضی مواقع، نیاز به مراقبت و درمان جدی دارد.
کشاله ران، از ناحیه پا شروع می شود و در ناحیه شکمی پایان می یابد. ایجاد درد در قسمت داخلی ران و تحریک پذیری آن از علائم نشان دهنده درد کشاله ران می باشد که در این مقاله، به علل درد کشاله ران، تشخیص و درمان آن می پردازیم. چنانچه تمایل دارید اطلاعاتی در این خصوص بدست آورید با ما همراه باشید..

علت درد کشاله ران

درد کشاله ران، در قسمتی که شکم به ران متصل می گردد، در جلوی لگن احساس می شود. این درد ممکن است در اثر وجود بیماری در سیستم گوارشی، ادراری، سیستم حرکتی بدن و.. ایجاد شود که در این قسمت به شایع ترین دلایل آن می پردازیم:

دیسک کمر و درد کشاله ران

یکی از دلایل ایجاد کننده درد کشاله ران، فتق دیسک کمر می باشد. این درد، از ناحیه پایین کمر شروع شده و تا قسمت کشاله ران و باسن ادامه پیدا می کند. این عارضه زمانی رخ می دهد که بخش کوچکی از مرکز دیسک کمر پاره شده باشد و سبب تحریک یا فشردگی ریشه عصب هایی که در ستون فقرات کمر یا ناحیه پایین کمر وجود دارند، می شود.
این عارضه بیشتر در میان افراد جوان یا میانسال رخ می دهد.

آرتروز مفصل ران و درد کشاله ران

از شایع ترین ترین و مهم ترین علت های درد کشاله ران، آرتروز و ساییدگی مفصل ران می باشد. با بالا رفتن سن و ساییدگی غضروف مفصل ران، می تواند باعث به وجود آمدن درد کشاله ران شود.
در سنین پایین نیز شکستگی های استابولوم (قسمتی از استخوان لگن) یا در رفتگی های مادرزادی می تواند سبب این عارضه شود.

پارگی مینیسک (غضروف) زانو و درد کشاله ران

عارضه پارگی مینیسک زانو می تواند توانایی حرکتی زانو را محدود سازد و باعث قفل شدن زانوی بیمار گردد. پارگی غضروف زانو چه به صورت کامل و چه به صورت جزئی، می تواند سبب ایجاد درد در قسمت داخلی کشاله ران شود.

سنگ کلیه و درد کشاله ران

حالب یا میزنای، مجرایی است که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می کند. هنگامی که سنگ های کلیوی که عمدتا سنگ های معدنی می باشند، در سیستم کلیوی ایجاد می گردند، هنگامی که از میزنای عبور کنند به آن یورترولیتیازیس گفته می شود.
بیشتر سنگ های کلیوی از جنس اوریک اسید، سنگ های سیستئین، فسفات کلسیم یا اکسالات کلسیم هستند. علامت ایجاد سنگ های کلیوی، درد کولیکی شکم می باشد که از پهلوها شروع شده و به کشاله ران، لب های واژن یا کیسه بیضه منتشر می شود. این درد ها معمولا با حالت تهوع یا استفراغ همراه است.
پزشک، با تجویز سی تی اسکن یا سونوگرافی از شکم، می تواند سنگ های کلیوی را تشخیص دهد و به درمان آن ها بپردازد. در برخی موارد سنگ کلیه، توانایی عبور از مجاری ادراری را نخواهد داشت و نیاز به عمل جراحی دارد.

آرتروز لگن و درد کشاله ران

آرتروز لگن به صورت التهاب و ایجاد درد در لگن، خود را بروز می دهد و درد آن تا قسمت داخلی کشاله ران، کشیده می شود و با گرم شدن و تورم همراه است. این عارضه می تواند باعث ایجاد درد در لگن گردد.
روماتیسم ستون فقرات و درد کشاله ران
اسپوندیلیت آنکیلوزان یا اسپوندیلیت روماتیسمی یک عارضه التهابی و نوعی آرتروز است که روی ستون فقرات و ران ها اثر می گذارد و سبب ایجاد درد های مزمن و ناراحتی در کمر و کشاله ران می گردد.

کشیدگی عضلات همسترینگ

عضلات همسترینگ از قسمت باسن شروع شده و تا پشت مفصل زانو، ادامه پیدا می کند. کشیدگی این عضلات، می تواند سبب درد کشاله ران گردد. در صورت بروز این مشکل، درد در قسمت پشت ران احساس می شود.

علت درد کشاله ران در زنان چیست؟

دلایلی مانند شکستگی استخوان در قسمت ران پا، کیست تخمدان، فتق اینگوینال، سنگ کلیه و… می تواند سبب درد کشاله ران گردد. درد در کشاله سمت راست ران در اثر صدمه دیدن یا کشیدگی و فشار بیش از حد ایجاد می گردد.

تفاوت درد کلیه با کمر درد چیست؟

محل درد: کمر درد ممکن است در هرجایی از کمر تا باسن حس شود. درد ناشی از سنگ کلیه نیز درد کمر احساس می شود، اما این درد صرفا بین دنده ها و باسن، یعنی جناح حس می شود.

شدت درد: درد کلیه نوعی درد ثابت است که شدت آن تغییر نمی کند و معمولا تیز و آزار دهنده است. درد کلیه تا زمانی که مشکل کلیه برطرف نشود بهبود پیدا نمی کند و ثابت است. اما کمر درد ممکن است بهبود پیدا کند و شدت آن ممکن است تغییر کند.

نوع درد: درد کمر ممکن است از گردن تا باسن احساس شود. درد کمر بطور ناگهانی شروع می شود و ممکن است تا چند هفته ادامه داشته باشد. درد سنگ کلیه معمولا شدید تر است و با علائمی مانند تهوع و تب همراه است.

محرک ها: درد کمر و کلیه می تواند در اثر محرک های مختلفی پدیدار شود. برای مثال، یکی از محرک های اصلی درد کمر، نشستن طولانی مدت و انجام فعالیت هایی است که به کمر فشار می آورند. اما درد کلیه معمولا زمانی ایجاد می شود که فرد به مقدار بسیار زیادی آب بنوشد.

گسترش درد: درد کمر معمولا در اندامی مانند باسن، ران، ساق پا و انگشتان پا پخش می شود؛ در حالی که درد کلیه به سمت پایین شکم و قسمت داخلی ران گسترش پیدامی کند.

تشخیص درد کشاله ران

در صورت احساس درد شدید و مداوم به همراه تورم یا تب، می بایست به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کرد. این علائم می تواند نشان دهنده یک وضعیت جدی باشد.
پزشک علائم بیمار را بررسی می کند و سوالاتی در خصوص وضعیت جسمی اخیر بیمار از او می پرسد. پزشک بیمار را معاینه فیزیکی می کند و درصورت نیاز آزمایش هایی را برای او تجویز خواهد کرد.
آزمایشاتی که جهت تشخیص درد کشاله ران استفاده می شود عبارتند از :
• آزمایش سونوگرافی و اشعه ایکس
• آزمایش فتق
• آزمایش شمارش کامل سلول های خونی (CBC)

اقدامات درمانی درد کشاله ران

در برخی موارد، درد کشاله ران نیاز به درمان ندارد ولی در زمانی که این عارضه با درد و تورم و سایر نشانه ها همراه باشد، حتما باید تحت نظر پزشک، درمان شود.
درمان هایی که جهت بهبود درد کشاله ران انجام می گردد عبارتند از :
• تغییر سبک زندگی
• فیزیوتراپی
• مصرف دارو
• جراحی

کمردرد در سنین بزرگسالی، یک درد رایج و متداول است. هرچند به ندرت در کودکان نیز این درد مشاهده می شود. عوامل مختلفی در ایجاد کمر درد دخیل هستند. علائمی مانند سبک زندگی اشتباه، وارد شدن فشار بیش از حد، تصادف، ضربه دیدن و… گاهی اوقات علاوه بر احساس درد در کمر، پا نیز دچار درد می شود. درد کمر و پا علت های مختلفی دارد. ممکن است این درد جزئی و موقتی باشد مانند رگ به رگ شدن یا کشیده شدن، یا ممکن است مداوم باشد و به صورت مکرر اتفاق بفتد که نشانه ای از بیماری زمینه ای است.

از بیماری زمینه ای درد همزمان کمر و پا، می توان به دیسک  کمر، سیاتیک، آرتروز و فیبرومیالژیا اشاره کرد. در هر صورت بهتر است با احساس درد در کمر و پا آن را جدی گرفته و به پزشک ارتوپد مراجعه کنید. زیرا ممکن است بر اثر بی توجهی به آن، آسیب های جدی و جبران ناپذیری به این نواحی و سایر اندام های بدن وارد شود.
در این مقاله علت درد کمر و پا را به صورت همزمان، بررسی و راه های جلوگیری و درمان آن را بیان می کنیم.

درد کمر و پا نشانه چیست؟

در صورتی که درد کمر و پا بسیار کم و موقت است، می توانید در خانه و با رعایت مسائل مراقبتی آن را درمان کنید. اما اگر درد شدید و به دفعات زیاد اتفاق می افتد، بهتر است فوری به پزشک مراجعه کنید. این درد به صورت همزمان می تواند نشانه ای از هرگونه آسیب یا بیماری زمینه ای باشد. در ادامه برخی از آن ها را ذکر می کنیم.

درد عصب سیاتیک کمر و پا

درد سیاتیک، زمانی اتفاق می افتد که به عصب سیاتیک فشار وارد شود. عصب سیاتیک از پائین کمر شروع شده و تا مچ پا امتداد دارد. بنابراین با فشار وارد شدن به این عصب، درد در کمر و پا منتشر می شود. علل درد سیاتیک می تواند آرتریت، شکستگی های استخوان کمر، فتق دیسک، تومور، عفونت، بیماری فورامن ستون فقرات، آسیب دیدگی عصب به دلیل تروما، نوروپاتی و اسپاسم عضلانی باشد. شایع ترین دلیل فشار به عصب سیاتیک، بیرون زدگی دیسک و فشار زیاد به ریشه عصب است. سیاتیک در اغلب اوقات با استراحت، استفاده از مسکن و حرکت های کششی درمان می شود. اما در شرایطی نیز ممکن است نیاز به فیزیوتراپی و دیگر درمان های تخصصی تر باشد.

آرتروز و درد کمر و پا

التهاب مفاصل یا آرتروز در قسمت های زیرین ستون فقرات رخ می دهد و ممکن است به پاها نیز سرایت کند. از علائم آرتروز می توان به کاهش تحرک، قرمزی در ناحیه ای از کمر یا پا، مفاصل ملتهب و متورم اشاره کرد. باتوجه به شدت بیماری فرد، این علائم ممکن است دوره ای و موقت یا همیشگی و با تشدید درد همراه باشند. در اغلب شرایط، آرتریت با تغییر سبک زندگی و همچنین مصرف دارو و فیزیوتراپی درمان می شود. اما گاهی نیز آرتروز شدید است و باید جراحی شود.

عفونت ستون فقرات

عفونت در ستون فقرات می تواند به عصب های نخاعی آسیب وارد کند و باعث ایجاد درد شدید کمر و پاها شود. این درد در کمر و پا احساس می شود. برای درمان عفونت از داروهای آنتی بیوتیک یا ضد قارچ استفاده می شود؛ اما در شرایطی نیز ممکن است به جراحی و برداشتن بافت عفونی نیاز باشد. لازم به ذکر است که گاهی اوقات عفونت ستون فقرات ناشی از سرایت عفونت سایر قسمت های بدن است.

اسپوندیلیت آنکیلوزان

هنگامی که مفاصل و مهره های ستون فقرات ملتهب می شوند، باعث کمردرد می شوند که به آن اسپوندیلیت انکیلوزان می گویند. این بیماری ممکن است به سایر اندام های بدن به ویژه پاها نیز سرایت کند. تاکنون درمان قطعی برای این عارضه کشف نشده است؛ اما پزشکان با استفاده از روش های درمانی فیزیوتراپی و داروها برای پیشگیری از پیشرفت عارضه تلاش می کنند. همچنین مانند سایر بیماری های مرتبط با کمر، تغییر در سبک زندگی در بهبود این بیماری نیز اثرگذار است. البته ناگفته نماند در شرایطی ممکن است پزشک ارتوپد جراحی را نیز توصیه کند.

فیبرومیالژیا

فیبرومالژیا عارضه ای است که در اثر آن عضلات کمر و پا سفت می شوند. این درد ممکن است دوره ای و موقت باشد یا اینکه به مرور به شدت آن افزوده شود. از طرفی این بیماری ممکن است با مشکلات حافظه و تمرکز فرد نیز همراه باشد. بیماری گوارشی و اختلال در خواب از دیگر عوارض این بیماری است. درمان این بیماری برای افراد مختلف متفاوت است. اما تغییر سبک زندگی در تمامی درمان های درد کمر و پا ثابت و تأثیرگذار است.

دیسک کمر

دیسک کمر، یکی از شایع ترین بیماری های کمر است که در پاها نیز منتشر می شود. دیسک های ستون فقرات در برابر فشار مقاوم هستند؛ اما اگر فشار بیش از حد و طولانی مدت به آن ها وارد شود، آسیب پذیر هستند. علاوه بر فشار و ضربه، بالارفتن سن و پیر شدن دیسک نیز ممکن است، باعث پارگی آن و فتق دیسک شود. زمانی که فتق دیسک اتفاق بیفتد، به آن بیرون زدگی دیسک نیز می گویند.

اعصاب نخاعی بسیار حساس بوده و حتی با فتق کوچک که مواد دیسک عصب را لمس کنند نیز درد زیادی حس می شود. این درد در کمر، گردن، بازوها و پاها حس می شود.

دریافت نوبت: کلینیک فوق تخصصی درد

 

تنگی کانال نخاع

تنگی کانال نخاع که اغلب در افراد بزرگسال و سالمند اتفاق می افتد، نوعی اختلال در اثر فشار عصبی است. زمانی که فضای نخاع باریک شود و به عصب های آن فشار وارد شود، تنگی کانال نخاع رخ داده است. این عارضه باعث ایجاد درد در کمر و پا می شود؛ البته در چنین حالتی کمردرد و درد پا بیشتر در زمان انجام فعالیت و ایستادن یا راه رفتن احساس می شود و با نشستن درد کمر و پا نیز کاهش می یابد.

اسپاسم عضلانی

گاهی اوقات یکی از عضله ها، به  طور ناگهانی دچار سفت شدن غیرارادی می شود که به آن اسپاسم عضلانی می گویند. از آنجایی که عضله پیریفورمیس نیز این قاعده مستثنی نیست، ممکن است در هنگام اسپاسم بر عصب سیاتیک که در امتداد آن است اثر بگذارد. این اتفاق باعث ایجاد درد سیاتیک در کمر و پا خواهد شد. البته این عارضه جدی نیست و با رفع شدن اسپاسم درد نیز فروکش خواهد کرد. برای رفع اسپاسم می توان از داروهای شل کننده عضلانی استفاده کرد. هر چند در شرایطی نیازی به درمان نیست و به مرور اسپاسم از بین خواهد رفت.

احساس درد در کمر و پا چگونه است؟

کمر درد و پادرد، علائمی دارد که برای تشخیص درست و درمان صحیح باید به پزشک ارتوپد مراجعه کرد. در حالت کلی گاهی مواقع، درد موقت است و بعد از استراحت و به مرور زمان از بین می رود. اما در بعضی شرایط نیز ممکن است نه تنها درد از بین نرود که حتی به مرور افزایش یابد و به درد تیز و عذاب آور نیز تبدیل شود.

ممکن است درد در حالت نشستن، حس نشود و فقط با ایستادن و راه رفتن در کمر و پا درد ایجاد شود. در بعضی از شرایط نیز درد در یک بدن حس می شود و فقط یک پا درگیر است. سوزن سوزن شدن و گزگز کردن از دیگر نشانه های درد در کمر و پا است و می تواند سیاتیک یا آرتروز یا هر بیماری زمینه ای دیگری باشد. همچنین ضعف، بی حسی فوقانی ران، سفتی پشت ران و ساق پا، بی اختیاری در ادرار یا مدفوع از دیگر علائم درد مشترک کمر و پا است.

از طرفی اسپاسم عضلانی که دردی جدی نیست و برای درمان نیز شرایط ویژه ای نیاز ندارد، می تواند دلیل درد کمر و پا باشد و انجام فعالیت های روزمره و حتی راه رفتن و نشستن را نیز مشکل کند.

در اغلب شرایط، کمردرد خیلی احساس نمی شود و فقط در زمان فعالیت های سنگین رخ می دهد که با استراحت کردن نیز از بین می رود. اما همانطور که می دانید کمر و ستون فقرات یکی از اندام های حساس بدن هستند که بی توجهی به آن می تواند عوارض جبران ناپذیری را ایجاد کند.

علت درد کمر و پا

درد کمر و پا علل مختلفی دارد؛ ولی در اغلب شرایط بر اثر عادات اشتباه و انجام کارهای سنگین رخ می دهد. از همین رو در اکثر مواقع با برطرف کردن علت درد کمر، به راحتی درمان شده و نیازی به دارو و جراحی نیست. در ادامه به برخی از علت های درد کمر و پا را ذکر می کنیم.

رگ  به رگ شدن و کشیدگی عضلات

یکی از رایج ترین دلایل کمر درد و پا درد، پیچ خوردگی و همینطور کشیده شدن عضله و ماهیچه است. این عارضه ممکن است بر اثر بلند کردن اجسام سنگین، بلند کردن نادرست وسایل حتی اگر سبک باشند، کشیدن بیش از حد بدن و وارد شدن فشار به عضله و رگ، چرخیدن بیش از حد، پیچ خوردن ناگهانی و.. اتفاق بیفتد.

فتق با بیرون  زدگی دیسک

همانطور که می دانید، ستون فقرات شامل مهره ها و دیسک های متعددی است. در واقع حرکت کمر و انعطاف پذیری آن بر اثر وجود دیسک ها در بین مهره ها است. در حالت کلی، دیسک ها خاصیت ارتجاعی دارند و در برابر فشار مقاوم هستند. اما در برابر فشار بیش از حد و طولانی مدت، آسیب پذیر هستند و ممکن است به پارگی دیسک بینجامد.

فتق دیسک زمانی رخ می دهد که لایه بیرونی دیسک پاره شده و مایع درونی آن بیرون بریزد. از جمله عواملی که به پارگی دیسک منجر می شود می توان به برداشتن وسایل سنگین، نشستن طولانی مدت، ضعف در عضلات کمر و… اشاره کرد. فتق دیسک گاهی اوقات با کمر درد در هنگام ایستادن طولانی مدت نمایان می شود. همچنین گزگز در پاها، احساس سردی در پا، بی حسی و… از دیگر نشانه های بیرون زدگی دیسک است.

انحطاط دیسک های کمر

دیسک های کمر باعث انعطاف پذیری آن شده و امکان خم شدن، چرخیدن و حرکت را به کمر می دهد. اما زمانی که دیسک ها بر اثر گذشت زمان و زیاد شدن سن دچار انحطاط شده و رو به زوال بروند، بدیهی است که انجام این حرکات برای کمر نیز با مشکل روبرو خواهد شد.

مشکلات ژنتیکی و مادرزادی ستون فقرات

در بعضی از شرایط، درد کمر و پا ریشه در کودکی دارد. این عارضه می تواند ژنتیکی و از بدو تولد باشد یا بر اثر بی توجهی به سلامت کمر و پا در سنین پائین رخ دهد. اسکولیز نمونه ای از این مشکلات است که اگر به موقع شناسایی و درمان شود، به طور کامل برطرف می شود. اما در صورت بی توجهی و نادیده گرفتن باعث آسیب بیشتری به نخاع می شود و درد بیشتری را به  همراه دارد.

مطالعه بیشتر: علت درد کمر و لگن چیست و چگونه درمان می شود؟

 

پوکی استخوان

برای کمر درد و پا درد، نمی توان سن خاصی را تعیین کرد؛ اما معمولا این عارضه از سن 35 به بالا رخ می دهد. با بالا رفتن سن، قدرت و استحکام استخوان ها نیز کمتر می شود و آسیب پذیرتر هستند. پوکی استخوان یکی از مشکلاتی است که با افزایش سن اتفاق می دهد. به همین دلیل استخوان ها شکننده تر هستند و در برابر فشار مقاومت کمتر دارند.

تشخیص علت درد کمر و پا

گاهی اوقات، درد کمر و پشت پا همزمان اتفاق می افتد و باید برای تشخیص علت و راه درمان آن به متخصص دیسک کمر و ارتوپد مراجعه کرد. پزشک با بررسی سابقه بیمار و معاینه های فیزیکی برای تشخیص اقدام می کند. در ابتدا ارتوپد سوالاتی درباره علائم، فعالیت ها، اتفاقات اخیر و مسائلی مانند این می پرسد. سپس معایناتی را برای بررسی انعطاف پذیری کمر و پا و همچنین انحطاط دیسک ها انجام می دهد. حتی ممکن است نیاز به عکس برداری از کمر و پا نیز احساس شود. در چنین شرایطی، پزشک ارتوپد با تجویز عکس برداری و انواع دیگر تست ها، معاینات دقیق تری انجام می دهد. این معاینات عبارت اند از:

  • سی تی  اسکن؛
  • اشعۀ ایکس؛
  • MRI؛
  • رادیولوژی؛
  • پرتو ایکس؛
  • سونوگرافی.

چه کسانی بیشتر در معرض دردهای کمر و پا هستند؟

از آنجایی که درد کمر و پا اغلب بر اثر فعالیت های سنگین و سبک زندگی اشتباه رخ می دهد؛ پس ممکن است برای هر فردی پیش آید. اما در حالت کلی افراد زیر بیشتر در معرض دچار شدن به این عارضه هستند:

  • اضافه وزن دارند و ستون فقرات و پا، وزن زیادی را تحمل می کند.
  • ورزش های سنگین انجام می دهند و به کمر و پا فشار وارد می شود.
  • به واسطه شغلی که دارند، ساعات متوالی را به  صورت ایستاده هستند.
  • روزانه ساعات زیادی را روی صندلی می نشینند.
  • اجسام سنگین را بلند و جابه جا می کنند.
  • سن آن ها بیشتر از 35 سال است.
  • خانم های باردار.

جلوگیری از درد کمر و پا

همانطور که بارها اشاره کردیم، لایف استایل ارتباط مستقیمی با درد کمر و پا دارد. بنابراین می توان با اصلاح الگوی رفتاری و عادات روزمره، از به وجود آمدن این عارضه جلوگیری کرد. توجه به نکات زیر برای حفظ سلامت کمر و پا ضروری است:

  • تقویت ماهیچه ها و عضله ها با ورزش کردن؛
  • استفاده از صندلی هایی با ارتفاع، پشتی و نشیمن گاه مناسب؛
  • ایستادن و نشستن صحیح، بدون قوز کردن و فشار به ستون فقرات؛
  • استفاده از کفش و صندل هایی استاندارد و با پاشنه مناسب (کفش های بدون پاشنه نیز باعث کمر درد می شوند.)؛
  • تناسب اندام و جلوگیری از چاقی و اضافه وزن؛
  • تشک مناسب برای خواب؛
  • بلندکردن اجسام سنگین با روشی اصولی.

    مطالعه بیشتر: کلینیک تخصصی پا و مچ پا

     

درمان درد کمر و پا

درمان به موقع و صحیح هر بیماری، می تواند از پیشرفت آن جلوگیری کند و باعث از بین رفتن آن شود. کمر و پا درد نیز از این قاعده مستثنی نیستند و اگر به موقع برای درمان آن ها اقدام شود، حتی در خانه نیز درمان می شوند. در ادامه به بیان راهکارهایی برای درمان خانگی درد کمر و پا می پردازیم.

انجام حرکات کششی

تمرینات کششی یک راه عالی برای از بین بردن کمردرد و پا درد است. اما توجه داشته باشید این حرکات را صحیح و اصولی انجام دهید. در غیراینصورت، فشار بیشتری را به پا و کمر وارد خواهد کرد.

ماساژ دادن

ماساژ، راهکاری برای افزایش گردش خون در کمر و پاها است. همچنین استفاده از لوسیون یا روغن، ماساژ را راحت تر  می کند.

استراحت کردن

انجام ندادن فعالیت های سنگین و استراحت کردن، یکی از درمان های راحت و ضروری برای درمان کمر درد و پا درد است. به ویژه راه رفتن و ایستادن طولانی، باعث تشدید درد کمر و پاشنه پا می شود.

استفاده از داروهای مسکن

برخی از داروهای ضد درد که به تجویز پزشک نیاز ندارند، به خوبی درد را کاهش می دهد. داروهایی مانند استامینوفن، ایبوپرفن، ناپروکسن و… درد را به طور چشمگیری کاهش می دهند. اگر در صورت استفاده از این مسکن ها، باز هم درد ادامه داشت، بهتر است به پزشک ارتوپد مراجعه کنید.

کاهش وزن

کمر درد و پا درد گاهی اوقات بر اثر اضافه وزن و چاقی به وجود می آید. بهترین درمان در چنین حالتی کاهش وزن و کم کردن فشار به ستون فقرات و پاها است.

ورزش کردن

انجام برخی از فعالیت های ورزشی، باعث کاهش و از بین رفتن درد کمر و پا می  شوند. ورزش هایی از قبیل: پیاده روی، شنا، یوگا.

برای درد کمر و پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

کمردرد و پا دردی که بر اثر انجام فعالیت های شدید و سنگین باشد، با استراحت کردن بهبود می یابد. اما اگر با وجود کاهش میزان فعالیت  و درمان های خانگی، باز هم بهبودی حاصل نشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. بی توجهی به کمر درد می تواند باعث آسیب های جدی و خطرناکی در آینده شود.

برای درمان کمر درد و پا درد، باید به پزشک ارتوپد مراجعه کنید. متخصص ارتوپد وضعیت کمر و پاهای شما را بررسی کرده و با معاینات فیزیکی و آزمایشات لازم، علت درد را به خوبی تشخیص می دهد و سپس برای راه درمان نتیجه گیری می کند. باتوجه به علت درد و شرایط کمر و پا ممکن است، متخصص ارتوپد شما را به سایر متخصصان در زمینه کمر و پا ارجاع دهد.

جمع  بندی

در این مقاله از نیاوران کلینیک، درباره درد کمر و پا و علت های آن صحبت کردیم. همچنین راه های پیشگیری و درمان را نیز بررسی کردیم. همانطور که می دانید، آسیب های نخاعی یکی از خطرناک ترین و مهم ترین عارضه هایی است که باید به آن توجه ویژه داشت. امیدواریم خواندن این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا