چک لیست جهت سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور

همانطور که در سایر مقالات وب سایت بیان کردیم. دیگر نمی توان منکر نقش مهم برق و انرژی الکتریسیته در صنعت و زندگی بشر شد. همچنین بیان کردیم که برق سراسری همیشه در دسترس نیست یا استفاده از آن در بعضی موارد به صرفه نخواهد بود. در این مواقع، دیزل ژنراتور نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

این اهمیت بالا و همچنین قیمت نسبتا بالای خرید و حتی تعمیر دیزل ژنراتور باعث می شود که صاحبان حقیقی و حقوقی این دستگاه اهتمام خاص و ویژه ای را به مبحث تعمیر و نگهداری از دیزل ژنراتور مبذول کنند.

ما در این مقاله سعی کردیم که چک لیستی را برای شما فراهم کنیم تا در هر موقع بدانید که برای نگهداری بهتر از دیزل ژنراتور چه مواردی باید بررسی شود. اگر طبق این چک لیست به بررسی به موقع دیزل ژنراتور خود بپردازید، عمر دستگاه خود را بسیار افزایش خواهید داد.

چک لیست ماهانه نگهداری دیزل ژنراتور

کابل های باتری و سطوح الکترولیت را هر ماه بررسی کنید. رویه های پلاستیکی را از درگاه های سلول بردارید و از مسواک و جوش شیرین برای تمیز کردن خوردگی یا کثیفی ها استفاده کنید.

سطح مایع خنک کننده و روغن موتور را بررسی کنید (روغن باید نزدیک به پر باشد بدون اینکه سرریز شود)، و به دنبال علائم نشتی در خطوط روغن یا مایع خنک کننده باشید. غلظت مایع خنک کننده را نیز بررسی کنید. باید تقریباً نصف آن آب تصفیه شده و نیمی از ضد یخ باشد. اگر در جایی زندگی می کنید که برودت هوای بیشتری دارد، سطح ضد یخ می تواند تا 60٪ (اما نه بالاتر) باشد.

دیزل ژنراتور را روشن کنید و اجازه دهید حداقل به مدت یک ساعت زیر بار برود. یعنی از برق آن استفاده کنید تا دیزل ژنراتور زیر فشار معمول قرار بگیرد. در این زمان باید آزمایش های هدایت الکتریکی انجام شود و بررسی شود که سیستم های برق رسان ژنراتور دچار نشتی نباشند.

چک لیست سالانه تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور

یک بار در سال، روی سیستم الکتریکی ژنراتور تمرکز کنید. برای انجام یک بازرسی داخلی، تمام منابع برق را خاموش کنید. سیم AC و دینام را بررسی کنید و مطمئن شوید که کاملا سالم است.

سیستم ورودی هوا را بررسی کرده و فیلتر هوا را تعویض کنید. قبل از قرار دادن فیلتر جدید، لوله های ورودی هوا را بررسی کنید. همچنین باید مطمئن شوید که هواکش در وضعیت خوبی قرار دارد

اقداماتی که باید سالانه انجام شود عبارتند از:

  • روغن را عوض کنید
  • فیلتر روغن، فیلتر بنزین و فیلتر هوا را عوض کنید
  • مایع سیستم خنک کننده تعویض کنید
  • سیم کشی و سیستم برق را بررسی کنید
  • شمع ها را در ژنراتور های غیر گازوئیل سوز عوض کنید
  • تست سوئیچ برق

دوره زمانی: روزانه (به هنگام بهره برداری)

1 – بررسی و بازدید از دیزل ژنراتور به هنگام کار و اطمینان از عدم وجود صدا و لرزش غیر عادی.

2 – بررسی و بازدید و کنترل سیستم خنک کننده سیم پیچ ژنراتور.

3 – بررسی و بازدید و کنترل سیستم خنک کننده موتور دیزل.

4 – بررسی و بازدید از درجه حرارت آب رادیاتور و اطمینان از عدم افزایش آن از مقدار مجاز طبق دستور العمل و توصیه کارخانه سازنده.

5 – بررسی و بازدید از درجه حرارت اگزوز دیزل ژنراتور و اطمینان از عدم افزایش آن از مقدار حداکثر مجاز طبق دستور العمل و توصیه کارخانه سازنده.

6 – بررسی و بازدید وکنترل و ثبت لرزش تمام قسمتهای مختلف و تعیین شده دیزل ژنراتور و اطمینان از عدم افزایش آن ها از مقادیر مجاز طبق دستورالعمل و توصیه کارخانه سازنده.

7 – بررسی و کنترل ولتاژ و جریان خروجی دیزل ژنراتور (هرسه فاز) و اطمینان از متعادل بودن مقادیر.

8 – بررسی و کنترل ولتاژ و جریان تحریک ژنراتور و اطمینان از نرمال و عادی بودن مقادیر (متناسب با میزان بار دیزل ژنراتور).

9 – بررسی و کنترل توان اکتیو و راکتیو دیزل ژنراتور و اطمینان از عدم افزایش آن ها از مقادیر مجاز (طبق دستورالعمل و توصیه کارخانه سازنده).

10 – بررسی و کنترل و بازدید از فرکانس ژنراتور و اطمینان از عدم افزایش ویا کاهش آن از مقادیر مجاز.

11 – بررسی و کنترل و بازدید ضریب قدرت ژنراتور و اطمینان از عدم منفی شدن (اثر خازنی) ضریب قدرت در مراحل مختلف باردهی دیزل ژنراتور.

12 – بررسی و بازدید و اطمینان از بازبودن دمپر جلوی رادیاتور دیزل ژنراتور.

دوره زمانی: هفتگی

1 – بررسی و بازدید روغن موتور دیزل و اطمینان از مناسب بودن کمیت و کیفیت روغن موتور (طبق ساعت کارکرد و دستورالعملهای فنی شرکت سازنده).

2 – بررسی و بازدید از آب رادیاتور و اتصالات آن و اطمینان از کافی بودن سطح آب رادیاتور و عدم وجود نشتی در اتصالات.

3 – بررسی و بازدید از مخرن گازوئیل موتور دیزل و اطمینان از پر بودن آن ها و عدم وجود نشتی اتصالات مربوطه.

4 – بررسی و کنترل و بازدید از عدم گرفتگی سطح رادیاتور موتور دیزل و تمیز نمودن سطح رادیاتور با بلوور یا هوای صنعتی (در صورت نیاز)

5 – بررسی و کنترل و بازدید از عدم نشتی روغن ار قسمت ها و قطعات مختلف موتوردیزل.

6 – تمیز نمودن کلیه سطوح دیزل ژنراتور بوسیله بلوور یا هوای صنعتی، پارچه تنظیف، برس موئی و اطمینان از عدم وجود هر گونه آلودگی.

7 – روشن و بکار انداختن دیزل ژنراتور حداقل دوبار در هفنه و هر بار به مدت 20 دقیقه و کنترل و بازدید از قسمتهای مختلف دیزل ژنراتور و اطمینان از صخت عملکرد کلیه قسمت ها.

8 – بازدید و بررسی پمپ روغن موتور دیزل ژنراتور و اطمینان از صحت عملکرد آن.

9 – بازدید و کنترل و بررسی از وضعیت باطریهای ژنراتور و اطمینان از مناسب بودن وضعیت آن ها.

دوره زمانی: ماهانه

1 – اندازه گیری مقاومت سیم پیچ استاتور دیزل ژنراتور بوسیله میگر 1000 v. و طبق دستور العمل فنی مربوطه.

2 – کنترل و بازدید از اتصالات الکتریکی جعبه اتصال کابلهای قدرت دیزل ژنراتور و اطمینان از محکم بودن آن ها

3 – کنترل و بازدید و بررسی محل اتصال کابلشوی قدرت به شینه های قدرت دیزل ژنراتور و اطمینان از عدم وجود هر گونه تغییر رنگ، ترک خوردگی، شکستگی و سوختگی آن ها.

4 – کنترل و بازدید از وضعیت روانکاری یاتاقان ها و گریسکاری مجدد آن ها (در صورت نیاز و طبق دستورالعمل شرکت سازنده).

5 – کنترل و بازدید و بررسی دمپینگ های پلاستیکی (لرزه گیر) بین پایه و فنداسیون دیزل ژنراتور و اطمینان از سالم بودن آن ها.
6 – کنترل و بازدید از فیلتر های هوا، روغن و تعویض آن ها (در صورت نیاز و طبق دستور العمل شرکت سازنده)

منبع : youtube.com

دکمه بازگشت به بالا