ویژگی های یک قرارداد خوب سئو

یکی از موضوعاتی که مدیران هر مجموعه با آن سروکار دارند، برون سپاری فعالیت های دیجیتال از جمله سفارش سئو سایت است. سئو به عنوان یکی از بخش های اساسی دیجیتال مارکتینگ، تاثیر بسزایی در رشد یا تخریب کسب و کار شما دارد. به همین خاطر برای بهینه سازی موتورهای جستجو باید از یک فرد یا تیم متخصص کمک بگیرید تا اعتبار و هزینه شما حفظ شود، اما شرایط همکاری چگونه است؟ برای جلوگیری از هرگونه تعارضات و اختلافات بر سر توافقات، باید از قرارداد سئو کمک بگیرید. در ادامه نکات ضروری در نوشتن این قرارداد را ذکر کرده ایم

قرارداد سئو چیست؛ ضروری و مهم

قرارداد سئو یه سند کتبی بین کارفرما (صاحب وب سایت) و مجری (متخصص سئو) است که شرایط و تعهدات هر دو طرف را در قبال بهینه سازی موتور جستجو (SEO) برای وب سایت مشخص می کند. برای مثال کارفرما قصد دارد عملیات بهینه سازی موتورهای جستجو را برون سپاری کند و به یک فرد مجری یا شرکت متخصص برای انجام این کار مراجعه می کند. در این حین برای شفافیت وظایف و تعهدات، باید سندی به نام قرارداد سئو نوشته و امضا شود.

اولین مزایای داشتن یه قرارداد سئو مشخص شدن تعهدات هر دو طرف است. تعیین تعهدات باعث می شود هر دو طرف از وظایف و مسئولیت های خودشان آگاه باشند و از بروز هرگونه سوء تفاهم جلوگیری شود. قرارداد سئو یک سند حقوقی، قابل پیگیری است. به همین خاطر، قبل از امضای قرارداد، حتما تحقیقات لازم را انجام دهید و یک مجری سئو معتبر و با تجربه را انتخاب کنید.توصیه می شود قبل از امضای قرارداد، تمام مفاد آن را به دقت مطالعه کنید و از اصطلاحات و تعهدات هر دو طرف مطمئن بشوید. همچنین اگر در مورد مفاد قرارداد سوالی دارید، می توانید با یه وکیل مشورت کنید.

موارد ضروری قرارداد سئو چیست؟

در مراحل قبلی با چیستی قرارداد سئو آشنا شدید. در این بخش قصد داریم شما را با موارد ضروری که باید در قرارداد نوشته شود، آشنا کنیم.

اطلاعات طرفین

در این بخش باید اطلاعات دقیق طرفین از جمله نام و نام خانوادگی، آدرس مجموعه یا آژانس و راه های ارتباطی نوشته شود. این اطلاعات به شما کمک می کند تا شخص مقابل خود را به طور دقیق بشناسید و در صورت بروز مشکل بدانید که با چه کسی در ارتباط بوده اید.

موضوع قرارداد

در این بخش باید شرح دقیق خدمات سئو نوشته شود. خدمات باید به صورت شفاف و قابل فهم برای طرفین نوشته شود و هیچ گونه ابهامی وجود نداشته باشد. برای مثال باید بنویسید که قصد بهبود رتبه کدام کلمات کلیدی را دارید، میزان افزایش ترافیک را به صورت تقریبی تعیین کنید و خدمات شما شامل کدام بخش از سئو داخلی، خارجی یا تکنیکال می شود.

مدت زمان قرارداد

پس از تعیین موضوع قرارداد و خدمات درخواستی، باید مدت زمان همکاری را نیز مشخص کنید. توصیه می شود برای انجام هر یک از بخش های قرارداد، ددلاین تعیین کنید و گزارش ماهانه یا فصلی داشته باشید تا در جریان فعالیت های انجام شده باشید. مدت زمان قرارداد به فعالیت های درخواستی وابسته است، بنابراین درخواست های عجیب نداشته باشید و به مجری فرصت کافی برای انجام تعهدات بدهید.

مبلغ قرارداد

مبلغ یکی از مهم ترین بندهای قرارداد سئو است. مبلغ دقیق قرارداد و نحوه پرداخت آن را در نسخه کتبی ذکر کنید. توصیه می شود زمان پرداخت را نیز مشخص کنید، برای مثال اگر قصد پرداخت ماهانه یا فصلی دارید، حتما در قرارداد نوشته شود. مشخص شدن اینکه هزینه ها به چه صورت پرداخت می شود، مثلا به صورت نقدی، چک یا حواله نیز به شفافیت بیشتر قرارداد کمک می کند.

تعهدات کارفرما و مجری

برای جلوگیری از هرگونه اختلاف نظر و سوتفاهم، تعهدات کارفرما و مجری باید به طور دقیق و شفاف نوشته شود. تعهدات کارفرما از جمله ارائه اطلاعات لازم، دسترسی به وب سایت و ابزارها و… باید در قرارداد درج شود. همچنین تعهدات مجری نیز باید به طور کامل نوشته شود. برای مثال ارائه گزارش های دوره ای و موضوعات درج شده در بخش موضوع قرارداد باید در این بخش نوشته شود.

فسخ قرارداد

در این بخش باید شرایط فسخ قرار از طرف کارفرما و مجری نوشته شود. همچنین باید مبلغی به عنوان جریمه یا غرامت درج شود که هریک با خروج از قرارداد ملزم به پرداخت آن باشند. البته در این بخش باید انصاف رعایت شود و فسخ قرارداد فقط در دسترس کارفرما نباشد، هر یک از طرفین در صورت عدم رعایت موارد مورد توافق، حق فسخ قرارداد را دارند.

ضمانت ها

در برخی از قراردادهای سئو، مجری ضمانت هایی رو برای رسیدن به نتایج خاص یا به دلیل دسترسی به داده ها ارائه می دهد. در ابتدای قرارداد باید میزان ضمانت و نحوه آن به طور کامل درج شود

نکات کلیدی قرارداد سئو

در ادامه چند نکته ضروری در مورد قرارداد سئو گفته می شود که هنگام مذاکره با مجری یا تیم سئو باید در نظر بگیرید.

تعیین قیمت معقول

برای تعیین قیمت خدمات سئو، با چندین فرد و تیم صحبت کنید تا با هزینه این قرارداد آشنا باشید. سپس تیمی را انتخاب کنید که با توجه به خدمات یکسان، قیمت معقولی را ارائه می دهد. ممکن است برخی سئوکاران قیمت خیلی پایینی پیشنهاد دهند که کمی شک برانگیز است؛ زیرا انجام خدمات سئو به هزینه و زمان نیاز دارد، در صورتی که هر یک از این موارد وجود نداشته باشد، نتیجه خوبی حاصل نمی شود.

تعیین زمان معقول

همانطور که در بخش قبلی خواندید، انجام فعالیت های سئو به هزینه و زمان کافی احتیاج دارد. اگر فردی تضمین می کند که در عرض یک ماه چندین کلمه کلیدی شما را به رتبه یک می رساند، کمی شک کنید. برخی از تیم ها برای جذب مشتری، ادعاهای عجیبی دارند که قابل دسترسی نیست و بعد از چندین ماه با مشکلاتی از جمله عدم انجام تعهدات مجری مواجه می شوید.

مشورت با وکیل

اگر تاکنون قراردادی برای برون سپاری با تیم یا فرد مجری امضا نکرده اید، باید محتاط  تر پیش بروید و از یک وکیل خبره کمک بگیرید. به دلیل تعهدات موجود در یک قرارداد کاری، باید با تمام مفاد آن آشنا بوده و توانایی انجام آن ها را داشته باشید. در صورتی که حتی در مورد یکی از موارد قرارداد سئو مطمئن نیستید، حتما با فردی خبره در این باره مشورت کنید

قیمت سئو سایت

قیمت سئو سایت نرخ ثابتی ندارد. زیرا سئو، یک محصول نیست که قیمت تصویب شده ای داشته باشد. هرشخص یا آژانس دیجیتال مارکتینگ با توجه به توانایی ها، پروژه های موفق قبلی، خدماتی که ارائه می کند و زمانی که برای پروژه صرف می کند، قیمتی را برای کارفرما در نظر می گیرد. شما باید با توجه به رزومه شرکت یا متخصص سئو و خواندن نظرات کارفرماهای قبلی تصمیم بگیرید که با چه شرکت یا شخصی قرارداد سئو امضا کنید

مراحل انجام سئو

برای فرآیند سئو سایت شما باید مراحل زیر طی شود تا شاهد افزایش ورودی و فروش از طریق سایت خود باشید. البته مراحل برای هر متخصص سئو و هر آژانسی ممکن است متفاوت باشد و مراحل انجام یک سایت نوپا و سایتی که قبلا سئو شده متفاوت هتس. اما به طور کلی مراحل انجام یک پروژه سئو عبارت است از:

آنالیز سایت: در قدم اول سایت شما بررسی می شود که در حال حاضر سایت شما در چه وضعیتی قرار دارد.

آنالیز رقبا: در این مرحله رقبای شما باید بررسی شوند که در چه وضعیتی قرار دارند. آیا رقبا قوی هستند یا ضعیف؟

ایجاد ساختار مناسب: برای سایت شما در این مرحله یک استراتژی کلی برای سایت شما تدوین می شود.

تحقیق کلمه کلیدی: تحقیق کلمه کلیدی مهمترین بخش یک پروژه سئو است و اگر اشتباه انجام شود، بقیه مراحل بیهوده می شوند.

بهینه سازی سئو داخلی(On-Page SEO): کارهایی مانند تولید محتوا، لینک سازی داخلی و … در این مرحله انجام می شود.

بهینه سازی سئو خارجی(Off-Page SEO): بعد از بهینه سازی سئو داخلی، فرآیند سئو خارجی مثل رپورتاژ، بک لینک و … انجام می شود تا سایت شما بیشتر دیده شود و اعتبار بیشتری بگیرد.

بهینه سازی سئو تکنیکال: در این مرحله هم ایردات فنی سایت مثل بهبود سرعت سایت، بهبود url های سایت و … انجام می شود.

دکمه بازگشت به بالا