علمی و پزشکی

ورزش های دیسک کمر مهره 4و5

حرکات ورزشی برای درمان دیسک کمر , حرکات گسترده ای که در قسمت بالایی بدن ما انجام می شود، به دلیل وجود یک سیستم اسکلتی بسیار انعطاف پذیر است. خلاف سایر قسمتهای بدن، در بخش کمر یک استخوان بلند و مفصل دار وجود ندارد بلکه تعدادی استخوان کوچک به یکدیگر متصل اند که حرکات آکاردئونی آن ها می تواند امکان خم و راست شدن، چرخش و حرکات آزادانه و وسیع را برای ما فراهم کرده است.

دیسک کمر چیست؟

مهره ی موجود در کمر دارای پنج استخوان کوچک است که علاوه بر کنترل حرکات، وظیفه ی رشته های عصبی مرکزی یعنی نخاع را نیز برعهده دارد. برای اینکه حرکات این استخوان ها در کنار هم به سادگی انجام شود و ساییدگی میان آن ها پیش نیاید، صفحات نرم و عضروفی کوچکی در میان آن ها قرار گرفته که دیسک نامیده می شود.

دیسکها صفحاتی مستحکم هستد که از دو لایه ی بیرونی سخت و درونی نرم تشکیل شده اند. این دیسک ها عملکرد بسیار مهمی در سیستم اسکلتی و عصبی بدن ما دارند. وجود آن ها باعث کی شود که بتوانیم به راحتی به جهات گوناگون حرکت کنیم. و می توانند از وارد شدن ضربات به ستون فقرات جلوگیری می کند. در واقع بارهایی که به ستون فقرات وارد می شود توسط این دیسک های انعطاف پذیر خنثی می شود.

بیرون زدگی دیسک کمر

اگر این صفحات میان مهره ای دچار آسیب شوند می توانند ما را دچار مشکل کنند. دیسک کمر معمولاً در افراد 30 سال به بالا بروز پیدا می کند و یک روند تدریجی دارد.

اولین و مهم ترین نشانه ی این بیماری، درد است. درد در ناحیه کمر یا پشت پا که می تواند تا مچ پا نیز ادامه پیدا کند. در برخی بیماران این درد صرفاً در کمر احساس می شود، در برخی دیگر درد به سمت لگن و پاها نیز منتشر می شود و در برخی دیگر ممکن است علائمی چون احساس سوزن سوزن شدن یا خواب رفتگی در پاها نیز دیده شود. جراح دیسک کمر با مشاهده ی نتایج تست MRI  یا نوار عصب عضله می تواند آسیب به دیسک را تشخیص دهد.

درمان دیسک کمر با ورزش

درمان های دارویی و غیر دارویی گوناگونی برای کمک به درمان عوارض دیسک کمر وجود دارد. دیسک آسیب دیده مجدد قابل بازیابی و ترمیم نیست اما با انجام روش های گوناگون می توان از درد و فشار وارد بر سیستم عصبی جلوگیری نمود. یکی از این روش ها حرکات ورزشی برای درمان دیسک کمر است تا فشار وارد بر ستون مهره کنترل شود.و این سوال مطرح میشود که ایا با ورزش دیسک کمر خوب میشود

حرکات ورزشی برای درمان دیسک کمر

انجام حرکات فیزیکی در بیماران مبتلا به آسیب های دیسک کمر حتما باید با نظارت و مشورت جراح ستون فقرات تهران انجام شود چون ممکن است آسیب بیشتری به بیمار وارد کند. جراح مغز و اعصاب ممکن است درمان های دارویی و ورزشی را به طور هم زمان تجویز کند تا اثر بهتری داشته باشد.

اصل اولیه در درمان نشانه های بیماری با استفاده از ورزش برای دیسک کمر و سیاتیک این است که شما تقویت عضلات پشت و همسترینگ می توانید فشار وارد بر ستون فقرات خود را کاهش دهید. علاوه بر آن، ورزش منجربه بهبود جریان خون در ستون فقرات برای کمک به بهبود بخش آسیب دیده نیز می شود.

بهتر است برای خود یک برنامه تمرینی سبک روزانه داشته باشید و در صورت نیاز به تدریج بر شدت آن بیافزایید. در تمامی تمرینات توجه داشته باشید که باید از خم شدن، بلندکردن و پیچاندن خودداری کنید تا آسیبی به شما وارد نشود.

تمرین 1-کشش ملایم زانو به سینه

یکی از حرکات ورزشی برای درمان دیسک کمر  برای شروع تمرین است که می تواند با تاثیرگذاری بر عضلات پشت، درد را تسکین دهید.

ابتدا به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را تا جایی خم کنید که کف هر دو پا بر روی زمین قرار بگیرد. با یک پای خود شروع کنید و با کمک دستتان، زانو را به آرامی به سمت قفسه سینه خود بکشید. در این حالت باید کشش ملایمی را در پشت خود احساس کنید. این حرکت را به مدت 10 ثانیه ادامه دهید و چندین بار تکرار کنید. سپس همین حرکت را برای پای دیگر خود تکرار کنید.

تمرین 2- کشش گاو و گربه

این نوع از حرکات ورزشی برای درمان دیسک کمر در کاهش درد کمر شما بسیار موثر خواهد بود چون فضای میان مهره ها را باز می کند تا فشار از روی دیسک برداشته شود و ستون فقرات حرکت آزادانه داشته باشد.

برای این کار، دست ها و زانوها یخود را تا زمین پایین بیاورید تا بدنتان حالتی شبیه به میز به خود بگیرد و پشتتان کاملاً صاف باشد. سپس نفس عمیق بکشید و شکم خود را به آرامی به سمت زمین پایین بیاورید. سرتان باید به سمتی باشد که تقاطع سقف و دیوار را با چشمتان ببینید. حال عمل بازدم را انجام دهید و پشت خود را بالا ببرید. این بالا بردن شبیه به حالت گربه ی عصبانی است که یک قوس گرد در کمر شما ایجاد می کند. در این حالت سرتان به سمت پایین است و می توانید پاهایتان را ببینید. ده بار این کار را انجام دهید و در ست های دو تا سه تایی با استراحت کافی میان ست ها تکرار نمایید.

 

تمرین 3- کشش خم شدن پشت

این ترکیب از حرکات ورزشی برای درمان دیسک کمر می تواند بر عضلات پشت و ستون فقرات اثر بگذارد و تنش های این نقاط را آزاد کند تا منجر به کاهش درد شود.

به پشت روی زمین دراز بکشید. دست های خود را دور زانوها بپیچید و زانوهای خود را به سمت قفسه سینه بکشید. در همین حالت سر خود را از روی زمین بلند کنید. با انجام این حرکت کشش را در وسط کمر خود احساس خواهد کرد. این حرکت را به مدت 10 ثانیه ادامه دهید و پنج تا 10 بار تکرار کنید.

تمرین 4- کشش رفع فشار ستون فقرات

از آنجا که در مشکلات دیسک کمر، این دیسک ها فشرده می شوند. تمرین های کششی که می توانند فاصله ای میان مهره ها ایجاد کنند، فشار روی ستون فقرات را کاهش می دهند.

برای انجام این تمرین به وسیله یا جایی احتیاج دارید که برای آویخته شدن به اندازه کافی محکم باشد. مثلاً میله بارفیکس که به چارچوب در نصب می شود یا میله های بارفیکس موجود در پارک های بازی یا باشگاه های ورزشی. با دست های خود میله را محکم نگهدارید. اگر به دلیل بلندی قدتان پاهایتان همچنان با زمن در تماس است، آن ها را از زانو خم کنید. برای حدود 30 ثانیه از میله آویخته بمانید و این حرکت را سه بار تکرار کنید.

تمرین 5- کشش عضله پیریفورمیس

پیریفورمیس یک عضله کوچک در باسن است که ایجاد کشیدگی در آن می تواند درد کمر به خصوص در افرادی که دچار مشکل سیاتیک هستند را کاهش دهد.

به پشت روی زمین دراز بکشید و زانوهای خود را طوری خم کنید که کف پاهایتان بر روی زمین قرار گیرد. یک پای خود را از روی زمین بردارید و مچ را روی پای دیگر قرار دهید. در این حالت یک مثلث با قائده رو به بالا تشکیل می شود. حالا با کمک دستتان پای خم شده را به سمت قفسه سینه بکشید. در این حالت کششی را در باسن پای مخالف احساس خواهید کرد. سپس از حرکت را با پای دیگر تکرار کنید.

تمرین 6- کشش همسترینگ نشسته

این تمرین از حرکات ورزشی برای درمان دیسک کمر یک روش بسیار موثر اما حساس است که همه بیماران نمی توانند آن را انجام دهند. کار بر روی عضلات همسترینگ می تواند فشار را از روی ستون فقرات کم کرده و درد را کاهش دهد. بهتر ایت این حرکت پس از بهبودی و انجام درمان های دیگر برای تقویت عضله انجام شود. پس برای انجام آن با پزشک خود مشورت کنید.

روی یک صندلی بنشینید و پاهای خود را روی زمین قرار دهید. یک پا با زاویه 90 درجه روی زمین قرار گرفته و پای دیگر را به صورت کشیده دراز کنید به طوری که پاشنه ی پا روی زمین باشد. سپس درحالی که پشتتان صاف است، روی پای کشیده به جلو خم شوید. در این حالت باید در پشت و ران خود کشش را احساس کنید. در حدود 10 تا 30 ثانیه این کشش را نگهدارید و سپس با پای مخالف تکرار کنید.

تمرین 7-کشش دمر

این کشش می تواند به دیسک کمک کند تا به جای خود باز گردد. انجام این تمرین ممکن است برای همه افراد راحت نباشد پس در ابتدا این کار را به آرامی انجام دهید و اگر دردی احساس کردید بلافاصله تمرین را قطع کنید.

با صورت و دمر روی زمین دراز بکشید. ساعدهای دستان خود را در کنار بدن و روز زمین قرار دهید. در این حالت آرنج ها با زاویه 45 درجه خم می شوند. سر خود را در همین حالت به آرامی بالا بیاورید. در این حالت باسن باید با زمین در تماس باشد. فشار را به سمت بالا ادامه دهید تا آرنج ها زاویه 90 درجه به خود بگیرند. 10 تا 15 ثانیه در همین وضعیت بمانید. سپس به حالت اولیه باز گردید. این کار را چند بار تکرار کنید.

این حرکات ورزشی برای درمان دیسک کمر برای ایجاد کشش و تقویت عضلات پشت موثر هستند تمرین هایی را نیز می توانید برای تقویت عضلات شکمی انجام دهید. در نظر داشته باشید که برای مبتلایان به این مشکل باید از انجام ورزش های سنگین و متداول بدون مشورت با پزشک خودداری کنند. درصورت انجام دادن حرکات نادرست ممکن است بیماری شدت بگیرد یا با آسیب بدتری مواجه شوید. برای مثال اگر سیاتیک دارید نباید حرکات همسترینگ انجام دهید. علاوه بر این حرکات، شنا کردن و انجام حرکات ورزشی در آب می تواند بسیار کمک کننده باشد چون آب، فشارهای خارجی را برطرف می کند.

دیسک کمر یکی از بیماری هایی است که بسیاری از افراد در سنین مختلف به آن مبتلا می شوند. کمر درد از علائم شایع فتق دیسک کمر است. دیسک کمر در بسیاری از موارد می تواند بدون جراحی و تنها با انجام ورزش دیسک، قابل درمان باشد. البته اینکه چه ورزش هایی برای شما مفید است را فقط بهترین متخصص ستون فقرات در تهران می تواند تشخیص دهد. پس در صورت احساس کمر درد یا هرگونه درد در ناحیه ستون فقرات، لازم است در درجه اول به دکتر ستون فقرات مراجعه نمایید. بهترین جراح دیسک کمر در تهران پس از تشخیص نوع بیماری، در صورتی که به ورزش نیاز داشته باشید، ورزش دیسک کمر مهره 4و5 را به شما آموزش می دهد.

در این مطلب می خواهیم درباره یکی از موارد شایع دیسک، یعنی دیسک مهره 4و5 ستون فقرات با شما صحبت کنیم و بگوییم ورزش دیسک کمر مهره 4و5 چیست. اگر شما هم با این بیماری رو به رو هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید، همچنی می توانید با مراجعه به کلینیک دکتر نوری و یا تماس با شماره 02188021345 سوالات خود را مطرح نمایید و وقت مشاوره بگیرید.

سوالات درباره دیسک

سوالی که همیشه بیماران مبتلا به بیماری دیسک کمر می پرسند این هست که آیا این دیسک بیرون زده و یا پاره شده کمر من با درمان غیرجراحی دیسک امکان پذیر هست ؟خوشبختانه پاسخ به این سئوال مثبت هست. واقعیت این هست حتی جراحان ستون فقرات هم اول درمان غیرجراحی دیسک را توصیه می کنند چرا که می دانند اغلب مبتلایان به بیماری دیسک کمر، سیاتیک و کمردرد با درمان بدون جراحی دیسک بهبود می یابند.

حالا این سئوال پیش میاد چه کسانی باید حتما جراحی دیسک کمر را انجام دهند؟

برای تعیین نوع درمان مبتلایان به دیسک کمر این بیماران دو دسته می شوند گروه اول بیمارانی هستند که از همان اول باید تحت درمان جراحی دیسک قرار گیرند این بیماران شامل کسانی هستند که دچار بدتر شدن نقایص عصبی همراه با میلوپاتی یا سندرم دم اسب هستند. سخت شد؟ نگران نباشید این گروه عده بسیار کمی از بیماران هستند و تمامی پزشکان این گونه بیماران را تشخیص داده و به جراح ستون فقرات ارجاع می دهند. اما گروه دوم بقیه بیماران هستند که اول باید تحت درمان غیرجراحی قرار گیرند چرا که اکثر آنها به این درمان پاسخ خواهند داد.

کمر درد

کمردرد می تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند فتق دیسک، استئوآرتریت، پوکی استخوان، تنگی کانال نخاعی، چاقی، فشار، وضعیت بد بدن، سیاتیک، اسکولیوز، سیگار کشیدن، اسپوندیلولیستزیس، اسپوندیلیت آنکیلوزان، بیماری دژنراتیو دیسک، عدم فعالیت بدنی، آسیب، ضعف عضلات پشت، عفونت، بلند کردن اجسام سنگین، ساکروایلییت و تومورهای نخاعی. همه اینها دلایل احتمالی کمر درد هستند که ممکن است افراد با آن مواجه شوند.

دیسک کمر مهره 4و5

بخش L4-L5 از مهره های L4 و L5 تشکیل شده است. بدنه های مهره L4 و L5 در جلو بالاتر از پشت قرار دارند. بین مهره های L4-L5 دیسکی قرار دارد که از یک ماده ژل مانند به نام هسته پالپوزوس تشکیل شده است که توسط حلقه فیبری به نام حلقه فیبروزوس احاطه شده است. این دیسک به عنوان ضربه گیر و بالشتک عمل می کند و از ساییده شدن مهره ها به یکدیگر در حین حرکات ستون فقرات جلوگیری می کند.

حفظ انحنای طبیعی ستون فقرات کمری به ارتفاع دیسک L4/L5 بستگی دارد. ریشه های عصبی نخاعی L4 از طریق روزنه های استخوانی کوچک از کانال نخاعی خارج می شوند و به اعصاب دیگر متصل می شوند و اعصاب بزرگتری را تشکیل می دهند.

برآمدگی دیسک و فتق در قسمت تحتانی کمر بیشتر در بخش L4-L5 یا در سطح دیده می شود. از آنجا که آنها عملکردهای باربری را انجام می دهد که از بدنه های بالایی پشتیبانی می کند، به این بخش بیشترین فشار وارد می شود. بخش L4-L5 به دلیل استرس بیش از حدی که در معرض آن است، اغلب محلی برای برآمدگی دیسک ستون فقرات است.

بخش L4-L5 ستون فقرات مستعد ابتلا به انواع آسیب ها و اختلالات است. مشکلات رایج عبارتند از مشکلات مفصل فاست به دلیل تحرک زیاد، استهلاک دیسک منجر به فتق، اسپوندیلولیز شامل شکستگی استخوان در این سطح، سرخوردگی مهره که با افزایش سن رخ می دهد، و تنگی کانال نخاعی ناشی از باریک شدن سوراخ های عصبی و کانال نخاعی. آسیب های خارجی مانند تصادفات نیز می توانند باعث شکستگی یا دررفتگی شوند. اگرچه نادر است، تومورها ممکن است در این ناحیه ایجاد شوند.

ورزش مناسب برای درمان دیسک کمر مهره 4و5 چیست؟

ورزش دیسک کمر مهره 4و5 از پایه های درمان فتق دیسک کمر مهره 4و5 هست. این درمان به تنهایی و یا در کنار درمان بدون جراحی دیسک می تواند نقش مفید و موثری برای درمان دیسک و پیشگیری از عود آن داشته باشد.

ورزش شماره 1

روی زمین به پشت بخوابید به طوریکه کمر شما روی زمین قرار بگیرد، سپس یکی از دستان خود را در قسمت گودی کمر قرار دهید و شکم را به سمت داخل بکشید و به مدت 10 ثانیه نگهدارید. پس از 10 ثانیه شل کنید. این ورزش را روزانه 10 بار و هر بار به مدت 10 ثانیه تکرار نمایید.

ورزش شماره 2 

روی زمین به پشت بخوابید، طوریکه کمر شما روی زمین قرار بگیرد. سپس پای راست خود را از قسمت زانو خم کنید و با دو دست زیر زانو را گرفته و به سمت قفسه سینه بکشید. به مدت 5 ثانیه در این حالت بمانید و سپس به حالت اولیه بازگردید و همین حرکت را روی پای مخالف انجام دهید. این ورزش را میبایست روزانه 10 بار و هر بار به مدت 10 ثانیه تکرار نمایید.

ورزش شماره 3 

روی زمین به پشت بخوابید به طوریکه شکم شما روی زمین قرار بگیرد؛ حالا هر دو پا را از زانو خم کنید و به سمت شکم بیاورید، در همین حالت تا 10 بشمارید و دوباره به حالت اول بازگردید. این حرکت نیز 10 بار در روز و هر بار 10 ثانیه شمارش، مناسب است.

ورزش شماره 4

روی زمین به پشت بخوابید، به طوریکه شکم شما روی زمین قرار بگیرد. پای راست را از روی زمین بلند کنید و به حالت عمود بر زمین قرار دهید. به این شکل که ابتدا پای خود را از روی زمین بلند کنید، سپس زانوی خود را تا زاویه 90 درجه باز کنید و سپس پای خود را صاف کنید و به حالت عمودی قرار دهید. این حالت را 10 ثانیه حفظ کنید و سپس به حالت اولیه باز گردید و همین حرکت را روی پای مخالف اجرا کنید. این تمرین را میتوانید به مدت 10 بار و هر بار 10 ثانیه انجام دهید.

ورزش شماره 5

روی زمین به پشت بخوابید به طوریکه کمر شما روی زمین قرار بگیرد. هر دو دست خود را به هم قلاب کنید و آن را زیر سر قرار بدهید. سپس سر و شانه خود را بلند کنید تا جایی که روی عضلات شکم خود فشار حس نمایید. این حالت را به مدت 5 ثانیه حفظ کنید، سپس به حالت اولیه بازگردید و 10 ثانیه استراحت نمایید. این تمرین را میتوانید به مدت 10 بار و هر بار 10 ثانیه انجام بدهید.

ورزش شماره 6

 روی زمین به پشت بخوابید به طوریکه کمر شما روی زمین قرار بگیرد. زانو را خم کنید و کف پاها را روی زمین بگذارید. دست ها را زیر سر قلاب کنید و سپس شروع کنید پاها را به فرم دوچرخه سواری حرکت دهید. به عبارت دیگر در حالت خوابیده حرکت دوچرخه سواری را تقلید نمایید. این ورزش کمر را 10 بار تکرار کنید.

ورزش شماره 7 – حالت گربه و شتر

در حالتی که زانوها و دست ها را روی زمین گذاشته اید، قرار بگیرید، شکم را به سمت داخل بکشید و کمر با به طرف بالا قوز کنید (مانند یک شتر کوهان دار) سپس سر را به سمت پایین خم کنید. سپس سر را به سمت بالا بیاورید و کمر خود را به حالت گود (مانند یک گربه) بگیرید. این حرکات متناوب گربه و شتر را 10 بار تکرار کنید.

 ورزش شماره 8

به حالت چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید. به صورتی که زانوها و کف دست ها روی زمین باشد. حال دست راست و پای چپ را از روی زمین بلند کنید و به حالت کشیده 10 ثانیه در این حالت بمانید. سپس همین حرکت را با پای راست و دست چپ تکرار کنید.

ورزش شماره 9

روی زمین دراز بکشید طوریکه شکم شما روی زمین قرار بگیرد. سپس آرنج دست ها را روی زمین قرار دهید و روی نیم تنه بلند شوید. در این حالت پای راست خود را بالا بیاورید و به مدت 10 ثانیه نگهدارید، سپس پای راست را به آرامی پایین بیاورید و 10 بار تکرار کنید. پس از اتمام حرکت پای راست، پای چپ را بالا بیاورید و همین حرکت را به مدت 10 بار تکرار نمایید.

ورزش شماره 10

روی زمین به شکم بخوابید به طوریکه شکم شما روی زمین قرار بگیرد. در همین حالت سر و گردن خود را بالا بیاورید و به سمت پشت خم نمایید، به مدت 10 ثانیه در همین حالت بمانید. سپس به حالت اولیه بازگردید. این حرکت را روزانه 10 بار تکرار کنید.

ورزش شماره 11

روی زمین به شکم بخوابید به طوریکه کمر شما روی زمین قرار بگیرد، سپس زانوی راست خود را به پشت خم کنید، طوری که کف پای شما به باسن نزدیک شود. به مدت 10 ثانیه در همین حالت بمانید سپس به حالت اول بازگردید و این حرکت را روی پای مخالف انجام دهید. این حرکت را 10 بار در روز و به مدت 10 ثانیه تکرار نمایید.

ورزش شماره 12

روی زمین به کمر بخوابید به طوریکه کمر شما روی زمین قرار بگیرد. سپس پای راست خود را بدون اینکه زانو خم شود، تا جایی که امکان دارد بالا ببرید و به حالت عمود بر زمین نگهدارید. به مدت 10 ثانیه در همین حالت بمانید و سپس به حالت اول بازگردید. سپس همین کار را با پای چپ انجام دهید. این حرکت باعث تقویت تاندون های عضلات همسترینگ موجود در پشت ران می شود.

ورزش شماره 13

روی زمین بنشینید و پاهای خود را دراز کنید. پای چپ خود را به سمت شکم جمع کنید و به سمت انگشتان پای راست خم شوید. دست راست را بدون اینکه زانوی شما خم شود؛ به سمت انگشتان پای راست بکشید. سپس به مدت 10 ثانیه در همین حالت بمانید. دوباره به حالت اول بازگردید و همین حرکت را 10 بار تکرار نمایید. این تمرین را با پای مخالف هم انجام دهید.

ورزش شماره 14

روی زمین به کمر بخوابید و زانوها را خم کنید طوریکه کف پاها روی زمین قرار بگیرد. سپس دست ها را روی شکم بگذارید و با چرخاندن لگن و سفت کردن عضلات شکم، گودی کمر را به زمین فشار دهید. به مدت 5 ثانیه در همین حالت بمانید و سپس به حالت اولیه بازگردید و 10 ثانیه استراحت کنید. این تمرین را روزانه 10 بار تکرار کنید .

ورزش شماره 15

روی زمین به کمر بخوابید به طوریکه کمر شما روی زمین قرار بگیرد، سپس زانوها را خم کنید و عضلات باسن را کاملا منقبض نمایید. به طوریکه باسن تا حد امکان از زمین بالا آورده شود. 5 ثانیه خود را در این وضعیت نگه دارید. سپس بتدریج به حالت اولیه برگردانید. این تمرین را 10 بار در روز تکرار نمایید.

ورزش های فوق بهترین ورزش دیسک کمر مهره 4و5 هستند. این ورزش ها را از 10 بار و در اول صبح شروع کنید و به یاد داشته باشید که ورزش ها حتما در ساعات اولیه صبح انجام شود. سپس با توجه به افزایش قدرت عضلات، 3 بار در روز آن ها را انجام دهید. تعداد آنها را از 10 بار تا 40 بار با گذشت زمان افزایش دهید. در صورتی که در باره انجام این ورزش ها سوال دارید می توانید با کلینیک دکتر نوری با شماره 02188021345 تماس بگیرید. امیدواریم با خواندن این مطلب اطلاعات مناسبی درباره ورزش دیسک کمر مهره 4و5 به دست آورده باشید.

 فیلم ورزش دیسک و سیاتیک را می توانید در سایت دکتر نوری مشاهده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا