آشپزی

مواد لازم برای تهیه شاه پلو مخلوط مجلسی

شاه پلو مخلوط، غذایی مجلسی و رنگارنگ است که از دیرباز در سفره ایرانی ها جایگاه ویژه ای داشته است. این غذا که با ترکیب گوشت، برنج، سبزیجات و مغزها، درست می شود طعمی بی نظیر و ظاهری چشم نواز دارد و می تواند زینت بخش سفره های مهمانی شما باشد. در این مطلب از ای بی سی مگ، طرز تهیه شاه پلو مخلوط مجلسی را به صورت مرحله به مرحله و با نکات مهم آن به شما آموزش می دهیم تا بتوانید این غذای لذیذ را به راحتی درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شاه پلو مخلوط مجلسی

برای درست کردن شاه پلو مخلوط نیاز به مواد زیر خواهید داشت:

مواد لازم برای پخت گوشت
لوبیا قرمز 1 پیمانه
گوشت راسته گوسفندی 500 گرم
برنج 3 پیمانه
پیاز 1 عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
هویج 1 عدد
آب نارنج (یا آب غوره یا آب لیمو) ½ پیمانه
زعفران دم کرده به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و پودر سیر به مقدار لازم
چوب دارچین 1 عدد
پاپریکا 1 قاشق چایی خوری
روغن به مقدار لازم
مواد لازم برای تزیین
زرشک ½ پیمانه
خلال بادام و پسته هر کدام ¼ پیمانه
بادمجان 2 عدد
جعفری خرد شده به مقدار لازم

طرز تهیه شاه پلو مخلوط با گوشت

طرز تهیه شاه پلو مخلوط با گوشت به صورت گام به گام

برای درست کردن این غذای خوشمزه و لذیذ، مراحل زیر را به صورت مرحله به مرحله طی کنید:

مرحله ی اول طرز تهیه شاه پلو مخلوط: آماده سازی گوشت

برای درست کردن این غذا باید لوبیا قرمز را از شب قبل خیس کنید. سپس با کمی آب در قابلمه بریزید و نیم پز کنید. بعد از پخت، لوبیاها را کنار بگذارید.

پیازها را نگینی خرد کنید. سپس در یک قابلمه روغن بریزید و روی حرارت ملایم گرم کنید. پیازها را به روغن اضافه کنید و تفت دهید تا شیشه ای و نرم شوند.

حال نوبت آن است که گوشت راسته گوسفندی را به صورت ریز خرد کرده و به پیازها اضافه کنید. با حرارت بالا گوشت را تفت دهید تا قهوه ای رنگ شود.

رب گوجه فرنگی، پودر سیر، فلفل سیاه، پاپریکا و چوب دارچین را به گوشت اضافه کنید و به مدت 2 دقیقه تفت دهید تا عطر ادویه ها آزاد شود.

2 لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید، حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید. به مدت 1 ساعت صبر کنید تا گوشت بپزد.

راسته با استخوان گوسفندی پویا پروتئین - 1 کیلوگرم

رب گوجه فرنگی روژین مقدار 400 گرم

53,950

48,560

تومان

مرحله ی دوم طرز تهیه شاه پلو مخلوط: اضافه کردن مواد دیگر

در این مرحله از پخت شاه پلو مخلوط، هویج را به صورت حلقه ای خرد و به همراه لوبیاهای نیم پز شده به گوشت اضافه کنید. سپس آب نارنج (یا آبغوره یا آب لیمو) را نیز اضافه کنید و به مدت 1 ساعت دیگر به پخت مواد ادامه دهید. در اواسط پخت نیز می توانید نمک و زعفران دم کرده را به مواد اضافه کنید.

مرحله ی سوم طرز تهیه شاه پلو مخلوط: آماده سازی مواد برای تزیین غذا

زرشک، خلال بادام و خلال پسته را در یک تابه کوچک با هم مخلوط کنید. سپس به زرشک ها کمی شکر اضافه کنید و همراه با کره به مدت کمتر از 1 دقیقه تفت دهید. سپس زرشک ها را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

بعد از زرشک به سراغ بادمجان ها بروید، آن ها را پوست بگیرید، مکعبی خرد کنید و به مدت 30 دقیقه در آب و نمک خیس کنید تا تلخی شان گرفته شود. بعد از 30 دقیقه، بادمجان ها را آبکش کرده و در تابه با کمی روغن سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند.

جعفری را نیز ساطوری خرد کنید و کنار بگذارید. تمام مواد لازم برای تزئین شاه پلو را می توانید از سوپرمارکت مجله خبری ای بی سی مگ تهیه کنید:

مرحله ی چهارم طرز تهیه شاه پلو مخلوط: پخت برنج

برنج را به مدت 1 ساعت با آب و نمک خیس کنید. سپس یک قابلمه آب را روی حرارت بالا قرار دهید تا جوش بیاید. بعد از جوش آمدن آب، برنج را به همراه کمی نمک به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 7 تا 10 دقیقه (یا تا زمانی که برنج نیم پز شود) بپزد. سپس برنج را آبکش کنید.

مرحله ی پنجم طرز تهیه شاه پلو مخلوط: دم گذاشتن برنج

قابلمه ای را که برای پخت برنج انتخاب کرده اید، روی حرارت ملایم گرم کنید. ته دیگ مورد نظرتان را کف قابلمه قرار دهید. برنج آبکش شده را به طور یکنواخت داخل قابلمه بریزید. در این مرحله، برای اینکه برنج عطر و بوی بهتری بگیرد، مقداری از آن را با زعفرانی مخلوط کرده و روی برنج ساده بریزید.

مرحله ی اختیاری: می توانید مقداری از مواد گوشتی و موادی که برای تزیین گذاشته اید را لابه لای برنج بریزید، اما به طور کلی برای حفظ زیبایی و طعم بهتر غذا، بهتر است این کار را بعد از دم کشیدن برنج انجام دهید.

پس از آن، روی قابلمه دم کنی گذاشته و درب قابلمه را بگذارید. شعله پخش کن را نیز زیر قابلمه قرار دهید، حرارت را کمی بالا ببرید و حدود 10 دقیقه صبر کنید تا بخار کاملاً داخل قابلمه جمع شود. سپس حرارت را به کم ترین حد ممکن برسانید و به مدت 45 دقیقه تا 1 ساعت (بسته به نوع برنج و شعله گاز) صبر کنید تا پلو دم بکشد.

مرحله ی آخر طرز تهیه شاه پلو مخلوط: سرو غذا

بعد از دم کشیدن کامل برنج، حرارت را خاموش کنید. درب قابلمه را بردارید و به آرامی با چنگال برنج را زیر و رو کنید تا هوادهی شود.

مواد گوشتی که از قبل آماده کرده اید را به آرامی لابه لای برنج بریزید و با هم مخلوط کنید. دقت کنید که هنگام مخلوط کردن مواد، به برنج فشار نیاورید تا له نشود. در نهایت پلو را در ظرف مورد نظر بکشید و با جعفری خرد شده و یا هر نوع تزیین دلخواهتان تزیین کنید.

نکات مهم در تهیه شاه پلو مخلوط

مهم ترین نکاتی که هنگام درست کردن این غذای خوشمزه باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • از گوشت تازه و با کیفیت برای پخت خوراک استفاده کنید. گوشت گوسفندی راسته یا سردست برای این غذا مناسب هستند.
  • برنج ایرانی مرغوب مانند طارم یا هاشمی انتخاب کنید تا پلو عطر و طعم بهتری داشته باشد.
  • لوبیا قرمز را به مدت 12 تا 24 ساعت قبل از پخت خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود.
  • از زعفران دم کرده با کیفیت برای عطر و رنگ بهتر غذا استفاده کنید.
  • زرشک، خلال بادام و پسته را حتماً از قبل خیس کنید تا نرم شوند.
  • برای اینکه شاه پلو مخلوط شما عطر و طعم دل انگیز تری به خود بگیرد، می توانید مقداری هل و گلاب نیز به مواد میانی آن بیفزایید.

راهنمای خرید گوشت قرمز و جگر به روش سرآشپزهای حرفه ای

در مجموع

در این مطلب، نحوه تهیه شاه پلو مخلوط مجلسی را به صورت مرحله به مرحله و با نکات مهم آن به شما آموزش دادیم. امیدواریم با استفاده از این دستور تهیه، بتوانید این غذای خوشمزه را به بهترین نحو برای خود و عزیزانتان طبخ کنید.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا