صنایع پربازده در یک سال اخیر

اگر شما هم از افرادی هستید که به صورت مستقیم در بازار بورس فعالیت می کنید، حتما به دنبال راهی برای پیدا کردن پربازده ترین سهام برای سرمایه گذاری در بورس هستید. احتمالا تا به حال، از روش های مختلف تحلیل برای شناسایی این سهم ها استفاده کرده اید یا حتی از دانش تحلیل گران حرفه ای کمک گرفته اید. در این مطلب به بررسی سهام پربازده بورس در یک سال اخیر می پردازیم و نحوه شناسایی پرسودترین سهم های بازار را به شما معرفی می کنیم.

صنایع پربازده در یک سال اخیر

برخی از سهام داران معتقدند که برای انتخاب سهام پربازده در سال جاری، باید به سهم های پرسود در سال گذشته هم توجه کرد. یک راه مناسب برای شناسایی پربازده ترین سهام 1402 بررسی صنایع پربازده در این سال است. در جدول زیر ده صنعت پربازده سال 1402 را مشاهده می کنید:

ردیف

صنعت

میانگین بازدهی در سال 1402

1

فعالیت های هنری، سرگرمی و خلاقانه

201 درصد

2

محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری

126 درصد

3

محصولات چرمی

80 درصد

4

انبوه سازی، املاک و مستغلات

58 درصد

5

چاپ

55 درصد

6

لاستیک و پلاستیک

53 درصد

7

سیمان، آهک و گچ

37 درصد

8

وسایل ارتباطی

35 درصد

9

کانی غیرفلزی

32 درصد

10

حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات

31 درصد

معرفی سهام پربازده در یک سال اخیر به تفکیک صنایع

همان طور که اشاره کردیم، برای پیدا کردن پربازده ترین سهام بورس می توانی صنایع برتر بازار را شناسایی و سهم های فعال در این صنایع را بررسی کنیم. هر سرمایه گذار به یک یا چند صنعت خاص علاقه دارد یا آینده روشنی را برای تعدادی از صنایع پیش بینی می کند. با ایجاد یک فهرست از سهم های برتر بورس به تفکیک صنایع، می توان بهترین گزینه در صنایع مختلف را پیدا کرد و بخشی از سرمایه خود را به تعدادی از سهم های موجود در این فهرست اختصاص داد.

در ادامه به معرفی یکی از ساده ترین روش های ممکن برای شناسایی سهام پربازده بورس می پردازیم. پس از آشنایی با این روش می توانید فهرستی از سهام پربازده بازار را تهیه کنید و از آن، در تصمیم گیری های مالی خود کمک بگیرید.

چگونگی شناسایی سهام پربازده

سامانه ریسرچ آگاه یکی از معتبرترین سامانه های موجود است که می توانید از آن برای غربال کردن اطلاعات سهام و صندوق ها استفاده کنید. در صورتی که قصد استفاده از این سامانه برای شناسایی سهام پربازده بورس را دارید، طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • وارد سامانه ریسرچ آگاه به آدرس agah.com شوید.
  • روی گزینه «سهام» در منوی بالای صفحه کلیک کنید.
  • سپس گزینه «دیده بان (غربالگر) سهم» را انتخاب کنید.

سامانه ریسرچ آگاه

  • در صفحه غربالگر سهم روی گزینه بازدهی کلیک کنید تا نمادهای بازار بر اساس میزان بازدهی، مرتب شوند.
  • سپس (طبق تصویر زیر) روی تنظیمات لیست که با نماد نشان داده شده است، کلیک کنید.
  • بازه زمانی خود را در لیستی که نمایش داده شده است، انتخاب کنید. مثلا با فعال کردن گزینه «1 سال»، سهم های پربازده در یک سال اخیر به شما نمایش داده می شوند.

نکته 1: با کلیک کردن روی بازه زمانی مورد نظرتان (مثلا 1 سال)، می توانید ترتیب نمایش نمادها را براساس بازدهی کم به زیاد یا برعکس انتخاب کنید.

نکته 2: در این مرحله، گزینه «صنعت» را هم انتخاب کنید تا صنعت مربوط به هر نماد هم نمایش داده شود. از این طریق می توانید فهرستی از سهام پربازده در یک سال اخیر به تفکیک صنایع ایجاد کنید.

با طی کردن این مراحل، فهرستی از پربازده ترین سهام بازار را در بازه زمانی مد نظر خود تهیه می کنید.

پیش بینی کارشناسان از صنایع سودده 1403

نتایج نظرسنجی صورت گرفته توسط فردای اقتصاد بین 154 کارشناس بازار سرمایه، نشان دهنده علاقه شمار زیادی از این افراد به سهام گروه خودرویی است. به نظر می رسد درصد زیادی از کارشناسان انتظار دریافت سود قابل توجهی را از سهم های خودرویی دارند. صنایع پتروشیمی، فلزات اساسی، پالایشی، سیمانی، غذایی، بانکی، معدنی و… به ترتیب در رتبه های بعدی این نظرسنجی قرار دارند.

  • توجه داشته باشید که سهام گروه خودرو، ماهیت پرنوسانی دارد و انتخاب سهام مناسب در این صنعت، نیازمند تحلیل و بررسی های دقیق است. با سرمایه گذاری در صندوق بخشی خودرویی «اتوآگاه» انتخاب سهام را به کارشناسان حرفه ای می سپارید و از بازدهی صنعت خودرو بهره مند می شوید.

راهنمای انتخاب سهام

برای انتخاب سهام مناسب در بازار بورس باید به نکات تخصصی زیادی توجه کرد. به عنوان مثال، باید سهم مورد نظر را از نظر تکنیکالی یا بنیادی بررسی کنیم و مطمئن شویم که سهم مذکور ارزش سرمایه گذاری را دارد. بررسی مواردی مثل نسبت P/E، میزان نقدشوندگی، سود تقسیمی، نسبت PEG و …  می تواند در انتخاب سهام پربازده کمک کننده باشد. با این حال، نکات مهم دیگری را هم باید در نظر گرفت:

  1. ریسک پذیری: پیش از شروع سرمایه گذاری (مستقیم یا غیرمستقیم) میزان ریسک پذیری خود را بسنجید و استراتژی معاملاتی خود را با توجه به آن، تعیین کنید.
  2. طول دوره سرمایه گذاری: پیش از سرمایه گذاری در سهم های مختلف، بازه سرمایه گذاری خود (بلندمدت، کوتاه مدت و میان مدت) را مشخص کنید. دقت کنید بعضی از سهم ها در بازه های بلندمدت سودده هستند. خرید چنین سهم هایی به افرادی که قصد سرمایه گذاری کوتاه مدت دارند، پیشنهاد نمی شود.
  3. تنوع پرتفوی سرمایه گذاری: سعی کنید تمام دارایی خود را به یک سهم یا یک صنعت خاص محدود نکنید چرا که این کار ریسک سرمایه گذاری را به شدت افزایش می دهد. بهتر است پس از شناسایی انواع سهام پربازده بورس، سهم هایی را از میان آن ها برگزینید که مربوط به صنایع مختلف هستند و هرگز تمام سرمایه خود را به تنها یکی از این سهم ها اختصاص ندهید. نکته مهم دیگر این است که از تنوع بیش از حد در پرتفوی خود پرهیز کنید. زمانی که تعداد زیادی سهم از صنایع مختلف در سبد سرمایه گذاری داشته باشید، مدیریت سبد سخت تر می شود و به صرف زمان بیشتری نیاز دارد.

کلام آخر

شناسایی سهام پربازده بورس و سرمایه گذاری در آن ها تاثیر زیادی در افزاش سود و کاهش ریسک معاملات افراد خواهد داشت. به همین دلیل تقریبا تمام معامله گران همواره در تلاشند با استفاده از روش های مختلف مانند تحلیل تکنیکال یا بنیادی، بهترین سهم های بازار را پیدا کنند. برای بررسی سابقه سهم ها، می توانید از ابزارهای تخصصی بازارهای مالی مانند سامانه ریسرچ آگاه استفاده کنید. با مراجعه به این سامانه می توانید سهم های بازار بورس را بر اساس میزان بازدهی در دوره های زمانی مختلف طبقه بندی و بهترین گزینه را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید.

دکمه بازگشت به بالا