انواع روش های درمان تنبلی تخمدان و بارداری سریع

زنانی که دارای بیماری های مزمن مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هستند، اغلب در مورد بچه دار شدن نگران هستند، از جمله اینکه آیا ممکن است با تخمدان های تنبل باردار شوند. آیا درمانی برای تنبلی تخمدان و بارداری سریع وجود دارد؟ این یک بیماری مزمن و طولانی مدت است که درمان قطعی برای آن وجود ندارد. سندرم تخمدان پلی کیستیک بر روی کار تخمدان زنان تاثیر می گذارد و بنابراین یکی از علل شایع ناباروری در زنان است.

چرا تنبلی تخمدان باعث ناباروری می شود؟ (آیا می توان با تنبلی تخمدان باردار شد؟)

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا نارسایی تخمدان یک بیماری پیچیده هورمونی است که از هر پنج زن در سنین باروری یک نفر را مبتلا می کند. زنان مبتلا به PCOS استروژن پایین (هورمون های زنانه) و تولید بیش از حد آندروژن ها (هورمون های مردانه) دارند. این باعث ایجاد کیست های کوچک در سطح تخمدان می شود.

به دلیل این عدم تعادل هورمونی، زنان مبتلا به PCOS اغلب پریودهای نامنظم دارند زیرا تخمک گذاری نمی کنند یا به ندرت تخمک گذاری می کنند. بنابراین زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بیشتر از سایر زنان با مشکلات ناباروری روبرو هستند، اما این بدان معنا نیست که نمی توانند باردار شوند.

آیا در صورت داشتن کیست تخمدان می توانم باردار شوم؟

اگرچه این سندرم یکی از علل شایع مشکلات باروری در زنان است، بسیاری از زنان مبتلا به این بیماری می توانند به طور طبیعی باردار شوند. از سوی دیگر، برخی از زنان ممکن است برای تحریک تخمک گذاری یا تنظیم تخمک گذاری به دارو نیاز داشته باشند و بنابراین به آنها کمک می کند تا باردار شوند. با درمان مناسب و تغییرات مثبت در شیوه زندگی، اکثر زنان مبتلا به PCOS می توانند باردار شوند.

آیا می توان با تنبلی تخمدان باردار شد؟

آیا می توان با نارسایی تخمدان باردار شد؟ ناباروری به این معنی نیست که نمی توانید باردار شوید، اما می تواند بارداری شما را طولانی تر و دشوارتر کند. اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید و تخمک گذاری می کنید و نمی توانید باردار شوید، ممکن است به دارو نیاز داشته باشید و در برخی موارد پزشک ممکن است بسته به شرایط IVF را توصیه کند. رعایت نکات زیر به شما کمک می کند تا بارداری خود را کوتاه کنید.

وزن سالم را حفظ کنید: اگرچه اضافه وزن یک عامل خطر برای PCOS است، اما چیز مطمئنی نیست. اکثر زنان مبتلا به PCOS وزن طبیعی دارند. با این حال، اگر PCOS دارید و اضافه وزن دارید، کاهش وزن می تواند برای یک بارداری سالم بسیار مفید باشد.

خوردن مواد مغذی خوب: برای آمادگی بدن برای بارداری، مصرف مواد مغذی ضروری است. جایگزینی غذاهای ناسالم با گزینه های سالم تر می تواند به شما کمک کند رژیم غذایی مغذی تری داشته باشید.

میوه ها و سبزیجات تازه و پخته: این غذاها سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند که برای سلامت مادر و جنین ضروری هستند.

غلات کامل: غلات کامل مانند برنج قهوه ای، جو و کینوا مقدار زیادی مواد مغذی و فیبر را فراهم می کنند که برای حفظ انرژی و سطح قند خون در دوران بارداری مهم هستند.

لوبیا و عدس: لوبیا منبع عالی پروتئین، فیبر و آهن است که برای رشد و نمو جنین مهم است.

مرغ: مرغ منبع کم چربی و با کیفیتی از پروتئین است که برای ساخت و ترمیم بافت ها در دوران بارداری مهم است.

ماهی: ماهی های چرب مانند سالمون، قزل آلا و ساردین اسیدهای چرب امگا 3 را تامین می کنند که برای سلامت مغز و چشم جنین ضروری است.

سطح قند خون را متعادل نگه می دارد.

اگر در بارداری مشکل دارید، پزشک ممکن است سطح قند خون شما را بررسی کند. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) گاهی اوقات منجر به افزایش قند خون یا دیابت نوع 2 می شود که می تواند باعث مشکلات باروری در زنان شود. PCOS می تواند در نحوه استفاده بدن از انسولین اختلال ایجاد کند. انسولین هورمون مهمی است که قند (گلوکز) را از خون گرفته و آن را به عضلات و سلول‌ها می‌رساند تا برای انرژی سوزانده شود. PCOS باعث می شود بدن کمتر به انسولین حساس شود.

در برخی موارد، پزشک ممکن است برای کنترل سطح قند خون دارو تجویز کند. متفورمین (گلوکوفاژ) یک داروی رایج دیابت نوع 2 است که به بدن کمک می کند از انسولین برای کاهش قند خون استفاده کند. این دارو به زنان مبتلا به PCOS کمک می کند تا باردار شوند.

مزایای اضافی برای بارداری و زایمان: بارداری و زایمان دوران حساس و مهمی در زندگی یک زن است که نیاز به مراقبت ویژه و تغذیه مناسب دارد. برخی ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت مادر و رشد کودک بسیار مهم هستند. مصرف صحیح این غذاها از طریق یک رژیم غذایی سالم یا استفاده از مکمل های مناسب می تواند به تضمین بارداری سالم و زایمان موفق کمک کند. در اینجا، ما برخی از مهم ترین موارد اضافه شده را که می تواند در این فصل مفید باشد، برجسته می کنیم:

اسید فولیک :

مصرف اسید فولیک قبل و در طول بارداری از نقص لوله عصبی در جنین مانند نخاع جلوگیری می کند.

بهترین زمان برای شروع مصرف اسید فولیک سه ماه قبل از بارداری است.

ویتامین سی:

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به جذب آهن کمک می کند.

خواص آنتی اکسیدانی دارد و از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کند.

ویتامین دی:

برای سلامت استخوان ها و دندان ها مهم است.

به جذب کلسیم کمک می کند و نقش مهمی در رشد و نمو جنین دارد.

ویتامین E:

خواص آنتی اکسیدانی دارد و از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کند.

می تواند به کاهش خطر پره اکلامپسی (فشار خون بالا در دوران بارداری) کمک کند.

ویتامین B6:

به کاهش تهوع صبحگاهی و استفراغ در دوران بارداری کمک می کند.

نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی و ایمنی دارد.

ویتامین B12:

تولید گلبول های قرمز و جلوگیری از کم خونی ضروری است.

کمبود ویتامین B12 در دوران بارداری می تواند منجر به مشکلات عصبی در جنین شود.

چگونه می توانم با تنبلی تخمدان باردار شوم؟

آیا می توان با تنبلی تخمدان باردار شد؟ اولین کاری که یک زن می تواند برای افزایش شانس باردار شدن انجام دهد، اتخاذ یک سبک زندگی سالم از جمله حفظ محدوده وزنی سالم، سیگار نکشیدن، کاهش مصرف الکل و پیروی از یک رژیم غذایی سالم است. بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که یکی از شایع ترین علائم این بیماری است، باید این کار را انجام دهند. اگر اضافه وزن دارید، پزشک به شما توصیه می کند قبل از اقدام به بارداری وزن کم کنید.

حفظ وزن سالم می تواند به تنظیم چرخه قاعدگی، بهبود علائم PCOS و کاهش خطر عوارض بارداری کمک کند. به همین ترتیب، یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی که از غذاهای فرآوری شده یا پرچرب و نمک پرهیز کند، بسیار مفید است. برخی از نکات تغذیه ای برای مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک عبارتند از: خوردن سبزیجات سبز پر فیبر و پروتئین بدون چربی، جایگزینی کربوهیدرات های سفید با کربوهیدرات های پیچیده (مانند ماکارونی گندم کامل، برنج قهوه ای)، پرهیز از تنقلات و نوشیدنی های حاوی شکر، و مصرف چربی های سالم مانند آووکادو و آجیل و خشکبار. .

مشخص نیست که آیا یک رژیم غذایی خوب و ورزش به تنهایی می تواند به باردار شدن زن مبتلا به PCOS کمک کند یا خیر. اما ایجاد تغییرات مثبت در شیوه زندگی مطمئناً می تواند علائم را بهبود بخشد و درمان های باروری را موثرتر کند. اگر پریودهای بسیار نامنظم یا پراکنده دارید، نشان دهنده این است که تخمک گذاری ندارید و برای باردار شدن به کمک پزشکی نیاز دارید.

اولین خط درمان، القای تخمک گذاری است. این شامل یک سری قرص یا تزریق است که تخمدان ها را تحریک می کند تا تخمک آزاد شود که می تواند در حین مقاربت یا از طریق لقاح داخل رحمی (IUI) بارور شود. اگر این کار موثر نباشد، ممکن است دلایل دیگری وجود داشته باشد که باعث می‌شود حاملگی حاصل نشود و ممکن است به درمان تهاجمی‌تری مانند IVF نیاز باشد.

خطرات کم تحرکی تخمدان در دوران بارداری برای مادر و جنین چیست؟

هم زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و هم نوزادان آنها بیشتر احتمال دارد از عوارض خاصی رنج ببرند، از جمله:

احتمال سقط جنین در افراد مبتلا به ناباروری تخمدان سه برابر بیشتر است. مشخص نیست که چرا سقط جنین یک خطر مرتبط با PCOS است، اما مقاومت به انسولین و سطوح نامتعادل پروژسترون ممکن است نقش داشته باشد.

PCOS همچنین با شرایطی مانند افسردگی و اضطراب مرتبط است که احتمالاً به دلیل سطوح بالای هورمون های آندروژن و همچنین چاقی است.

دکمه بازگشت به بالا