ارز دیجیتال و بورسبرترین های کسب وکار ایرانی

کدام صرافی های ارز دیجیتال ایران را تحریم نکرده اند

بررسی تعامل صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی با ایرانی‌ها

اگر به طور پیوسته در جریان  باشید، احتمالاً موافق این موضوع هستید که در هر لحظه ممکن است خبری مبنی‌ بر هشدار مسدود‌سازی حساب کاربری ایرانیان در فلان صرافی خارجی منتشر شود. این در حالی است که تا چند سال پیش، برای استفاده از خدمات تمام صرافی‌های ارز دیجیتال، الزامی به احراز هویت (KYC) نبود؛ یعنی هر کاربری، ایرانی و غیرایرانی، می‌توانست بدون محدویت به خرید و فروش رمزارزها بپردازد.

این مسئله اگرچه به نفع کاربران بود و می‌توانستند تقریباً به صورت ناشناس تراکنش انجام دهند، اما صرافی‌ها را با خطرات جدی مانند عدم رعایت قوانین مبارزه با پول‌شویی و اقدامات مجرمانه مواجه کرده بود؛ همین امر باعث شد که نهادهای نظارتی انجام مراحل احراز هویت را در اغلب صرافی‌ها اجباری تلقی کنند. به این ترتیب، فشارهای نظارتی بر صرافی‌های بزرگ خارجی مانند بایننس باعث شد که حساب کاربران ایرانی در این پلتفرم‌ها مسدود شود. سپس کاربران با IP این کشور اجازه استفاده از صرافی‌های خارجی را نداشته باشند.

نکته دیگری که حائز اهمیت است، مربوط به محدودیت‌های واریز و برداشت از صرافی‌های خارجی می‌شود؛ کاربران ساکن ایران و دارای اطلاعات بانکی در این کشور، نمی‌توانند حساب بانکی خود را به طور مستقیم به صرافی‌های خارجی وصل کنند. بنابراین برای هر بار استفاده لازم است که از روش‌های واسطه‌ استفاده کنند که مجبور به پرداخت کارمزد نسبتاً بیشتری خواهند شد.

انواع صرافی‌ های ارز دیجیتال خارجی

به طور کلی صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی در دو نوع متمرکز و غیرمتمرکز ارائه شده‌اند که هر کدام مزایا و معایب مختص به خود را دارند:

صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز (CEX)

صرافی‌های متمرکز، در قالب پلتفرم‌های آنلاین سنتی فعالیت می‌کنند که در آن‌ها معاملات ارز دیجیتال توسط یک شرکت یا سازمان مرکزی مدیریت می‌شود. این صرافی‌ها شبیه به کارگزاری‌های سهام سنتی عمل می‌کنند و کاربران برای انجام معاملات باید در آن‌ها حساب کاربری ایجاد کنند. سپس احراز هویت شوند. به همین دلیل احتمال بیشتری برای تحریم ایرانی‌ها دارند. به عنوان مثال، صرافی کوکوین یک صرافی متمرکز است که اخیراً احراز هویت را اجباری کرده و عملاً برای ایرانیان غیرقابل استفاده شده است.

از سوی دیگر، برخی از این صرافی‌ها ممکن است تحت مالکیت یک کشور فعالیت کنند، اما در کشور دیگری مجوز فعالیت دریافت کرده‌ باشند. این امر باعث می‌شود که موضوع تحریم‌ها را نادیده بگیرند. به عنوان مثال، صرافی کوینکس یک صرافی متمرکز هنگ‌کنگی است که در انگلستان به ثبت رسیده و ایرانیان را در استفاده از خدمات خود تحریم نکرده است!

صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز (DEX)

صرافی‌های غیرمتمرکز یا دکس‌ها پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک‌چین هستند که در آن‌ها معاملات ارز دیجیتال به طور مستقیم بین کاربران انجام می‌شود. در این نوع صرافی‌ها هیچ واسطه مرکزی وجود ندارد و کاربران کنترل کامل کلیدهای خصوصی خود را حفظ می‌کنند.

در این نوع از صرافی‌ها، عملاً دلیلی برای تحریم کاربران ایرانی وجود ندارد و می‌توان در آن‌ها به راحتی به معامله پرداخت. در واقع، در نیازی به ارائه اطلاعات هویتی یا احراز هویت نیست که همین امر باعث می‌شود دلیلی برای تحریم وجود نداشته باشد (زیرا کسی نمی‌تواند هویت کاربران را رهگیری کند). این قابلیت باعث می‌شود که کاربران ایرانی علاقه بیشتری به صرافی‌های غیرمتمرکز داشته باشند، زیرا دردسترس‌ترین نوع صرافی ارز دیجیتال خارجی بدون تحریم هستند.

صرافی های خارجی که ایرانیان را تحریم نکرده‌اند!

اگرچه بهترین بستر برای کاربران خریدوفروش رمزارزها در ایران، استفاده از پلتفرم‌های داخلی نظیر صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت است، اما همچنان برخی کاربران به دلیل دسترسی به ویژگی‌ها یا امکانات بیشتر، علاقه‌مند به معامله در پلتفرم‌های بین‌المللی هستند. در این بخش، لیستی از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی که به ایرانی‌ها خدمات می‌دهند را معرفی کرده‌ایم:

نام صرافی

مزایا

معایب

Coinex

  • معتبر و شناخته شده
  • مناسب برای تریدرهای بلندمدت
  • دارای نسخه پشتیبانی فارسی
  • نامناسب برای تریدرهای نوسان‌گیر

HITBTC

  • کارمزد پایین 
  • پشتیبانی از ۸۰۰ جفت‌ارز مختلف 
  • نداشتن محدودیت در حداقل واریزی
  • نداشتن اپلیکیشن موبایل
  • تأخیر در تأیید برداشت‌ها
  • سابقه هک در گذشته

Pancake Swap

  • پشتیبانی از تعداد رمزارزهای زیاد
  • قابلیت مشارکت در استخرهای نقدینگی 
  • عدم نیاز به احراز هویت
  • عدم پشتیبانی از ارزهای فیات 
  • سابقه هک در گذشته

LBank

  • محیط کاربری بسیار آسان 
  • پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از رمزارزها
  • پلن کارمزدهای متفاوت و رقابتی
  • خدمات‌‌ مشتری ضعیف
  • عدم پشتیبانی کامل از زبان انگلیسی 
  • عدم نظارت به عنوان یک صرافی متمرکز

dydx

  • حفظ حریم خصوصی 
  • بدون نیاز به احراز هویت 
  • ارائه سیستم وام‌دهی و وام‌گیری
  • نقدینگی پایین 
  • رابط کاربری پیچیده‌
  • عدم پشتیبانی از ارزهای فیات

BINGX

  • امنیت بالا
  • کاربری ساده و راحت
  • پشتیبانی از معاملات فارکس
  • ارائه حساب دمو (آزمایشی)
  • دارای کارمزدهای برداشت نسبتاً بالا
  • محدودیت در واریز ارزهای فیات

۱. صرافی کوینکس (Coinex)

مشهورترین صرافی خارجی که ایرانی‌ها در لیست تحریم‌های آن نیستند، کوینکس (coinex.com) است. این صرافی در سال ۲۰۱۷ کار خود را آغاز کرد. از نظر حجم معاملات کوینکس رتبه مطلوبی در بین صرافی‎‌های رمزارزی دارد. همچنین از انواع معاملات اسپات، ، مارجین و پشتیبانی می‌کند. توجه داشته باشید برای استفاده از صرافی کوینکس به VPN نیاز دارید.

گزارش‌های منتشرشده از این صرافی نشان می‌دهد، بیش از ۵۰ درصد کاربران کوینکس ایرانی هستند. برای انجام معاملات در این صرافی نیازی به احراز هویت نیست. نکته حائز اهمیتی دیگری که در رابطه با کوینکس وجود دارد، این است که ایرانیان می‌توانند از نسخه فارسی کوینکس با پشتیبانی فارسی نیز استفاده کنند.


  1. صرافی هیت بی‌تی‌سی (HITBTC)

صرافی هیت بی‌تی‌سی (Hitbtc.com)، یکی دیگر از صرافی‌های خارجی است که کاربران در ایران می‌توانند بدون احراز هویت، به خرید و فروش بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال در آن بپردازند. این صرافی از لحاظ امنیتی در سطح خوبی قرار دارد و از تنوع ارز دیجیتال بالایی نیز برخوردار است. توجه داشته باشید هیت بی‌تی‌سی دارای محدودیت واریز و برداشت یک بیتکوین در روز و ۵ بیتکوین در ماه است. با این حال یکی از صرافی‌های معتبر بدون نیاز به KYC به شمار می‌رود.

ال بانک یک صرافی ارز دیجیتال خارجی است که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد و تاکنون کاربران ایرانی را محروم از خدمات خود نکرده است. این صرافی در بریتانیا به ثبت رسیده‌ و گزینه‌های متنوعی از خدمات حوزه ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهد؛ ال بانک از انواع معاملات اسپات، آتی، مارجین، استیکینگ و خدمات لانچ پد (راه‌اندازی پروژه‌های جدید رمزارزی) نیز پشتیبانی می‌کند.

۵. صرافی دی وای دی ایکس (dydx)

مورد بعدی از لیست صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی بدون تحریم برای ایرانیان، صرافی غیرمتمرکز دی وای دی ایکس است. این صرافی که در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد، مبتنی بر شبکه ساخته شده است و از معاملات اسپات، آتی، مارجین و خدمات استیک کردن پشتیبانی می‌کند. دی وای دی ایکس به دلیل سرعت بالا، کارمزدهای کم و نقدینگی زیاد، به یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های DEX تبدیل شده که برای کاربران ایرانی مطلوب به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر، برخی کاربران معتقدند که این صرافی رابط کاربری نسبتاً پیچیده‌ای دارد. همچنین در نظر داشته باشید که صرافی dydx از ارزهای فیات پشتیبانی نمی‌کند؛ در نتیجه برای معامله در آن، لازم است که از قبل و با استفاده از پلتفرم دیگری دارایی فیات خود را به یک ارز دیجیتال نظیر تتر تبدیل کنید. سپس تترهای خود را به dydx انتقال دهید و به معامله بپردازید.

۶. صرافی بینگ ایکس (BINGX)

دفتر مرکزی صرافی بینگ ایکس که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد، در سنگاپور قرار دارد. در بینگ ایکس، طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال و انواع خدمات معاملات اسپات، معاملات آتی، خریدوفروش NFT و استیکینگ پشتیبانی می‌شود. درست برعکس صرافی دی وای دی ایکس، بینگ ایکس رابط کاربری ساده و کاربرپسندی دارد که به محبوبیت آن می‌افزاید. صرافی بینگ ایکس همچنین از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند؛ قابلیتی که این صرافی را به یکی دیگر از بهترین انتخاب‌های صرافی ارز دیجیتال خارجی بدون تحریم برای ایرانیان تبدیل کرده است. در کنار این مزایا، سابقه هک شدن صرافی در سال ۲۰۲۱ و محدودیت واریز و برداشت فیات، نکاتی است که از معایب این صرافی محسوب می‌شوند.

نکاتی مهم در استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی

هنگام استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی، برای اینکه از خطر تهدید دارایی‌های رمزارزی شما تا حدی کاسته شود، لازم است که مواردی را رعایت کنید. برخی از این نکات عبارت‌اند از:

استفاده از IP ثابت

تغییر دائمی IP، حتی در زمان کار با صرافی‌های خارجی که به ایرانی‌ها خدمات می‌دهند، می‌تواند منجر به مسدود شدن حساب کاربری شما در صرافی شود. پس توصیه می‌شود که حتی‌الامکان از VPN های رایگان استفاده نکنید و تراکنش‌ها و معاملات ارز دیجیتال خود را با استفاده از یک نرم‌افزار تغییر آی پی مطمئن و امن انجام دهید.

مشکلات ناشی از تغییر قوانین صرافی پس از مدتی از شروع فعالیت

اغلب صرافی‌ها که در ابتدای فعالیت خود بدون احراز هویت خدمات ارائه می‌دهند و به این دلیل کاربران ایرانی زیادی را جذب خود می‌کنند، پس از مدتی احراز هویت در پلتفرم خود را اجباری می‌کنند. همین امر باعث می‌شود کاربران ایرانی که سرمایه خود را در این پلتفرم‌ها واریز کرده‌اند با مشکل مواجه شوند.

در واقع، در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، اگرچه اغلب از طرف صرافی به کاربران یک بازه زمانی چند روزه (چند هفته‌ای) داده می‌شود که ایرانیان سرمایه‌های خود را خارج کنند، اما ممکن است برخی معامله‌گران موقعیت‌های معاملاتی باز داشته باشند و نخواهند در بازه تعیین شده آن‌ها را ببندند؛ بنابراین مجبور هستند با زیان و برخلاف میل خود از موقعیت‌های خود خارج شوند. به این ترتیب، نتوانند طبق استراتژی معاملاتی خود عمل کنند.

بررسی راهکارهای جایگزین استفاده از صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال

با همه چالش‌هایی که بر سر راه معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، این حوزه آن‌قدر جذاب است که ارزش داشته باشد برخی از ریسک‌های آن را بپذیریم. به عنوان مثال، در عوض استفاده از صرافی‌های خارجی که ایرانی‌ها را تحریم نکرده‌اند، راه‌حل‌های جایگزینی وجود دارد که اگرچه با ریسک همراه هستند، اما ارزش تست دارند. برخی از این راه‌حل‌ها عبارت‌اند از:

  • ربات معامله گر سکه بیت که توسط متخصصین ایرانی طراحی شده است
  • تغییر آی پی با vpn و استفاده از صرافی‌های بزرگی نظیر بایننس

وی‌پی‌ان‌ها (VPN) انواعی از پلتفرم‌ها هستند که با تغییر ip دستگاه شما، کمک می‌کنند در بستر اینترنت ناشناس بمانید. در برخی موارد، به کمک vpn حتی می‌توانید از صرافی‌های خارجی‌ که ایران را تحریم کرده‌اند نیز استفاده کنید. البته اغلب توصیه می‌شود از این روش استفاده نشود، زیرا نمی‌توانید احراز هویت انجام دهید یا در صورت امکان و با استفاده از روش‌هایی نظیر جعل مدارک، احتمالاً روند دشوار و هزینه‌برداری دارد. همچنین در نهایت این وب‌سایت‌ها می‌توانند از طریق روش‌های خاصی به لوکیشن اصلی شما دسترسی و حساب کاربری شما را مسدود کنند.

همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، بهترین و کم‌خطرترین روشی که می‌توانید در ایران به معامله ارزهای دیجیتال بپردازید، استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی است؛ این پلتفرم‌ها به شما کمک می‌کنند که بدون دردسرهای استفاده از فیلترشکن و روبه‌روشدن با ریسک تحریم‌های بین‌المللی، به راحتی به تبادل و خریدوفروش رمزارزها بپردازید.

به عنوان مثال، صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت به عنوان یکی از بهترین صرافی‌های داخلی و با بیش از یک دهه سابقه فعالیت در این زمینه دارد.

پارامترهای انتخاب یک صرافی خارجی مناسب

با وجود تمام شرایط و چالش‌های محدود کننده، اگر قصد دارید برای انجام معاملات خود از صرافی‌های خارجی استفاده کنید، می‌توانید در انتخاب صرافی مناسب با نیاز‌های خود از چند پارامتر زیر برای اعتبارسنجی این پلتفرم‌ها استفاده کنید:

۱. رعایت استانداردهای امنیتی

۲. کارمزد مناسب

صرافی‌ها برای معاملات ارزهای دیجیتال کارمزدهای متفاوتی را در نظر می‌گیرند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود از میان صرافی‌های خارجی که ایرانی‌ها را تحریم نکرده‌اند، پلتفرمی را انتخاب کنید که امکان انجام معاملات مقرون به صرفه و ارزان ارائه می‌دهد.

۳. حجم معاملات بالا و تعداد زیاد کاربران

یکی از نشانه‌های اعتبار صرافی، حجم بالای معاملات و تعداد زیاد کاربران آن است. 

۴. پشتیبانی 24 ساعته و رابط کاربری ساده

بهتر است صرافی‌ که انتخاب می‌کنید دارای رابط کاربری ساده‌ای باشد که به راحتی بتوانید در آن فعالیت کنید. داشتن پشتیبانی 24 ساعته نیز یک مزیت بسیار مهم برای این نوع پلتفرم‌ها است؛ زیرا در صورت بروز مشکل کاربر می‌تواند در کمترین زمان ممکن با صرافی ارتباط برقرار کند و راه‌حل مشکل را بیابد. سایر نکاتی که باید در انتخاب یک صرافی در نظر داشته باشید، عبارت‌اند از:

  • پشتیبانی از تعداد ارزهای دیجیتال زیاد و متنوع
  • ارائه ابزارهای معاملاتی متنوع
  • پشتیبانی از انواع معاملات اسپات، فیوچرز و
دکمه بازگشت به بالا