چگونه با استفاده از الگوهای شمعی ریسک معاملات را کاهش دهیم؟

الگوی کندلی پوشای صعودی (bullish engulfing) چیست؟

الگوی پوشای صعودی از دو کندل تشکیل می شود، که کندل دوم آن صعودی بوده و کندل اول را به طور کامل می پوشاند. 

الگوی پوشای صعودی در کف روند های صعودی تشکیل می شود و نشان دهنده این است که قیمت به یک منطقه حمایتی قوی رسیده و فشار خرید در این منظقه بالا است. 

این الگو اغلب در هنگام معامله در بازار فارکس مشاهده می شود. البته در بازار سهام نیز به دلیل وجود گپ (شکاف های قیمتی) های زیاد، می توانید این الگو را به وفور مشاهده کنید. همچنین می توانید آن را در بازار کالا و رمز ارز نیز ببینید. 

به عنوان مثال، در نمودار روزانه شرکت ، پس از دوره آموزش کندل شناسی چندین الگوی پوشای صعودی، روند به سمت بالا تغییر جهت داده است

در هر بار تشکیل این الگو، قیمت به یک حمایت مهم برخورد کرده و از آن برگشت انجام داده است. این سیگنالی برای باز کردن معامله خرید است. 

چطور الگوهای پوشا را پیدا کنیم؟

در نمودار کندلی می توانید به راحتی الگوی پوشای صعودی را بیابید. این الگو از سه شرط برخوردار است: 

  1. اول باید جهت قیمت را مشخص کنید. در الگوی پوشای صعودی، روند فعلی شما باید نزولی باشد و الگوی شما باید در کف این روند تشکیل شود. روند نزولی می تواند بلند مدت یا کوتاه مدت باشد. با این حال، شرایط مورد نظر ما می تواند در ساید وی های بلند مدت نیز رخ دهد، چرا که در اینگونه روند ها قیمت در حال تثبیت بوده و خود را آماده یک جهش جدید می کند. 
  2. بسیار مهم است که بدنه کندل دوم، بدنه کندل اول را به طور کامل بپوشاند. سایه ها مهم نیستند. 
  3. کندل دوم باید صعودی باشد (این کندل در نمودار معمولا با رنگ سبز یا سفید نشان داده می شود). کندل اول باید به نسبت کندل دوم کوچک تر بوده و نزولی باشد (بدنه قرمز یا سیاه داشته باشد). با این حال، استثناعاتی وجود دارند که در آنها رنگ کندل اول و دوم یکی می باشد. به طور مثال، زمانی که بدنه اصلی کندل اول کوچک باشد یا اصلا بدنه ای نداشته باشد. کندلی که بدنه ی کوچک داشته باشد یا بدنه نداشته باشد با عنوان شناخته می شود، که خود نشانه ای از برگشت زود هنگام قیمت و عدم قطعیت بازار است. 

الگوی پوشای صعودی در معاملات

دوباره تاکیید می کنم که الگوی کندلی پوشای صعودی متعلق به دسته ی الگو های برگشتی است، که با کمک آن معامله گر می تواند به راحتی یک سطح پیوت را مشخص کند.

عواملی که در هنگام تشکیل الگوی پوشای صعودی، احتمال برگشت روند را بالا میبرند عبارتند از:

  1. کندل اول الگو کوچک باشد، در حالی که کندل دوم تقریبا بزرگ است. این بدان معناست که خرس ها کنترل بازار را از دست داده اند و گاو ها در حال به دست گیری کنترل بازار هستند. 
  2. الگوی پوشای صعودی پس از یک روند نزولی تشکیل شود.
  3. یک کندل صعودی با حجم بالا شکل بگیرد که نشان دهنده اجماع شرکت کنندگان بازار در یک سطح خاص می باشد، و پس از آن بازار صعودی می شود. 
  4. عامل دیگری که احتمال برگشت روند نزولی را افزایش می دهد، زمانی است که کندل دوم بزرگتر از چند کندل قبل از خود می باشد.

تایید الگوی پوشا

اگر یک الگو پوشای صعودی در چنین ناحیه ای تشکیل شود، و الگو های کندلی دیگری نیز وجود داشته باشند که برگشت روند را تایید کنند، معامله گر باید به دنبال معامله خرید باشد. ، همانند دو دره، گوه نزولی، مثلث افزایشی و غیره نیز می توانند به عنوان تاییدیه استفاده شوند. 

بیایید به نمودار 4 ساعته نگاهی بیاندازیم. تصویر پایین نشان دهنده یک روند نزولی است. در کف روند، سیگنال های برگشتی زیادی دیده می شوند:

  • یک الگوی گوه نزولی دیده می شود که قیمت آن را به سمت بالا شکسته است؛
  • RSI یک واگرایی صعودی را نشان می دهد که نشان دهنده خستگی روند نزولی و برگشت آن به سمت بالا می باشد.
  • برگشت RSI از مرز پایینی؛
  • MACD سطح صفر خود را به سمت بالا شکسته است؛
  • یک سری از الگو های برگشتی تشکیل شده اند: یک ، یک چکش معکوس، و یک پوشای صعودی.

ترکیب این سیگنال ها به معنای رسیدن قیمت به کف محلی و پایان یا اصلاح روند نزولی است، بنابراین در چنین ناحیه ای فرد باید به دنبال معامله خرید باشد.

ریسک خود را با حد ضرر کاهش دهید

قبل از باز کردن یک موقعیت معاملاتی و تنظیم حد ضرر، شما باید سطوح حمایت و مقاومت را مشخص کنید.

زمانی که شما یک الگوی پوشای صعودی را شناسایی کردید و وارد معامله خرید شدید، شما باید حد ضرر خود را در پایین الگو یا خط حمایتی قرار دهید. اگر الگوی پوشا توسط دیگر اندیکاتور ها یا الگو های کندلی تایید شود، و همچنین در بازار قطعیتی برای تغییر روند وجود داشته باشد، شما می توانید حد ضرر را در پایین کف های محلی قبلی تنظیم کنید. برای مثال، در تصویر زیر، حد ضرر می تواند در پایین الگوی برگشتی چکش نیز قرار بگیرد. 

در هر دو مورد، شما باید ریسک خود را محاسبه کرده و از قوانین مدیریت سرمایه پیروی کنید. درست است که ریسک بالا سود بالایی نیز به همراه دارد اما سعی کنید تا حد امکان از ریسک بالا پرهیز کنید حتی اگر سود احتمالی شما کم باشد.

سطوح حمایت و مقاومت

سطوح حمایت و مقاومت یکی از مهم ترین اجزای معامله گری می باشند، چراکه با تشخیص درست آنها شما می توانید یک استراتژی کارامد و سود ده طراحی کنید. 

در حقیقت، یک سیگنال پوشای صعودی در ترکیب با دیگر الگو ها در یک سطح حمایتی بخصوص، یک هشدار قوی از برگشت زودهنگام روند به شرکت کنندگان بازار ارسال می کند. در چنین حالتی، از سطح مقاومت نیز به عنوان حد سود استفاده می شود. بنابراین با تعیین سطوح حمایت و مقاومت شما می توانید نقاط ورود سود آور تری را پیدا کرده و ریسک خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. 

نمودار در پایین، توزیع سطوح حمایت و مقاومت کلیدی را نشان می دهد. از آنجایی که الگوی پوشای صعودی نشان می دهد که قیمت باید بالا برود و روند صعودی مشخصی در نمودار وجود دارد، ما بیشتر به سطوح مقاومت برای تعیین نقاط حد سود، علاقه مندیم. 

پس از یک سایدوی بلند مدت، با تشکیل یک پوشای صعودی، سطح حمایت مشخص شده است. در چنین شرایطی باید وارد معامله خرید شویم و حد ضرر خود را در پایین سطح حمایتی قرار دهیم.  

با تحلیل نمودار در دوره های قبلی، سطوح مقاومت (به شکل یک شبکه) مشخص شدند. بنابراین، حد سود ما نیز باید به ترتیب این شبکه و با برداشت 50 درصد از حجم کل معامله در هر سطح، تعیین شود. 

زمانی که قیمت به بالاترین سطح مقاومتی برسد، قیمت یک تشکیل خواهد داد. این یک سیگنال برای بستن معامله با سود می باشد. 

همانطور که مشاهده می کنید، سطوح حمایت و مقاومت از مزیت بسیار مهمی برخودار اند، چراکه سطوح انباشت نقدینگی را نشان می دهند که شکست آن حرکت بیشتر قیمت را تایید می کند.

مثال هایی از الگوی پوشا

بیایید چندین مثال از الگوی پوشای صعودی در معاملات فارکس را باهم بررسی کنیم. در این مثال من از نمودار استفاده خواهم کرد. میتوانید در نمودار پایین مشاهده کنید که قیمت در سطح حمایتی، یک پوشای صعودی تشکیل داده است. 

علاوه بر آن، اگر بخواهیم کندل ها را به صورت تکی بررسی کنیم، میتوان گفت که در کندل روز اول یک الگوی دوجی نیز شکل گرفته است که نشان دهنده عدم قطعیت بازار می باشد. در روز دوم، یک چکش معکوس صعودی تشکیل می شود که نشان دهنده برگشت است. اولین الگوی پوشا توسط یک الگوی پوشای دیگر و یک چکش معکوس تایید شده است. 

همانطور که مشاهده می کنید، پس از تشکیل الگوی ما، بازار یک رالی سه هفته ای را آغاز کرده است. 

در چنین مواقعی، باید وارد معامله خرید شویم و حد ضرر خود را در پایین سطح حمایتی قرار دهیم.

بیایید در نمودار یک مثال دیگر از الگوی پوشای صعودی را بررسی کنیم. همانطور که مشاهده می کنید، این نماد برای مدتی در حالت تجمیع (انباشت) قرار گرفته است و پس از تشکیل یک پوشای صعودی، یک روند صعودی را آغاز کرده است.

علاوه بر آن، در داخل الگوی دو کندلی پوشا، یک الگوی چکش نیز وجود دارد که نشان دهنده بازگشت زودهنگام روند می باشد. پوشای صعودی توسط یک چکش معکوس تایید شده است. پس از شکل گرفتن این ترکیب از الگو ها، یک روند صعودی بلند مدت آغاز شده است. 

 

دکمه بازگشت به بالا