علت دیسک گردن و درمان آن

آیا شما هم از درد گردن رنج می‌برید؟ یا برای انجام کارهای روزمره درد زیادی در گردن خود احساس می‌کنید؟ دیسک گردن یکی از رایج‌ترین مشکلات استخوانی و مفصلی است. این عارضه با اینکه بیشتر در سنین بزرگسالی اتفاق می‌افتد ممکن است در تمامی سنین از جمله جوانان و نوجوانان هم دیده شود. در صورتی که این عارضه در سنین پایین دیده شود به آن دیسک نوجوانی یا اختلال دیسکوژنیک نوجوانان گفته می‌شود که درد زیادی در قسمت گردن و کمر به همراه دارد. ما در ادامه این مطلب قصد داریم بیشتر در مورد علت این بیماری، علائم آن و همچنین راه‌کارهای درمانی آن صحبت کنیم. همراه ما باشید.

منظور از دیسک گردن چیست؟

قبل از اینکه در مورد دیسک گردن صحبت کنیم ابتدا اجازه دهید کمی در مورد ساختمان ستون فقرات توضیح دهیم. همان‌طور که شاید خودتان هم بدانید ستون فقرات ما از ۳۳ استخوان تشکیل شده است. استخوان‌هایی که به یکدیگر قفل شده‌اند. نواحی که از بالا به پایین این استخوان‌ها را تشکیل می‌دهند شامل گردن، قفسه سینه، کمر، ساکروم و دنبالچه می‌شوند. دقت کنید که در بین تمامی این مهره‌ها دیسک‌های بین مهره‌ای قرار گرفته‌اند. این دیسک‌ها از سایش استخوان‌ها بر روی یکدیگر جلوگیری می‌کنند. دیسک‌ها از یک هسته مملو از ژل ساخته‌ شده‌اند و یک حلقه دارند.

7 دیسک در ناحیه گردنی ما وجود دارد. به طور کلی گردن ما فشار بیشتری نسبت به دیگر نواحی ستون فقرات تحمل می‌کند. همین موضوع باعث شده که در معرض آسیب‌های بیشتری باشد.

یکی از عارضه‌هایی که بخش دیسک گردنی را درگیر می‌کند فتق دیسک یا همان بیرون‌زدگی دیسک است. وقتی از فتق دیسک صحبت می‌کنیم منظورمان بیرون‌زدگی مایع ژله‌ای دیسک بوده که بر اثر پاره شدن دیسک‌ها اتفاق می‌افتد و این مایع می‌تواند به اعصاب اطراف گردن فشار زیادی وارد کند. در نتیجه این اتفاق فرد درد بسیار زیادی را در زندگی روزمره خود تجربه خواهد کرد.

علت دیسک گردن چیست؟

به طور کلی عامل اصلی دیسک گردن چه در جوانی چه در سنین دیگر تغییرات دژنراتیو طبیعی دیسک‌ها است. در این بین برخی فاکتورها هستند که این اثر تخریبی را شدیدتر می‌کنند. از شیوه کار نامناسب گرفته تا وارد شدن فشار بیش از اندازه و طولانی مدت به دیسک‌ها. همان‌طور که خودتان هم می‌بینید در زندگی امروزی شیوه کار کردن به پشت میز نشینی خلاصه شده است. همین ساعات طولانی پشت میز بودن و فرم نادرست بدن باعث شده که دردهای گردنی بیشتر و بیشتر شوند. از دیگر فاکتورهایی که احتمال بروز دیسک گردن را افزایش می‌دهند می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

اضافه وزن و چاقی

سابقه بیماری فتق یا دیسک گردن در خانواده

ضعف عضلات موجود در بخش گردنی به دلیل نداشتن فعالیت بدنی کافی

سبک زندگی نادرست مانند استعمال دخانیات یا مصرف بیش از اندازه الکل

تغذیه نامناسب که مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین نمی‌کند

افزایش سن که منجر به خشک شدن تدریجی دیسک‌های بین مهره‌ای می‌شود

مشاغل سخت و پرفشار که استرس بیشتری به دیسک‌ها و مهره‌های گردنی وارد می‌کنند.

علائم و نشانه‌های دیسک گردن کدام‌اند؟

از اصلی‌ترین و مهم‌ترین علائم دیسک گردن می‌توان به درد اشاره کرد. دردی که ممکن است به طور موقتی ناپدید شود اما بعد از مدتی دوباره ظاهر می‌شود. همین موضوع باعث شده که افراد بر این باور باشند درد به طور کلی از بین رفته و از ستون فقرات خود کار زیادی بکشند. علاوه بر درد، بسیاری از افراد سوزش ناحیه گردن را گزارش کرده‌اند. گاهی اوقات هم درد به دیگر قسمت‌های نزدیک مانند دست‌ها سرایت می‌کند. از دیگر علائم این بیماری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

دردی که با استراحت بهبود پیدا نمی‌کند

تجربه درد در حین بلند کردن اجسام مختلف

سرایت درد به دیگر قسمت‌های ستون مهره‌ای

افزایش درد در حین چرخاندن یا تغییر وضعیت گردن

افزایش درد با تغییر وضعیت بدن مانند نشستن، برخاستن و راه رفتن

بی‌اختیاری مدفوع و ادرار در شرایطی که دیسک شدت بیشتری دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

به طور کلی در صورتی که میزان درد غیر قابل تحمل باشد، شما را از انجام کارهای روزمره منع کند، با استراحت و راه‌کارهای خانگی درد کمتر نشود و علائم با گذر زمان تنها شدیدتر شوند بهتر است که در این زمینه علائم خود را با یک متخصص ارتوپد در میان بگذارید. دقت کنید هر چقدر بیماری زودتر تشخیص داده شود کنترل و درمان هم راحت‌تر خواهد بود. اگر به دنبال بهترین دکتر ارتوپد تهران هستید همین حالا سری به سایت درمانکده بزنید.

تشخیص دیسک گردن

تشخیص این عارضه با چند روش ممکن است که اولین آن معاینه بالینی توسط پزشک و همچنین بررسی علائم و تجربیات بیمار است. از دیگر متدهای تشخیصی می‌توانیم به تصویربرداری اشعه ایکس، ام آر آی، بررسی سوابق بیماری‌های فرد، تست‌های عصبی و همچنین آزمایش خون و ادرار اشاره کنیم.

راه‌کارهای کنترل و درمان دیسک گردن

روش‌های درمان دیسک گردن به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. یکی جراحی و دیگری روش‌های غیر جراحی. جراحی تنها در صورتی که متدهای غیر جراحی نتیجه مثبتی به همراه نداشته باشند و شرایط بیمار ویژه باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در روش‌ جراحی پزشک سعی می‌کند فشار وارد شده به اعصاب ناحیه گردنی را کاهش دهد.

از روش‌های کم تهاجم‌تر و غیر جراحی می‌توانیم به درمان‌های خانگی، دارو درمانی، فیزیوتراپی، ورزش‌های گردنی و… اشاره کنیم.

فیزیوتراپی به بیماران کمک می‌کند دامنه حرکتی خود را به واسطه حرکات اصلاحی افزایش دهند.

داروهایی که به منظور درمان دیسک گردن تجویز می‌شوند با هدف کاهش درد، از بین بردن التهاب و همچنین شل کردن عضلات به بیماران توصیه می‌شوند.

ورزش کردن به بیماران کمک کرده عضلات گردنی و نواحی اطراف آن را قوی‌تر بکنند که در نهایت بتوانند فشار بیشتری را در این ناحیه تحمل کنند. حرکات ورزشی باید زیر نظر متخصص این حوزه انجام شود و هر ورزشی برای درمان مناسب نیست.

در روش‌های خانگی سعی می‌شود با استفاده از گیاهان و مواد دارویی طبیعی التهاب را کمتر کرده و درد را کاهش دهیم. به عنوان مثال سرکه سیب، سیاه دانه، دارچین، زنجبیل و زردچوبه از جمله مواردی هستند که درد را کمتر کرده و التهاب را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهند.

پیشگیری از دیسک گردن

همان‌طور که دیدید افزایش سن یکی از علل اصلی دیسک گردن است و ما کنترلی بر روی این موضوع نداریم. اما بسیاری از فاکتورها هستند که می‌توانید با کنترل کردن آن‌ها احتمال وقوع این عارضه را کاهش دهید. اگر می‌خواهید از دیسک گردن پیشگیری کنید به نکات زیر دقت کنید:

سیگار نکشید

مصرف الکل را قطع کنید

تغذیه سالم و مغذی داشته باشید

ورزش کنید و فعالیت منظم روزانه داشته باشید

یک وزن ایده‌آل را مدیریت کنید و درگیر چاقی نشوید

در حین کار حتما وضعیت بدنی صحیح داشته باشید

از مکمل‌ها و ویتامین‌های مناسب مانند کلسیم و آهن استفاده کنید

سخن پایانی

دیدید که دیسک گردن در جوانی اغلب به دلیل فشار زیاد و کار کردن طولانی مدت اتفاق می‌افتد. یکی از بهترین راه‌کارهای درمانی دیسک گردن استراحت دادن به ستون مهره‌ها است. اگر در این زمینه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید سری به سایت درمانکده بزنید. درمانکده علاوه بر داشتن مجله پزشکی بروز، لیست جامعی از متخصصین را به همراه راه ارتباطی‌شان در اختیارتان می‌گذارد. از متخصص مغز و اعصاب گرفته تا پزشک اطفال و…

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

آرتروز گردن (اسپوندیلوز گردن) و دیسک گردن (اسپوندیلیت گردن) دو نوع متفاوت از بیماری‌های اسکلتی عضلانی شایع ناحیه گردن هستند که هر دو باعث ایجاد درد و ناراحتی می‌شوند. تفاوت اصلی آن‌ها در محل و نوع آسیب ایجادشده در وضعیت مهره‌های ستون فقرات است.

کل ستون فقرات از 24 مهره تشکیل شده است که 7 مهره بالایی آن به گردن اختصاص دارد. بین هرکدام از مهره‌ها یک دیسک وجود دارد و به‌عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کند. اصولاً دیسک‌ها از بافت همبند، تاندون‌ها و رباط‌ها تشکیل شده‌اند و در عین انعطاف‌پذیری بالا ساختار قوی دارند.

تجربه نشان داده است که آرتروز گردن اغلب در اثر افزایش سن و تحلیل و انحطاط اجزای ستون فقرات ایجاد می‌شود، درحالی‌که دیسک گردن در اثر بیرون‌زدگی یا پارگی یک یا چند مورد از دیسک‌ها و التهاب و فشار آن‌ها به ریشه عصبی ظاهر می‌شود.

خوشبختانه پزشکان متخصص درد حاضر در بهترین کلینیک درد در تهران واقع در مجتمع پزشکی صدر می‌توانند به‌جای جراحی، از دارودرمانی و روش‌های عملی مانند کایروپراکتیک برای درمان هر دو این بیماری‌ها اقدام کنند.

آرتروز گردن چیست؟

طبق آمار، تقریباً 85 درصد از افراد بالای 60 سال دچار آرتروز گردن می‌شوند. چراکه با افزایش سن بروز ساییدگی، پارگی یا حتی تغییرات سلولی در بافت همبند، عضلات، مفاصل و دیسک‌های ستون فقرات طبیعی است.

به‌عنوان مثال، اغلب دیسک‌ها رطوبت خود را از دست می‌دهند و در اثر سفت‌شدن بیش‌ازحد تخریب می‌شوند.

بهتر است بدانید که آرتروز گردن صرفاً افراد مسن را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، بلکه ورزشکاران جوان رشته‌های ژیمناستیک، قایقرانی و کشتی به‌دلیل انجام حرکات تکراری در ناحیه گردن نیز تحت خطر هستند.

متاسفانه چون این بیماری در افراد جوان علائم بارزی ایجاد نمی‌کند، ممکن است خیلی دیر تشخیص داده شود و عوارض آن به حداکثر میزان برسد.

دیسک گردن چیست؟

اصولاً دیسک گردن در اثر التهاب غضروف بین مهره‌ها و بیرون‌زدگی یا پارگی آن‌ ایجاد می‌شود.

در واقع عوامل مختلفی باعث وارد شدن فشار بیش‌ازحد به مهره‌ها و برآمدگی دیسک‌ها به بیرون می‌شود. در این شرایط به اعصاب ناحیه گردن فشار وارد شده و علاوه‌بر گردن ممکن است نواحی اطراف مانند شانه‌ها نیز شروع به درد گرفتن کنند.

آرتروز و دیسک گردن

تفاوت آرتروز و دیسک گردن  

به طور کلی، می‌توان گفت که دیسک گردن در اثر بیرون‌زدگی و التهاب دیسک در اثر وارد شدن فشار به مفاصل گردن ایجاد می‌شود و آرتروز گردن در اثر ساییدگی مهره‌ها و تحلیل مفاصل بین آن بروز می‌کند. بنابراین، هر دو به طرق مختلفی مفاصل بین مهره‌های گردن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به‌همین‌دلیل علائم، علل و روش‌های تشخیصی و درمانی متفاوتی دارند.

تفاوت آرتروز و دیسک گردن از نظر علل

پزشکان معتقد هستند که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز دیسک گردن موثر هستند. امروزه ژن‌های موثر در بروز این بیماری کشف شده‌اند. از عوامل محیطی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبک زندگی ناسالم
  • وقایع آسیب‌زا مانند تصادف یا سقوط از ارتفاع
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و سموم خاص
  • آسیب‌‎های مفصلی در اثر ورزش یا فعالیت شغلی

برخلاف دیسک گردن، هنوز علت قطعی برای آرتروز گردن کشف نشده است و همچنان پزشکان معتقد هستند که افزایش سن و ساییدگی مفاصل گردن در بروز آن موثر هستند.

تفاوت آرتروز و دیسک گردن از نظر علائم

از علائم آرتروز گردن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گردن‌دردی که با استراحت کردن بهبود پیدا نمی‌کند.
  • سفتی گردن
  • بی‌حسی و احساس سوزن‌سوزن شدن اندام‌ها به‌خصوص دست‌ها
  • ناتوانی در چرخاندن یا خم‌کردن گردن
  • سردرد و احساس درد در شانه‌ها و بازوها

معمولاً علائم دیسک گردن شامل موارد زیر است:

  • گردن‌دردی که بازوها و شانه‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • سفتی گردن
  • بی‌حسی و احساس ضعف در بازوها و شانه‌ها
  • مشکل در ایجاد تعادل بدن
  • کاهش دامنه حرکتی گردن

در صورتی که هر کدام از علائم بالا را در ناحیه گردنتان احساس کردید، بهتر است در اولین فرصت به پزشک متخصص ارتوپدی یا درد مراجعه کنید.

تفاوت آرتروز و دیسک گردن از نظر روش‌های تشخیصی

پزشک متخصص ارتوپد در مرحله اول به کمک معاینه فیزیکی سعی می‌کند که محل درد را ریشه‌یابی کند.

سپس از شما سوالاتی در مورد سابقه پزشکی، نوع شغل و سبک زندگی می‌پرسد. ازآنجایی‌که ممکن است تشابهاتی میان علائم آرتروز و دیسک گردن مشاهده شود، در نهایت انجام آزمایش‌های تصویربرداری پزشکی مانند اشعه‌ایکس، سی‌تی‌اسکن (CT scan) و در مرحله آخر ام‌آر‌آی (MRI) ضرورت پیدا می‌کند.

پس از مشاهده این تصاویر، پزشک می‌تواند برای تشخیص نهایی اقدام کند.

درمان آرتروز گردن

اولین نکته در درمان دیسک و آرتروز گردن، مراجعه به یک پزشک متخصص ارتوپد یا درد است. تمامی درمان‌ها با توجه به وضعیت سلامتی و شرایط شما و پس از بررسی‌های لازم توسط متخصص انجام می‌شود.

ازآنجایی‌که آرتروز گردن همیشه علائم بارزی ندارد، در این شرایط پزشکان ضرورتی برای شروع درمان نمی‌دانند. به‌محض بروز علائم و مزمن‎شدن آن‌ها لازم است که درمان‌های محافظه‌کارانه زیر انجام شوند:

  • فیزیوتراپی در قالب ماساژدرمانی، سرما و گرمادرمانی یا استفاده از امواج فراصوت
  • مصرف داروهای خوراکی
  • تزریق داروهای استروئیدی
  • استفاده از بریس گردن

این بیماری معمولاً در افراد مسن به شکل مزمن بروز می‌کند و حالت پیشرونده ندارد. به‌همین‎دلیل، انجام جراحی برای درمان آرتروز گردن، فقط در موارد نادر انجام می‌شود. هدف از جراحی نیز صرفا کاهش فشار بر روی نخاع و اعصاب به کمک قرار دادن ایمپلنت یا ادغام مهره‌ها است.

حتماً بخوانید: درباره کایروپراکتیک درمانی بیشتر بدانید.

درمان دیسک گردن

برای درمان دیسک گردن، در مراحل اولیه از فیزیوتراپی، روش‌های کنترل درد و مصرف داروهای خوراکی تحت نظر پزشک متخصص طب فیزیکی استفاده می‌شود.

اگر موثر واقع نشدند احتمالا برای تزریق داروهای ضدالتهاب استروئیدی در مفاصل ستون فقرات توسط متخصص بیهوشی اقدام می‌شود. جراحی گزینه آخر و فقط زمانی انجام می‌شود که درد ناشی از دیسک گردن باعث ایجاد اختلال شدید در زندگی بیمار شده باشد.

برای تشخیص و درمان دیسک و آرتروز گردن زیر نظر برترین متخصصان درد در تهران، می توانید به کلینیک درد مجتمع پزشکی صدر مراجعه کنید.

بایدها و نبایدها در مورد آرتروز و دیسک گردن

اگر در سنین 60 سال به بالا هستید و علائمی مانند گردن‌درد یا سفتی گردن مدام شما را اذیت می‌کنند، حتما برای تشخیص آرتروز به پزشک متخصص ارتوپد یا درد مراجعه کنید. اگر جوان و در مشاغل یا ورزش‌های پرخطر مشغول به فعالیت هستید، احتمال ابتلای شما به دیسک گردن زیاد است.

هر چه زودتر هر دو این بیماری‌ها توسط پزشک تشخیص داده شوند، احتمال بروز عوارض خطرناکی مانند فتق  یا بیرون‌زدگی دیسک، خار استخوانی و فشردگی عصب کمتر می‌شود و به راحتی با انجام روش‌های درمانی مانند کنترل درد، فیزیوتراپی و دارودرمانی مشکل برطرف می‌شود.

از سایر نکات مورد توجه پس از تشخیص آرتروز یا دیسک گردن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یک رنج وزنی ایده‌آل داشته باشید.
  • هنگام نشستن و خوابیدن، به کمک بالشت وضعیت گردن خود را تثبیت کنید.
  • در صورت تشدید علائم یا بروز مشکلاتی مانند عدم تعادل و بی‌اختیاری ادرار حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.
  • از وارد کردن فشار به گردن یا کشیدن بیش‌ازحد آن پرهیز کنید.
  • قبل از انجام هرگونه تمرینات ورزشی یا پزشک یا فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

سخن آخر

اگرچه آرتروز و دیسک گردن از بیماری‌های شایع هستند، اما باید به روش‌هایی از بروز آن‌ها پیشگیری یا با تشخیص به‌موقع برای درمان‌های اولیه اقدام کرد. مطمئنا مشاوره با پزشکان کلینیک فوق تخصصی درد مجتمع پزشکی صدر، می‌تواند کمک بیشتری به شما در این زمینه کند و احتمال انجام جراحی را به حداقل برساند.

دکمه بازگشت به بالا