دلیل درد گرفتن کتف سمت راست

درد شانه

درد شانه، یکی از عوارضی است که معمولا و در بیشتر موارد در اثر فعالیت های فیزیکی نا به جا در فرد ایجاد می شود و مفصل شانه را درگیر می کند. مفصل شانه یکی از مفاصل بسیار حساس بدن است که بصورت ۳۶۰درجه و در چهار جهت مختلف توانایی چرخش دارد و از این رو به عنوان یکی از مهم ترین مفاصل بدن شناخته می شود.
در این مفصل، قسمت سر استخوان بازو در داخل حفره ی کاسه مانند قسمت کناری کتف قرار می گیرد و در داخل این کاسه توانایی چرخش در چهار طرف را دارا می باشد. بیماری های مختلفی می توانند باعث ایجاد درد شانه شوند و باعث آزردگی خاطر فرد شوند. اگر فرد دچار مشکل در مهره های گردنی شده باشد، ممکن است فشاری که به ناحیه گردن او آمده است، باعث ایجاد فشار به روی شانه ی او نیز بشود و درد شانه را برای فرد به همراه داشته باشد. همچنین بعضی از بیماری هایی از قبیل بیماری های قلبی عروقی نیز می توانند موجب گرفتگی رگ های منتهی به شانه شده و باعث درد شانه شوند.
در مواردی نیز ممکن است درد ها یا بیماری های کبد و یا کیسه صفرا نیز روی شانه ها اثر گذاشته و باعث ایجاد درد در این ناحیه شوند.
در این مقاله سعی خواهیم کرد تا شما را با بیماری هایی که باعث درد شانه می شوند آشنا کرده و درباره درمان این عارضه نیز توضیحاتی را ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

 

علت درد شانه

همان طوری که در ابتدای این مقاله عرض کردیم، با توجه به اینکه مفصل شانه به عنوان متحرک ترین مفصل در بدن شناخته می شود، لذا ممکن است آسیب هایی که به آن وارد می شود، بسیار بیشتر از سایر مفاصل بدن باشد. مفصل شانه در هر چهار جهت به صورت دورانی می تواند بچرخد و لذا در انجام دادن فعالیت های بسیاری به بدن کمک می کند.

درد شانه می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که این دلایل هم می توانند دلایل و عارضه های فیزیکی باشند، و هم اینکه تغییرات فیزیولوژیکی و یا پاتولوژیکی برخی اندام های بدن ممکن است باعث ایجاد درد هایی در شانه شوند. به هر حال ممکن است هر کدام از این وقایع، سبب درد در ناحیه شانه شده و مشکلاتی را برای فرد به همراه داشته باشند.

به عنوان مثال، گرفتگی عروق قلبی، علی الخصوص عروقی که به سمت نواحی بالایی بدن( سر و شانه ها ) کشیده می شوند، ممکن است سبب ایجاد درد هایی در قسمت های قدامی و خلفی شانه شوند.

بعلاوه همانطور که در قسمت قبلی نیز عرض کردیم، آن دسته از افرادی که با بیماری های کبد و کیسه صفرا مواجه هستند و از این بیماری ها رنج می برند، ممکن است به عارضه درد شانه نیز گرفتار شوند.

نوشته های مشابه

  • فیبرومیالژیا چیست؟ ضعف و درد بدون علت بدن خطرناک است؟

    ۱۴۰۱-۰۵-۰۳

  • علل گردن درد و انواع راه های درمان گردن درد با ورزش و فیزیوتراپی

    ۱۴۰۰-۰۳-۱۳

البته گرفتگی و درد شانه در موارد گرفتگی عروق قلبی و درد های قلبی بیشتر شایع هستند. علاوه بر این موارد، آسیب های فیزیکی به شانه نیز ممکن است درد های مزمنی را برای شانه فرد به همراه داشته باشند. به عنوان مثال، افرادی که ورزش های سنگین مثل وزنه برداری و پرورش اندام انجام می دهند، ممکن است در اثر استفاده های نابجا یا بیش از حد از عضلات سر شانه خود، به درد شانه گرفتار شوند. همچنین آسیب به مهره های گردنی در اثر ضربه، تصادف، فشار زیاد و … نیز ممکن است باعث درد شانه شوند.

وب سایت و اپلیکیشن پذیرش۲۴، این امکان را برای شما فراهم نموده است تا، در سریعترین زمان ممکن با پزشک آنلاین متخصص استخوان و ارتوپد تلفنی و متنی صحبت کنید و از ایشان برای درد شانه و کتف خود راه درمان بخواهید.

درد شانه چپ

آن دسته از افرادی که چپ دست هستند و از دست چپ خود بیشتر از دست راست استفاده می کنند، به مرور زمان توانایی دست چپ آن ها بالاتر می رود و ممکن است حتی در صورتی که استفاده از دست چپ بسیار بیشتر از دست راست باشد، عضلات ناحیه دست چپ بسیار قوی تر از دست راست گردند. این موضوع باعث می شود که فرد بیشتر کار های خود را با دست چپ انجام دهد و ممکن است به درد در ناحیه شانه چپ گرفتار شود.

درد شانه راست

همان طوری که در مورد شانه چپ و درد در شانه چپ مطالبی را ذکر کردیم، در مورد شانه راست نیز این مطالب صدق می کند. با توجه به اینکه عموم مردم راست دست هستند و از دست راست خود نسبت به دست چپ بیشتر کار می کشند، ممکن است این موضوع باعث شود که دست راست فرد توان بیشتری نسبت به دست چپ داشته باشد.

تا جایی که ممکن است فرد از دست و شانه راست خود بیش از حد توانش کار بکشد که در مواردی حتی می تواند به در رفتگی شانه بینجامد. لذا توصیه می شود افراد در هنگام فعالیت های روزانه خود، در صورتی که فعالیت سنگینی دارند، از هر دو دست برای انجام این فعالیت ها بهره برده تا دچار درد های شانه نشوند.

 

درمان درد شانه و دست

جهت درمان درد شانه و دست در ابتدا باید منبع درد را پیدا کرد. در صورتی که منبع درد به دلیل بیماری های داخلی بدن از جمله بیماری های قلبی عروقی باشد، بایستی ابتدا به درمان این بیماری پرداخت. چنانچه پس از درمان و بهبود از بیماری داخلی، درد شانه همچنان باقی بود، باید به دنبال دلیل دیگری برای درد شانه بگردیم.

اگر درد شانه به دلیل آسیب ها و صدمات فیزیکی باشد، ابتدا بایستی از کمپرس آب سرد برای سرد نگه داشتن موضع استفاده نمود تا آسیب جدی تر نشود. استفاده از کمپرس آب سرد بایستی در طول روز حداقل سه بار انجام گیرد تا التهاب جدی تر نشود. پس از گذشت دو تا سه روز استفاده از کمپرس آب سرد، می توان از کمپرس آب گرم استفاده نمود تا عضلات به حالت آرامش خود بازگشته و حالت ریلکس خود را پیدا کنند.

استفاده از بانداژ، می تواند در حفظ و ثابت نگه داشتن موضع و جلوگیری از ایجاد صدمات بیشتر بسیار موثر واقع شود. لذا بهتر است برای مدتی که درد شانه ادامه دارد، از بانداژ استفاده کرد. استفاده از داروهایی که التهاب بدن را کاهش می دهند نیز بسیار می تواند مفید واقع شود. در صورتی که درد ادامه یافت، دکتر ارتوپد شانه و کتف میتواند در علت یابی و درمان به شما کمک کند.

داروهایی از قبیل ایندومتاسین، ایبوبروفن، انواع مختلف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی که به نام داروهای NSAID نیز معروف هستند و … می توانند در کاهش التهاب موضع و جلوگیری از افزایش التهاب آن نقش موثری داشته باشند.

همانطوری که در پاراگراف قبلی در مورد درمان درد شانه صحبت کردیم، درد شانه یکی از عارضه هایی است که که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای درمان درد شانه، بایستی در ابتدا علت یابی کرد.

درد شانه ممکن است در اثر آسیب یا صدمه فیزیکی ایجاد شود که این درد ممکن است بسیار شدید باشد. درد شدید شانه ممکن است در اثر شکستگی، خوردشدگی یا آسیب شدید شانه در اثر تصادف و حوادث مشابه برای فرد ایجاد شود.

معمولا با عکسبرداری از قسمت شانه فرد، می توان شکستگی های قسمت شانه را تشخیص داد و در صورت شکستگی شانه، درمان های لازم شامل آتل بندی یا گچ گیری و … را برای فرد انجام داد. همچنین به این افراد، داروهای ضد التهابی می دهند تا التهاب و ورم ایجاد شده در آن ناحیه کاهش پیدا کند.

اگر درد شانه بر اثر گرفتگی و ضربه به ماهیچه‌ها باشد، مراجعه به دکتر فیزیوتراپ شانه و کتف توصیه می‌شود.

حال در صورتی که درد شانه، در اثر عارضه ای باشد که مربوط به دستگاه ها و اندام های داخلی بدن است، بایستی این درد های داخلی بدن به طور دقیق شناسایی و درمان شوند. در صورت درمان و بهبود درد اندام های داخلی بدن، معمولا درد شانه نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

به عنوان مثال اگر درد شانه در اثر بیماری های مربوط به قلب و عروق باشد، معمولا پزشک متخصص، درخواست انجام آزمایشها و تست های تشخیصی مختلفی خواهد نمود. به عنوان مثال عکسبرداری از رگ ها، خصوصا رگ هایی که از قلب به سمت اندام های بالایی بدن کشیده می شوند، می تواند در تشخیص علت درد شانه بسیار موثر باشد. عکسبرداری از رگ های بدن که در اصطلاح پزشکی به آن آنژیوگرافی گفته می شود، یکی از بهترین ابزار ها برای تشخیص گرفتگی عروق بدن می باشد.

معمولا پس از تشخیص گرفتگی عروق توسط آنژیوگرافی، پزشک متخصص در صورت نیاز، آنژیوپلاستی را توصیه می کند. آنژیوپلاستی در اصطلاح به معنای باز کردن عروقی است که در آنژیوگرافی انسداد یا گرفتگی آن ها مشخص شده است.

معمولا پس از عمل آنژیوپلاستی رگ های گرفته شده تا حد زیادی باز می شوند و درد شانه که ممکن است در اثر تشخیص پزشک، ناشی از گرفتگی عروق بدن باشد، معمولا بهبود پیدا خواهد کرد. لذا برای اینکه درد شانه بهتر شود، بایستی ابتدا منبع ایجاد این درد در بدن شناخته شده و درمان از آن جا آغاز شود.

 

کتف درد عصبی

یکی از علل ایجاد درد شانه و در اصطلاح کتف درد، عصبی بودن آن است. افرادی که مشکل عصبی دارند و سابقه اختلالات عصبی در زندگی خود دارند، ممکن است به این نوع درد شانه گرفتار شوند.

در ترمینولوژی پزشکی، کتف درد عصبی را با اصطلاح Radiculopathy می شناسند. ممکن است افرادی که فشار روحی روانی زیادی در مدت زمان کوتاهی به آن ها وارد شده باشد، در ناحیه سر شانه دچار درد می شوند که معمولا این درد تا زمانی که فشار روحی روانی وارده بر آن ها کاهش پیدا نکند، از بین نخواهد رفت و باعث آزردگی خاطر فرد خواهد شد.

درد سرشانه

درد سرشانه، یکی دیگر از عارضه هایی است که در مورد درد های شانه گریبانگیر افراد می شود. دردی که ممکن است در اثر آسیب های فیزیکی وارده به سرشانه، افزایش فشار وارده برآن و یا عوامل دیگر، باعث ناراحتی فرد شود و او را به فکر چاره برای درمان این عارضه بیندازد. معمولا آن دسته از افرادی که به ورزش هایی از قبیل پرورش اندام روی می آورند، در اوایل حضور خود در این رشته به این عارضه مبتلا می شوند.

در این ورزش حرکاتی وجود دارند که باعث قوی شدن عضلات در ناحیه سرشانه می شوند. در صورتی که استفاده از وسایل و تجهیزات بدنسازی به طریقی نادرست صورت پذیرد، ممکن است افزایش فشار وارده بر این ناحیه از بدن، باعث ایجاد دردشانه شود.

با توجه به این که شانه یکی از پرکاربردترین مفاصل در بدن می باشد، در بیشتر ورزش ها از چرخش ۳۶۰ درجه ی آن استفاده می شود. بدیهی است هرگونه حرکتی که در قالب این ورزش ها، باعث ایجاد فشار بیش از حد روی این ناحیه از بدن شود، ممکن است درد شانه را برای فرد به دنبال داشته باشد. خصوصا در ورزش هایی مثل ژیمناستیک که بیشترین بار کاری روی دست ها و قسمت شانه های فرد است.

در صورتی که فرد قبل از شروع حرکت، آمادگی لازم را نداشته باشد، یا اینکه بقول معروف گرم نکرده باشد، ممکن است در هنگام اجرای حرکت حتی شانه ی او از جای خودش دربیاید و درد شدیدی را از ناحیه شانه احساس کند.

درمان فوری کتف درد

درد شانه و کتف درد که همان طور که در قسمت های قبلی عرض کردیم، ممکن است به دلایل مختلفی برای فرد به وجود بیاید، معمولا با کمی استراحت و استفاده از داروهای مسکن و ضد التهاب بهبود پیدا کرده و به حالت اولیه خود باز می گردد.

استفاده از کمپرس آب سرد در ابتدا برای جلوگیری از تورم موضع و سپس پس از چند روز، استفاده از کمپرس آب گرم برای بازگرداندن آرامش به موضع، در کنار استفاده از داروهای ضد التهاب، به همراه بانداژ موضع می تواند در تسریع بهبودی فرد بسیار موثر واقع شود.

وب سایت و اپلیکیشن پذیرش۲۴، این امکان را برای شما فراهم نموده است تا، در سریعترین زمان ممکن با پزشک آنلاین متخصص استخوان و ارتوپد تلفنی و متنی صحبت کنید و از ایشان برای درد شانه و کتف خود راه درمان بخواهید.

درد شانه و کرونا

کرونا، از زمانی که فعالیت خود را در سطح جهان آغاز کرده است، علائم گوناگون و متنوعی را از خود به جا گذاشته است که در این میان درگیری های تنفسی و گوارشی کرونا، از بقیه علائم بیشتر مورد توجه پزشکان و متخصصان این حوزه بوده اند.

کرونا به طور مستقیم نمی تواند باعث ایجاد درد در شانه شود. ولی همانطور که قبلا نیز گفتیم، درد شانه می تواند دلایل فیزیوپاتولوژیک متعددی داشته باشد که اثر کرونا بر روی اندام های مختلف بدن، می تواند باعث افزایش و تشدید این اثرات شده و ممکن است درد شانه را نیز برای فرد به دنبال داشته باشد.

در این مقاله سعی شد تا شما را با بیماری ها و عارضه هایی که ممکن است باعث ایجاد درد شانه شوند، آشنا کنیم و درباره درمان درد شانه نیز صحبت کردیم. درباره کتف درد عصبی، درد های سرشانه و روش های درمانی آن ها به بحث و گفت و گو پرداختیم. همچنین درباره ارتباط درد شانه و کرونا نیز صحبت کردیم و بطور کلی گفتیم که درد شانه نمی تواند بطور مستقیم باعث ایجاد درد در شانه شود. امیدواریم این مقاله مورد تایید شما قرار گرفته باشد و مطالب آن توانسته باشد اطلاعات شما را در مورد بهبود و درمان درد شانه افزایش دهد.

،،
یکی از خصوصیات مرموزانه بیماری covid19 این است که در بیماران با مشکلات جسمی قبلی سبب تشدید علائم و در گیری های بیماری میشود،مثلا در بیماری که از قبل دچار آرتروز و یا پارگی تاندونی در ناحیه شانه بوده ویا به هر دلیل دیگری مشکلی پنهان در مفصل شانه داشته است با شروع کرونا ممکن است دچار درد شانه شود،گاهی درد شانه در کرونا به دلیل درگیری در ناحیه قله ریه بیمار است که به خاطر اعصاب مشترک ،به شکل درد شانه خود را نشان دهد،گاهی در بیمار با علائم گوارشی کرونا درد شانه بدلیل ریفلاکس اسید به دلیل التهاب معده ناشی از کرونا است. به هرحال با دقت در شرح حال بیمار و بسته به علائم می توان درد و علائم ،شانه درد بیمار را کاهش داد.
دکتر مهدی فرخ سیر پزشک متخصص بیماری ها عفونی پذیرش۲۴

 

شما عزیزان می‌توانید، در صورت داشتن هرگونه سوالی در باره درد شانه و مسائل مربوط به آن، در قسمت نظرات برای ما بنویسید. پزشکان متخصص استخوان و مفاصل پذیرش ۲۴، به سوالات شما در سریعترین زمان ممکن پاسخ خواهند داد.

  • لطفا اگر این مقاله برای شما کاربردی بود، برای دوستان خود ارسال کنید. تا با کمک یکدیگر جامعه ای سالم تر داشته باشیم.






3.7/5


(۱۹ نظر)

درد پشت قفسه سینه

آیا برایتان پیش آمده که حین فعالیت روزانه درد پشت قفسه سینه را احساس کنید؟ این جور مواقع چه کار می‌کنید؟ اولین واکنش به این دردها این است که استراحت کنیم و ناحیه‌ی دردناک را ماساژ دهیم. اما حواستان باشد اگر این دردها تکرار شد یا شدید شد چه کاری انجام دهید.  با خواندن این مطلب می‌توانید اطلاعات مورد نیاز در این مورد را کسب کنید.

نشانه‌های درد پشت قفسه سینه

درد در پشت قفسه سینه احساس ناخوشایندی است که کل قفسه سینه را فرا می‌گیرد و به پشت می‌زند. وقتی این درد با استراحت بهبود نیابد اولین چیزی که به آن مشکوک می‌شویم بیماری قلبی است و به‌دنبال نشانه‌های عارضه‌ی قلبی می‌گردیم. این حالت با نشانه‌های زیر همراه است.

  • تنگی نفس
  • سرفه
  • سوزش قفسه سینه
  • سنگینی و فشار قفسه سینه
  • درد در بازوها و کتف

علل درد پشت قفسه سینه

علت درد پشت قفسه سینه چیست؟

آیا می‌دانید درد پشت قفسه سینه نشانه چیست؟ درد پشت قفسه سینه نشانه‌ی بیماری‌ها با علت‌های مختلف است. برخی از این علت‌ها سبب عوارض خطرناک می‌شود و ممکن است جان فرد را به خطر بیندازد. اما در مواردی خود مراقبتی درد را کاهش می‌دهد. دلایل مختلف درد پشت قفسه سینه موارد زیر است.

  • درد پشت قفسه سینه به علت مشکلات گوارشی مانند سوء‌هاضمه، رفلاکس گوارشی، زخم معده، مشکلات کیسه‌ی صفرا و لوزالمعده
  • درد پشت قفسه سینه به‌علت مشکلات قلبی مانند ایسکمی قلبی، آنژین صدری، حمله‌ی قلبی، پرولاپس میترال، پریکاردیت، میوکاردیت، آنوریسم آئورت
  • درد پشت قفسه سینه به دلیل اختلالات روحی مانند اضطراب و حملات هراس
  • درد پشت قفسه سینه مشکلات تنفسی مانند آسم، آمبولی، پلورزی، روی هم افتادگی ریه، فشار خون ریوی
  • درد پشت قفسه سینه به دلیل آسیب عضلات مانند کوستوکندریت، عضلات دردناک و دنده‌های آسیب دیده

علت درد پشت قفسه سینه سمت چپ

قلب در سمت چپ بدن قرار دارد و درد پشت قفسه سینه در سمت چپ می‌تواند ناشی از مشکلات قلبی باشد. اگر دردی در این ناحیه حس می‌کنید ممکن است با یک حمله‌ی قلبی مواجه شوید. بنابراین باید به علامت‌های همراه مانند فشردگی روی قفسه سینه و سوزش قلب در کنار درد پشت قفسه سینه سمت چپ توجه کنید. در ادامه مشکلات قلبی که سبب درد قفسه سینه می‌شود را بیان می‌کنیم.

  • ایسکمی قلبی این عارضه با کم رسیدن اکسیژن به قلب و آسیب به عضلات قلب ایجاد می‌شود. علت آن افزایش تقاضا برای اکسیژن یا انسداد رگ‌‌ها و کاهش اکسیژن رسانی است. محل دردهای آن پشت استخوان جناغ سینه یعنی پشت قفسه سینه است و به بازوها و شانه‌ها انتشار می‌یابد. این حالت با موارد زیر ایجاد می‌شود.
  • استرس و فشار روانی
  • تب
  • خوردن غذای سنگین و چرب
  • فعالیت شدید بدنی
  • آنژین صدری

آنژین زمانی ایجاد می‌شود که رگ‌های منتهی به عضلات قلب مسدود شده باشد و خونرسانی به عضلات قلب کم شود. این عارضه با درد گرفتن پشت قفسه سینه که ممتد است و ممکن است تا ماه‌ها طول بکشد و فشار و سوزش قلب خود را نشان می‌دهد.

  • حمله‌ی قلبی

حمله‌قلبی با درد ناگهانی در پشت قفسه سینه مثل تیر کشیدن بروز می‌کند. فرد با بروز حمله دچار

نوشته های مشابه

  • درد پشت قفسه سینه نشانه چیست؟ راه های درمان و تشخیص آن

    ۱۴۰۰-۰۴-۱۹

  • درد قفسه سینه نشانه چیست؟ | علائم و راه های تشخیص آن

    ۱۴۰۰-۰۴-۰۸

  • تنگی نفس
  • زیاد یا کم شدن ضربان قلب
  • فشار بر روی قفسه سینه
  • تهوع و استفراغ
  • درد جناغی در قفسه سینه
  • گیجی و در بعضی موارد از حال رفتن می‌شود. علت حملات قلبی نرسیدن خون به عضلات قلب است.
  • میوکاردیت

میوکاردیت عارضه‌ای است که با التهاب عضلات قلب بروز می‌کند. باعث درد قفسه سینه، مشکل در تنفس، خستگی و تب می‌شود.

  • پریکاردیت

پریکاردیت  یک بیماری خود ایمن است که باعث التهاب عضله‌های قلب می‌شوداین درد همراه با فشار روی قفسه سینه است و با خوابیدن و دراز کشیدن تشدید می‌شود.

  • پرولاپس دریچه میترال قلب

افتادگی دریچه قلب با علت ناشناخته باعث بسته شدن دریچه‌ی میترال قلب می‌شود.  بسته شدن دریچه میترال سبب برگشت خون  به دهلیز چپ می‌شود و نرسیدن خون به عضله‌های بدن می‌شود.این عارضه اگر درمان نشود می‌تواند منجر به مرگ شود.

  • آنوریسم آئورت

آئورت یک رگ خونی است که خون را از قلب به سایر نقاط بدن منتقل می‌کند. آنوریسم بزرگ شدن  بخش پایینی آئورت است به عبارت دیگر زمانی که دیواره‌ی شریان مانند یک بادکنک متسع و ضعیف شود این حالت ایجاد می‌شود. بنابراین آنوریسم آئورت یکی دیگر از بیماری‌های قلبی است که سبب درد پشت قفسه سینه می‌شود.

سیگار کشیدن، کلسترول بالا، فشار خون بالا و وراثت عامل این بیماری‌اند و با نشانه‌های درد پشت قفسه سینه که در بالاتنه گسترش می‌یابد و احساس یک توده دردناک و قابل لمس در شکم خود را نشان می‌دهد.

علت درد پشت قفسه سینه سمت راست

یکی دیگر از علت‌های درد قفسه سینه مشکلات گوارشی است. وقتی اسید معده به دهان و مری برگردد یا زخم در اثنی‌عشر و معده باشد یا کیسه صفرا و مجاری آن دچار التهاب یا سنگ شود فرد را با مشکلانی مانند درد پشت قفسه سینه سمت راست درگیر می‌کند.

سنگ کیسه صفرا

کبد ماده‌ای به نام صفرا می‌سازد که  از طریق مجاری صفراوی به روده‌ی کوچک منتقل می‌شود و به هضم چربی‌ها کمک می‌کند. این ماده در کیسه‌ی صفرا ذخیره می‌شود.

سنگ کیسه صفرا چگونه تشکیل می‌شود؟در صورتی‌که مواد شیمیایی سازنده صفرا نامتعادل شود سنگ‌های صفراوی تشکیل می‌شود. این سنگ‌ها ممکن است در کیسه‌ی صفرا بماند یا اینکه از طریق مجاری صفراوی خارج شود. این عارضه می‌تواند با نشانه بروز کند یا بی‌علامت باشد.

چون کیسه‌ی صفرا در سمت راست بدن قرار دارد و در صورتی‌که دچار التهاب شود یا سنگ داشته باشد، درد قفسه سینه و پشت سمت راست احساس می‌شود. سایر علائم سنگ کیسه صفرا شامل موارد زیر است:

  • تب و لرز
  • استفراغ و تهوع
  • زردی
  • درد در پشت قفسه سینه سمت راست که از شکم شروع شده است.

علت درد پشت قفسه سینه در کرونا

ویروس SARS-COV-2   علت بیماری کووید ۱۹است. این بیماری یک همه‌گیری جهانی است که از چین شروع شد و در سال گذشته قربانیان زیادی در کشورهای مختلف داشته است. علائم کرونا موارد زیر است:

  • سرفه
  • تنگی نفس
  • درد عضلانی و خستگی بدن
  • لرز
  • از دست دادن حس بویایی
  • از دست دادن حس چشایی
  • درد قفسه سینه

ویژگی دردهای کرونایی این است که کل بدن را فرا می‌گیرد، در پشت قفسه سینه، بازوها و شانه‌ها احساس می‌شود. اگر نشانه‌های بروز کرونا را در بدنتان مشاهده می‌کنید اولین اقدام قرنطینه و مشاوره با پزشک است. پذیرش ۲۴ این امکان را برای شما فراهم کرده است که بدون مراجعه به مطب تحت مداوا قرار بگیرید.

تشخیص علت درد پشت قفسه سینه چگونه است؟

یکی از کارهای بسیار ضروری با بروز درد قفسه سینه که به پشت می زند مراجعه به پزشک متخصص قلب و تشخیص علت دقیق مشکل است. اولین بیماری که پزشک برای درد قفسه سینه مشکوک می‌شود بیماری قلبی است با اینحال چند آزمایش برای تشخیص دقیق مشکل درخواست می‌کند.

  • نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام: این تست فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می‌کند.
  • عکسبرداری با اشعه ایکس از قفسه سینه: بررسی سلامت قلب، ریه و رگ‌های خونی با عکس امکان‌پذیر است.
  • آزمایش خون: این آزمایش سطح آنزیم در بدن و وجود عفونت را مشخص می‌کند.
  • اکو کاردیو گرافی: این روش برای ثبت تصاویر متحرک قلب با موج‌های صوتی است.
  • آنژیوگرافی: این روش برای بررسی وجود انسداد در قلب استفاده می‌شود.
  • تست استرس قلب: این روش عملکرد قلب را بعد از فعالیت فیزیکی بررسی می‌کند.

درمان درد پشت قفسه سینه

برای درمان هر دردی از جمله درد پشت قفسه سینه با توجه به علت باید اقدام کنیم و درصورت بروز علائم خطرناک باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

درمان خانگی برای درد پشت قفسه سینه

درمان خانگی کارهای مراقبتی است که خود به تنهایی برای رفع درد پشت قفسه سینه انجام می‌دهید. چند نمونه از این اقدامات را بیان می‌کنیم.

  1. با بروز درد بلافاصله دراز بکشید و استراحت کنید.
  2. روزانه 8 لیوان آب بخورید.
  3. از کمپرس سرد استفاده کنید و آن را روی محل دردناک قرار دهید.
  4. نوشیدنی‌های گرم مانند چای یا شیر داغ بنوشید.
  5. اگر مشکل گوارشی دارید چند قاشق عرق نعنا یا سرکه سیب بخورید.
  6. اگر درد به علت آسیب فیزیکی و ضربه رخ داده از کمپرس گرم استفاده کنید، محل را فشار ندهید و اجسام سنگین بلند نکنید.

درمان طب سنتی برای درد پشت قفسه سینه

دردهای قفسه سینه به علت جایگاه قلب و ریه‌ها در قفسه سینه بسیار جای توجه دارد چون ممکن است ناشی ز اختلال در عملکرد این دو عضو باشد. طب سنتی برای دردهای پشت قفسه سینه راهکارهایی را ارائه می‌کند.

  • سیر و شیر برای درمان درد پشت قفسه سینه

سیر در طب سنتی به دلیل خاصیت کاهش دهنده‌ی فشار خون شناخته می‌شود. توصیه می‌شود چند حبه سیر را در شیر بریزید و بجوشانید. این جوشانده را روزی چند مرتبه بوشید تا بیماری‌های عروق بیماری کرونا درمان شود و فشار خون کنترل شود.

  • زنجبیل برای درمان درد پشت قفسه سینه

زنجبیل یک گیاه با طبع گرم است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. استفاده از آن سردی معده را رفع می‌کند. اگر نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل را با یک قاشق عسل ترکیب و میل کنید درد پشت قفسه سینه تسکین می‌یابد.

  • آب انار برای درمان درد پشت قفسه سینه

خاصیت آب انار با آنتی اکسیدان فراوان و تنظیم کلسترول خون برای درمان بیماری‌های قلبی و آنژین‌های صدری به اثبات رسیده است. در طب سنتی نوشیدن روزی یک لیوان آب انار برای درمان درد پشت قفسه سینه توصیه می‌شود.

  • دمنوش جعفری برای درمان درد پشت قفسه سینه

جعفری گیاهی است که خواص درمانی آن مانند داروی کورمارین است. کومارین داروی ضد انعقاد خون است. برای استفاده از جعفری می‌توانید مقداری از آن را داخل آب بجوشانید و صاف کنید. معجون حاصل را روزی چند بار بنوشید.

درمان دارویی برای درد پشت قفسه سینه

درمان دارویی درد پشت قفسه سینه حتما باید تحت نظر پزشک و با تشخیص دقیق علت آن صورت بگیرید. در اینجا چند نوع دارو برای تمام دلایل درد قفسه سینه معرفی می‌کنیم.

  • درمان درد پشت قفسه سینه به علت بیماری‌های قلبی: داروهای کنترل کننده فشار خون و ناراحتی‌های قلبی
  • درمان درد پشت قفسه سینه به‌علت بیماری‌های ریوی: با اسپری‌های تنفسی و قرص‌های گشاد کننده عروق
  • درمان درد پشت قفسه سینه به‌علت دلایل روانی و اضطراب: با داروهای آرام‌بخش
  • درمان درد پشت قفسه سینه به‌علت مشکلات گوارشی: با داروهای کاهش دهنده اسید معده

برای پیشگیری از درد پشت قفسه سینه چه کار کنیم؟

علت درد گرفتن پشت قفسه سینه  متعدد است و نمی‌توان آن را به یک علت محدود کرد اما برخی از علت‌های درد پشت قفسه سینه را می‌توان کنترل کرد.

  1. اگر به دلیل مشکلات گوارشی و برگشت اسید معده دچار درد پشت قفسه سینه می‌شوید باید بدانید که تا دو ساعت بعد از خوردن غذا نباید دراز بکشید یا خم شوید.
  2. اگر منشا دردها ریوی یا قلبی است می‌توانید بلافاصله بعد از بروز درد، آسپرین یا قرص‌های زیر زبانی استفاده کنید.
  3. وزن خود را متعادل نگه دارید.
  4. سیگار مشکلات قلبی و ریوی را تشدید می‌کند، پس سیگار نکشید.
  5. مدیریت استرس و هیجانات را یاد بگیرید. در این‌صورت دردهای قفسه سینه که بر اثر عوامل روانی است برطرف می‌شود.

درد قفسه سینه سمت راست و پشت کتف

سوال بیمار:

با عرض سلام و خسته نباشید . من حدود دو روزی هست که تب حدود ۳۷/8 دارم و سرفه و مقداری کم احساس تنگی نفس . از امروز درد قفسه سینه سمت راست بالا و پشت کتف هم اضافه شده آیا نیاز به مراجعه به بیمارستان هست ؟ ممنون میشم اگه جواب سوالم رو بدهید . با تشکر

پاسخ دکتر عرفانه موحدی متخصص بیماری های داخلی:

شما احتمال زیاد مبتلا به کرونا هستید.ولی باتوجه به درد قفسه سینه و احتمال مشکلات قلبی،بهتر است نوارقلبی از شما گرفته شود تا مسایل قلبی بررسی شود.

چه زمانی برای درد پشت قفسه سینه نگران باشیم؟

  • درصورتی‌که تنگی نفس شدید دارید.
  • اگر حالت تهوع و استفراغ دارید.
  • گیجی به حدی است که ممکن است از حل بروید.
  • اگر در بلعیدن غذا مشکل دارید.
  • احساس ناگهانی فشار یا خرد شدن زیر استخوان سینه
  • تب، لرز یا سرفه کردن
  • با استراحت کردن یا مصرف مسکن درد پشت قفسه سینه کاهش پیدا نکرد.

اگر درد پشت قفسه سینه با استراحت بهبود بیابد جای نگرانی نیست، اما با بروز هر کدام از موارد بالا حتما باید سریع‌تر به دکتر درد قلب مراجعه کرد. اگر سوالی در مورد دردهای قفسه سینه دارید با پزشک آنلاین متخصص قلب و عروق پذیرش ۲۴ تماس بگیرید و از مشاوره‌های کامل و دقیق آن‌ها استفاده کنید.






3.8/5


(۲۵ نظر)

دکمه بازگشت به بالا