رشته های بدون کنکور انسانی

رشته های بدون کنکور انسانی: راهی برای ورود به دنیای دانشگاه بدون آزمون سراسری

خیلی از شماها که عاشق درس خوندن و یادگیری هستید دوست دارید بعد از دبیرستان راهی دانشگاه بشید و یه رشته ی مورد علاقه تون رو انتخاب کنید. اما کنکور این غول بزرگ و پر از استرس همیشه یه سد بزرگ در مسیر آرزوهای شماست. یه سد که خیلیا رو ناامید می کنه و مانع از رسیدن به هدفشون می شه. اما نگران نباشید! خوشبختانه راه هایی وجود داره که بدون کنکور وارد دانشگاه بشید و به رشته ی مورد علاقه تون برسید.

یکی از این راه ها انتخاب رشته های بدون کنکور انسانیه. این رشته ها به شما این امکان رو می دهن که بدون گذروندن آزمون سراسری و سختی های اون به دانشگاه وارد بشید و به تحصیل ادامه بدید. اما چه رشته هایی بدون کنکور انسانی وجود داره؟ چطور میشه در این رشته ها پذیرفته شد؟ با ما همراه باشید تا باهم این سوالات رو بررسی کنیم و راه ورود به دانشگاه رو بدون گذروندن کنکور به روی خودتون باز کنیم!

انواع رشته های بدون کنکور انسانی

رشته های بدون کنکور انسانی به دو دسته اصلی تقسیم می شن:

1. رشته های بدون کنکور با آزمون اختصاصی: این رشته ها برای ورود به دانشگاه از شما آزمون اختصاصی می گیرن که معمولا به دروس مطالعاتی و دانشی مرتبط با رشته مربوط می شه. مثلا برای ورود به رشته حقوق در دانشگاه آزاد باید در آزمون اختصاصی حقوق شرکت کنید.

2. رشته های بدون کنکور با مصاحبه: این رشته ها برای پذیرش دانشجو از مصاحبه استفاده می کنن. در این مصاحبه مهارت های ارتباطی توانایی حل مسئله و خلاقیت شما مورد ارزیابی قرار می گیره. البته باید توجه داشته باشید که معیار انتخاب در این رشته ها ممکنه با رشته های بدون کنکور با آزمون اختصاصی تفاوت داشته باشه.

رشته های بدون کنکور انسانی با آزمون اختصاصی

در این بخش چند نمونه از رشته های بدون کنکور با آزمون اختصاصی رو بررسی می کنیم:

1. حقوق: رشته حقوق از جمله رشته های بدون کنکور با آزمون اختصاصی است. برای ورود به این رشته باید در آزمون اختصاصی حقوق شرکت کنید. این آزمون معمولا شامل دروس مشترک مانند زبان فارسی و عربی و دروس اختصاصی مانند حقوق مدنی و حقوق جزا است. برای تهیه خودتون برای این آزمون می تونید از کتاب های آزمون حقوق دانشگاه آزاد یا کتاب های درسی مناسب استفاده کنید.
2. روانشناسی: برای ورود به رشته روانشناسی در برخی از دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعی نیاز به شرکت در آزمون اختصاصی روانشناسی هست. مطالعه کتاب های روانشناسی عمومی روانشناسی شخصیت و روانشناسی اجتماعی می تونه شما رو برای این آزمون آماده کنه.
3. علوم تربیتی: رشته علوم تربیتی هم از جمله رشته های بدون کنکور با آزمون اختصاصی است. برای ورود به این رشته باید در آزمون اختصاصی علوم تربیتی شرکت کنید. مطالعه کتاب های تربیت و آموزش و روانشناسی تربیتی می تونه برای شما سودمند باشه.
4. مدیریت: در برخی از دانشگاه ها رشته مدیریت هم بدون کنکور با آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو داره. آزمون مدیریت معمولا شامل دروس مدیریت عمومی اقتصاد و ریاضی است.
5. حسابداری: رشته حسابداری هم از جمله رشته های بدون کنکور با آزمون اختصاصی است. مطالعه کتاب های حسابداری مالی و حسابداری مدیریت برای تهیه خودتون برای این آزمون مفید است.
6. علوم سیاسی: در برخی از دانشگاه ها رشته علوم سیاسی هم با آزمون اختصاصی دانشجو می پذیره. آزمون علوم سیاسی معمولا شامل دروس سیاست داخلی و خارجی و تاریخ سیاسی است.

رشته های بدون کنکور انسانی با مصاحبه

در این بخش چند نمونه از رشته های بدون کنکور با مصاحبه رو بررسی می کنیم:

1. معماری: رشته معماری از جمله رشته های بدون کنکور با مصاحبه است. برای ورود به این رشته باید در مصاحبه شرکت کنید. در این مصاحبه مهارت های شما در زمینه خلاقیت طراحی و توانایی ارتباط مورد ارزیابی قرار می گیره. برای تهیه خودتون برای مصاحبه می تونید از نمونه کارهای خودتون در زمینه طراحی و نقاشی استفاده کنید.
2. هنر: رشته های هنری مانند نقاشی مجسمه سازی و موسیقی هم از جمله رشته های بدون کنکور با مصاحبه هستند. برای ورود به این رشته ها باید در مصاحبه شرکت کنید و توانایی هنری و خلاقیت خودتون رو به داوران نشان بدید.
3. سینما: رشته سینما هم از جمله رشته های بدون کنکور با مصاحبه است. برای ورود به این رشته باید در مصاحبه شرکت کنید و علاقه و توانایی خودتون رو در زمینه فیلمسازی به داوران نشان بدید.
4. تئاتر: رشته تئاتر هم از جمله رشته های بدون کنکور با مصاحبه است. برای ورود به این رشته باید در مصاحبه شرکت کنید و توانایی بازیگری و مهارت های ارتباطی خودتون رو به داوران نشان بدید.
5. طراحی داخلی: رشته طراحی داخلی هم از جمله رشته های بدون کنکور با مصاحبه است. برای ورود به این رشته باید در مصاحبه شرکت کنید و توانایی طراحی و خلاقیت خودتون رو در زمینه طراحی داخلی به داوران نشان بدید.

نکاتی برای انتخاب رشته های بدون کنکور انسانی

انتخاب رشته های بدون کنکور انسانی نیاز به توجه و برنامه ریزی دقیق داره. برای اینکه بهترین انتخاب رو برای خودتون انجام بدید نکاتی که در ادامه به شما می گیم رو با دقت مطالعه کنید:

  • علاقه مندی و استعداد: مهم ترین عامل در انتخاب رشته علاقه و استعداد خودتون هست. از خودتون بپرسید که به چه رشته ای علاقه دارید و در چه رشته ای توانایی بالایی دارید؟
  • بازار کار: قبل از انتخاب رشته به بازار کار رشته انتخابی خودتون هم توجه داشته باشید. مطالعه در مورد فرصت های شغلی مرتبط با رشته انتخابی و میزان نیاز بازار به این رشته می تونه در انتخاب شما تاثیرگذار باشه.
  • دانشگاه و مرکز آموزش: دانشگاه و مرکز آموزشی که می خواهید در آن تحصیل کنید هم در انتخاب شما مهم است. دانشگاه های معتبرتر معمولا کیفیت آموزش بهتری دارند و فرصت های شغلی بهتری برای فارغ التحصیلان ارائه می دهند.
  • هزینه تحصیل: هزینه تحصیل در رشته های بدون کنکور انسانی ممکنه متفاوت باشه. برخی از رشته ها هزینه تحصیل بالاتری دارند و برخی دیگر هزینه کمتری دارند. قبل از انتخاب رشته هزینه تحصیل در آن رشته رو هم در نظر بگیرید.

جدول مقایسه ای رشته های بدون کنکور انسانی

رشته نوع آزمون دروس آزمون مزایا معایب
حقوق اختصاصی زبان فارسی عربی حقوق مدنی حقوق جزا فرصت های شغلی متنوع حقوق و حقوق مشاوره رقابت بالا مطالعه سخت
روانشناسی اختصاصی روانشناسی عمومی روانشناسی شخصیت روانشناسی اجتماعی فرصت های شغلی متنوع مشاوره تحقیق رقابت بالا مطالعه سخت
علوم تربیتی اختصاصی تربیت و آموزش روانشناسی تربیتی فرصت های شغلی متنوع آموزش تحقیق رقابت بالا مطالعه سخت
مدیریت اختصاصی مدیریت عمومی اقتصاد ریاضی فرصت های شغلی متنوع مدیریت سازمانی رقابت بالا مطالعه سخت
حسابداری اختصاصی حسابداری مالی حسابداری مدیریت فرصت های شغلی متنوع حسابداری شرکت رقابت بالا مطالعه سخت
علوم سیاسی اختصاصی سیاست داخلی سیاست خارجی تاریخ سیاسی فرصت های شغلی متنوع تحقیق سیاسی رقابت بالا مطالعه سخت
معماری مصاحبه طراحی خلاقیت ارتباط فرصت های شغلی متنوع طراحی ساختمان رقابت بالا مطالعه سخت
هنر مصاحبه خلاقیت مهارت هنری فرصت های شغلی متنوع هنرمند رقابت بالا مطالعه سخت
سینما مصاحبه خلاقیت فیلمسازی فرصت های شغلی متنوع فیلمساز رقابت بالا مطالعه سخت
تئاتر مصاحبه بازیگری ارتباط فرصت های شغلی متنوع بازیگر رقابت بالا مطالعه سخت
طراحی داخلی مصاحبه طراحی خلاقیت فرصت های شغلی متنوع طراحی داخلی رقابت بالا مطالعه سخت

نتیجه گیری

انتخاب رشته های بدون کنکور انسانی می تونه یک راه خوب برای ورود به دانشگاه بدون گذروندن آزمون سراسری باشه. با این حالت شما می تونید با تمرکز بر علاقه و استعداد خودتون رشته ای رو انتخاب کنید که به واقع به آن علاقه دارید و در آن توانایی بالایی دارید.

اما به یاد داشته باشید که انتخاب رشته های بدون کنکور انسانی نیاز به برنامه ریزی و توجه دقیق داره. قبل از انتخاب رشته مطالعه در مورد رشته انتخابی بازار کار آن و هزینه تحصیل در آن رشته رو فراموش نکنید.

پرسش و پاسخ

1. آیا تمام رشته های انسانی بدون کنکور هستند؟

خیر تمام رشته های انسانی بدون کنکور نیستند. برخی از رشته های انسانی مانند زبان انگلیسی ادبیات فارسی و تاریخ در آزمون سراسری پذیرش دارند.

2. چه مزیتی انتخاب رشته های بدون کنکور انسانی داره؟

انتخاب رشته های بدون کنکور انسانی این مزیت رو داره که شما بدون گذروندن آزمون سراسری و استرس آن به دانشگاه وارد می شوید و به رشته مورد علاقه تون می رسید.

3. چه مواردی رو برای انتخاب رشته بدون کنکور انسانی باید در نظر بگیریم؟

علاقه مندی و استعداد بازار کار دانشگاه و مرکز آموزش و هزینه تحصیل از جمله مواردی هستند که برای انتخاب رشته بدون کنکور انسانی باید در نظر بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا