دکترای حرفه ای پزشکی چیست

دکترای حرفه ای پزشکی: از کجا شروع کنیم؟

خیلی از شماها احتمالا اسم دکترای حرفه ای پزشکی (MD) رو شنیده اید اما دقیقا نمی دونید چیه و چه فرقی با دکترای تخصصی پزشکی داره. نگران نباشید این مقاله به زبون ساده و خودمانی هرچیزی که باید در مورد این رشته بدونید رو براتون توضیح می دهه. با ما همراه باشید تا دنیای MD رو با هم کشف کنیم!

دکترای حرفه ای پزشکی (MD) چیه؟

MD یعنی Doctor of Medicine یا “دکترای پزشکی” به فارسی. این مدرک به شما اجازه می ده میده که به عنوان یه پزشک متخصص در زمینه های مختلف پزشکی مثل داخلی جراحی اطفال زنان و زایمان و… فعالیت کنید.

MD از کجا اومده؟

تاریخچه MD به دوران باستان برمی گرده. در واقع اولین دانشگاه های پزشکی در قرون وسطی در اروپا تاسیس شدند و مدرک MD به عنوان “دکترای پزشکی” در آن زمان اهدا می شد. در طول تاریخ MD همیشه یکی از برترین مدارک در حوزه پزشکی محسوب می شد.

MD چه فرقی با دکترای تخصصی پزشکی داره؟

اینجا اولین جاییه که اکثر افراد با MD و “دکترای تخصصی” اشتباه می گیرند.
MD “دکترای حرفه ای پزشکی” هست و “دکترای تخصصی پزشکی” مرحله بعد از MD محسوب میشه. به بیان ساده تر برای اینکه بتونید به عنوان یه پزشک متخصص در زمینه های مختلف پزشکی فعالیت کنید اول باید MD رو به دست بیارید و بعد وارد رشته تخصصی خودتون بشید.

MD چطور گرفته میشه؟

برای گرفتن MD اول باید در رشته پزشکی در یک دانشگاه مجاز و تایید شده قبول بشید. بعد از پایان دوره 6 ساله پزشکی عمومی شما به عنوان “پزشک عمومی” مدرک خودتون رو دریافت می کنید.

مرحله بعد: “دکترای حرفه ای پزشکی” (MD)

در مرحله بعد باید در رشته MD که در دانشگاه های کشور و حتی کشورهای دیگر ارائه میشه شرکت کنید. این دوره معمولا 2-3 سال طول میکشه و شامل گذراندن دروس تخصصی در حوزه پزشکی مثل آناتومی فیزیولوژی بیوشیمی و… هست.

تفاوت MD با “دکترای تخصصی” چیه؟

MD رو میتونید به عنوان “دکترای عمومی” در نظر بگیرید که در رشته پزشکی گرفته میشه و به شما اجازه میده که به عنوان یه پزشک عمومی در مناطق مختلف فعالیت کنید. اما “دکترای تخصصی” مثل “داخلی جراحی اطفال و…” یک رشته تخصصی بعد از MD هست که در دانشگاه های کشور یا خارج از کشور ارائه میشه و به شما اجازه میده که در زمینه تخصصی خودتون فعالیت کنید.

چه مراحلی برای MD نیاز هست؟

برای گرفتن MD مراحلی رو باید طی کنید که در جدول زیر به طور خلاصه توضیح داده شده است:

مرحله توضیحات
قبولی در رشته پزشکی برای قبولی در رشته پزشکی باید در کنکور سراسری شرکت کنید و رتبه مناسب رو در این کنکور به دست بیارید.
پایان دوره پزشکی عمومی بعد از پایان 6 سال تحصیل در رشته پزشکی شما مدرک “پزشک عمومی” رو دریافت می کنید.
شرکت در آزمون MD برای گرفتن MD باید در آزمون MD شرکت کنید و حداقل نمره لازم رو در این آزمون به دست بیارید.
گذراندن دوره MD شما بعد از قبولی در آزمون MD باید در دوره 2-3 ساله MD شرکت کنید و دروس تخصصی رو بگذرونید.

چه نکاتی رو برای MD در نظر بگیرید؟

  • انتخاب رشته تخصصی: قبل از شرکت در آزمون MD باید به این سوال پاسخ بدید: “چه رشته تخصصی رو می خواین بعد از MD انتخاب کنید؟”
  • انتخاب دانشگاه: دانشگاه انتخابی شما در رشته MD میتونه تاثیر زیادی در کیفیت آموزش و فرصت های شغلی بعد از MD داشته باشه.
  • هزینه ها: دوره MD هزینه خاص خودش رو داره که ممکن هست از یک دانشگاه به دانشگاه دیگه متفاوت باشه.
  • آزمون ورودی: برای قبولی در رشته MD باید در آزمون ورودی شرکت کنید و حداقل نمره لازم رو در این آزمون به دست بیارید.

جمع بندی

دکترای حرفه ای پزشکی (MD) یکی از مدارک مهم در حوزه پزشکی هست که به شما اجازه میده که به عنوان یه پزشک متخصص فعالیت کنید. اما برای گرفتن MD باید مراحلی رو طی کنید که از قبولی در رشته پزشکی تا گذراندن دوره MD رو شامل میشه. امیدواریم این مقاله اطلاعات مفیدی رو در مورد MD در اختیار شما قرار داده باشه.

سوالات متداول

  • آیا MD برای همه مناسب هست؟ MD یه دوره سخت و چالش برانگیز هست که نیازمند علاقه و انگیزه زیاد برای یادگیری و تمرین هست.
  • آیا MD در ایران ارائه میشه؟ بله در دانشگاه های کشور دوره MD ارائه میشه.
  • چگونه میتونم برای MD آماده بشیم؟ بهترین راه آماده شدن برای MD مطالعه و تمرین منظم هست.

نکته: در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد MD میتونید با دانشگاه های ارائه دهنده MD در ایران و یا سایت های معتبر پزشکی تماس بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا