رشته های دانشگاه علمی کاربردی

رشته های دانشگاه علمی کاربردی: گامی به سوی آینده شغلی

دانشگاه علمی کاربردی یکی از راه های مناسب برای ورود به بازار کار و یادگیری مهارت های تخصصی به حساب میاد. این دانشگاه ها به جای تمرکز روی مباحث تئوری روی آموزش عملی و کاربردی متمرکز هستن و دانشجو ها رو برای ورود به بازار کار آماده می کنن.

اما دانشگاه علمی کاربردی دقیقا چیه؟

دانشگاه علمی کاربردی یه موسسه آموزش عالی است که بر اساس نیاز های بازار کار برنامه های آموزشی خودشو طراحی میکنه و به ارائه دوره های کوتاه مدت و بلند مدت در زمینه های مختلف می پردازه.

دانشگاه علمی کاربردی از دو بخش تشکیل شده:

  • دانشگاه علمی کاربردی دولتی: این دانشگاه ها زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری مدیریت میشن و شهریه کمتری نسبت به دانشگاه های آزاد دارن.
  • دانشگاه علمی کاربردی غیر دولتی: این دانشگاه ها تحت نظارت وزارت علوم فعالیت میکنن اما از نظر مالی و مدیریتی مستقل هستن.

در این مقاله می خوایم به رشته های پرطرفدار و جذاب دانشگاه علمی کاربردی بپردازیم و به شما کمک کنیم تا با رشته های مناسب برای آینده شغلی خودتون آشنا بشین.

رشته های پرطرفدار دانشگاه علمی کاربردی:

رشته های دانشگاه علمی کاربردی خیلی متنوع و مطابق با نیاز های بازار کار طراحی شدن. اما بعضی از این رشته ها محبوبیت بیشتری دارن و به طور کلی می توان اونها رو به چند گروه تقسیم بندی کرد:

رشته های فنی و مهندسی:

  • فناوری اطلاعات (IT): این رشته یکی از پرطرفدارترین رشته ها در دانشگاه علمی کاربردی است و به دلیل رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در کشور بازار کار خوبی داره.
  • مهندسی برق: این رشته به آموزش مهارت های لازم برای طراحی نصب و نگهداری سیستم های برق می پردازه و در صنایع مختلف از جمله صنایع خودرو و ساختمان نیاز به این مهندسین وجود داره.
  • مهندسی مکانیک: در این رشته دانشجویان با طراحی ساخت و نگهداری ماشین آلات و تجهیزات آشنا میشن و در زمینه های مختلف از جمله صنایع خودرو صنایع پتروشیمی و صنایع ساختمانی می تونن فعالیت کنن.
  • مهندسی صنعتی: این رشته به بهینه سازی فرآیند های تولید و مدیریت منابع می پردازه و دانشجویان با مهارت های مدیریتی و تکنیکی آشنا میشن که در زمینه های مختلف از جمله صنایع تولیدی و خدماتی می تونن به کار گرفته بشن.

رشته های مدیریت و تجارت:

  • مدیریت بازرگانی: این رشته به آموزش مهارت های مدیریتی و بازاریابی می پردازه و دانشجویان با مباحث مهم بازاریابی فروش مدیریت مالی و منابع انسانی آشنا میشن.
  • مدیریت صنعتی: این رشته به آموزش مهارت های مدیریتی در زمینه تولید و ساخت می پردازه و دانشجویان با مباحث مهمی مانند برنامه ریزی تولید کنترل کیفیت و مدیریت زنجیره تأمین آشنا میشن.
  • بازاریابی: این رشته به آموزش مهارت های بازاریابی و تبلیغات می پردازه و دانشجویان با مباحث مهم بازاریابی فروش ارتباطات و مدیریت محتوا آشنا میشن.

رشته های فناوری و هنر:

  • گرافیک: این رشته به آموزش مهارت های طراحی گرافیک می پردازه و دانشجویان با نرم افزار های گرافیکی اصول طراحی مبانی رنگ شناسی و تایپوگرافی آشنا میشن.
  • طراحی وب: این رشته به آموزش مهارت های طراحی و توسعه وب سایت می پردازه و دانشجویان با زبان های برنامه نویسی سیستم های مدیریت محتوا (CMS) و اصول طراحی وب آشنا میشن.
  • فیلم و انیمیشن: این رشته به آموزش مهارت های ساخت فیلم و انیمیشن می پردازه و دانشجویان با نرم افزار های ویرایش فیلم اصول داستان نویسی فیلم برداری و تدوین آشنا میشن.

مراحل ثبت نام در دانشگاه علمی کاربردی:

ثبت نام در دانشگاه علمی کاربردی مانند سایر دانشگاه ها به طور کلی در دو مرحله انجام می شه:

  1. ثبت نام اولیه : در این مرحله شما باید با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور (www.sanjesh.org) اطلاعات شخصی و تحصیلی خودتون رو ثبت کنید و رشته های مورد علاقه تون رو انتخاب کنید.
  2. ثبت نام نهایی : در این مرحله شما باید با مراجعه به دانشگاه مورد علاقه مدارک لازم رو ارائه بدید و شهریه رو پرداخت کنید.

نکات مهم در انتخاب رشته در دانشگاه علمی کاربردی:

انتخاب رشته در دانشگاه علمی کاربردی به طور مستقیم بر آینده شغلی شما تأثیر می ذاره بنابراین باید با دقت انجام شه:

  • علاقه و توانایی : اولین نکته مهم علاقه و توانایی شما در رشته مورد انتخاب است . اگر به رشته مورد علاقه تون علاقه ندارید احتمالا در طول تحصیل انگیزه کافی برای کسب دانش و مهارت رو ندارید و این موضوع می توانه بر آینده شغلی شما تأثیر منفی بذاره.
  • بازار کار : یکی از مهمترین عوامل در انتخاب رشته وضعیت بازار کار است . مطالعه وضعیت بازار کار به شما کمک می کنه تا رشته ای رو انتخاب کنید که در آینده شغل مناسب و پر درآمدی رو برای شما به ارمغان بیاره.
  • مهارت های لازم : هر رشته مهارت های خاص خودش رو می طلبه . در انتخاب رشته باید مهارت های لازم برای هر رشته رو در نظر بگیرید و مطمئن بشید که توانایی کسب این مهارت ها رو دارید.

جدول مقایسه رشته های دانشگاه علمی کاربردی:

رشته زمینه کاری مهارت های مورد نیاز بازار کار
فناوری اطلاعات برنامه نویسی طراحی وب امنیت شبکه مدیریت داده ها برنامه نویسی حل مسئله خلاقیت کار گروهی خوب
مهندسی برق طراحی و نصب سیستم های برق نگهداری تجهیزات برق تجزیه و تحلیل کار با نرم افزار های تخصصی مهارت فنی متوسط
مدیریت بازرگانی مدیریت مالی بازاریابی فروش مدیریت منابع انسانی مهارت ارتباطی تفکر استراتژیک رهبری خوب
طراحی گرافیک طراحی لوگو بروشور پوستر سایت خلاقیت خلاقیت بصری مهارت در نرم افزار های گرافیکی متوسط

در انتخاب رشته باید به علاقه توانایی و مهارت های خودتون و نیز وضعیت بازار کار توجه کنید . از سوی دیگه مشاوره با افراد با تجربه و مطالعه در مورد رشته های مختلف می توانه در انتخاب رشته مناسب به شما کمک کنه.

مزایای تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی:

دانشگاه علمی کاربردی مزایای زیادی برای دانشجویان داره از جمله:

  • آموزش عملی و کاربردی : برنامه های آموزشی این دانشگاه ها بر آموزش عملی و کاربردی متمرکز است و دانشجویان با مهارت های لازم برای ورود به بازار کار آشنا میشن.
  • ارتباط با بازار کار : دانشگاه های علمی کاربردی ارتباط مستقیمی با بازار کار دارن و برنامه های آموزشی اونها مطابق با نیاز های بازار کار طراحی می شه.
  • محدودیت سنی کمتر : دانشگاه های علمی کاربردی محدودیت سنی کمتری برای ثبت نام دارن و افراد با سن بالاتر نیز می توانن در این دانشگاه ها تحصیل کنن.
  • هزینه تحصیل کمتر : هزینه تحصیل در دانشگاه های علمی کاربردی به طور کلی کمتر از دانشگاه های آزاد است.

نتیجه گیری:

دانشگاه علمی کاربردی گزینه ای مناسب برای افرادی است که به دنبال کسب مهارت های عملی و کاربردی و ورود به بازار کار هستن . تنوع رشته ها در این دانشگاه ها باعث می شه تا افراد با علاقه ها و توانایی های مختلف بتونن رشته مناسب خودشون رو انتخاب کنن.

پرسش و پاسخ:

1. چه تفاوتي بين دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه آزاد وجود دارد؟

دانشگاه علمی کاربردی به آموزش مهارت های کاربردی و عملی تمرکز دارد و برنامه های آموزشی آن مطابق با نیازهای بازار کار طراحی می شود. در مقابل دانشگاه آزاد بیشتر به آموزش تئوری و پژوهش محور می پردازد.

2. آیا دانشگاه علمی کاربردی برای افراد با سن بالاتر مناسب است؟

بله دانشگاه علمی کاربردی محدودیت سنی کمتری برای ثبت نام داره و افراد با سن بالاتر نیز می توانن در این دانشگاه ها تحصیل کنن.

3. چگونه می توان در دانشگاه علمی کاربردی ثبت نام کرد؟

برای ثبت نام در دانشگاه علمی کاربردی باید به سایت سازمان سنجش آموزش کشور (www.sanjesh.org) مراجعه کنید و اطلاعات شخصی و تحصیلی خودتون رو ثبت کنید. سپس باید با مراجعه به دانشگاه مورد علاقه مدارک لازم رو ارائه بدید و شهریه رو پرداخت کنید.

دکمه بازگشت به بالا