تعمیر کولر آبی خزر

تعمیر کولر آبی خزر: راهنمای کامل برای رفع مشکلات

تابستان داره میاد و کولر آبی خزر شما مثل همیشه قراره به یاریتون بیاد تا از گرما در امان باشید. اما چه میشه اگه کولر خراب بشه و شما رو در گرمای طاقت فرسا تنها بذاره؟ نگران نباشید! با این مقاله شما میتونید مشکلات کولر خزر خودتون رو به راحتی تشخیص بدید و حتی خودتون تعمیرش کنید.

کولر آبی خزر: نگاهی کلی

کولرهای آبی خزر از جمله کولرهای آبی محبوب و با کیفیت در بازار ایران هستند. این کولرهای با بهره گیری از تکنولوژی روز خنکای مطلوب رو در محیط منزل و محل کارتون فراهم می کنن. با این حال مثل هر وسیله ی دیگه کولر آبی هم ممکنه دچار مشکلاتی بشه. اما نگران نباشید اکثر این مشکلات رو میشه به راحتی با چند راه حل ساده رفع کرد.

مشکلات رایج کولر آبی خزر

یکی از مشکلات رایج در کولرهای آبی کم شدن آب در مخزن کولر است. این اتفاق می تونه به دلایل مختلفی مثل نشتی در مخزن خرابی پمپ آب یا مسدود شدن دریچه ی ورودی آب رخ بده. اگر آب مخزن کولر شما به طور غیر منتظره ای کم میشه باید این موارد رو بررسی کنید:

  • نشتی در مخزن: برای یافتن نشتی مخزن رو به طور کامل از آب خالی کنید و با دقت تمام سطوح و درزها رو بررسی کنید. در صورت پیدا شدن نشتی میتونید از چسب آب بندی یا نوار تفلون برای رفع نشتی استفاده کنید.
  • خرابی پمپ آب: پمپ آب در کولر آبی وظیفه پمپاژ آب از مخزن به پمپ هوا رو به عهده داره. در صورتی که پمپ آب خراب بشه آب به موتور کولر نمیرسه و کولر به درستی خنک نمیشه. برای تست پمپ آب ابتدا شیر ورودی آب رو باز کنید و سپس با فشار دادن پمپ آب بررسی کنید که آیا آب از دهانه خروجی پمپ خارج میشه یا نه.
  • مسدود شدن دریچه ی ورودی آب: اگر دریچه ی ورودی آب مسدود باشه آب نمیتونه به مخزن کولر وارد بشه و کولر کم آب میشه. برای رفع این مشکل دریچه ی ورودی آب رو با یک مسواک یا برس نرم تمیز کنید.

تعمیر کولر آبی خزر: گام به گام

تعمیر کولر آبی خزر کار سختی نیست و شما میتونید با نکاتی که در ادامه توضیح داده میشه خودتون کولر رو تعمیر کنید.

مرحله اول: تشخیص مشکل

قبل از هر چیزی باید علت مشکل کولر رو به طور دقیق تشخیص بدید. برای این کار علائم خرابی رو به دقت بررسی کنید و سپس علت احتمالی رو حدس بزنید. به عنوان مثال اگر کولر به طور کلی کار نمیکنه ممکنه موتور کولر خراب شده باشه.

مرحله دوم: جمع آوری ابزار

قبل از شروع به تعمیر ابزار مورد نیاز رو جمع آوری کنید. ابزارهایی که معمولا برای تعمیر کولر بهش نیاز دارید:

  • پیچ گوشتی
  • آچار فرانسه
  • انبردست
  • سشوار
  • چسب آب بندی
  • نوار تفلون
  • مایع ظرفشویی

مرحله سوم: تمیز کردن کولر

قبل از تعمیر کولر تمیز کردن آن ضروری هست. ذرات گرد و غبار و آلودگی میتونن عملکرد کولر رو تحت تاثیر قرار بدن و باعث خرابی مختلفی بشن. با استفاده از یک جاروبرقی و پارچه ی نم دار کولر رو به طور کامل تمیز کنید.

مرحله چهارم: تعمیر مشکلات

بعد از تمیز کردن کولر مشکلات رو با استفاده از اطلاعاتی که در بخش قبل اگه توضیح دادیم بررسی کنید و تعمیر کنید. به عنوان مثال اگر پمپ آب خراب شده باشه میتونید با یک پمپ آب جدید اون رو تعویض کنید.

مرحله پنجم: تست عملکرد کولر

بعد از تعمیر کولر قبل از استفاده از اون عملکرد اون رو تست کنید. در صورت وجود هر گونه مشکل دیگه در عملکرد کولر به یک تعمیرکار مجرب مراجعه کنید.

راهنمای تعمیر کولر آبی خزر: جدول مشکلات و راه حل ها

مشکل راه حل
کولر روشن نمیشه بررسی کنید که فیوز کولر سالم باشه و اتصال به برق وجود داشته باشه. در صورت خراب بودن فیوز اون رو تعویض کنید.
کولر آب نمیکشه شیر ورودی آب رو باز کنید و مخزن رو از آب پر کنید. در صورت خرابی پمپ آب اون رو با یک پمپ جدید تعویض کنید.
کولر باد سرد نمیده تمیز کردن پوشش کولر و پمپ هوا و تمیز کردن دریچه ورودی آب میتونه مشکل رو رفع کنه. در صورت خرابی پمپ هوا اون رو با یک پمپ جدید تعویض کنید.
کولر صدای غیر عادی میده مشکل میتونه از موتور کولر پمپ آب یا پمپ هوا باشه. با بررسی این قطعات و تعویض اون در صورت خرابی مشکل رو رفع کنید.

نکات مهم در تعمیر کولر آبی خزر

  • قبل از شروع به تعمیر برق کولر رو قطع کنید.
  • به دقت به نکات ایمنی توجه کنید.
  • در صورت عدم آشنایی با تعمیر کولر آبی به یک تعمیرکار مجرب مراجعه کنید.
  • قطعات یدکی کولر رو از فروشگاه های معتبر تهیه کنید.

نتیجه گیری

تعمیر کولر آبی خزر کار پیچیده و دشواری نیست و با رعایت نکات مهم در این مقاله میتونید خودتون کولر رو تعمیر کنید. اما در صورت وجود هر گونه مشکل جدی به یک تعمیرکار مجرب مراجعه کنید.

پرسش و پاسخ

1. کولر آبی خزر من صدای غیر عادی میده. علت این صدا چی میتونه باشه؟

پاسخ: صدای غیر عادی ممکن هست از موتور کولر پمپ آب یا پمپ هوا باشه. برای یافتن منبع صدا به دقت به کولر گوش کنید و بررسی کنید که کدام قطعه صدای غیر عادی میده. در صورت خرابی هر کدام از این قطعات اون رو با یک قطعه جدید تعویض کنید.

2. کولر آبی من آب کم میکشه. چه کار باید انجام بدم؟

پاسخ: در صورت کم آب کشیدن کولر ابتدا مخزن رو از آب پر کنید و بررسی کنید که شیر ورودی آب باز باشه. در صورت وجود نشتی در مخزن نشتی رو با چسب آب بندی یا نوار تفلون رفع کنید. در صورت خرابی پمپ آب اون رو با یک پمپ جدید تعویض کنید.

3. کولر آبی خزر من باد سرد نمیده. علت این موضوع چی میتونه باشه؟

پاسخ: در صورت عدم باد سرد ابتدا تمیز کردن پوشش کولر و پمپ هوا و تمیز کردن دریچه ورودی آب رو انجام بدید. در صورت خرابی پمپ هوا اون رو با یک پمپ جدید تعویض کنید.

دکمه بازگشت به بالا