جاهای دیدنی ارومیه

ارومیه نگینی در دل آذربایجان!

چشمانتان را ببندید و تصور کنید: نسیمی خنک که عطر گل های یاس را به مشامتان می رساند دریاچه ای آبی که آرامش را در دل شما جاری می کند و شهری با قدمتی کهن که هر گوشه آن از تاریخ لبریز است.

این تصویری است که ارومیه پایتخت استان آذربایجان غربی برایتان رقم می زند. شهری که با وجود مشکلات زیست محیطی هنوز هم زیبایی های منحصر به فرد خود را حفظ کرده و برای هر مسافری تجربه ای فراموش نشدنی رقم می زند.

در سفر به ارومیه انگار قدم در دنیایی دیگر می گذارید. دنیایی که در آن تاریخ طبیعت فرهنگ و هنر دست به دست هم داده اند تا شما را مجذوب خود کنند. من با شما همراه می شوم تا سفری به این نگین آذربایجان را تجربه کنیم و با هم به قلب ارومیه سفر کنیم.

دریاچه ارومیه: نماد و درد

اولین چیزی که به ذهن هر کسی در مورد ارومیه خطور می کند دریاچه ارومیه است. دریاچه ای که زمانی به خاطر وسعت و زیبایی اش به "دریای خزر کوچک" معروف بود.

من به یاد دارم که وقتی برای اولین بار به ساحل دریاچه رفتم شگفت زده شدم. آبی رنگ آسمان با آب دریاچه یکی شده بود و من احساس می کردم که در وسط یک بزرگراه آبی ایستاده ام. نسیمی خنک بر صورتم می وزید و صدای مرغان دریایی در گوشم طنین انداز می کرد. در آن لحظه حس کردم که با طبیعت یکی شده ام و از غم و غصه دنیا دور شدم.

اما متاسفانه در سال های اخیر دریاچه ارومیه با مشکل خشکسالی مواجه شده و مساحت آن به طور قابل توجهی کاهش یافته است. خشکی دریاچه تنها برای ارومیه یک فاجعه نیست بلکه برای تمام ایران و حتی برای مناطق همجوار در کشورهای دیگر نیز خطرناک است. زیرا خشکی دریاچه ارومیه منجر به کاهش بارندگی افزایش گرد و غبار و کاهش تنوع زیستی می شود.

با وجود تمام مشکلات ارومیه هنوز هم زیبایی های خود را حفظ کرده است. در سفر به ارومیه حتما به ساحل دریاچه ارومیه سر بزنید و با چشم خودتان شاهد زیبایی های آن باشید. اگر چه این دریاچه در سال های اخیر با مشکلات زیست محیطی مواجه شده است اما باز هم ارزش یک بازدید را دارد.

بازار قدیمی ارومیه: جشنواره رنگ ها و عطرها

یکی از جذاب ترین مکان های ارومیه بازار قدیمی آن است. با قدم گذاشتن در این بازار انگار به گذشته سفر می کنید. بازار ارومیه تاریخی است و قدمت آن به دوره صفوی برمی گردد. این بازار یک معماری سنتی با دالان ها و دک ها دارد و هر قسمت آن به صنعت مختلفی اختصاص داده شده است.

می توانید از بین فروشگاه های حریر و ابریشم رنگارنگ قالی های بافت دست و چرم های مقاوم به دنبال هدیه ای برای خودتان و عزیزان تان بگردید. در بازار ارومیه شما می توانید انواع غذاهای سنتی ارومیه مانند "کوکو سیب زمینی" و "آش دوغ" را نیز نوش جان کنید.

من به خصوص از "شیرینی نوقا" ارومیه که در این بازار فروخته می شود خیلی خوشم می آید. این شیرینی از مغز گردو و شکر تهیه می شود و مزه ای لذیذ و خاص دارد. اگر به ارومیه سفر کردید حتما از این شیرینی خوشمزه نوش جان کنید.

ارومیه: شهر کلیسایی ها و مساجد

ارومیه یک شهر مسیحی نشین نیز است. در ارومیه کلیسای "سورپ سرگیس" و "کلیسای مریم مقدس" دو کلیسای مهم و زیبا هستند. این کلیسایی ها در طول قرن های گذشته بازسازی شده اند و از معماری زیبایی برخوردار هستند. کلیسای "سورپ سرگیس" در مرکز شهر ارومیه واقع شده است و دارای معماری است که آمیخته ای از سبک های ایرانی و اروپایی است. این کلیسای به صورت مستطیل شکل ساخته شده است و در داخل آن موزه ای از اشیای مذهبی و آثار هنری قدیمی مسیحیان قرار دارد.

از طرف دیگر کلیسای "مریم مقدس" در محله "مسیحی نشین" ارومیه واقع شده است و دارای معماری ارمنی است. این کلیسای از سنگ ساخته شده است و گنبد آن به صورت کروی است. در داخل کلیسای "مریم مقدس" نقاشی های زیبایی وجود دارد که حکایت از ایمان و اعتقاد مسیحیان به مریم مریم مقدس دارد.

علاوه بر کلیسایی ها ارومیه مساجد زیبایی نیز دارد. مسجد "جامع ارومیه" و مسجد "آقا میرزا" از جمله مسجد های مشهور ارومیه هستند. مسجد "جامع ارومیه" در مرکز شهر ارومیه واقع شده است و دارای معماری سنتی ایرانی است. این مسجد به عنوان یکی از قدیمی ترین مساجد ارومیه محسوب می شود و در تاریخ ارومیه اهمیت ویژه ای دارد.

قلعه باستانی ارومیه : سفر به زمان

ارومیه از نظر تاریخی نیز غنی است و آثار تاریخی و باستانی زیادی دارد. یکی از مهمترین آثار تاریخی ارومیه قلعه باستانی ارومیه است. قلعه ارومیه در حدود ۲ هزار سال پیش ساخته شده است و در گذشته به عنوان مرکز حکومتی منطقه آذربایجان به کار می رفته است.

این قلعه در جنوب غرب شهر ارومیه واقع شده است و از معماری خشتی و سنگی ساخته شده است. در قلعه ارومیه تعدادی برج و حصار وجود دارد که در گذشته برای دفاع از شهر به کار می رفته است. در داخل قلعه ارومیه موزه ای نیز وجود دارد که آثار و اشیا تاریخی قدیمی ارومیه در آن نمایش داده می شود.

غار کرفتو: معمای تاریخ

در جنوب غرب ارومیه غار "کرفتو" واقع شده است. غار "کرفتو" یک غار باستانی است که در دهه ۶۰ میلادی کشف شده است و از جمله غار های قدیمی و مشهور ایران است. این غار در ارتفاع حدود ۱ هزار و ۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و دارای معماری سنگی و تعدادی اتاق و دالان است.

برخی باور دارند که غار "کرفتو" در گذشته به عنوان محل زندگی و پناهگاه انسان های اولیه به کار می رفته است و برخی دیگر اعتقاد دارند که این غار در دوره های متفاوت به عنوان محل زندگی و پناهگاه به کار رفته است. در غار "کرفتو" نقوش و حکاکی هایی نیز وجود دارد که به تاریخ و فرهنگ انسان های اولیه مربوط می شود.

دریاچه چای باشی : طبیعت و آرامش

ارومیه تنها با دریاچه ارومیه زیبا نیست. در اطراف ارومیه دریاچه های زیبایی دیگری نیز وجود دارد که به شما طبیعتی زیبا و آرامش بخش را ارائه می دهند.

یکی از این دریاچه ها دریاچه "چای باشی" است. این دریاچه در ۳۵ کیلومتری جنوب غرب ارومیه واقع شده است و یکی از بزرگ ترین دریاچه های آب شور ایران است. دریاچه "چای باشی" در محل تالاب "چای باشی" و به منظور کاهش خطرات خشکسالی دریاچه ارومیه در سال ۱۳۸۹ ساخته شده است.

این دریاچه مأمن و زیستگاه گونه های مختلف پرندگان آبزی و ماهی است. در کنار دریاچه "چای باشی" شما می توانید به پیاده روی دوچرخه سواری و ماهیگیری بپردازید و از طبیعت زیبا و آرامش بخش آن لذت ببرید.

ارومیه طعم و مزه

ارومیه تنها با طبیعت و تاریخ زیبا نیست. ارومیه یک شهر غذا دوست نیز است. غذاهای سنتی ارومیه مزه ای خاص و لذیذ دارند و از مواد اولیه طبیعی و محلی تهیه می شوند.

اگر به ارومیه سفر کردید حتما "کوکو سیب زمینی" "آش دوغ" "دلمه برگ مو" "قورمه سبزی" "کباب کوبیده" و "شیش کباب" را در رستوران های سنتی ارومیه نوش جان کنید. همچنین "شیرینی نوقا" "شیرینی نان خامه ای" و "شیرینی پسته ای" ارومیه را فراموش نکنید.

توصیه ها و نکات عملی

  • بهترین زمان برای سفر به ارومیه فصل بهار و پاییز است.
  • ارومیه یک شهر کوهستانی است و در فصل زمستان هوا سرد و بارانی است.
  • برای سفر به ارومیه لباس گرم و راحتی با خود ببرید.
  • ارومیه یک شهر امن و آرام است.
  • در ارومیه رستوران ها و کافه های زیادی وجود دارد.
  • برای خرید سوغات به بازار قدیمی ارومیه سر بزنید.
  • برای رفتن به جاذبه های گردشگری ارومیه می توانید از اتوبوس تاکسی و یا خودرو شخصی استفاده کنید.
  • در ارومیه زبان ترکی مورد استفاده قرار می گیرد.

نتیجه گیری

سفر به ارومیه سفر به تاریخ طبیعت و فرهنگ است. شما در ارومیه می توانید از زیبایی های طبیعی آثار تاریخی و فرهنگی ارومیه لذت ببرید و تجربه ای فراموش نشدنی را به دست آورید.

سوالات و پاسخ ها

۱. آیا ارومیه شهری ایمن است؟

بله ارومیه شهری امن و آرام است. مردم ارومیه مردمی مهمان نواز و خوش رو هستند و می توانید با اعتماد به آنها سفر کنید.

۲. بهترین فصل برای سفر به ارومیه چه زمانی است؟

بهترین فصل برای سفر به ارومیه فصل بهار و پاییز است. در این فصول هوا مطلبوع و خنک است و می توانید از طبیعت زیبا و آرامش بخش ارومیه لذت ببرید.

۳. در ارومیه چه غذاهایی را باید نوش جان کنیم؟

در ارومیه غذاهای سنتی و خوشمزه ای وجود دارد که حتما باید آنها را نوش جان کنید. از جمله این غذاها می توان به "کوکو سیب زمینی" "آش دوغ" "دلمه برگ مو" "قورمه سبزی" "کباب کوبیده" و "شیش کباب" اشاره کرد.

دکمه بازگشت به بالا