سوغات ترکیه

سوغات ترکیه: از طعمِ باقلوا تا عطرِ عود

همیشه از اون آدم هایی بودم که دوست دارم یه تیکه از هر جایی که میرم رو با خودم بیارم. یه جور خاطره ی ملموس که بعد از سفر هر بار که بهش نگاه می کنم یه عالمه خاطره ی خوش و یه عالمه حس خوب رو برام تداعی می کنه.

ترکیه هم یکی از این کشورهایی بود که برام سوغات های جذاب و پر از خاطره داشت. از چایِ معطر و خوشرنگِ ترکیش گرفته تا باقلوا ی خوشمزه اش که تا مدتها طعمش توی دهنم بود. از سفال های سنتی ی رنگی و قلیان های شیک و لامپ های هفت رنگ گرفته تا لباس های ترکیش با طرح ها و رنگ های شاد و پوستین های زیبا و اکسسوری های خاص … . هرجا چشم می انداختم یه چیز جدید و جذاب برای سوغات پیدا می کردم.

سفر به دنیای عطر و طعم

اولین باری که به ترکیه رفتم بلافاصله شیفته ی چایِ سیاه و تلخ ترکیش شدم. اون چایِ غلیظ که با یه قندِ کوچک و لواشک ترکیش همراه شیرینی های ترکی و باقلوا یه ترکیب عالی بوجود می آورد. حرفِ قهوه ی ترکی هم که اصلا نیست. اون طعمِ خاص و بویِ عطرآگین که همیشه با دسرهای ترکیش و بستنی ترکی مُجذوبم کرده بود.

بازار بزرگ استانبول هم یکی از محل های خرید من بود. این بازار با کوچه های تنگ و پیچ در پیچ یه دنیای شگفت انگیز از رنگ ها بوها صدوها و طعم ها بود. از قالی های دستباف با نقوشِ زیبا و لباس های سنتی ترکیش با رنگ های شاد و ادویه های معطر و شکلات های ترکی و ترشی های خوشمزه هر چیزی که در ذهن تون باشه رو میتونید در این بازار پیدا کنید.

یه دنیا رنگ و طرح

سرامیک و سفال ترکی هم یه بخش جدا نشدنی از سوغات من بود. من از بین کلی سرامیک قشنگ با طرح های خاص یه ست چای خوری با نقوشِ ترکی انتخاب کردم. اون ست چای خوری که با چای ترکی و باقلوا یه حس نوستالژیک بهم میده.

لباس های سنتی ترکی هم با رنگ های شاد و طرح های زیبا یه سوغات خوب برای خانم ها هست. من از بین کلی شال و روسری و لباس ترکیش یه شال نخی با طرح گل انتخاب کردم که هر وقت بهش نگاه میکنم یادم می افته از سفر قشنگم به ترکیه.

سوغاتی های متفاوت و خاص

خوراکی های ترکی هم یه دنباله ی طولانی دارن که از باقلوا و ترکی دلایت و شیرینی ترکی گرفته تا ترشی ترکی و معجون ترکی و چای ترکی همه و همه خاطره های شیرین رو برام تداعی میکنن. ادویه های ترکی با بویِ خاص و شکلات های ترکی با طعمِ شکلات و بستنی ترکی با طعمِ فراوان همیشه از سوغات های عزیزم بودن.

خوردنی های ترکی هم یه دنباله ی طولانی دارن. از باقلوا با آن طعم بسیار خاص و ترکی دلایت و شیرینی ترکی با آن تنوعِ شگفت انگیز و ترشی ترکی با آن طعم ترش و خوشمزه همه و همه خاطره های شیرین رو برام تداعی میکنن. ادویه های ترکی با بویِ خاص و شکلات های ترکی با طعمِ شکلات و بستنی ترکی با طعمِ فراوان همیشه از سوغات های عزیزم بودن.

حرف آخر

ترکیه کشوری زیبا با فرهنگ غنی و مردم مهمان نواز هست که یه دنیای جدید از سوغات رو به شما ارائه میده. هر چیزی که در ذهن تون باشه رو میتونید در ترکیه پیدا کنید. من مطمئنم که شما هم مثل من از سوغات ترکیه لذت خواهید برد.

نکاتی برای خرید سوغات:

  • حتما از بازارهای محلی و فروشگاه های بومی خرید کنید تا سوغات های خاص و اورجینال رو پیدا کنید.
  • قیمت ها رو قبل از خرید مقایسه کنید و از فروشنده ها درباره کیفیت محصول اطلاع بگیرید.
  • در بازار بزرگ استانبول مراقب کلاهبرداری باشید و قیمت ها رو قبل از خرید مقایسه کنید.
  • به حجم و وزن سوغات تون توجه کنید و از چمدان و کیف تون اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای سوغات تون داره.

پرسش و پاسخ:

  • بهترین زمان برای خرید سوغات در ترکیه چه زمانی هست؟

    بهترین زمان برای خرید سوغات در ترکیه فصل بهار و پاییز هست که هوا مطلوب و شلوغی کمتر هست.

  • چه سوغاتی از ترکیه رو به من توصیه میکنید؟

    بستگی به سلیقه و بودجه شما داره اما من باقلوا و چای ترکی رو به شما توصیه میکنم.

  • چه محل های دیگه ای در ترکیه برای خرید سوغات خوب هستن؟

    بازار گران بازار و بازار اسپایس در استانبول و بازار کاپالی چارش در آنکارا و بازار آتاتورک در ازمیر از محل های خوب برای خرید سوغات هستن.

در نهایت با توجه به ذوق و سلیقه خودتون سوغات مناسب رو انتخاب کنید و یه تیکه از ترکیه رو با خودتون بیارید. من مطمئنم که از سوغات ترکیه لذت خواهید برد.

دکمه بازگشت به بالا