کویر ورزنه

ورزنه جایی که خورشید بر بیابان می رقصد

همیشه به دنبال جاهایی هستم که از هیاهوی شهر دور باشند جاهایی که سکوت و آرامش به جای صدای بوق ماشین ها در گوشم طنین انداز شود. جایی که خورشید به جای برج های بلند بیابان پهناور را بغل کند. فکر می کنم ورزنه دقیقا از همین جاهاست.

همین چند هفته پیش بود که تصمیم گرفتم به ورزنه سفر کنم از اون سفرهایی که با یه دوربین پر از شارژ و یه کوله پشتی پر از کنجکاوی و شور شروع میشه.

راهی ورزنه

با یه ماشین پر از خاطره و یه دل پر از امید راهی ورزنه شدم. جاده جاده های خاکی و پر از پیچ و خم بود که هر لحظه چشم انداز جدیدی رو به نمایش می گذاشت. انگار طبیعت به من اجازه می داد تا زیبایی هاش رو به صورت زنده تماشا کنم. یه لحظه به تپه های ماسه ای می رسیدم که با رنگ های قهوه ای و زرد در کنار هم نقاشی شده بودند و یه لحظه دیگه به درخت های تنومند و سر به فلک کشیده که مقاوم در برابر وزش باد ایستاده بودند. خورشید هم همراه من بود با حرارت و گرمای خودش به روشنایی این مسیر کمک می کرد.

بعد از چند ساعت رانندگی به ورزنه رسیدم یه شهر کوچک با خونه هایی که انگار از خشت و گل ساخته شده بودند و رنگ زمان رو به خودشون گرفته بودند.

گشت و گذار در ورزنه

اولین قدم هام رو تو کوچه های خاکی و باریک ورزنه برداشتم. کودکان محلی با لباس های رنگارنگ با شور و اشتیاق به بازی مشغول بودند و سگ های ولگرد با نگاه های مغرور به من نگاه می کردند. بوی نان گرم از نونوایی محلی به مشام من می رسید و مرا به یاد کودکی و سادگی می انداخت.

یکی از مهمترین جاذبه های ورزنه قلعه تاریخی ورزنه است. قلعه ای که تاریخ و فرهنگ این منطقه رو در خود گرفته است. هر کجای قلعه رو که نگاه می کردم تاریخ به من لبخند می زد. دیوارهای کاهگلی و برج و بارو قلعه قصه های زمان رو روایت می کردند.

چاه های تاریخی از دیگر جاذبه های ورزنه هستند. چاه هایی که به صورت فصلی آب دار می شدند و مردم رو در این ناحیه کویری سیراب می کردند.

کویر ورزنه: جایی که خورشید با ماسه ها می رقصد

اما جذاب ترین بخش سفر من به ورزنه کویر ورزنه بود. یه میدان بزرگ و بی پایان از ماسه که چشم رو به خودش خیره می کرد. وقتی پای تو ماسه های داغ گذاشتم حس کردم که زمان هم سرعتش رو کم کرده و همه چیز در سکوت و آرامش غرق شده است.

خورشید با قدرت تمام در آسمان تابان بود و سایه های بلند ماسه ها رو به صورت یه نقاشی زیبا در می آورد.

با تاریک شدن هوا ستاره ها در آسمان می درخشیدند و هوای کویر رو عطر آگین می کردند.

تجربه های منحصربه فرد در کویر

  • سوارکاری: سوار بر اسب در دل کویر قدم زدیم و سحر و جادوی کویر رو به چشم دیدیم.
  • شَتَر سواری: یکی از تجربه های خاص سفر به کویر سوار شدن بر شَتَر است. شَتَر با قدم های آهسته و مطمئن ما رو در ماسه ها هدایت می کرد و ما هم از این سفر با تمام وجود لذت می بردیم.
  • شب مانی در چادر: در دل کویر چادری برپا کردیم و شب رو با صدای خس خس ماسه ها و آواز شب گذراندیم.

نکات مهم برای سفر به ورزنه

  • بهترین زمان سفر: بهتر است در فصل پاییز و بهار به ورزنه سفر کنید تا از هوای مطبوع این منطقه لذت ببرید.
  • لباس مناسب: لباس های نخی و رنگ روشن برای سفر به ورزنه مناسب هستند.
  • آب و غذا: قبل از سفر به کویر مقدار کافی آب و غذا با خود به همراه داشته باشید.
  • هدایتگر: برای سفر به کویر حتما از یک هدایتگر محلی راهنمایی بگیرید.
  • وسایل ضروری: همیشه یک ست کمپ دوربین و وسایل اولیه کمک های اولیه با خود به همراه داشته باشید.

نتیجه گیری

سفر به ورزنه تجربه ای فراموش نشدنی است. کویر با سکوت و آرامش خودش شرایطی رو برای من فراهم کرد تا با خودم مواجه شوم و از زیبایی های خدادادی لذت ببرم.

پرسش و پاسخ

1. برای رسیدن به ورزنه چه راه هایی وجود دارد؟

برای رسیدن به ورزنه می توانید از جاده اصفهان به ورزنه استفاده کنید. جاده آسفالت است و به راحتی می توانید با ماشین شخصی خودتان به آنجا سفر کنید.

2. آیا در ورزنه امکانات اقامتی وجود دارد؟

بله در ورزنه چندین اقامتگاه بوم گردی و هتل وجود دارد. همچنین می توانید در کویری چادر بزنید و شب را در دل طبیعت بگذرانید.

3. بهترین زمان برای سفر به ورزنه چه فصلی است؟

بهترین زمان برای سفر به ورزنه فصل پاییز و بهار است. در این فصل ها هوا معتدل و مطبوع است.

دکمه بازگشت به بالا