اهمال کاری یعنی چه

اهمالی کاری: عادت بدی که با تکنیک های جدید قابل کنترل هست!

هممون با این احساس آشنا هستیم: روز آزمون دانشگاه یا مهلت تحویل پروژه رسیده اما هنوز نصف کار مونده! می دونیم که وقت کمه اما با خودمون می گیم "فردا شروع می کنم" یا "فعلا کار دیگه دارم بعدا به این کار می رسم". این موضوع همون اهمالی کاری هست که میتونه با ما مثل یه شبح پیچیده و زندگی مون رو با مشکل روبرو کنه. اما نگران نباش خداروشکر با تکنیک های جدید و نکاتی که میخوایم در ادامه با هم بررسی کنیم میشه این عادت بد رو کنترل کرد و با آرامش و انرژی بالا کارها رو در زمان مناسب انجام داد.

اهمالی کاری چیه و چطور به وجود میاد؟

اهمالی کاری به عبارتی به تعویق انداختن یا اجتناب از انجام کار هست که میتونه باعث استرس اضطراب و کاهش کارایی در زمینه های مختلف زندگی مثل تحصیل کار یا زندگی شخصی بشه. علت به وجود اومدن این عادت بد می تونه عوامل روانشناسی مثل ترس از شکست کمال گرایی کمبود انگیزه عدم تمرکز و یا عوامل خارجی مثل فشار کار و تحصیلی مشکلات خانوادگی مشکلات مالی و … باشه.

علائم اهمالی کاری رو چطور بشناسیم؟

اهمالی کاری با علائم متفاوتی خودش رو نشون میده که میتونه عبارت باشه از:

  • به تعویق انداختن کارها تا لحظه آخر: این شایعترین علامت اهمالی کاری هست. وقتی می دونی که وقت کمه و باید کار رو انجام بدی اما به جای انجام دادنش به کارهای دیگه مشغول میشی یا اصلا کار رو انجام نمیدی.
  • احساس غرق شدن در کار و فعالیت های ساده و غیر ضروری: وقتی از انجام کار اصلی فراری احتمال گرفتار شدن در کارهای ساده مثل چک کردن ایمیل بازی با گوشی و … زیاد هست و می تونه چند ساعت تو این فعالیت ها غرق بشی.
  • ترس و اضطراب در مورد شروع کار: این علامت هم خیلی شایع هست. فکر کردن به شروع کار میتونه احساس ترس اضطراب و استرس رو در تو ایجاد کنه و سبب شه که اصلا کار رو شروع نکن.
  • انتقاد از خود و خشم بعد از انجام کار: گاهی بعد از انجام کار و رسیدن به مهلت احساس خشم غم و یا انتقاد از خود میشه که میتونه باعث کاهش اعتماد به نفس بشه.

تاثیر اهمالی کاری روی زندگی

تاثیر اهمالی کاری میتونه در بخش های مختلف زندگی مون مثل تحصیل کار و زندگی شخصی دید بشه.

در تحصیل: عدم انجام مطالعه کاهش نمره احساس پشیمانی و کمبود زمان برای موفقیت در امتحانات.

در کار: کاهش کارایی تاخیر در تحویل کارها فشار روانی عدم رسیدن به اهداف و در نهایت ممکن هست که باعث کاهش درآمد و احتمال از دست دادن کار بشه.

در زندگی شخصی: کاهش روابط اجتماعی استرس در رابطه با خانواده و دوستان احساس عذاب وجدان و نا امیدی در زندگی شخصی.

اهمالی کاری رو چطور درمان کنیم؟

خبر خوب اینه که با تکنیک های مختلف میشه اهمالی کاری رو کنترل و با انجام مداوم این تکنیک ها این عادت بد رو از بین برد.

1. تقسیم کار به قسمت های کوچک و قابل انجام: اولین قدم برای کنترل اهمالی کاری تقسیم کار به قسمت های کوچک و قابل انجام هست. به جای اینکه به همه کار با هم فکر کنیم میتونیم با فکر کردن به هر قسمت از کار ترس و اضطراب رو کم کنیم.

2. تنظیم اولویت ها: همه کارها از لحاظ اهمیت با هم برابر نیستند. میتونیم اولویت ها رو مشخص کنیم و کارهایی که با اهمیت تر هستند رو در اول انجام بدیم.

3. استفاده از تقویم و برنامه ریزی: با استفاده از تقویم و برنامه ریزی میتونیم زمان رو به طور موثر مدیریت کنیم و به کارهای مون برسیم. همچنین میتونیم برای هر کار یک زمان مشخص در نظر بگیریم و به اون زمان پایبند باشیم.

4. ایجاد یک محیط کار مناسب: محیط کار مناسب میتونه انرژی و تمرکز رو افزایش بده. با انتخاب یک محیط آرام با نور کافی بدون حواس پرتی میتونیم بهتر روی کار مون تمرکز کنیم.

5. پاداش دادن به خود: وقتی یه قسمت از کار رو با موفقیت انجام دادیم میتونیم خودمون رو با یه پاداش کوچک مثل خوردن یه شکلات تماشای فیلم یا خواب تشویق کنیم. این کار میتونه انگیزه رو برای ادامه کار افزایش بده.

6. اجتناب از کمال گرایی: کمال گرایی میتونه باعث شده که از شروع کار ترس داشته باشیم. مهم هست که بدانیم هیچ کس کامل نیست و مهم اینه که کار رو به بهترین نحو ممکن انجام بدیم و نترسیم که کار مون کامل نباشه.

7. تمرکز روی مزایای انجام کار: گاهی فکر کردن به مزایای انجام کار میتونه انگیزه رو افزایش بده. مثلا اگر دانش آموخته باشیم که با انجام مطالعه میتونیم در آزمون موفق بشم انگیزه برای مطالعه بیشتر میشه.

8. یافتن یک همدم و اشتراک گذاشتن تجربه: صحبت کردن با دوستان و یا هم کلاسی ها و اشتراک گذاشتن تجربیات در مورد اهمالی کاری میتونه به ما کمک کنه که احساس تنهایی نکنیم و راه حل های جدیدی رو پیدا کنیم.

9. عدم مقایسه خود با دیگران: یکی از دلایل اهمالی کاری مقایسه خود با دیگران هست. هر کسی با سرعت و روش خاص خود کار رو انجام میده و نیاز نیست که خودمون رو با دیگران مقایسه کنیم.

10. خواب کافی: خواب کافی میتونه تمرکز و انگیزه رو افزایش بده. اگر به طور کافی نمی خوابیم احتمال اهمالی کاری بیشتر میشه.

جدول مقایسه عوامل اهمالی کاری و راه حل ها

عوامل اهمالی کاری راه حل ها
ترس از شکست تعیین اهداف واقعی تقسیم کار به قسمت های کوچک تمرین آرامش
کمال گرایی قبول کردن نقص تمرکز روی تلاش انجام دادن کار به بهترین نحو ممکن
کمبود انگیزه یافتن هدف انجام کارهای دوست داشتنی پاداش دادن به خود
عدم تمرکز ایجاد محیط کار مناسب تمرین تمرکز استفاده از تکنیک های مدیتیشن
فشار کار و تحصیلی تقسیم کار برنامه ریزی مناسب یاد گیری مهارت های مدیریت زمان
مشکلات خانوادگی برقراری ارتباط با خانواده حل مشکلات خانوادگی

نتیجه گیری

اهمالی کاری یک عادت بد هست که میتونه روی زندگی مون تاثیر منفی بذاره اما با انجام تکنیک هایی مثل تقسیم کار به قسمت های کوچک تنظیم اولویت ها استفاده از تقویم و برنامه ریزی ایجاد محیط کار مناسب پاداش دادن به خود و … میتونیم این عادت رو کنترل کنیم. مهم ترین نقطه صبر و حوصله و ادامه دادن به این تکنیک ها هست تا بتونیم به طور مداوم به اهداف مون برسیم.

پرسش و پاسخ

1. بهترین روش برای غلبه بر اهمالی کاری چیه؟

بهترین روش برای غلبه بر اهمالی کاری انجام مداوم تکنیک های مختلف و پیدا کردن تکنیک های مناسب برای هر شخص هست. میتونیم از جدول مقایسه عوامل و راه حل ها استفاده کنیم و راه حل های مناسب رو برای خودمون انتخاب کنیم.

2. چطور میتونیم خود مون رو برای انجام کار انگیزه بدیم؟

یافتن هدف انجام کارهای دوست داشتنی پاداش دادن به خود تمرکز روی مزایای انجام کار و اشتراک گذاشتن تجربه با دوستان می تونه انگیزه رو افزایش بده.

3. آیا اهمالی کاری میتونه مشکلات روانی ایجاد کنه؟

بله اهمالی کاری میتونه باعث استرس اضطراب و کاهش اعتماد به نفس بشه. همچنین میتونه باعث شده که احساس خشم غم و یا انتقاد از خود رو تجربه کنیم. در صورت مواجه شدن با مشکلات روانی میتونیم با یک متخصص روانشناس مشاوره کنیم.

دکمه بازگشت به بالا