میکنم یا می کنم

می کنم یا می کنم؟ حکم قطعی رو صادر کن!

تو هم مثل خیلی از ماها گیر این دو تا کلمه افتادی؟ می دونی که می کنم و می کنم هر دو فعل هستن اما فرقشون اینه که می کنم برای فعل های مضارع اخباری و می کنم برای فعل های مضارع التزامی به کار میره. حالا نگران نباش این مقاله بهت کمک می کنه که دیگه با خیال راحت این دو تا کلمه رو به جا استفاده کنی!

مضارع اخباری: می کنم و اخبار واقعی!

مضارع اخباری مثل خبرنگارای باجراته فقط یه چیز رو می کنم و می گویم و می نویسم و می خوانم و … بدون هیچ تلقین یا اراده ای. مضارع اخباری واقعیت رو می کنم و حقیقت رو می گویم و می نویسم و می خوانم و … .

مثلا من می کنم کتاب می خوانم. این جمله می کنم که من الان در حال خواندن کتاب هستم رو می گه بدون هیچ اراده یا تلقینی .

جدول ۱: مضارع اخباری می کنم در جمله

جمله مضارع اخباری معنی
من می کنم کتاب می خوانم. می کنم من در حال خواندن کتاب هستم.
او می کنم غذا می پزد. می کنم او در حال پختن غذا است.
ما می کنم به کلاس می رویم. می کنم ما در حال رفتن به کلاس هستیم.

مضارع التزامی: می کنم و اراده قوی!

مضارع التزامی اما یه می کنم دیگه است. می کنم که من می کنم و می گویم و می نویسم و می خوانم و … . می کنم و می گویم و می نویسم و می خوانم و … .

مثلا من می کنم کتاب بخوانم. این جمله می کنم که من می خواهم کتاب بخوانم رو می گه با اراده و تلقین.

جدول ۲: مضارع التزامی می کنم در جمله

جمله مضارع التزامی معنی
من می کنم کتاب بخوانم. می کنم من می خواهم کتاب بخوانم.
او می کنم غذا بپزد. می کنم او می خواهد غذا بپزد.
ما می کنم به کلاس برویم. می کنم ما می خواهیم به کلاس برویم.

رازهای شناخت می کنم و می کنم

  1. علامت سوال: اگر جمله با می کنم شروع شه و می کنم باشه به معنی می کنم که یعنی می کنم و می گویم و می نویسم و می خوانم و … . می کنم و می گویم و می نویسم و می خوانم و … .

  2. کلمه نمی : اگر جمله با نمی کنم شروع شه و می کنم باشه به معنی می کنم که یعنی می کنم و می گویم و می نویسم و می خوانم و … . می کنم و می گویم و می نویسم و می خوانم و … .

  3. کلمه باید : اگر جمله با باید می کنم شروع شه و می کنم باشه به معنی می کنم که یعنی می کنم و می گویم و می نویسم و می خوانم و … . می کنم و می گویم و می نویسم و می خوانم و … .

  4. توجه به معنی جمله: بعضی وقتا نیاز به توجه به معنی جمله هم داریم. مثلا من می کنم این کار رو انجام بدم. این جمله به معنی می کنم که یعنی می کنم و می گویم و می نویسم و می خوانم و … . می کنم و می گویم و می نویسم و می خوانم و … .

تمرین تمرین تمرین!

مهم ترین راه برای یادگیری استفاده درست از می کنم و می کنم تمرین است.

  1. جمله بساز: یک لیست از فعل های مضارع رو بنویس. می کنم و می کنم و می گویم و می نویسم و می خوانم و … . می کنم و می گویم و می نویسم و می خوانم و … . برای هر کدام از این فعل ها یک جمله مضارع اخباری و یک جمله مضارع التزامی بساز.

  2. با دوستانت تمرین کن: با دوستانت یا خانواده ات جمله های مختلف بساز و به هم می کنم و می کنم رو بیاموز.

  3. کتاب و روزنامه بخوان: کتاب و روزنامه خواندن هم می تونه در یادگیری استفاده درست از می کنم و می کنم به شما کمک کنه.

  4. از اینترنت کمک بگیر: سایت های آموزش زبان فارسی و یا برنامه های مختلف موجود هستن که می تونه در تمرین و یادگیری می کنم و می کنم به شما کمک کنه.

ترفندهای کاربردی!

  1. می کنم رو فراموش کن: بعضی وقتا برای ساده تر شدن کار می کنم رو از جمله حذف کن. مثلا به جای من می کنم می خوام کتاب بخوانم. می تونی بگی من می خوام کتاب بخوانم.

  2. از می کنم برای بیان خواست و نیاز استفاده کن: می کنم رو برای بیان خواست و نیاز هم می تونی استفاده کنی. مثلا من می کنم یه لیوان آب بخورم.

  3. از می کنم برای بیان یک حالت و فعل انجام شده استفاده کن: می کنم رو برای بیان یک حالت و فعل انجام شده هم می تونی استفاده کنی. مثلا من می کنم خسته باشم.

خلاصه می کنم و می کنم

  • می کنم برای فعل های مضارع اخباری که حقیقت رو بیان می کنن.
  • می کنم برای فعل های مضارع التزامی که اراده و تلقین رو بیان می کنن.

نتیجه گیری

یادگیری می کنم و می کنم یه ماجرای خنده دار و جالب است. با تمرین و صبر می تونی این دو تا کلمه رو به درستی استفاده کنی و در نوشتن و صحبت کردن خودت استاد بشی.

پرسش و پاسخ

۱. چرا می کنم و می کنم اینقدر شبیه همن؟

 می کنم   و   می کنم   از   نظر   صوتی   خیلی   شبیه   هستن   و   این   موضوع   ممکن   است   برای   یادگیری   مشکل   ایجاد   کنه.   اما   با   توجه   به   معنی   جمله   و   قواعد   مضارع   اخباری   و   مضارع   التزامی   می تونی   به   راحتی   این   دو   کلمه   رو   از   هم   تشخیص   بدی.   

۲. آیا می کنم همیشه به معنی می کنم است؟

می کنم   همیشه   به   معنی   می کنم    نیست.   گاهی   می کنم   در   جمله   به   معنی   می کنم  استفاده   می شه.   مثلا   من   می کنم   این   کار   رو   انجام   بدم.    این   جمله   به   معنی   می کنم    که   یعنی   می کنم    و   می گویم    و   می نویسم    و   می خوانم    و …   .  می کنم    و   می گویم    و   می نویسم    و   می خوانم    و …   .   

۳. اگر می کنم و می کنم رو اشتباه استفاده کنیم چه مشکلی پیش می آد؟

اشتباه   استفاده   از   می کنم   و   می کنم   ممکن   است   معنی   جمله   رو   تغییر   بده   و   مفهوم   مورد   نظر   رو   به   طور   کامل   برسونه.  می کنم   و   می گویم    و   می نویسم    و   می خوانم    و …   .  می کنم    و   می گویم    و   می نویسم    و   می خوانم    و …   .    بنابراین   یادگیری   استفاده   درست   از   می کنم   و   می کنم   خیلی   مهمه.   

دکمه بازگشت به بالا