برند سازی چیست
برندسازی: از صفر تا صد
خب حالا که اینجایی یعنی می خوای یه چیزایی درباره برندسازی یاد بگیری. اول از همه یه چیزیو بگم:
برندسازی فقط یه لوگو و یه شعار نیست!
برندسازی یه دنیای بزرگ و پیچیده ست که اگه درست بشناسیش میتونه برات مثل یه جادو عمل کنه. برندسازی به این معناست که خودتو و کسب و کارت رو به یه شیوه منحصربه فرد به دنیا معرفی کنی تا یه جایگاه خاص برای خودت بسازی.
می خوای یه برند موفق باشی؟
اول مفهوم برندسازی رو به طور کامل درک کن:
- برند سازی مثل ساختن یه شخصیت برای کسب و کار یا خودته. مثل یه فیلم خوب باید شخصیت تو هم قابل تشخیص منحصربه فرد و جذاب باشه.
- با مشتریت ارتباط احساساتی برقرار کن. محصولاتت فقط به مشتری محدود نمیشن بلکه با مشتری یه رابطه عمیق برقرار می کنن.
- از محتوا استفاده کن. محتوای خوب مثل یه پل بین تو و مشتری عمل می کنه و احساسات و نیاز مشتری رو آروم آروم به سمت تو هدایت می کنه.
- صبر کن. برندسازی یه بازی طولانی مدته و یک شبه اتفاق نمی افته. مثل باغبانی که با صبر و حوصله به گیاه مراقبت می کنه تو هم باید به برندت وقت بدی تا رشد کنه.
حالا بریم داخل ماجرا برندسازی :
چطور یه برند قوی بسازیم؟
1. خودشناسی:
اولین قدم اینه که خودتو بشناس و بدونی چه ارزشایی داری. چه نیاز مشتری رو برآورده می کنی؟ چه مشکلاتی رو حل می کنی؟
چند توصیه برای خودشناسی :
- خودت رو با مشتری مقایسه کن: مثل یه بازی این کار رو انجام بدی. از خودت بپرس اگه تو مشتری بودی از چه برند یا محصولی خوشت می اومد؟
- نقطه قوت و ضعفت رو بشناس: به این فکر کن که چه ویژگی خاص و منحصربه فرد دار و چه نقطه ضعیفی که میتونه به برندت ضربه بزنه و برای حل مشکلات تو گام بردار.
- به برندهای موفق نگاه کن: از برندهای موفق در رشته خودت الهام بگیر و از تجربه و استراتژی موفقیت آنها استفاده کن.
2. مخاطب تو کیست؟
بدون دانستن مخاطب ساختن برند مثل ساختن یه خانه بدون نقشه ست!
- مخاطبت رو بشناس: سن جنسیت شغل علاقه سبک زندگی مخاطبت رو مطالعه کن. این اطلاعات به تو کمک می کنه که به مخاطبت به بهترین شکل ارتباط برقرار کنی و نیاز آنها رو برآورده کنی.
- مشتری ایده آل خودت رو تعریف کن: مشتری ایده آل به تو کمک می کنه که برندت رو برای افراد مناسب توسعه بدی و از انرژی و وقت خودت به بهترین شکل استفاده کنی.
- مشتری تو چقدر پای برندت وایمیسه؟ مشتری وفادار به برندت ارزش واقعی رو اضافه می کنه. در مورد این که چطور می تونی مشتری وفادار بسازی مطالعه کن.
3. مفهوم برند:
- مفهوم برند مثل روح برند ست و به مشتریت می گه تو چه کار می کنی و چرا مشتری باید از تو خرید کنه؟
- مفهوم برند باید منحصربه فرد قابل تشخیص و در همین حال با ارزشهای تو مطابقت داشته باشه.
- مفهوم برند رو به صورت کوتاه و فراگیر بنویس. مشتری باید با خواندن مفهوم برند به سرعت درک کنه که تو چه ارزش منحصر به فردی رو ارائه می دهی.
4. نام و لوگو:
نام و لوگو اولین چهره برند تو هستند و باید قوی و تاثیرگذار باشن.
- نام برند مناسب انتخاب کن: نام باید کوتاه به یاد ماندنی و با مفهوم برند مطابقت داشته باشه.
- لوگو طراحی کن: لوگو باید شکل و رنگ منحصر به فردی داشته باشه که مفهوم برند رو بیان کنه. از مشتری برای انتخاب لوگو نظرسنجی کن.
- برای انتخاب نام و لوگو وقت بزار. این دو عنصر کلیدی در برندسازی هستند.
5. صدا و شخصیت برند:
صدا و شخصیت برند مثل شخصیت یه انسان هست و نحوه ارتباط تو با مشتری رو معین می کنه.
- سبک ارتباط خودت رو با مشتری تعریف کن: تو باحال و شاد هستی یا جدی و حرفه ای؟ این مسئله باید در تمامی ارتباطات برندت منعکس باشه.
- از رنگ و فونت مناسب استفاده کن: رنگ و فونت هم می توانند شخصیت برند رو بیان کنند.
- از ایده های خلاقانه برای ارتباط با مشتری استفاده کن: مطمئن باش با ایده های خلاقانه میتونی مشتری رو با برندت درگیر کنی و به یاد آنها بمانی.
6. محتوای برند:
محتوا مثل قلب برند ست و به مشتری کمک می کنه که تو رو به بهترین شکل بشناسند.
- محتوای مناسب برای مخاطبت ایجاد کن: مطالب مفید و جالب برای مخاطبت ایجاد کن که به نیاز آنها پاسخ بده.
- از قالب مختلف برای محتوا استفاده کن: مقاله ویدیو اینفوگرافیک پادکست و …
- محتوای برند تو باید با شخصیت و مفهوم برندت مطابقت داشته باشه.
7. بازاریابی و تبلیغات:
بازاریابی و تبلیغات مثل پل بین تو و مشتری عمل می کنه و به تو کمک می کنه که برندت رو به دنیا معرفی کنی.
- استراتژی بازاریابی رو تعریف کن: چه کانالهایی رو برای بازاریابی انتخاب می کنی؟ چه محتوایی رو به مشتری ارائه می دهی؟
- از کانال مختلف بازاریابی استفاده کن: اینستاگرام فیسبوک یوتیوب گوگل ادز و…
- بازاریابی محتوایی رو فراموش نکن: محتوای ارزش مند برای مخاطبت ایجاد کن که به آنها کمک کنه و تو رو به عنوان یک متخصص معرفی کنه.
8. تجربه برند:
تجربه برند مثل چشیدن یه غذای خوشمزه ست و از اولین ملاقات مشتری با تو شروع می شه.
- از مشتری نظرسنجی کن: از نظر مشتری در مورد برند و تجربه خود با تو بپرس و به نظرات آنها اهتمام کن.
- به مشتری ارزش قائل باش: به مشتری با احترام رفتار کن و او رو در اولویت قرار بده.
- تجربه برند رو در تمامی کانال ارتباط با مشتری به کار بگیر.
9. اندازه گیری و تحلیل:
اندازه گیری و تحلیل مثل یه آینه هست که به تو نشون می دهه که برندت در چه وضعیتی ست و چطور می تونی آن رو بهبود بخش کنی.
- ابزارهای مختلف تحلیل رو برای اندازه گیری موفقیت برندت به کار بگیر.
- نتایج رو تجزیه و تحلیل کن و به صورت منظم برندت رو ارزیابی کن.
- موفقیت برند رو به صورت مستمر مورد بررسی قرار بده و در صورت نیاز استراتژی خودت رو تغییر بده.
10. ارتباط با مشتری:
ارتباط با مشتری مثل یه رابطه دوجانبه ست و در ساخت برند موفق نقش کلیدی دارد.
- به سوال و نظرات مشتری پاسخ بده: با مشتری ارتباط مستمر داشته باش و به آنها احساس مهم بودن رو انتقال بده.
- از مشتری برای بهبود برند نظرسنجی کن: ایده های مشتری برات ارزشمند هست.
- به مشتری محصولات مناسب ارائه کن: به نیاز مشتری مناسب بفهم و محصولات و خدمات خودت رو به بهترین شکل ارائه کن.
1. موفقیت برند مهم ترین عامل برای موفقیت کسب و کارتون هست.
2. برند موفق مثل یه خانه خوب هست که ساخته شده با صبر و حوصله و عشق.
3. هر روز برای بهبود برندت تلاش کن و از تجربه و اشتباهات خودت و دیگران درس بگیر.
جدول مقایسه برندسازی خوب و بد
ویژگی | برندسازی خوب | برندسازی بد |
---|---|---|
شخصیت | قابل تشخیص منحصربه فرد جذاب | کلیشه ای تکراری بی روح |
ارتباط | احساساتی ارتباط عمق دار | سطحی بی احساس |
محتوا | ارزش مند مفید جالب | بی ارزش تکراری بی کیفیت |
صدا و شخصیت | منحصر به فرد قابل تشخیص | بی روح تکراری |
بازاریابی و تبلیغات | هدف مند خلاقانه جذاب | تکراری بی اثربخشی |
تجربه برند | مثبت رضایت بخش | منفی ناامید کننده |
اندازه گیری و تحلیل | مداوم مبتنی بر داده | غیر منظم بی داده |
ارتباط با مشتری | دو طرفه حرفه ای | یک طرفه بی احترامی |
نتیجه گیری:
برندسازی یه موضوع بسیار مهم و کلیدی برای موفقیت هر کسب و کار و افراد هست. به یاد داشته باش که ساخت برند موفق نیاز به صبر حوصله تلاش و مطالعه داره. برای ساخت برند موفق با افراد با تجربه مشورت کن و از تجربه آنها به بهترین شکل استفاده کن.
سوالات متداول :
1. چطور میتونم مفهوم برند رو بنویسم؟
برای نوشتن مفهوم برند باید در مورد ارزش های خودت و کسب و کارت به صورت عمق فکر کن و به این سوال پاسخ بده که تو چه ارزش خاصی رو برای مشتری ارائه می دهی؟
2. چطور میتونم شخصیت برند رو تعریف کنم؟
به سبک زندگی علاقه و ارزش های خودت و کسب و کارت فکر کن و به این سوال پاسخ بده که چه ویژگی هایی را در برند خود ارائه می دهی؟
3. چطور میتونم از برندسازی برای خودم استفاده کنم؟
میتونی برندسازی رو برای خودت به عنوان یه فرد به کار بگیری و خودت رو به عنوان یه متخصص در رشته خودت به دنیا معرفی کنی. به مثال میتونی از برندسازی برای معرفی خودت به عنوان نویسنده عکاس طراح و… استفاده کنی.