آدمهای سمی زندگی

آدم های سمی زندگی: چطور از شرّشون خلاص بشیم؟

همه ما تو زندگی آدم های مختلفی رو می بینیم. بعضی ها مثل یه نسیم خنک یه حس خوب و یه انرژی مثبت بهمون منتقل می کنن. اما یه عده ای هم هستن که مثل یه زهر تلخ همه چیز رو خراب می کنن! اینا همون آدم های سمی هستن که زندگی مون رو مسموم می کنن و حالمون رو خراب می کنن.

تو این مقاله میخوایم یه نگاهی به این آدم های سمی بندازیم ببینیم چه ویژگی هایی دارن و چطور میشه از شرّشون خلاص شد.

آدم های سمی کیان؟

آدم های سمی آدم هایی هستن که با رفتارها و حرف هاشون روی روحیه و حال ما تأثیر منفی می ذارن. اونا ممکنه بهمون حسادت کنن همیشه از ما انتقاد کنن یا حتی سعی کنن ما رو کنترل کنن. گاهی اوقات حتی خودشون هم از رفتار و حرف های سمی شون خبر ندارن.

انواع آدم های سمی:

1. آدم های منفی باف: هر اتفاقی که تو زندگی تون بیفته این دسته از آدم ها فقط یه طرف منفی قضیه رو می بینن. اونا همیشه نگران و ترسناک هستن و می تونن با منفی گرایی خودشون موج منفی رو به سراسر زندگی شما منتقل کنن.

2. آدم های بدبین: این نوع آدم ها همیشه منتظر بدترین سناریو هستن و از هر چیزی ترس دارن. اونا تو هر موضوعی بد بین هستن و به هیچ چیز امید ندارن.

3. آدم های حسود: اونا همیشه از موفقیت و شادی شما عصبی هستن. اونا همیشه به دنبال این هستن که شما رو کوچک کنن و سعی دارن با حرف های منفی و ناگفته احساس حسادت خودشون رو به شما انتقال بدن.

4. آدم های کنترل گر: این نوع آدم ها دوست دارن همه چیز رو به روش خودشون کنترل کنن و از اینکه کسی برنامه یا انتخاب های اونا رو تغییر بده عصبانی میشن.

5. آدم های ناراضی: این نوع آدم ها همیشه از هر چیزی ناراضی هستن و هیچ وقت از چیزی راضی نمی شَن. اونا همیشه برای همه چیز عیب و نقص پیدا می کنن و با ناراحتی خودشون موج منفی رو به شما منتقل می کنن.

6. آدم های دروغگو: این نوع آدم ها همیشه در حال دروغ گفتن هستن و از گفتن حقیقت طفره می رن. اونا ممکنه به شما آسیب بزنن یا رابطه شما رو با دیگران خراب کنن.

چطور آدم های سمی رو تشخیص بدیم؟

تشخیص آدم های سمی کار آسونی نیست. گاهی اوقات اونا با رفتار مخفیانه و ظاهری خوب میتونن برای مدت طولانی تو زندگی شما موندگار باشن و به شما آسیب برسونن. اما بعضی نشانه ها هستن که می تونن شما رو به وجود آدم های سمی در زندگی تون هشدار بدن:

1. حس بد بعد از ملاقات با اون آدم: اگر بعد از ملاقات با یه آدم خاص حس بد نگرانی یا خستگی رو تجربه می کنید میتونه نشانه ای از سمی بودن اون آدم باشه.

2. حس کنترل شدن توسط اون آدم: اگر یه آدم همیشه سعی میکنه انتخاب و تصمیمات شما رو کنترل کنه یا همیشه میخواد به شما بگه که چه کاری رو باید انجام بدید و چه کاری رو نباید انجام بدید میتونه نشانه ای از سمی بودن اون آدم باشه.

3. حس ناراحتی و غم بعد از ملاقات با اون آدم: اگر بعد از ملاقات با یه آدم خاص حس ناراحتی غم یا احساس خشم و عصبانیت رو تجربه می کنید این میتونه نشانه ای از سمی بودن اون آدم باشه.

4. حرف های منفی و انتقادی اون آدم: اگر یه آدم همیشه به شما انتقاد میکنه و حرف های منفی و ناگفته رو درباره شما میگه میتونه نشانه ای از سمی بودن اون آدم باشه.

5. حس خستگی و ضعف بعد از ملاقات با اون آدم: اگر بعد از ملاقات با یه آدم خاص حس خستگی ضعف یا عدم تمرکز رو تجربه می کنید میتونه نشانه ای از سمی بودن اون آدم باشه.

چطور از شر آدم های سمی خلاص بشیم؟

1. آگاه شدن به وجود این آدم ها در زندگی تون: اولین قدم برای خلاص شدن از آدم های سمی آگاه شدن به وجود این آدم ها در زندگی تون هست. شما باید به رفتار و حرف های این آدم ها توجه کنید و حس بد و منفی رو که به شما منتقل می کنن تشخیص بدید.

2. فاصله گرفتن از این آدم ها: بعد از تشخیص این آدم ها باید به طور جدی از اون ها فاصله بگیرید. ممکنه این کار در اول مشکل باشه اما در طولانی مدت تاثیر مثبت خود رو بر روی زندگی شما خواهد گذاشت.

3. قطع ارتباط با این آدم ها: اگر امکان فاصله گرفتن از این آدم ها وجود نداره باید ارتباط خود رو با اون ها به طور کامل قطع کنید. البته این کار ممکنه پیامد های منفی رو به همراه داشته باشه اما برای حفظ سلامت روانی و احساس خوب شما ضروری هست.

4. حدود رو مشخص کنید: در مواردی که قطع ارتباط با این آدم ها ممکن نیست شما باید حدود رو به طور مشخص برای خود تون تعریف کنید. شما باید به این آدم ها بفهمانید که چه رفتار هایی رو قبول ندارید و چه رفتار هایی رو می پذیرید.

5. در مورد این آدم ها با دیگران صحبت کنید: صحبت کردن با افراد مورد اعتماد مثل خانواده و دوستان می تونه به شما کمک کنه که با این آدم ها مقابله کنید. مشاوره با یک روانشناس هم می تونه برای غیره منطقی کردن احساسات و رفتار های شما به شما کمک کنه.

6. تمرکز روی خودتان: در نهایت شما باید تمرکز خود رو روی خودتان و هدف های تون بذارید. شما نیازی ندارید که با همه آدم ها رابطه خوب داشته باشید و شما حق دارید که برای خودتون و احساس تون اهمیت قائل باشید.

جدول رفتار های آدم های سمی:

رفتار تأثیر راهکار
منفی بافی احساس ناامیدی و غم عدم توجه فاصله گرفتن
بدبینی احساس ترس و نگرانی عدم توجه فاصله گرفتن
حسادت احساس ضعف و ناامیدی عدم توجه فاصله گرفتن
کنترل احساس غیر قابل اعتماد و استقلال حدود رو مشخص کردن فاصله گرفتن
نارضایتی احساس ناامیدی و غم عدم توجه فاصله گرفتن
دروغ احساس عدم اعتماد و غیر قابل اعتماد قطع ارتباط

نتیجه گیری:

آدم های سمی میتونن روی سلامت روانی و احساس خوب ما تاثیر منفی بذارن اما با شناسایی این آدم ها و به کار گیری راهکار های مناسب میتونیم از شر این آدم ها خلاص بشیم و زندگی بهتری رو تجربه کنیم.

پرسش و پاسخ:

1. آیا تمام آدم های منفی سمی هستن؟

نه همه آدم های منفی سمی نیستن اما اگر یه آدم به طور مداوم و هدفمند منفی نگری و رفتار های منفی رو در رابطه با شما انجام میده ممکنه سمی باشه.

2. چطور می تونم مطمئن بشیم که با آدم های سمی ارتباط ندارم؟

بهترین راه توجه به احساسات و رفتار تون هست. اگر بعد از ملاقات با یه آدم خاص احساس بد ناراحتی یا خستگی می کنید میتونه نشانه ای از سمی بودن اون آدم باشه. همچنین میتونید با افراد مورد اعتماد تون در مورد این آدم صحبت کنید و از نظر اون ها رو بپرسید.

3. آیا میتونیم آدم های سمی رو تغییر بدیم؟

نه شما نمی تونید آدم های سمی رو تغییر بدید. اونا باید خودشون بخوان که رفتار شون رو تغییر بدن. شما فقط می تونید از شر این آدم ها خلاص بشید و زندگی خود رو به طور مستقل و مثبت ادامه بدید.

دکمه بازگشت به بالا