مخاطب شناسی

مخاطب شناسی: راز فهمیدن دل مخاطب

همه مون دوست داریم حرفمون رو به گوش بقیه برسونیم مهم نیست چه حرفی باشه چه خاطره ای باشه چه ایده ای باشه. اما گاهی یه چیز رو می گیم و یه چیز دیگه رو می شنویم انگار بین ما و مخاطبمون یه دیوار شیشه ای هست که حرف ها رو تغییر می ده و مفهوم اصلی رو گم می کنه.

خب مخاطب شناسی مثل یه نقشه میشه که بهتون کمک می کنه این دیوار رو بشکنید و حرفتون رو مستقیم به قلب مخاطبتون برسونید. بدون دانستن مخاطب شناسی, مثل اینه که شما تو یه کشور غریبه بدون زبان اون کشور راه رو گم کردید و هیچ کس رو هم نمی شناسید.

مخاطب شناسی چیست؟

مخاطب شناسی یعنی شناخت عمق مخاطبتون. اینکه بدونی چه نیازهایی داره چه علاقه ای داره چه باوری داره چه می خونه چه می بینه چه می شنوه و چه حسی داره. همون طور که شما برای خوردن یه غذا با سلیقه خودتون انتخاب می کنید برای رساندن پیام هم باید با سلیقه مخاطبتون خودتون رو مُتناسب کنید.

مخاطب شناسی چرا مهمه؟

یه وقتایی ما با خودمون می گیم که خوب موضوع خوبه و من هم خوب می تونم بنویسم یا صحبت کنم. ولی یه چیز رو فراموش می کنیم: مخاطب. ما باید مطمئن باشیم که موضوع ما برای مخاطبمون جالب و مفید باشه. در غیر این صورت حرف ما مثل یه صدای خاموش می مونه.

مخاطب شناسی به شما کمک می کنه:

  • پیامتون رو به بهترین شکل برسونید
  • ارتباط موثر ایجاد کنید
  • مخاطبتون رو به خودتون جذب کنید
  • مخاطبتون رو متقاعد کنید
  • مخاطبتون رو به عمل وادار کنید
  • بازخورد مثبت بگیرید
  • موفق باشید

چگونه مخاطب خود را بشناسیم؟

  • مطالعه مخاطبتون: اولین قدم اینه که مخاطبتون رو خوب بشناسید. کیه؟ چه علاقه و نیازی داره؟ چه باوری داره؟ از کجا اطلاعات بدست می آره؟ مهم ترین منابع اطلاعاتی او چی هستن؟ (اینترنت تلویزیون کتاب رادیو …)
  • تحلیل مخاطبتون: بعد از مطالعه مخاطبتون باید اطلاعات رو جمع بندی کنید و تحلیلش کنید. چه ویژگی های مشترکی دارن؟ چه چیزهایی رو دوست دارن و چه چیزهایی رو نمی پسندن؟ چه نیازهایی رو دارن؟ چه ترس هایی دارن؟
  • تست مخاطبتون: بعد از تحلیل مخاطبتون باید تست کنید. از چند نفر از مخاطبتون در مورد پیام شما نظرسنجی کنید. نظرات اونا رو جدّی بگیرید و پیام خودتون رو مطابق با نظراتشون اصلاح کنید.

چند تا راهکار عملی برای مخاطب شناسی

  • از زبان و کلمات مناسب استفاده کنید: زبان مخاطبتون رو یاد بگیرید. اگر می خواید با جوانان ارتباط برقرار کنید با زبان مُدرن و شیک صحبت کنید. اگر می خواید با افراد مسن تر ارتباط برقرار کنید با زبان محترمانه و مُحافظه کار صحبت کنید.
  • از داستان و مثال استفاده کنید: داستان و مثال مُناسب برای مخاطبتون انتخاب کنید. این داستان ها و مثال ها باید با علاقه مندی ها و نیازهای مخاطبتون مطابقت داشته باشه.
  • از تصویر و فیلم استفاده کنید: تصویر و فیلم مُناسب برای مخاطبتون انتخاب کنید. این تصاویر و فیلم ها باید با علاقه مندی ها و نیازهای مخاطبتون مطابقت داشته باشه.
  • از انگیزه و احساس استفاده کنید: مخاطبتون رو به طوری مُتناسب با انگیزه هاش متقاعد کنید.
  • از سوال و پاسخ استفاده کنید: با مخاطبتون در ارتباط باشید و از اونا سوال بپرسید. به پاسخ های اونا با دقت گوش بدید.
  • از شبکه های اجتماعی استفاده کنید: در شبکه های اجتماعی فعّال باشید. مطالب و محتوا مُناسب برای مخاطبتون در این شبکه ها انتشار بدید.
  • از ابزارهای مخاطب شناسی استفاده کنید: امروزه ابزارهای مُختلفی برای مخاطب شناسی وجود داره. از این ابزارها برای جمع آوری اطلاعات و تحلیل مخاطبتون استفاده کنید.

نمونه هایی از مخاطب شناسی

  • مثال اول: یک استارت آپ می خواد نرم افزار جدید خودش رو معرفی کنه. قبل از هر کاری باید مخاطب هدف خودش رو بشناسد. آیا مخاطب هدف اونا دانشجویان کارمندان خانم های خانه دار هست یا یه گروه خاص دیگه؟ به چه ویژگی هایی در نرم افزار نیاز داره؟
  • مثال دوم: یه نویسنده می خواد کتاب جدیدش رو به چاپ برسونه. قبل از هر کاری باید مخاطب هدف خودش رو بشناسد. آیا مخاطب هدف اونا جوانان میانسالان افراد مسن تر هست یا یه گروه خاص دیگه؟ به چه موضوعی علاقه داره؟

مخاطب شناسی در کسب و کار

مخاطب شناسی در کسب و کار نقش اساسی داره. بدون دانستن مخاطب هدف کسب و کار محکوم به شکست هست.

مهم ترین نکاتی که در مخاطب شناسی در کسب و کار باید به اونا توجه کنید:

  • هدف مخاطبتون چی هست؟ مخاطبتون با چه هدفی به شما مراجعه می کنه؟
  • نیازهای مخاطبتون چی هستن؟ مخاطبتون به چه چیزهایی نیاز داره؟
  • علاقه مندی های مخاطبتون چی هستن؟ مخاطبتون به چه چیزهایی علاقه داره؟
  • مشکلات مخاطبتون چی هستن؟ مخاطبتون با چه مشکلاتی مواجه هست؟
  • چقدر برای محصول یا خدمت شما هزینه می کنه؟ مخاطبتون چقدر هزینه می تونه برای محصول یا خدمت شما پرداخت کنه؟
  • کجا می توانید مخاطبتون رو پیدا کنید؟ مخاطبتون کجا هست؟ چه سایت هایی رو می بینه؟ چه شبکه های اجتماعی رو استفاده می کنه؟

مخاطب شناسی در بازاریابی

مخاطب شناسی در بازاریابی مثل یه کلید مُهم هست. بدون دانستن مخاطب هدف بازاریابی شما مثل یه تیر در هوای یه روز بادیه.

مهم ترین نکاتی که در مخاطب شناسی در بازاریابی باید به اونا توجه کنید:

  • نوع مخاطبتون چی هست؟ مخاطبتون کی هست؟ چه سنّی داره؟ چه جنسیتی داره؟ چه تحصیلی داره؟ چه شغلی داره؟
  • شکل زندگی مخاطبتون چطور هست؟ مخاطبتون چطوری زندگی می کنه؟ چه رفتارهایی داره؟ چه علاقه مندی هایی داره؟ چه باورهایی داره؟
  • مخاطبتون کجا هست؟ مخاطبتون کجا زندگی می کنه؟ کجا کار می کنه؟
  • مخاطبتون چه کانال هایی رو استفاده می کنه؟ مخاطبتون چه سایت هایی رو می بینه؟ چه شبکه های اجتماعی رو استفاده می کنه؟

مخاطب شناسی در مطالعه

مخاطب شناسی در مطالعه هم اهمّیّت زیادی داره. بدون دانستن مخاطب هدف کتاب مطالعه شما مثل یه کوهنوردی بدون راهنما میشه.

مهم ترین نکاتی که در مخاطب شناسی در مطالعه باید به اونا توجه کنید:

  • نویسنده کتاب کیه؟ نویسنده کتاب کیه؟ چه هدف و پیامی داره؟
  • سبک نگارش کتاب چطور هست؟ سبک نگارش کتاب چطور هست؟ چه زبان و کلماتی استفاده می کنه؟
  • مخاطب هدف کتاب کیه؟ مخاطب هدف کتاب کیه؟
  • موضوع کتاب چی هست؟ موضوع کتاب چی هست؟

مخاطب شناسی در ارتباط

مخاطب شناسی در ارتباط مثل یه پل ارتباطی بین شما و مخاطبتون عمل می کنه. بدون دانستن مخاطب هدف ارتباط شما مثل یه صحبت در یه اتاق خالی می مونه.

مهم ترین نکاتی که در مخاطب شناسی در ارتباط باید به اونا توجه کنید:

  • نوع ارتباط شما با مخاطبتون چطور هست؟ ارتباط شما با مخاطبتون رسمی هست یا غیررسمی؟
  • مخاطبتون چه علاقه مندی هایی داره؟ مخاطبتون به چه موضوعاتی علاقه داره؟
  • مخاطبتون چه باورهایی داره؟ مخاطبتون به چه باورهایی اعتقاد داره؟
  • مخاطبتون چه ترس هایی داره؟ مخاطبتون از چه چیزهایی می ترسه؟

نتیجه گیری

مخاطب شناسی کلید فتح قلب مخاطب هست. با دانستن مخاطبتون میتونید پیامتون رو به بهترین شکل برسونید و موفق باشید.

پرسش و پاسخ

1. چگونه مخاطب هدف خود رو پیدا کنم؟

**پاسخ:**  قبل  از  هر  کاری  باید  بدونید  که  چه  پیامی  می خواید  به  مخاطب  خود  برسونید.  بعد  از  اون  باید  از  خودتون  بپرسید  که  چه  کسانی  می تونن  به  این  پیام  علاقه  داشته  باشن؟  

2. برای مخاطب شناسی به چه منابعی مراجعه کنم؟

**پاسخ:**  منابع  مُختلفی  برای  مخاطب شناسی  وجود  داره  مثل  سایت های  آماری  کتاب ها  مجله ها  مقاله ها  نظرسنجی ها  و  ...

3. آیا مخاطب شناسی یه کار سخت و وقت گیر هست؟

**پاسخ:**   در  دنیای  امروز  که  اطلاعات  به  راحتی  در  دسترس  هست  مخاطب شناسی  خیلی  سخت  نیست.  با  استفاده  از  ابزارهای  مختلف  و  منابع  مُناسب  می تونید  خیلی  سریع  اطلاعات  مورد  نیاز  تون  رو  جمع  آوری  کنید.  

جدول مقایسه مخاطب شناسی در زمینه های مختلف:

زمینه هدف روش های مخاطب شناسی
کسب و کار جذب مشتری و افزایش فروش تحلیل رقبا نظرسنجی تجزیه و تحلیل اطلاعات
بازاریابی جذب مشتری و افزایش فروش تبلیغات هدفمند شبکه های اجتماعی ایمیل مارکتینگ
مطالعه درک و یادگیری موضوع کتاب تحلیل سبک نگارش بررسی محتوا مطالعه بیوگرافی نویسنده
ارتباط ایجاد ارتباط موثر شنیدن با دقت پرسیدن سوال استفاده از زبان مُناسب

نکته: هر کاری که می کنید مخاطب تون رو به یاد داشته باشید!

دکمه بازگشت به بالا