ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ: گام به گام تا فتح قله موفقیت

حالا که اینجایی یعنی حتما میخوای بدونی ایمیل مارکتینگ چیه و چطور میتونه مثل یه جادوگر سحرآمیز کسب و کارتو به اوج برسونه. حقیقتش ایمیل مارکتینگ مثل یه دوست صمیمی و باحاله که همیشه کنارته و کمکت میکنه با مشتریات ارتباط برقرار کنی ازشون خبر داشته باشی و اونها رو به خرید تشویق کنی.

اما مهمترین سوال اینه: چطور باید یه ایمیل مارکتینگ خوب بسازیم؟

اول از همه یه نقشه راهبردی برای ایمیل مارکتینگ لازم داریم. مثل یه نقشه گنج که بهت میگه چطور به هدفای دلخواهت برسی.

1. هدف گذاری:

خب اول از همه باید بدونیم از ایمیل مارکتینگ چی میخواین؟ مگه میشه یه سفر جاده ای بریم بدون اینکه بدونیم میخوایم کجا بریم؟ با یه هدف گذاری دقیق مسیر ایمیل مارکتینگ مون رو پیدا میکنیم.

2. شناخت مخاطب:

یه جمله معروف میگه: "مشتری شاهه!" پس بدونیم کی رو هدف قرار دادیم. سن جنسیت علاقه ها علایق مشکلات و نیازهای مشتری ها باید مثل یه کتاب باز جلوی چشم مون باشه تا بتونیم باهاشون به بهترین شکل ارتباط برقرار کنیم.

3. ایجاد لیست ایمیل:

یه لیست از مشتری ها و افرادی که علاقه دارن با تو در ارتباط باشن مثل یه جایگاه مخصوص برای ایمیل مارکتینگ است. مثل یه گروه واتساپ که فقط اعضای خاص حق حضور توش رو دارن. برای ایجاد لیست ایمیل می تونید از فرم ثبت نام در سایت تون یا استفاده از پاپ آپ های مختلف کمک بگیرید.

4. انتخاب پلتفرم ایمیل مارکتینگ:

یه پلتفرم ایمیل مارکتینگ خوب مثل یه آشپز با دست پخت عالی کمکتون میکنه تا ایمیل هاتون رو به بهترین صورت به مشتری هاتون برسونید. مهم ترین ویژگی های یه پلتفرم خوب ایمیل مارکتینگ این است:

  • قابلیت شخصی سازی: یه ایمیل شخصی مثل یه هدیه مخصوص است. با شخصی سازی ایمیل هاتون مشتری ها احساس میکنن که بهشون توجه شده و ارزششون رو درک میکنید.
  • امکان ارائه گزارشات جزئی: یه آشپز خوب با دقت به مواد اولیه نگاه میکنه و بعد از پخت نتیجه رو ارزیابی میکنه. گزارشات ایمیل مارکتینگ به شما کمک میکنه تا نتایج کمپین هاتون رو به درستی ارزیابی کنید و در صورت نیاز تغییر استراتژی بدید.
  • قابلیت اتوماسیون: اتوماسیون مثل یه همراه خسته نشدنی هست که در زمان مناسب و به طور خودکار کار رو انجام میده. با استفاده از اتوماسیون ایمیل مارکتینگ میتونید بدون نیاز به وقت گذاشتن به صورت خودکار ایمیل بفرستید.

5. طراحی ایمیل ها:

حالا که نوبت به طراحی ایمیل رسیده یه مورد خیلی مهمه اینه که ایمیل تون مناسب با هر نوع دستگاه و برنامه ای که مشتری ازش استفاده میکنه نمایش داده بشه. یه ایمیل با طراحی خوب مثل یه فیلم جذاب هست که مشتری رو به خودش جذب میکنه و با داستان و محتوای مناسب اون رو به طرف خودش میکشونه.

نکات مهم برای طراحی ایمیل:

  • استفاده از عنوان جذاب: مثل یه تیتر خبر جذاب که مشتری رو وادار میکنه ایمیل رو باز کنه.
  • محتوای مناسب و ارائه ارزش به مشتری: یه ایمیل خوب مثل یه کتاب خوب هست که خواندنش برای مشتری ارزش آفرین است. به جای تبلیغات تکرار شده محتوای ارزش مند ارائه کنید مثلاً مقالات مفید معرفی محصولات مناسب با نیازهای مشتری یا ارائه کد تخفیف ویژه.
  • استفاده از تصاویر مناسب: یه تصویر خوب مثل یه شکل خلاقانه هست که به متن ایمیل تون جان میده.
  • طراحی ایمیل با رنگ و فونت مناسب: هر رنگ و فونت یه حالت و معنی خاص رو منتقل میکنه. رنگ های مناسب و فونت های قابل خوان به خوانایی و جذابیت ایمیل تون کمک میکنه.
  • استفاده از دعوت به عمل: یه دعوت به عمل مثل یه کلید مخصوص هست که مشتری رو به انجام یک اقدام مخصوص مثل خرید یا ثبت نام هدایت میکنه.

6. ایجاد کمپین ایمیل مارکتینگ:

یه کمپین ایمیل مارکتینگ مثل یه طرح کسب و کار است. اهداف و مراحل برای رسیدن به اون اهداف رو مشخص میکنه و با پیاده سازی مراحل کمپین می تونیم مشتری ها رو به خرید محصولات یا خدمات مون تشویق کنیم.

7. اندازه گیری نتایج:

یه آشپز با چشیدن غذا کیفیت اش رو ارزیابی میکنه. با استفاده از ابزارهای تحلیل ایمیل مارکتینگ می تونیم نتایج کمپین هامون رو اندازه گیری کنیم و در صورت نیاز تغییر استراتژی بدیم.

8. بهینه سازی:

بعد از تحلیل نتایج با انجام بهینه سازی می تونیم کمپین هامون رو به بهترین صورت به موفقیت برسونیم. به عبارتی با تغییر بعضی از مراحل کمپین مثل عنوان ایمیل یا طراحی می تونیم نرخ باز کردن و کلیک روی ایمیل هامون رو افزایش بدیم.

9. آزمایش و خطا:

مثل یه دانشمند که با آزمایش های مختلف به نتایج جدیدی میرسه در ایمیل مارکتینگ هم با آزمایش های مختلف می تونیم به بهترین استراتژی برای موفقیت برسیم.

10. ایمیل مارکتینگ مثل یه رابطه هست:

یه رابطه خوب مثل یه باغ هست که با توجه و مراقبت به بهترین صورت رشد میکنه. در ایمیل مارکتینگ هم با ارتباط مناسب و ارائه محتوای ارزش مند به مشتری ها می تونیم یک رابطه خوب و طولانی مدت با اون ها ایجاد کنیم.

جدول مقایسه چند پلتفرم رایج ایمیل مارکتینگ:

پلتفرم قیمت ویژگی های مهم
Mailchimp رایگان (تا 2000 مخاطب) رابط کاربری ساده ایجاد فرم ثبت نام اتوماسیون گزارش گیری شخصی سازی
ActiveCampaign از 9 دلار به بالا اتوماسیون پیشرفته امکان ساخت و طراحی صفحات لندینگ گزارش گیری تجزیه و تحلیل
Sendinblue رایگان (تا 300 ایمیل در روز) اتوماسیون گزارش گیری شخصی سازی پیگیری API

نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید:

  • از ارسال ایمیل های مزاحم خودداری کنید. یه دوست خوب با مزاحم تفاوت فاحش داره. ایمیل های بی محتوا و مزاحم مشتری رو از شما بیزار میکنه.
  • از ارسال ایمیل به صورت انبوه و بدون هدف پرهیز کنید. یه جنگ بدون استراتژی مثل یه بازی هست که از اول باخته اید.
  • از ارسال ایمیل های غیراخلاقی خودداری کنید. صداقت و وجدان همیشه مثل یک راهنما برای موفقیت است.
  • هر ایمیل را با هدف مشخص و محتوای ارزش مند ارسال کنید.
  • قبل از ارسال هر ایمیل آن را با دقت بخوانید و از لحاظ محتوا سبک و لحن و طراحی مطمئن شوید که به بهترین صورت به مشتری ارائه می شود.

نتیجه گیری:

ایمیل مارکتینگ مثل یه ابزار قوی و جذاب هست که با استفاده درست از آن می تونید کسب و کار خود رو به بهترین صورت به موفقیت برسونید.

پرسش و پاسخ:

1. چطور میتونم لیست ایمیل خودم رو بسازم؟

میتونید از فرم ثبت نام در سایت تون استفاده از پاپ آپ های مختلف یا از طریق شبکه های اجتماعی برای ایجاد لیست ایمیل کمک بگیرید.

2. بهترین پلتفرم برای ایمیل مارکتینگ کدام است؟

انتخاب بهترین پلتفرم به نیازهای شما بستگی داره. پلتفرم های رایگان مثل Mailchimp برای شروع کار خوب هستند اما پلتفرم های پرداخت شده مثل ActiveCampaign امکانات بیشتر و پیشرفته ای رو ارائه میدن.

3. چطور می تونم ایمیل های موفق تری بنویسم؟

با مطالعه و آزمایش می تونید به سبک و لحن مناسب برای نوشتن ایمیل های موفق دست پیدا کنید. مطالعه موفقیت ها و شکست های دیگران هم می تونه به شما کمک کنه.

دکمه بازگشت به بالا