واسطه گری

واسطه گری: از صفر تا صد

واسطه گری یه مهارت مهمه که میتونه زندگی شخصی و حرفه ای شما رو متحول کنه. چه بخوای یه معامله بزرگ انجام بدی چه بخوای یه اختلاف رو حل کنی یا حتی بخوای یه رابطه جدید رو شروع کنی واسطه گری میتونه نقش کلیدی داشته باشه.

اما واسطه گری دقیقا چیه؟

واسطه گری یه فرآیند مهارت محور برای حل اختلافات و رسیدن به توافق بین دو طرفه. واسطه گر یه فرد بی طرف و مستقل هست که به دو طرف کمک می کنه تا دیدگاه هایشون رو به شکل مُثبت و سازنده با هم مُشارکت بدن.

چطور میشه یه واسطه گر خوب بود؟

۱. صبر و شکیبایی: مهمترین ویژگی یه واسطه گر اینه که صبر و شکیبایی داشته باشه. مذاکره و حل اختلاف ممکنه وقت گیر باشه و ممکنه خیلی حوصله سر بر هم باشه اما واسطه گر باید صبور باشه و به طرفین فرصت بده تا به درک مشترک برسن.

۲. مهارت ارتباطی: یه واسطه گر خوب باید مهارت ارتباطی بالایی داشته باشه و بتونه به صورت موثر با طرفین مذاکره کنه. واسطه گر باید بتونه حرف هر دو طرف رو بشنوه و درک کنه و همچنین بتونه مُفاهیم رو به شکل مُناسب برای طرفین ارائه بده.

۳. بی طرفی و صداقت: واسطه گر باید کاملا بی طرف و صریح باشه و از تعلق به یکی از طرفین خودداری کنه. واسطه گر نباید به هیچ وجه منافع شخصی خود رو در مذاکره لحاظ کنه.

۴. خلاقیت و ابتکار: واسطه گر باید بتونه راه حل های خلاقانه و نو آور رو برای حل اختلاف ارائه بده و بتونه به شکل مُناسب و خلاق با وضعیت مذاکره کنار بیاد.

۵. دانش موضوعی: واسطه گر باید اطلاعات کافی درباره موضوع مذاکره داشته باشه تا بتونه مسائل رو به درستی درک کنه و به طرفین راهنمایی مُناسب بده.

انواع واسطه گری:

واسطه گری در انواع مختلفی وجود داره که هر کدومشون برای موارد مختلفی مناسبن.

۱. واسطه گری سازشی: در این نوع واسطه گری هدف رسیدن به یک توافق مشترک بین طرفین هست که برای هر دو طرف مُناسب باشه. این نوع واسطه گری معمولا در مواردی که اختلاف بین طرفین زیاد نیست یا در مواردی که دو طرف علاقه مند به حفظ رابطه خود هستن استفاده میشه.

۲. واسطه گری دادگاهی: این نوع واسطه گری در مواردی که اختلاف بین طرفین خیلی زیاده و طرفین نمی تونن به توافق مشترک برسن استفاده میشه. در این نوع واسطه گری واسطه گر از قوانین و مقررات قضایی استفاده میشه و ممکنه به حل اختلاف با صدور حکم قضایی منجر شه.

۳. واسطه گری خانوادگی: این نوع واسطه گری در مواردی که اختلاف بین اعضای خانواده وجود داره استفاده میشه. واسطه گر در این نوع واسطه گری به اعضای خانواده کمک میکنه تا با هم صحبت کنن و به درک مشترک برسن.

۴. واسطه گری کارگری: این نوع واسطه گری در مواردی که اختلاف بین کارگر و کارفرما وجود داره استفاده میشه. واسطه گر به طرفین کمک میکنه تا به یک توافق مشترک درباره شرایط کار برسن.

۵. واسطه گری بین المللی: این نوع واسطه گری در مواردی که اختلاف بین کشورها وجود داره استفاده میشه. واسطه گر در این نوع واسطه گری به طرفین کمک میکنه تا با هم صحبت کنن و به حل اختلاف برسن.

چگونه می توان مهارت واسطه گری را یاد گرفت؟

۱. مطالعه و تحقیق: برای یادگیری واسطه گری میتونید کتاب و مقالات مرتبط رو مطالعه کنید.

۲. شرکت در کارگاه ها و دوره ها: شرکت در کارگاه ها و دوره های واسطه گری میتونه مهارت شما رو به طور قابل توجهی افزایش بده و شما رو با تکنیک های واسطه گری آشنا کنه.

۳. تمرین واسطه گری در حالات مختلف: با تمرین واسطه گری در موارد مختلف میتونید مهارت خود رو بهبود بدید. میتونید با دوستان و خانواده خود شروع کنید و به مرور در موارد پیچیده تر از این مهارت استفاده کنید.

۴. مشاوره با واسطه گران متخصص: مشاوره با واسطه گران متخصص میتونه به شما در یادگیری تکنیک ها و ترفندهای واسطه گری کمک کنه و شما رو با بهترین روش های واسطه گری آشنا کنه.

۵. استفاده از منابع آنلاین: سایت های متعددی در اینترنت وجود دارن که میتونن به شما در یادگیری واسطه گری کمک کنن.

ترفندهایی برای واسطه گری موثر:

۱. موضوع مذاکره رو با وضوح شرح بدید: میتونید قبل از شروع مذاکره موضوع رو به صورت نوشته بنویسید و با طرفین مُشارکت کنید.

۲. با اعتماد به نفس صحبت کنید: با صدای بلند و واضح صحبت کنید و به جای استفاده از جملات منفی از جملات مثبت استفاده کنید.

۳. به حرف طرف مُقابل با دقت گوش بدید: در حین مذاکره به جای فکر کردن به پاسخ خود به حرف طرف مُقابل با دقت گوش بدید و سعی کنید حرف طرف رو به طور کامل درک کنید.

۴. تفاوت بین نیازها و خواسته ها رو درک کنید: سعی کنید نیازهای واقعی طرفین رو درک کنید و به خواسته های مُهم اون ها توجه ویژه داشته باشید.

۵. از تکنیک های مذاکره مُناسب استفاده کنید: تکنیک های مختلفی برای مذاکره وجود داره که با توجه به وضعیت میتونید از هر کدومشون استفاده کنید.

۶. از کلمات مثبت و مشوق استفاده کنید: در حین مذاکره از کلمات مثبت و مشوق استفاده کنید و از استفاده از کلمات منفی خودداری کنید.

۷. به طرفین فرصت بدید تا مُنتقد باشن: به طرفین فرصت بدید تا مُنتقد باشن و دیدگاه های خود رو بیان کنن.

۸. سعی کنید به توافق مشترک برسید: سعی کنید به توافقی برسید که برای هر دو طرف مُناسب باشه و هر دو طرف از اون راضی باشن.

نکاتی که باید به آن توجه کرد:

۱. واسطه گری همیشه مُوفق نیست: ممکن هست که واسطه گری در هر موردی مُوفق نباشه و طرفین به توافق مشترک نرسن.

۲. واسطه گری نیاز به تمرین و تجربه داره: برای مُوفق بودن در واسطه گری نیاز به تمرین و تجربه دارید و باید در موارد مختلف این مهارت رو تمرین کنید.

۳. واسطه گری یک مهارت پیچیده هست: واسطه گری یک مهارت پیچیده هست و نیاز به صبر و شکیبایی و مهارت ارتباطی بالایی داره.

جدول مقایسه انواع واسطه گری:

نوع واسطه گری هدف مناسب برای مزایا معایب
سازشی رسیدن به یک توافق مشترک بین طرفین اختلاف بین طرفین زیاد نیست یا طرفین علاقه مند به حفظ رابطه خود هستن حل اختلاف به صورت صلح آمیز ممکنه به توافق مشترک نرسه
دادگاهی حل اختلاف با صدور حکم قضایی اختلاف بین طرفین خیلی زیاده حل اختلاف با صدور حکم قضایی میتونه وقت گیر و گران باشه
خانوادگی حل اختلاف بین اعضای خانواده اختلاف بین اعضای خانواده حفظ رابطه بین اعضای خانواده ممکنه به توافق مشترک نرسه
کارگری رسیدن به یک توافق مشترک درباره شرایط کار اختلاف بین کارگر و کارفرما حفظ رابطه بین کارگر و کارفرما ممکنه به توافق مشترک نرسه
بین المللی حل اختلاف بین کشورها اختلاف بین کشورها حل اختلاف به صورت صلح آمیز میتونه وقت گیر و پیچیده باشه

نتیجه گیری:

واسطه گری یه مهارت مُهم و ضروری در دنیای امروز هست که میتونه در موارد مختلف به شما کمک کنه. با یادگیری این مهارت میتونید به حل اختلافات و رسیدن به توافق مشترک کمک کنید و رابطه خود رو با دیگران بهبود بدید.

سوالات متداول:

۱. چگونه میتونم یه واسطه گر خوب باشم؟

برای واسطه گر خوب بودن باید صبر و شکیبایی داشته باشید و مهارت ارتباطی بالایی داشته باشید. همچنین باید بی طرف و صریح باشید و از تعلق به یکی از طرفین خودداری کنید.

۲. چه تکنیک هایی برای واسطه گری وجود داره؟

تکنیک های مختلفی برای واسطه گری وجود داره که با توجه به وضعیت میتونید از هر کدومشون استفاده کنید. از جمله این تکنیک ها میتونیم به تکنیک شنیدن فعال تکنیک پرسش و پاسخ تکنیک خلاصه سازی و تکنیک ارائه راه حل اشاره کنیم.

۳. چه منابعی برای یادگیری واسطه گری وجود داره؟

منابع متعددی برای یادگیری واسطه گری وجود داره که میتونید از اون ها استفاده کنید. از جمله این منابع میتونیم به کتاب و مقالات مرتبط کارگاه ها و دوره های واسطه گری مشاوره با واسطه گران متخصص و سایت های متعددی در اینترنت اشاره کنیم.

دکمه بازگشت به بالا