آشپزی

21 خاصیت شگفت‌انگیز شاه‌توت (و طرز تهیه‌ی 2 خوردنی‌ دلچسب با آن)


شاه‌توت یکی از میوه‌های تابستانی مقوی است که بیشتر در نواحی گرم آسیا، آفریقا و آمریکا رشد می‌کند. بیشتر افراد شاه‌توت را به این دلیل می‌خورند که طعم خوبی دارد، اما آیا می‌دانستید که این میوه‌ی تابستانی فواید متعددی برای سلامتی بدن دارد؟ تحقیقات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که این میوه نه تنها برای سلامتی بدن فوایدی دارد، بلکه می‌تواند سلامت پوست و مو را هم بهبود ببخشد. می‌توانید به روش‌های مختلف شاه‌توت را در رژیم غذایی‌اتان جای دهید. برای مثال می‌توانید با آن مربا، ژله، اسموتی، پنکیک، دسر و حتی سس درست کنید و از طعم فوق‌العاده‌ی آن لذت ببرید. در این مقاله‌ قصد داریم به بررسی ارزش غذایی و خواص شاه‌توت بپردازیم. همچنین طرز تهیه‌ی شربت و موس شاه‌توت را به شما آموزش دهیم. برای اینکه اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، تا پایان مقاله در کنار ما بمانید.

چرا شاه‌توت میوه‌ی خوبی است؟

شاه‌توت سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های متنوع است.

یک فنجان شاه‌توت خام فقط 60 کالری دارد که به همین دلیل می‌توانید آن را به‌عنوان یک میان وعده‌ی سبک و خوشمزه نوش جان کنید. شاه‌توت حاوی کربوهیدرات‌هایی است که قند را به گلوکز تبدیل کرده و از این طریق برای سلول‌ها انرژی فراهم می‌کنند. می‌توانید با مصرف شاه‌توت آهن دریافت کنید.

شاه‌توت همچنین سرشار از ویتامین‌های ث و کا است. ویتامین ث استحکام بافت‌ها را افزایش می‌دهد و به سنتز کلاژن کمک می‌کند. ویتامین کا هم در انعقاد خون مفید است. این میوه‌ی تابستانی ریبوفلاوین یا ویتامین ب 2 هم دارد که از بافت‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و به انتقال اکسیژن در سراسر بدن کمک می‌کند. مصرف شاه‌توت به شکل میوه، پودر یا آب‌میوه برای بدن مفید است. حتی می‌توانید برای بهبود سلامت و درخشان شدن پوست، عصاره‌ی شاه‌توت را روی پوستتان بمالید.

ارزش غذایی شاه‌توت

شاه‌توت سرشار از مواد مغذی است. این نوع توت فیبر، قند، کربوهیدرات، لیپید، مواد معدنی و ویتامین‌های متنوعی دارد. شاه‌توت همچنین منبع عالی پروتئین به شمار می‌رود؛ به طوری که حدود 100 گرم از آن حاوی 9 گرم پروتئین است. علاوه بر این شاه‌توت منبع غنی آهن و کلسیم محسوب می‌شود. شاه‌توت آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی دارد. این میوه حاوی مقدار زیادی رزوراترول (نوعی آنتی‌اکسیدان) است. با خوردن شاه‌توت می‌توانید آنتوسیانین، فلاونوئید، لوتئین، زیگزانتین، کاروتن‌های A و کاروتن‌های B دریافت کنید. در ادامه ارزش غذایی یک فنجان (140 گرم) شاه‌توت آورده شده است.

  • آب: 122٫75 گرم
  • کالری: 60
  • پروتئین: 2٫02 گرم
  • چربی کلی: 0٫55 گرم
  • کربوهیدرات: 13٫72 گرم
  • فیبر غذایی: 2٫4 گرم
  • قند کلی: 11٫34 گرم
  • کلسیم: 55 میلی‌گرم
  • آهن: 2٫59 میلی‌گرم
  • منیزیم: 25 میلی‌گرم
  • فسفر: 53 میلی‌گرم
  • پتاسیم: 272 میلی‌گرم
  • سدیم: 14 میلی‌گرم
  • روی (زینک): 0٫17 میلی‌گرم
  • ویتامین ث: 51٫0 میلی‌گرم
  • تیامین: 0٫041 میلی‌گرم
  • ریبوفلاوین: 0٫141 میلی‌گرم
  • نیاسین: 0٫868 میلی‌گرم
  • ویتامین ب 6: 0٫070 میلی‌گرم
  • ویتامین ای: 1٫22 میلی‌گرم

از جمله سایر ویتامین‌های موجود در شاه‌توت می‌توانیم ویتامین دی، ویتامین آ، فولات (ویتامین ب 9) و ویتامین ب 12 را نام ببریم. علاوه بر این شاه‌توت حاوی اسیدهای چرب تک غیراشباع و چند غیراشباع هم است.

خواص شاه‌توت برای سلامتی بدن

حالا که با ارزش غذایی شاه‌توت آشنا شدید، وقت آن است که بدانید خوردن آن چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد. در ادامه به خواص شاه‌توت برای بدن اشاره می‌کنیم.

1. سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد

یکی از خواص شاه‌توت، بهبود سلامت دستگاه گوارش است. این نوع توت یبوست را درمان می‌کند و مصرف آن می‌تواند یک روش عالی برای کاهش وزن باشد. شاه‌توت حاوی مقدار خوبی فیبر غذایی است. بدن برای آسان کردن هضم به فیبر غذایی نیاز دارد. این کار از طریق حجم دادن به مدفوع و راحت‌تر کردن حرکت غذا در دستگاه گوارش انجام می‌شود. این فرآیند در درمان یبوست و نفخ اثرگذار است.

هضم مناسب به حفظ وزن در محدوده‌ی طبیعی کمک می‌کند. یک مطالعه به بررسی خواص شاه‌توت در کاهش وزن پرداخت و به این نتیجه رسید افرادی که شاه‌توت را به رژیم غذایی متعادل خود اضافه کردند، در تقریبا سه ماه 10 درصد کاهش وزن را تجربه کردند.

محققان همچنین نشان دادند گروهی که شاه‌توت مصرف کردند، کاهش وزن قابل‌توجهی در ناحیه‌ی کمر و ران داشتند. اگر می‌خواهید به‌عنوان میان وعده یک میوه‌ی خوشمزه بخورید و به کاهش وزنتان هم کمک کنید، از گنجاندن شاه‌توت در رژیم غذایی خود غفلت نکنید.

2. سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد

سطح کلسترول خون از خواص شاه‌توت

خوردن شاه‌توت روش خوبی برای پایین آوردن میزان کلسترول بد است که این موضوع به جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند.

3. سطح قند خون را کنترل می‌کند

شاه‌توت سفید به‌طور مشخص در کنترل قند خون مفید است. بعضی از مواد شیمیایی موجود در شاه‌توت سفید شبیه به داروهای استفاده‌شده برای دیابت نوع 2 هستند. این مواد شیمیایی از طریق تجزیه‌ی قند در بدن و کمک به جذب کندتر آن در خون به حفظ قند خون در محدوده‌ی طبیعی کمک می‌کنند.

4. احتمال ابتلا به سرطان را کم می‌کند

اگر می‌خواهید خطر ابتلا به سرطان را در خود کاهش دهید، از خوردن شاه‌توت غافل نشوید. شاه‌توت سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات شیمیایی است که همگی در متوقف کردن رشد و گسترش سلول‌های تومور و محافظت در برابر سرطان مفید هستند. شاه‌توت سرشار از آنتوسیانین‌هایی است که از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کنند. همچنین رزوراترول دارند که دارای خواص ضدسرطانی است. رزوراترول به مبارزه با سرطان‌های مختلف از جمله سرطان‌های روده‌ی بزرگ، پوست، پروستات و تیروئید کمک می‌کند.

5. گردش خون را بهبود می‌بخشد

از دیگر خواص شاه‌توت می‌توانیم به بهبود جریان خون، کنترل فشار خون و پاکسازی خون اشاره کنیم. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شاه‌توت از طریق گشاد کردن رگ‌های خونی، به بهبود عملکرد آن‌ها کمک می‌کنند که این موضوع در کنترل فشار خون مفید است. شاه‌توت از آنجایی که غنی از آهن است، به تولید گلبول‌های قرمز کمک می‌کند.

این نوع توت حاوی پلی‌فنول‌هایی است که در حفظ سلامت رگ‌های خونی اثرگذار هستند. همچنین پتاسیم دارد که فشار خون را کاهش می‌دهد. قرن‌هاست که از شاه‌توت به‌عنوان دارویی برای حفظ سلامت خون استفاده می‌شود. در چین باستان این میوه را برای پاکسازی خون و افزایش تولید خون به کار می‌بردند.

6. کم‌خونی را درمان می‌کند

شاه‌توت به دلیل اینکه سرشار از آهن است، یک گزینه‌ی عالی برای درمان کم‌خونی یا آنمی محسوب می‌شود. همچنین علائم آنمی مثل خستگی و احساس گیجی را درمان می‌کند.

7‌. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاونوئیدهای موجود در شاه‌توت به بهبود سلامت قلب کمک می‌کنند. این ترکیبات در حفظ جریان خون مداوم مفید هستند و از این طریق از حمله‌ی قلبی و سکته جلوگیری می‌کنند. شاه‌توت سرشار از پلی‌فنول‌ها است که برای قلب مفید تلقی می‌شوند.

8. برای بینایی مفید است

شاه‌توت مثل هویج به تقویت بینایی کمک می‌کند. این میوه‌ی تابستانی بینایی را بهبود می‌بخشد و از چشم‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند که منجر به از دست دادن بینایی و بیماری‌های چشمی دیگر می‌شوند. شاه‌توت حاوی زیگزانتین است که به کاهش استرس اکسیداتیو در سلول‌های تشکیل‌دهنده‌ی چشم کمک می‌کند. کاروتنوئیدهای موجود در این نوع توت هم در جلوگیری از ابتلا به آب مروارید و بیماری تباهی لکه‌ی زرد اثرگذار هستند.

9. سلامت مغز را تقویت می‌کند

تحقیقات عنوان می‌کنند که شاه‌توت مغز را جوان و هوشیار نگه می‌دارد. همچنین کلسیم ضروری مغز را فراهم کرده و از این طریق به حفظ سلامت آن کمک می‌کند. خوردن شاه‌توت یک ترفند عالی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر محسوب می‌شود.

10. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

تقویت سیستم ایمنی بدن

بیشتر پرتقال را به‌عنوان یک میوه‌ی عالی برای سیستم ایمنی می‌شناسیم، اما جالب است بدانید که شاه‌توت هم مانند پرتقال چون حاوی ویتامین ث است، در تقویت سیستم ایمنی بدن مفید تلقی می‌شود.

11. بافت استخوان‌ها را می‌سازد

شاه‌توت حاوی کلسیم، ویتامین کا و آهن است که همگی برای حفظ و ساخت استخوان‌ها و بافت آن‌ها عالی هستند. مواد مغذی ذکر شده از بیماری‌های مربوط به استخوان‌ها مثل پوکی استخوان، آرتریت و… جلوگیری می‌کنند.

12. منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود

بسیاری از خواص شاه‌توت به دارا بودن مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان برمی‌گردد. این میوه میزان زیادی آنتی‌اکسیدان رزوراترول دارد که یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است و به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. همچنین در کنترل فشار خون اثرگذار است.

13. از سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می‌کند

ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای هر کسی رخ دهد. می‌توانید با خوردن شاه‌توت از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا پیشگیری کنید. به‌طور سنتی از شاه‌توت سفید برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود. شاه‌توت سفید یک ترکیب قابض تلقی می‌شود و به همین دلیل در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است. این میوه همچنین ویتامین ث و فلاونوئید دارد که هر دو به جلوگیری از عارضه‌های ذکر شده کمک می‌کنند.

14. سلامت کبد را بهبود می‌بخشد

شاه‌توت خون موجود در کبد را تصفیه می‌کند. این میوه می‌تواند کبد را تقویت کند. همچنین به دلیل اینکه آهن دارد، در حفظ سلامت کبد عالی است.

15. یک ترکیب ضدالتهابی است

رزوراترول موجود در شاه‌توت دلیل خواص ضدالتهابی آن است. شاه‌توت همچنین آنتوسیانین‌هایی دارد که به جلوگیری از التهاب کمک می‌کنند.

خواص شاه‌توت برای پوست

در ادامه فواید شاه‌توت برای پوست آورده شده‌ است.

16‌. به‌عنوان یک ترکیب ضدپیری اثربخش عمل می‌کند

یکی از خواص شاه‌توت برای پوست، جوان و شاداب کردن پوست است. این نوع توت حاوی رزوراترول است که از پوست در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید محافظت می‌کند. شاه‌توت آنتی‌اکسیدان‌های زیادی دارد و به همین دلیل یک ترکیب ضدپیری عالی به شمار می‌رود. این میوه از چین‌وچروک پوست پیشگیری می‌کند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شاه‌توت از جمله بتاکاروتن، رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند که به پوست آسیب می‌زنند و منجر به بروز خطوط ظریف می‌شوند. شاه‌توت حاوی ویتامین‌های آ، ث و ای است که کمبود آن‌ها باعث بروز چین‌وچروک می‌شود.

17. لکه‌ها را از بین می‌برد

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شاه‌توت از بروز لکه روی پوست جلوگیری می‌کنند. شاه‌توت به تنظیم سنتز ملاتونین در پوست کمک می‌کند که این موضوع به‌طور طبیعی در رفع لکه‌ها اثربخش است. آنتی‌اکسیدان‌های شاه‌توت پوست را مرطوب می‌کنند، سموم پوست را از بین می‌برند، منافذ مسدود شده را باز کرده و پوست را شفاف و درخشان می‌کنند. شاه‌توت رنگ پوست را یکنواخت می‌کند و باعث می‌شود زیبا و سالم به نظر بیاید.

18. پوست خشک و حساس را درمان می‌کند

درمان پوست خشک و حساس با شاه‌توت

کمبود ویتامین آ و ای منجر به خشکی پوست می‌شوند. شاه‌توت سرشار از ویتامین‌های مختلف است که به درمان خشکی پوست کمک می‌کنند. این ویتامین‌ها پوست را هیدراته می‌کنند. می‌توانید از عصاره‌ی ریشه‌ی شاه‌توت برای تسکین پوست تحریک شده استفاده کنید.

19. پوست را نرم و درخشان می‌کند

نرم و شفاف شدن پوست کار چندان پیچیده‌ای نیست؛ فقط کافیست هر روز یک کاسه شاه‌توت بخورید! این میوه سرشار از مواد معدنی متنوعی است که قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشند و پوست را تغذیه می‌کنند.

خواص شاه‌توت برای مو

شاه‌توت برای مو هم فوایدی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

20. به رشد مو کمک می‌کند

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شاه‌توت به حفظ سلامت مو، رشد مو و جلوگیری از شکستگی مو کمک می‌کنند‌.

21. در حفظ رنگ طبیعی مو مفید است

شاه‌توت می‌تواند از سفید شدن زودرس مو جلوگیری کند. مواد مغذی موجود در این میوه مثل کلسیم، ویتامین آ، آهن و ویتامین ث نقش مهمی در این زمینه دارند.

عوارض جانبی شاه‌توت

هر ماده‌ی غذایی، حتی مواد غذایی سالم هم می‌توانند باعث بروز بعضی عوارض جانبی شوند. در ادامه تعدادی از عوارض جانبی شاه‌توت آورده شده است.

  • شاه‌توت غنی از پتاسیم است و به همین دلیل می‌تواند منجر به مشکلاتی برای افرادی شود که از بیماری‌های کلیوی رنج می‌برند.
  • شاه‌توت می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد و منجر به افت قند خون (هیپوگلیسمی) شود.
  • شاه‌توت می‌تواند منجر به واکنش‌های آلرژیک مثل بثورات (راش) پوستی، خارش و تورم در بعضی از افراد شود.

توجه داشته باشید که خانم‌های باردار و شیرده باید قبل از اضافه کردن شاه‌توت به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنند تا مطمئن شوند که خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

طرز تهیه‌ی 2 خوردنی لذیذ با شاه‌‌توت

حالا که ارزش غذایی و خواص شاه‌توت را شناختید، حتما به دنبال راهکارهایی برای جای دادن آن در رژیم غذایی خود هستید. در ادامه طرز تهیه‌ی 2 خوردنی دلچسب با شاه‌توت را آموزش داده‌ایم. این خوردنی‌ها را حتما تهیه کنید تا هم فرصت امتحان کردن خوراکی‌های جدید و متفاوت را پیدا کنید و هم از فواید این توت خوش‌طعم بهره‌مند شوید.

1. شربت شاه‌توت

شربت شاه‌توت

در روز‌های گرم تابستان هیچ چیز بیشتر از خوردن یک لیوان شربت خنک نمی‌چسبد. اگر به دنبال تهیه‌ی یک شربت جدید و خوشمزه هستید، از تهیه‌ی شربت شاه‌توت غفلت نکنید. نکته‌ی مثبت این شربت، کالری کم آن است که باعث می‌شود با خیال راحت از خوردن آن لذت ببرید.

مواد لازم

  • شکر: یک فنجان
  • آب: یک فنجان
  • شاه‌توت: پنج فنجان

طرز تهیه

1.
شاه‌توت‌ها را خوب بشویید و آن‌ها را کنار بگذارید. یک قابلمه بردارید و آب و شکر را درون آن بریزید. قابلمه را به مدت سه تا چهار دقیقه روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب بجوشد. هم زدن مواد را فراموش نکنید.

2.
ساقه‌های سبز شاه‌توت‌ها را جدا کنید. شاه‌توت‌ها را به قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید شاه‌توت‌ها به مدت نیم ساعت روی حرارت باشند تا له شوند. هر از گاهی مواد را هم بزنید.

3.
زیر حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید مواد کمی خنک شوند. سپس آن‌ها را از صافی رد کنید.

4.
هر زمان که خواستید شربت درست کنید، مقدار مناسبی از عصاره‌ی شاه‌توت را درون لیوان بریزید. به آن آب اضافه کنید و خوب هم بزنید. شربت لذیذ و مقوی شما آماده است.

2. موس شاه‌توت و موز

موس یک خوراکی نرم و خوشمزه است که طرفداران زیادی دارد. اگر شما هم جزء طرفداران موس هستید، می‌توانید موس جدیدی که در ادامه یاد می‌دهیم را امتحان کنید.

مواد لازم

  • موز یخ‌زده: یک عدد
  • شاه‌توت یخ‌زده: یک فنجان
  • عسل: نصف فنجان
  • آب لیموترش: دو قاشق غذاخوری
  • عصاره‌ی وانیل: یک قاشق چای‌خوری
  • شاه‌توت تازه: سه چهارم فنجان

طرز تهیه

1.
یک کاسه‌ی متوسط خالی را در فریزر قرار دهید. موز یخ‌زده را خرد کنید.

2.
موز و شاه‌توت یخ‌زده را در مخلوط‌کن بریزید و چند پالس بزنید. سپس عسل، آب لیموترش و عصاره‌ی وانیل را اضافه کنید و دوباره مواد را بزنید تا یک ترکیب نرم به دست بیاید.

3.
کاسه را از فریزر بیرون بیاورید و ترکیب ایجاد شده را درون آن بریزید. کاسه را با فویل آلومینیومی بپوشانید و آن را به مدت چهار ساعت در فریزر قرار دهید.

4.
بعد از چهار ساعت موس آماده‌ی خوردن است. آن را با شاه‌توت تازه تزیین کرده و نوش جان کنید‌.

کلام آخر

در این مقاله‌ از ای بی سی مگ درباره‌ی یکی از میوه‌های تابستانی معروف به نام شاه‌توت صحبت کردیم. ارزش غذایی و خواص شاه‌توت را بررسی کردیم و در پایان طرز درست کردن 2 خوردنی خوشمزه و خوش‌طعم با آن را یاد دادیم. شربت و موس فقط دو نمونه از خوردنی‌های فوق‌العاده‌ای هستند که می‌توانید با شاه‌توت درست کنید. با جست‌وجو در اینترنت می‌توانید به رسپی‌های متنوع با شاه‌توت دست پیدا کنید. همین امروز این میوه‌ی مفید و مقوی را تهیه کنید تا از خواص شگفت‌انگیز آن برای سلامتی بدن برخوردار شوید.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت ای بی سی مگ را بخوانید.

منبع: style craze

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا